Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2005, 11:38   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Herkenbare toestanden uit Nederland

Mini-akkefietje

Na een ruzie tussen twee Marokkaanse jongens moest de jeugdsoos in Haarlem dicht. Onbeduidend incident of symptoom van radicalisering?

Ger Schutten (48 ) laat de buitenkant van buurthuis De Zuidparker zien. Bijna alle ingegooide ramen zijn hersteld, de viltstiftteksten zoveel mogelijk weggepoetst. Een bloemlezing van wat niet wilde wijken voor de poetslap: 'Ger je gaat te ver.' 'Ger Hilter.' 'Ger aan het gas.' 'Joden moeten dood.' 'Hoerekind.' Plus wat swastika's.

We stappen het stille buurthuis binnen. Sinds de uitbarsting van een week terug is de jongereninloop dicht. Ger, een forse kerel met een achtergrond in de sport en justitie, schenkt koffie en legt uit. Sinds anderhalf jaar is hij jongerenwerker in het Haarlemse Parkwijk. Een moeilijke buurt, 33 procent allochtonen, maar alles verliep gladjes. 'Twee suikerfeesten georganiseerd, lasergamen, toernooien, de Trosloop.'

De jongerenpopulatie van het buurthuis bestaat uit vijftig �* zestig jongens - géén meisjes - ruwweg de helft van Turkse, de andere helft van Marokkaanse komaf. Een paar weken geleden ging het mis. De twee leiders van het zevenkoppige groepje vrijwilligers hadden plotseling grote mot. Allebei Marokkanen, allebei goed opgeleid, de ene afgestudeerd ICT'er, de ander tweedejaars Nederlands recht. Ger: 'Het begon met een scheldpartij. Ik haat je, je moet oprotten!' Ger praatte met de kemphanen en wat bleek: de een had de ander toevertrouwd dat hij zich niet aan de ramadan hield.

De ander, laten we hem Ahmed noemen, gebruikte deze religieuze confidentie om zijn macht te vestigen. Hij hitste het groepje vrijwilligers op, maar Ger accepteerde de machtsgreep niet. Daarna volgde een vechtpartij tussen de twee tijdens het suikerfeest. En weer een inloopavond verder was de stemming zo dreigend dat Ger het buurthuis sloot. Buiten stonden tientallen jongens te schreeuwen. Ger: 'Ze moeten een telefoonronde hebben gehouden, want van heinde en verre waren ze gekomen. De stemming was totaal anti-Ger. De ramen gingen in. Ik zei, ik sluit de boel. Ahmed zat hier op de bank, hij zei: daar krijg je spijt van. Hij wilde laten zien dat hij de enige was die die jongens in de hand had.'

Nu is de instuif dicht en luidt de vraag wat je met zo'n kwestie aanmoet. Is dit het petrieschaaltje voor radicalisering, de Haarlemse remake van de Diamantbuurt, of een totaal onbeduidend incident? Gers directeur Ad de Graaf van de stichting die het Haarlemse welzijnswerk beheert, begint met een rondje mopperen op de landelijke pers. In zijn jeugd botste hij ook wel eens met de hervormde kerkeraad. Dan kwam de pers ook niet langs. `Ik sluit mijn ogen niet, maar ik weiger dit in het kader te zien van de mondiale strijd tussen christenen en moslims.'

Zover was ikzelf nog niet. Mij valt wel op dat de reactie van de directeur precies past in de rij van oproepen die we inmiddels zo goed kennen, over niet opblazen, niet `uitvergroten' of
stigmatiseren als het om moslims gaat. Daartegenover staan de Anne Frankrapporten over extreem rechts. Stel nou eens dat niet Marokkaanse jongens maar puisterige bleekneuzen in Lonsdaleshirts precies dezelfde teksten op een buurthuis hadden gekalkt. Dan zou de landelijke pers zeker zijn opgetrommeld, en was het huis te klein geweest. Nu had de directeur het liefst zijn mond gehouden, en beperkt het uitzicht zich tot de veiligheid van de jongerenwerker.

Vandaag is het modieus om te spreken van de nieuwe politieke correctheid, die kortweg luidt dat er zo hard mogelijk op de islam moet worden gebeukt. Ik geloof daar niets van. Alsof in één klap een hele generatie middenveld, welzijnswerk, journalisten, leraren, politieagenten, politici en vrijwilligers totaal van de aardbodem is verdwenen. Het probleem is veeleer dat men zich realiseert dat de oude kousevoetenreflex in allochtone zaken niet meer kan, maar dat daarvoor is niets duidelijks in de plaats is gekomen.

Zodoende stak na 2/11 het besturen-in-het-wildeweg in Den Haag de kop op. Een premier die zich een week lang helemaal niet laat zien, de ene minister die over een oorlog begint, een tweede die zegt dat moslims niet moeten zeuren, een derde die de film Submission afkeurt omdat die ophitsend zou zijn en een vierde die begint over smalende godslastering. Is het een wonder dat het volk, ongeacht de geestelijke denominatie, de weg kwijt is?

Ger Schulten is de weg beslist niet kwijt. Het lijkt erop dat de keuzes zijn gemaakt, zegt hij treurig. Vroeger kreeg hij een hand van de ouders van al die jongens, in het winkelcentrumpje. Hij ziet ze niet meer. En de jongens lijken al helemaal van de aardbodem verdwenen. In Parkwijk is het Ger Schulten geweest die de publiciteit heeft gezocht. Niet omdat hij zo nodig moet afgeven op zijn jongens, maar omdat hij helder wil zijn. 'Ik wilde ze laten zien wat ze hadden aangericht. Ze zijn verantwoordelijk, en daarmee wilde ik ze via de krant confronteren.' Of het helpt en wanneer de soos weer open gaat, dat weet ook Ger niet.

Uit: De Volkskrant

-------------------------------------------------------------------------

Commentaar: In dit mini-drama zijn de meeste aspecten van het grote allochtonendrama te herkennen:

1.: de jongerenopvang is georganiseerd door autochtonen.

2.: er zijn meer vrijzinnige en meer fundamentalistische moslims, te midden van leiders en ongetwijfeld ook onder de volgelingen.

3.: de vrijzinnige moslim heeft wel respect voor de meer fundamentalistische, maar de meer fundamentalistische niet voor de meer vrijzinnige.

4.: als het er op aankomt, heeft de fundamentalistische moslim een veel grotere aanhang dan de vrijzinnige.

5.: als er iets aan de hand is, verzamelen de moslims een groot aantal gelijkgestemden om gezamenlijk op te trekken.

6.: als het erop aan komt, gebruiken de moslims op zijn minst even weerzinwekkende taal als rechts-extremisten.

7.: extremistische uitingen van allochtone kant werden en worden nog steeds aanzienlijk zachtzinniger behandeld dan autochtone extremistische uitingen.

8.: als het erop aankomt, zijn vrijwel alle allochtonen loyaal en/of solidair aan allochtone uitingen, goed of fout.

9.: het groepsverzamelgedrag, de 'belronde', bewijst de elders aangevoerde reden voor het weigeren van allochtonen aan de discodeur, zie ook de rest van Allochtone incidenten verzameling.

10.: de allochtonen verwijten achteraf het door henzelf veroorzaakte probleem collectief aan de autochtonen.

Let op: de oorspronkelijke ruzie was tussen moslims onderling. De reactie, in de vorm van het negeren van de autochtone boodschapper, is universeel onder de allochtonen: tegen de autochtone boodschapper van de ruzie.
Let ook op de aard van de ruzie: de meer fundamentalistische moslim reageert zeer veel heftiger dan de vrijzinnige. De reden is simpel: voor de fundamentalist is zijn religie een groot deel van de zin van zijn bestaan, voor de vrijzinnige zijn er meerdere dingen die dat uitmaken. De vrijzinnige ondergraaft de zin van het bestaan van de fundamentalist. Alle meer fundamentalistische gelovigen kunnen hiermee meevoelen. De hoeveelheid aanhang voor de fundamentalist in een dergelijk meningsverschil is een maat voor de hoeveelheid fundamentalisme in de betreffende gemeenschap. Deze keuze zegt oneindig veel meer hierover dan welke verbale uitspraak ook. Het voorbeeld is duidelijk, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat het niet representatief is.

Artikel komt oorspronkelijk uit de Volkskrant,

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 januari 2005 om 11:40.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 12:00   #2
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik vind dat die Ger dat heel goed heeft aangepakt en dat er inderdaad een eenvormige mentaliteit moet komen van de politici uit.

Zulke centra moeten er zeker zijn, ik hoop dat hij het nog niet opgeeft en met nieuwe mensen opnieuw begint. Tot ze de boodschap hebben begrepen.

In het jeugdhuis waar ik als jongere mijn tijd verspilde () werd ook al eens op de vuist gegaan, ook voor idiote redenen, en er kwam af en toe al eens politie aan te pas. Jongeren zijn nu eenmaal wat heethoofdiger. Een strenge aanpak is hierbij hard nodig, en geen politici die alles liever doodzwijgen.

Wat mij tegensteekt is dat daar alleen maar jongens blijken te zitten, heeft die Ger daar dan geen moeite voor gedaan? En die groepsmentaliteit (belronde) bestond tussen belgen ook tot voor enkele jaren.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 14:01   #3
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

had men het verstand gehad om ze niet binnen te laten, zat men nu niet met de gebakken peren.

het migratiebeleid heeft hier en in Nederland gefaald, het wordt tijd voor een serieus terugkeerbeleid
Oud 5 januari 2005, 14:07   #4
Camulus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
had men het verstand gehad om ze niet binnen te laten, zat men nu niet met de gebakken peren.

het migratiebeleid heeft hier en in Nederland gefaald, het wordt tijd voor een serieus terugkeerbeleid
Met het leger in bepaalde wijken en een paar vliegtuigen die klaarstaan zou in een week tijd al veel opgelost kunnen zijn.
Camulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 16:13   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Camulus
De militairen kan ik begrijpen, wat genietroepen om de brokken te ruimen lijkt me een goedkoper en efficienter idee dan de staddiensten.

Maar wat wil je doen met de vliegtuigen? Een C130 Hercules kan niet zo lekker landen in een westerse stad om hulpgoederen voor een "belegerde" stadswijk aan te brengen en de typisch Belgische manier om zware palletten te droppen zonder parachute lijkt me te schadelijk voor de "onschuldige" burgers en het straatmeubilair.
Oud 5 januari 2005, 20:29   #6
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad onbegrijpelijk.
Een organisatie, die half zoveel misdaden pleegt als de Islam, zou onmiddellijk buiten de wet gesteld en haar leden zouden vervolgd worden.

Maar debiele linksen (let op het pleonasme!), vinden het nodig deze moortdenaars en verkrachters te beschermen. Begrijpe wie kan!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 20:36   #7
Whitestorm
Banneling

Whitestorm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Het is inderdaad onbegrijpelijk.
Een organisatie, die half zoveel misdaden pleegt als de Islam, zou onmiddellijk buiten de wet gesteld en haar leden zouden vervolgd worden.

Maar debiele linksen (let op het pleonasme!), vinden het nodig deze moortdenaars en verkrachters te beschermen. Begrijpe wie kan!
Zo moeilijk om te begrijpen is dat niet. Zoals je zelf al zei: debiele linksen.
Whitestorm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:34   #8
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Whitestorm
Zo moeilijk om te begrijpen is dat niet. Zoals je zelf al zei: debiele linksen.
Probeer dát eens aan debielen (lees: linksen) duidelijk te maken.

Wijziging: Oké, ik heb gemerkt dat mijn niveau er omlaag van gaat. Tijd voor een levensverbetering en in de loop van de volgende week relevante berichten te verzenden. Ik hoop dat de strakker wordende regels van het Politics.be-team me genadig is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 januari 2005 om 19:50.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be