Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 augustus 2023, 06:11   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard Slechte recensies zijn een plaag aan het worden voor ondernemers.

Restaurant van Miguel en Bo overspoeld met fictieve recensies na ruzie met klanten: “We zijn er ziek van geweest”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230818_91445275

Veel ondernemers klagen over het recensie-fenomeen.

Het voorbeeld, dat ik hierboven aanhaal is wel extreem, maar zo werkt het wel.

Mensen gaan iets eten (1)
  • Eén van de gasten is niet tevreden over het eten, de bediening, de ... wat uiteraard z'n goed recht is.
  • Ze besluiten om een recensie te schrijven over het restaurant, ze zijn maar over één punt ontevreden, toch geven ze maar een 1 op 5 (is minimum), maar om de zaak toch maar in een slecht daglicht te stellen, geven al de gasten van het gezelschap een slechte recensie, en ze doen dat dan met kleine tussenposes, zodat het niet opvalt.

Mensen gaan iets uit eten (2)
  • De gasten zijn zeer tevreden
  • De gasten betalen en gaan naar huis
  • Aan een recensie denken ze niet, waarom zouden ze ook, alles was goed.

Welnu, zo werkt het systeem van recensies nu, eigenlijk had een recensie geven een nobel doel, gewoon de andere mensen een idee geven wat ze kunnen verwachten als ze daar een kamer boeken, daar iets gaan eten, daar iets kopen, daar iets ...

Helaas wordt het recensiegedoe totaal verkeerd gebruikt, eigenlijk alleen gebruikt om schade toe te brengen aan uitbaters die een steekje lieten vallen.


Het verhaal (een gedeelte er van)

Binnen kwam het zelfs tot duw- en trekwerk met iemand van het gezelschap. Uiteindelijk werd de rekening toch betaald. Maar dat was geen happy end. “Plots kreeg ik een berichtje van een onbekend nummer”, zegt Miguel. “Ik werd gewaarschuwd dat er in een Whatsapp-groep met ongeveer 1.600 leden was opgeroepen om onze zaak te overspoelen met slechte reviews op Google.”
Zo geschiedde. In minder dan 24 uur tijd kreeg Emjeez ongeveer vijftig slechte recensies. “Een mier in het eten”, “mijn vriendin is al twee dagen ziek” of “agressieve baas”: allemaal fictieve reviews van mensen die nooit een voet in het restaurant hadden gezet. “Onze quotering zakte van 4,5 op 5 naar minder dan 3. We zijn er ziek van geweest”, zucht Bo. “Hoe schaamteloos kan je eigenlijk zijn? Deze zaak is ons kind, ons levenswerk. Gelukkig kwamen heel wat mensen steunbetuigingen overmaken aan de deur.”


Gelukkig kreeg Google hier in de smiezen dat er iets niet klopte.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 19 augustus 2023 om 06:12.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 09:07   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.740
Standaard

Zolang mijn werkgever nog aan particulieren verkocht was het ook van dat,zeker bij de (vele) afgewezen garantieclaims....

Er mocht nog een komplete meetstaat mee gegeven worden,gene moyen,spelmaken in de winkel (gelukkig dat ik niet in de winkel stond) en daarna,ja hoor...naar ik hoorde van mijn winkelcollegas snel gejank op de FB-pagina ,gedreig met advokaten,enfin,mensen kunnen niet om met verlies of ongelijk en zo..Zelfs van "kweet je wel wonen".
Ben je als firma dan eens op de moderne media...heb je op den duur een bediende nodig om daar te gaan editen en archief bij te houden ten behoeve van de bedrijfsadvokaat....

Sedert we enkel nog aan andere bedrijven en professionals verkopen is dat.....g e d a a n....die zever.

Bepaalde produktlijnen verkoop je beter niet aan particulieren......

en zo te lezen vallen "maaltijden met dienstverlening" daar ook al bij....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 augustus 2023 om 09:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 11:16   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.520
Standaard

Is het niet zo dat de geloofwaardigheid van de sociale media richting dieptepunt zakt?
Wie gelooft nog wat er door Piet, Jan, Lowie wordt neergeschreven?

Gooi de moderne telefoon in de vuilbak en trek je van die onzin niks aan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 11:26   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Restaurant van Miguel en Bo overspoeld met fictieve recensies na ruzie met klanten: “We zijn er ziek van geweest”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230818_91445275

Veel ondernemers klagen over het recensie-fenomeen.

Het voorbeeld, dat ik hierboven aanhaal is wel extreem, maar zo werkt het wel.

Mensen gaan iets eten (1)
  • Eén van de gasten is niet tevreden over het eten, de bediening, de ... wat uiteraard z'n goed recht is.
  • Ze besluiten om een recensie te schrijven over het restaurant, ze zijn maar over één punt ontevreden, toch geven ze maar een 1 op 5 (is minimum), maar om de zaak toch maar in een slecht daglicht te stellen, geven al de gasten van het gezelschap een slechte recensie, en ze doen dat dan met kleine tussenposes, zodat het niet opvalt.

Mensen gaan iets uit eten (2)
  • De gasten zijn zeer tevreden
  • De gasten betalen en gaan naar huis
  • Aan een recensie denken ze niet, waarom zouden ze ook, alles was goed.

Welnu, zo werkt het systeem van recensies nu, eigenlijk had een recensie geven een nobel doel, gewoon de andere mensen een idee geven wat ze kunnen verwachten als ze daar een kamer boeken, daar iets gaan eten, daar iets kopen, daar iets ...

Helaas wordt het recensiegedoe totaal verkeerd gebruikt, eigenlijk alleen gebruikt om schade toe te brengen aan uitbaters die een steekje lieten vallen.


Het verhaal (een gedeelte er van)

Binnen kwam het zelfs tot duw- en trekwerk met iemand van het gezelschap. Uiteindelijk werd de rekening toch betaald. Maar dat was geen happy end. “Plots kreeg ik een berichtje van een onbekend nummer”, zegt Miguel. “Ik werd gewaarschuwd dat er in een Whatsapp-groep met ongeveer 1.600 leden was opgeroepen om onze zaak te overspoelen met slechte reviews op Google.”
Zo geschiedde. In minder dan 24 uur tijd kreeg Emjeez ongeveer vijftig slechte recensies. “Een mier in het eten”, “mijn vriendin is al twee dagen ziek” of “agressieve baas”: allemaal fictieve reviews van mensen die nooit een voet in het restaurant hadden gezet. “Onze quotering zakte van 4,5 op 5 naar minder dan 3. We zijn er ziek van geweest”, zucht Bo. “Hoe schaamteloos kan je eigenlijk zijn? Deze zaak is ons kind, ons levenswerk. Gelukkig kwamen heel wat mensen steunbetuigingen overmaken aan de deur.”


Gelukkig kreeg Google hier in de smiezen dat er iets niet klopte.
Citaat:
Binnen kwam het zelfs tot duw- en trekwerk met iemand van het gezelschap.
Hier is men plots wel heel vaag, wie was er aan vechten met de klanten? Het personeel? De baas of zijn vrouw zelf? Duidelijk enkele stappen te ver, men vecht niet tegen zijn klanten, dat ik dat zelfs maar moet uitleggen.


En dan verschieten van slechte recensies?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 11:30   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Allemaal de fout van de internet-terroristen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 12:18   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hier is men plots wel heel vaag, wie was er aan vechten met de klanten? Het personeel? De baas of zijn vrouw zelf? Duidelijk enkele stappen te ver, men vecht niet tegen zijn klanten, dat ik dat zelfs maar moet uitleggen.


En dan verschieten van slechte recensies?
Ge moogt het artikel anders lezen hoor, daarom staat de link er bij.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 12:46   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik ga me niet laten afschrikken door een slechte recensie van iemand. Daarvoor heb ik eigen smaakpapillen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 12:48   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.412
Standaard

Het probleem met Google reviews is dat je ze als bedrijf die met particulieren omgaat niet kan weigeren.

Het liefste van al zou ik de Google reviews voor de firma onmogelijk maken. Goede reviews zijn voor mij ook ongewenst. Een klant die 5 sterren geeft met de commentaar dat hij direct en vriendelijk werd geholpen is niet goed voor mijn zaak. Het stelt verwachtingen die niet kunnen ingelost worden voor klanten die hun boel niet willen achterlaten voor deftig nazicht.

https://support.google.com/business/...form%3DDesktop

https://www.biancawalraven.nl/ik-wil...oogle-reviews/

https://www.vindmijonline.nl/2019/ku...ews-uitzetten/

Als winkel naar particulieren is het onmogelijk Google Reviews uit te schakelen. Zelfs een vraag om verwijdering van jouw bedrijf in Google Maps wordt niet gehonoreerd zolang je actief in het KBO bent geregistreerd.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 13:12   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Men kan misbruik maken van de vrije meningsuiting.

Langs twee kanten: in het geval van de restaurantuitbater kan men ook vb. zeer terecht klachten afwimpelen op bijna criminele wijze.

Snuggere platformen voeren veiligheidsmarges in.
Vb air b&b houdt statistieken bij van zijn betere logementsaanbieders EN van hun betere logementsaanvragers.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 14:02   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Men kan misbruik maken van de vrije meningsuiting.

Langs twee kanten: in het geval van de restaurantuitbater kan men ook vb. zeer terecht klachten afwimpelen op bijna criminele wijze.
Hoe ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 14:49   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ga me niet laten afschrikken door een slechte recensie van iemand. Daarvoor heb ik eigen smaakpapillen.
Het gaat niet alleen over eten in een restaurant, het gaat ook over hotelkamers, een aankoop van iets, een reis, een ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 14:54   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoe ?
Zelf zit ik in een adviesgroep.
De website-eigenaars hebben, op mijn advies een veiligheid ingebouwd, zodat er per boeking maar één recensie ingegeven kan worden, dit door een uniek nummer van de boeker.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 18:16   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ga me niet laten afschrikken door een slechte recensie van iemand. Daarvoor heb ik eigen smaakpapillen.
Zo'n mitraillette is altijd goed hé Henri?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2023, 18:17   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ge moogt het artikel anders lezen hoor, daarom staat de link er bij.
Niet nodig, ik heb de recensies gelezen, die spreken boekdelen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2023, 07:02   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet nodig, ik heb de recensies gelezen, die spreken boekdelen.
Is dat zo?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2023, 07:15   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Blijkbaar wel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2023, 20:32   #17
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zelf zit ik in een adviesgroep.
De website-eigenaars hebben, op mijn advies een veiligheid ingebouwd, zodat er per boeking maar één recensie ingegeven kan worden, dit door een uniek nummer van de boeker.

U spreekt trouwens website eigenaars maar pakweg over Booking.com hebt ge geen enkele controle. Anderzijds is er geen enkele verplichting om een restaurant tafel te boeken via hun eigen site.

Bij wijze van spreken kan ik op Tripadvisor zeggen dat dat ze in een bepaald restaurant shit serveren of integendeel dat ik nog nooit zo lekker gegeten heb als de restaurateur mijn maat is. Onder verscheidene namen en email accounts

Dan staat ge daar met uw veiligheid.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2023, 06:21   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
U spreekt trouwens website eigenaars maar pakweg over Booking.com hebt ge geen enkele controle. Anderzijds is er geen enkele verplichting om een restaurant tafel te boeken via hun eigen site.

Bij wijze van spreken kan ik op Tripadvisor zeggen dat dat ze in een bepaald restaurant shit serveren of integendeel dat ik nog nooit zo lekker gegeten heb als de restaurateur mijn maat is. Onder verscheidene namen en email accounts

Dan staat ge daar met uw veiligheid.
Ik kan niet in detail gaan.
Maar waar ik het over heb, die krijgen een uniek nummer van de overheid.
In Vlaanderen, Wallonië, Brussel, zelfs in Nederland.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2023, 06:34   #19
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.993
Standaard

Hoeveel ondernemers zouden de recensies zelf manipuleren/misbruiken en er zelf goede commentaar (laten) plaatsen?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2023, 07:27   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Hoeveel ondernemers zouden de recensies zelf manipuleren/misbruiken en er zelf goede commentaar (laten) plaatsen?
Ik denk dat ze dat halvelings verplicht zijn omdat het cijfer anders te laag is.

Eén ontevreden klant kan gemakkelijk 4 tot 5 slechte recensies schrijven. Zelfs als ze maar ontevreden zijn over één klein detailke, geven ze een 1 op 5. Goede recensies worden niet vlug gegeven.

Voor mij mag Google daarmee stoppen, het heeft totaal geen waarde.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be