![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm.
Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa. Geen afhankelijkheid van het verre buitenland. Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen. titel: Eerste reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto's op veerboten? link: https://www.hln.be/mobiliteit/eerste...oten~abef56cb/ Citaat:
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
|
![]() Citaat:
HBVL 23-01-2022 Een BMW ging zondag rond 1.40 uur in vlammen op. De wagen stond achter het huis op de Dilserweg in Opoeteren geparkeerd. De bluswerken kostten de nodige moeite omdat het om een elektrische wagen ging en ze de batterijen moeilijk konden uitdoven. Vermoedelijk ontstond de brand door een technisch defect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Het gaat over de scheepvaart en het vervoeren van bev's. En de eventuele gevolgen van een verbod.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
|
![]() Citaat:
Mij gaat het om spontaan ontbranden van een EV. De gevolgen voor transport is één! Stel u voor dat diene elektrikke otto in een ondergrondse gestaan had? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Ongelooflijke clickbaitlink is me dat wegens één rederij Havila Kystruten - die nog maar goed 1 jaar lijnverkeer langs de kust doet, met 4 schepen - die plots (na een risico-analyse van ...) overweegt geen EV te willen meenemen, verplicht zijn ze het niet volgens zeetransportwetten.
Die rederij wist vóór 2019 zelfs nog niet of ze überhaupt voertuigen gingen meenemen in hun nieuwe schepen. De andere rederijen hebben natuurlijk ook risico-analyses laten doen. En ze nemen hun extra voorzorgen. Nog eens lezen die clickbaittitel: (en hln.be sleurt er een oude foto bij van een brandend schip, het enige totnutoe waar EVs op stonden) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heel raar van Havila Kystruten na amper een goed jaar ook EV meegenomen hebben, ze mogen het eens proberen het sterk groeiend aantal klanten met EV te weren. Soit als de angst - enkel bij hun - de bovenhand haalt is er niets tegen te doen. Dan gaan ze in de toekomst nog maar weinig of geen autoreizigers meenemen. De concurrentie (Hurtigruten) zal zeker niet treuren. Ik citeer dan ook het voornaamste uit die link van de draadstarter, wat Schoof niet gedaan heeft: (alleen al dat onnozel clickbaittaaltje in die zinnen) Citaat:
En ik zou ook een draad kunnen opstarten dat de Noorse rederijen het project Sea Zero opgestart hebben, de naam zegt al genoeg niet? Dat betekent massaal veel batterijschepen en sowieso electrische wagens op die schepen, wie weet gaan ze ooit fossiele wagens wegens hun brandgevaar op die schepen verbieden? 5 keer meer kans op een brand! ff wat vertalen uit originele link: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 10:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
|
![]() Als je telkens hele gazetten afdrukt gaat geen kat dat lezen.
'T is maar een tip hé.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.032
|
![]() Als er in een autoboot, volgeladen met elektrische auto's, in één van die auto's brand uitbreekt bestaat de kans dat heel dat dek in de fik gaat.
De enige manier om veilig elektrische auto's te vervoeren is in gescheiden boxen. Op mijn werk heeft iedere elektrische auto een aparte box waar hij ook kan opladen. We hebben een ondergrondse garage met +200 staanplaatsen, waarvan 10 voor elektrische wagens. Zonder die boxen kwam er geen ene elektrische wagen in die garage, daar heb ik wel voor gezorgd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
![]() Dus een kleine Noorse rederij met amper 4 schepen die te lui is wat meer brandvoorzorgen te nemen op hun boten, en-of schrik opgedaan heeft bij een risico-analyse, gaat het wereldwijd zeetransport van miljoenen wagens en honderden rederijen lamleggen? ![]() 249 schepen aan 4.000 BEV per schip op 4 jaar, enkel Tesla: https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 11:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
|
![]() Erger nog. Die boot zinkt met al zijn batterij chemicaliën en zware metalen naar de bodem van de oceaan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
|
![]() Redelijk rare zin weer.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.032
|
![]() Citaat:
doch, af en toe, ( zeker qua brandgevaar en veiligheid ) vind ik dat u de pedalen verliest. Even goede vrienden, wel realistisch blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.073
|
![]() Citaat:
Something rotten in EV's?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
|
![]() Citaat:
Onze groenen ... de kerncentrales moeten weg, we gaan alle energie opwekken met hernieuwbare bronnen. En vandaag ... Onze groenen ... de wagens op benzine of diesel moeten weg, we gaan iedereen laten rondrijden op batterijen en hernieuwbare stroom. En morgen .... ?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Er zijn op politics.be al een vijftal draden van forum-brandologen-doemdenkers gepasseerd, hopeloos. lol.
• En sinds de opkomst van de electrische wagens er een soort totale vergeetachtigheid in bepaalde hoofden omgaat, dat er al decennia tankstations bestaan, waar nog altijd totale leken hun voertuigen gewoon tanken (zelfbediening), bijna elke dag. Ook LPG-wagens enz... Citaat:
• Stel eens andersom: de E-personenauto en laadstations waren algemeen ingeburgerd en iedereen laadt zijn wagen naar behoefte thuis of ergens anders bij. Gewoon zoals een electrisch apparaat op batterijen. Zou men dan de autos op verbrandingsmotoren met hun hoger brandrisico ook tijdens het dagelijks tanken wel aanvaard hebben of überhaupt gehomologeerd krijgen? Er zijn er zelfs die hun sigaret niet uitdeden... met de tankslang in hun hand... (zelf een vijftal keer meegemaakt) • Ik ga toch even iemand aan het woord laten die er zeker verstand van heeft. Kort interview van SPIEGEL, vertaald uit het Duits: Door Emil Nefzger 12/02/2019, 15:44 uur Elektrische auto's "brandgevaar vergelijkbaar met verbrandingsmotor" Brandende elektrische auto's en de moeizame opslag van de wrakken halen steeds vaker de krantenkoppen. In een interview legt de chef van de brandweer van Bremen uit wat belangrijk is bij het blussen van deze auto's. Karl-Heinz Knorr, geboren in Bad Harzburg in 1964, heeft een graad in natuurkunde en is sinds 1996 hoofdbrandweercommandant van de brandweer van Bremen. Hij studeerde natuurkunde en technische elektronica aan de Technische Universiteit van Clausthal en de Southern Illinois University in Carbondale. Sinds 2016 is hij ook vicevoorzitter van de Duitse brandweervereniging. SPIEGEL: Meneer Knorr, brandende elektrische auto's halen de krantenkoppen. Hoe gevaarlijk is zo'n brand eigenlijk? Karl-Heinz Knorr: Niet gevaarlijker dan brand in een 'gewone' auto, want in een elektrische auto zit niet meer energie opgeslagen dan in een volle tank van een verbrandingsmotor. Maar deze voertuigen branden anders. Als de tank van een verbrandingsmotor barst, wordt de brand gesmoord met blusschuim. Bij een elektrische auto wordt de thermische energie echter niet aan de oppervlakte opgewekt, maar in de batterij. Hier bestaat het risico van een zogenaamde "thermal runaway", waarbij het vuur van de ene cel naar de andere springt. Dan leidt een brand, net als bij een brand in een rijtjeswoning zonder brandmuren, naar de brand in de hele rij. Zo'n accubrand wordt natuurlijk geassocieerd met hitte en vuur, maar dat geldt ook voor 50 liter benzine. SPIEGEL: Hoe blus je zo'n brand in een batterij? Knorr: Het is een chemisch proces dat je moet onderbreken met intensieve koeling, anders kan het weer van voren af aan beginnen. Dit werkt het beste met enkele duizenden liters water. Dit is een uitstekende koelvloeistof en je kunt het ook heel goed meenemen met tankbrandweerauto's op de snelweg of landwegen. In tegenstelling tot de verbrandingsmotor kun je met het blote oog niet zien of het vuur echt uit is. Daarom monitoren we na het blussen met een warmtebeeldcamera of er nog hotspots zijn. Het belangrijkste is dat de sleepbedrijven ook op de hoogte zijn van de risico's van dergelijke auto's en deze apart of in een waterbad parkeren zodat de brand niet opnieuw oplaait. SPIEGEL: Dus, net als na een ongeval in Tirol, is het eigenlijke probleem de daaropvolgende opslag en koeling van het wrak? Knorr: Gedurende een beperkte periode kan de batterij in theorie tot 24 uur na de brand weer oplaaien, eerst klein en onschadelijk, een paar minuten later weer intens. Dat moeten de afvalverwerkers weten, zodat ze de auto niet een hal in duwen, maar hoogstens in een bak met water stallen. Wij eisen dan ook dat sleepbedrijven voorbereid zijn op dergelijke gevallen. Na deze 24 uur vormt de batterij echter geen risico meer. SPIEGEL: Heeft de brandweer speciale uitrusting nodig voor dit soort branden en de gifstoffen die daarbij vrijkomen? Knorr: Je hebt meer water nodig, dus er moet nog een tankbrandweerwagen worden gestuurd over landwegen en snelwegen. Verder heb je niet meer uitrusting nodig dan bij elke andere haard. Wat de giftige stoffen in de luchtwegen betreft, beschermen we ons ook met adembescherming bij "normale" autobranden, aangezien de rook die vrijkomt bij het in brand staan van bekleding en lambrisering giftig is. SPIEGEL: Hoe vaak vliegen elektrische auto's eigenlijk in brand? Knorr: Zelden, het risico op brand is vergelijkbaar met dat van een verbrandingsmotor. Er zitten veel veiligheidssystemen in hoogwaardige batterijen die zelfontbranding voorkomen. Zo'n accu kan natuurlijk ook brand veroorzaken, want sinds er auto's zijn, zijn ook die in brand gestoken, bijvoorbeeld na ongelukken of door technische mankementen. Een veel groter probleem is echter de calorische waarde van normale auto's, die door de grote hoeveelheid plastic in de afgelopen 25 jaar bijna is verdubbeld. Hierdoor komt bij brand twee keer zoveel energie vrij, wat met name problematisch is in ondergrondse parkeergarages. DER SPIEGEL: Dus zelfs als iedereen in Duitsland morgen in een elektrische auto zou rijden, zou het risico op brand dan niet toenemen? Knorr: Nee, met elektrische technologie is het niet waarschijnlijker dat een auto tijdens het rijden in brand vliegt dan met een auto met verbrandingsmotor. Het is gemakkelijk te vergeten, maar zelfs 50 milliliter benzine brandt extreem heet en langdurig, en er zit meestal 50 tot 80 liter in een tank - direct onder de achterbank. Als je deze technologie vandaag zou introduceren, zou je een enorme veiligheidsdiscussie krijgen. We zijn echter al 70 jaar gewend aan deze brandstoffen en vertrouwen zelfs op leken om ze zelf bij het tankstation te tanken https://www.spiegel.de/auto/aktuell/...a-1299267.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Heb je het vraagteken in het onderwerp van de draad gezien?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Ge zijt een electric warrior of ge zijt het niet hé.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
|
![]() Citaat:
Overgekocht van mensen die volgens mij te beschaamd waren om zich nog op straat te vertonen met een niet E-fiets. Perfecte Belgische Minerva fietsen. Eentje gratis, eentje voor 100€, eentje voor 120€ en eentje voor 150€.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 januari 2023 om 12:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
Dit: Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm. Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa. Geen afhankelijkheid van het verre buitenland. Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen. Zeer deskundige uitleg, wow.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 12:57. |
|
![]() |
![]() |