Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2023, 21:54   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard De voorbode van nooit geen elektrische auto's op schepen vervoerd?

Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm.
Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa.
Geen afhankelijkheid van het verre buitenland.
Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen.

titel: Eerste reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto's op veerboten?
link: https://www.hln.be/mobiliteit/eerste...oten~abef56cb/

Citaat:
Na de ramp met de Felicity Ace, het vrachtschip dat begin vorig jaar zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto aan boord had vuur gevat, is er discussie ontstaan over de vraag of elektrische auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd.
Erik Kouwenhoven 22-01-23, 09:58 Laatste update: 10:05 Bron: AD.nl

De discussie rond een vermeend hoog risico van elektrische auto's in parkeergarages, maar bijvoorbeeld ook aan boord van schepen, speelt al langer. De situatie werd echter extra explosief nadat vrachtschip Felicity Ace vorig jaar vlam vatte met aan boord honderden dure Bentley's, Lamborghini's, Porsches en een aantal elektrische auto's. Die laatste werden ervan verdacht de enorme brand te hebben veroorzaakt.
Lees ook

Brandend vrachtschip met 4.000 auto’s aan boord kan Volkswagen 137 miljoen euro kosten
Brandend vrachtschip met 4.000 auto’s aan boord kan Volkswagen 137 miljoen euro kosten

Vrachtschip met duizenden dure auto's dat in brand vloog, nu ook onverwacht gezonken voor kust Azoren: 1.100 Porsches en 189 Bentleys naar zeebodem
Vrachtschip met duizenden dure auto's dat in brand vloog, nu ook onverwacht gezonken voor kust Azoren: 1.100 Porsches en 189 Bentleys naar zeebodem

Beelden van de brandende Felicity Ace.
Beelden van de brandende Felicity Ace. © EPA

Ironisch genoeg verbiedt nu rederij Havila Kystruten uit het elektrische pioniersland Noorwegen (in 2020 had bijna 80 procent van de nieuw geregistreerde auto’s daar een elektrische aandrijving) elektrische auto’s, hybrides en waterstofvoertuigen op hun veerboten. De veerboten worden ingezet langs de kust van Kirkenes naar Bergen op de zogeheten “postbootroute”, die populair is bij toeristen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 07:42   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm.
Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa.
Geen afhankelijkheid van het verre buitenland.
Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen.

titel: Eerste reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto's op veerboten?
link: https://www.hln.be/mobiliteit/eerste...oten~abef56cb/

HBVL 23-01-2022
Een BMW ging zondag rond 1.40 uur in vlammen op. De wagen stond achter het huis op de Dilserweg in Opoeteren geparkeerd. De bluswerken kostten de nodige moeite omdat het om een elektrische wagen ging en ze de batterijen moeilijk konden uitdoven. Vermoedelijk ontstond de brand door een technisch defect.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 08:37   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
HBVL 23-01-2022
Een BMW ging zondag rond 1.40 uur in vlammen op. De wagen stond achter het huis op de Dilserweg in Opoeteren geparkeerd. De bluswerken kostten de nodige moeite omdat het om een elektrische wagen ging en ze de batterijen moeilijk konden uitdoven. Vermoedelijk ontstond de brand door een technisch defect.
Daar gaat het nu even niet om, in deze draad.
Het gaat over de scheepvaart en het vervoeren van bev's.
En de eventuele gevolgen van een verbod.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 08:47   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar gaat het nu even niet om, in deze draad.
Het gaat over de scheepvaart en het vervoeren van bev's.
En de eventuele gevolgen van een verbod.
Klopt,

Mij gaat het om spontaan ontbranden van een EV.

De gevolgen voor transport is één!

Stel u voor dat diene elektrikke otto in een ondergrondse gestaan had?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 10:26   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Ongelooflijke clickbaitlink is me dat wegens één rederij Havila Kystruten - die nog maar goed 1 jaar lijnverkeer langs de kust doet, met 4 schepen - die plots (na een risico-analyse van ...) overweegt geen EV te willen meenemen, verplicht zijn ze het niet volgens zeetransportwetten.
Die rederij wist vóór 2019 zelfs nog niet of ze überhaupt voertuigen gingen meenemen in hun nieuwe schepen.

De andere rederijen hebben natuurlijk ook risico-analyses laten doen. En ze nemen hun extra voorzorgen.

Nog eens lezen die clickbaittitel: (en hln.be sleurt er een oude foto bij van een brandend schip, het enige totnutoe waar EVs op stonden)
Citaat:
Eerste reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto's op veerboten?
Nu eens wat droge Noors mediaberichten zonder clickbait, en dus zonder clickbaitfoto's, een verademing:
Citaat:
https://www.metalsupply.no/article/v...rd?rel=related
15. januar 2023

Havila Kystruten zal geen elektrische auto's aan boord hebben

In 2018 kreeg Havila Kystruten een vergunning om samen met Hurtigruten de Hurtigruten-route te varen. Maar nu aarzelt de rederij om elektrische auto's aan boord van haar schepen te nemen.

De reden om geen elektrische auto's, hybride auto's of waterstofauto's mee te willen nemen is het risico op brand aan boord.

Het gebeurt op hetzelfde moment dat Hurtigruten aankondigt dat ze nog steeds alle soorten auto's aan boord van hun schepen zullen toelaten.

Risico analyse

- De beslissing is genomen naar aanleiding van een externe risicoanalyse die voor ons is uitgevoerd. De conclusie van die analyse betekent dat we uit veiligheidsoverwegingen hebben besloten dit type auto niet aan boord te nemen, zegt communicatiemanager bij Havila Kystruten, Lasse A. Vangstein tegen NRK.

Hij redeneert dit met het risico op ontploffing en brand aan boord van de schepen. Een brand in een elektrische auto kan ertoe leiden dat het schip onmiddellijk moet worden geëvacueerd.

Volgens Vangstein staat er niets in het contract met het Ministerie van Transport dat Havila Kystruten een auto MOET meenemen. De schepen zullen voornamelijk passagiers en goederen vervoeren. Dit blijkt uit het contract met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Originele link NRK, en wat meer context:
Citaat:
https://www.nrk.no/nordland/havila-k...ann-1.16256402

Kystruten zal geen elektrische auto's meer aan boord hebben - uit angst voor de veiligheid

Tegelijkertijd heeft concurrent Hurtigruten een heel andere inschatting en blijft hij allerlei soorten auto's vervoeren.


Al meer dan 20 jaar heeft de rederij Hurtigruten het monopolie op het uitvoeren van lijndiensten op de kust, van Bergen tot Kirkenes.

In 2018 is echter besloten om de opdracht te verdelen over twee rederijen.

Havila Kystruten won de tweede tender en zal met vier schepen varen.

Maar na iets meer dan een jaar in lijnverkeer brengt de rederij nu wijzigingen aan in haar verzendpraktijken.

Nu zal Havila Kystruten geen elektrische auto's, hybride auto's of waterstofauto's meer aan boord hebben.

Angst voor brand in elektrische auto's

- De beslissing is genomen naar aanleiding van een externe risicoanalyse die voor ons is uitgevoerd. De conclusie van die analyse houdt in dat we uit veiligheidsoverwegingen hebben besloten dit type auto niet mee aan boord te nemen.

Dat zegt Lasse A. Vangstein, communicatieverantwoordelijke bij Havila Kystruten.

De grootste angst is dat een brand in een voertuig dat niet op fossiele brandstof rijdt een veiligheidsrisico vormt voor zowel passagiers, bemanning als schip.

- Een brand in een elektrische auto zal erg heet zijn, er kan explosiegevaar zijn en er kunnen giftige gassen vrijkomen. Dat kan betekenen dat je het schip direct moet evacueren, en in het ergste geval kun je het schip totaal instorten, zegt hij verder.

Vangstein zegt dat hoewel de schepen auto's kunnen vervoeren, ze vooral zijn ontworpen om passagiers en goederen te vervoeren.

Dit is ook de enige eis in het contract dat de rederij heeft met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

- Dus volgens jou is de praktijk die je tot nu toe hebt gehad gevaarlijk geweest?

- Ja, volgens die beoordeling is er een risico geweest bij het verzenden van elektrische auto's. Gelukkig is het nu goed gegaan, maar we houden nu rekening met de risicoanalyse.

Brandt minder vaak dan fossiele auto's

Volgens de Directie Sociale Zekerheid en Paraatheid (DBS) branden auto's op fossiele brandstoffen 4 tot 5 keer zo vaak als elektrische auto's als je rekening houdt met de omvang van het wagenpark.

Dat heeft Factisk.no in 2020 vastgesteld.

Maar zelfs als branden in elektrische auto's statistisch gezien minder vaak voorkomen dan in auto's op fossiele brandstoffen, kunnen ze moeilijker te blussen zijn.

Als er brand uitbreekt in het eigenlijke accupakket van een elektrische auto, zijn er na verloop van tijd grote hoeveelheden water nodig om de vlammen te doven.

Dat vertelde brandinspecteur Sigurd Folgerø Dalen van de brandweer en reddingsdienst van Oslo aan Faktisk.no.

Beloofde auto verzending in 2019

Twee jaar voordat de nieuwe schepen zouden komen, was er onzekerheid of de nieuwe schepen voor Havila Kystruten überhaupt auto's moesten vervoeren. Maar toen verwierp algemeen directeur Arild Myrvoll de speculatie.

- We weten hoe belangrijk dit is voor mensen langs de kust en voor reizigers. Daarom hebben we dit opgenomen in het aanbod dat Havila Kystruten zal doen, aldus de manager van Havila toen.

Destijds werd er geen onderscheid gemaakt tussen auto's op fossiele brandstoffen en andere.

Tegenwoordig heeft de pijp een iets ander geluid.

- Er is veel gebeurd in drie jaar en er zijn andere beoordelingen geweest met betrekking tot de veiligheid van de scheepvaart, met name elektrische en hybride auto's, zegt Vangstein en voegt eraan toe:

- We zullen nooit compromissen sluiten met de veiligheid van de passagiers en bemanning. Als we zo'n duidelijke conclusie krijgen over de risicobeoordeling, is de beslissing heel eenvoudig, ook al is het voor sommigen moeilijk.

Havila Kystruten zegt dat ze niet opgeven om in de toekomst elektrische auto's te kunnen vervoeren, maar dat het aanbod momenteel wordt verlaagd.

Hurtigruten gaat door

De belangrijkste concurrent Hurtigruten schrijft in een e-mail aan NRK dat ze alle soorten auto's aan boord van hun schepen zullen blijven vervoeren.

- We vervoeren al 40 jaar auto's tussen alle havens en dat gaat prima. We hebben geen plannen om daarmee te stoppen.

Dat zegt Martin Henriksen, public relations bij Hurtigruten.

Hurtigruten zegt dat het zijn eigen risicobeoordelingen heeft uitgevoerd als het gaat om het verzenden van elektrische en hybride auto's, en niet tot dezelfde conclusie is gekomen als zijn concurrent.

- We volgen de regels van DSB en het Noorse Maritieme Directoraat, voegt hij eraan toe.

De rederij schrijft dat ze speciale autobanden hebben die voor voertuigen zijn gebouwd, met extra ventilatie, blussystemen en blusdekens.

- Een brand aan boord van een schip zal ernstig zijn, of het nu gaat om een elektrische auto of een auto op fossiele brandstof, schrijft Henriksen
Of ze het gaan aandurven op langere termijn in de praktijk is een andere discussie. In Noorwegen zijn namelijk ook rederijen die emissievrije E-boten inzetten met x-megapacks aan batterijen. En de meeste rederijen installeren allemaal laadpunten aan boord om de klanten met BEV extra aan te lokken.

Heel raar van Havila Kystruten na amper een goed jaar ook EV meegenomen hebben, ze mogen het eens proberen het sterk groeiend aantal klanten met EV te weren. Soit als de angst - enkel bij hun - de bovenhand haalt is er niets tegen te doen. Dan gaan ze in de toekomst nog maar weinig of geen autoreizigers meenemen. De concurrentie (Hurtigruten) zal zeker niet treuren.

Ik citeer dan ook het voornaamste uit die link van de draadstarter, wat Schoof niet gedaan heeft: (alleen al dat onnozel clickbaittaaltje in die zinnen)

Citaat:
Vooralsnog heeft alleen rederij Havila zich uitgesproken voor een verbod op elektrische auto’s aan boord. Het is nog niet bekend of andere ferrymaatschappijen dit voorbeeld zullen volgen.

TT-Line doet precies het omgekeerde

Opvallend genoeg volgt rederij TT-Line, die actief is tussen Zweden, Litouwen, Polen en Duitsland, overigens precies de tegenovergestelde route.

De firma installeert laadstations voor elektrische voertuigen aan boord van hun schepen. Deze zogenaamde ‘Green Ships’ zijn uitgerust met 32 laadstations die de auto-accu’s tijdens het varen opladen met 40 kW gelijkstroom of 11 kW wisselstroom.


En ik zou ook een draad kunnen opstarten dat de Noorse rederijen het project Sea Zero opgestart hebben, de naam zegt al genoeg niet?

Dat betekent massaal veel batterijschepen en sowieso electrische wagens op die schepen, wie weet gaan ze ooit fossiele wagens wegens hun brandgevaar op die schepen verbieden? 5 keer meer kans op een brand!

ff wat vertalen uit originele link:
Citaat:
https://www.metalsupply.no/article/v...e_til_sea_zero

Hurtigruten og SINTEF får støtte til Sea Zero , 4. januar 2023

Hurtigruten en SINTEF krijgen steun voor Sea Zero

Hurtigruten en SINTEF krijgen waardevolle hulp bij de ontwikkeling van emissievrije en duurzame Hurtigruten-schepen. Het Sea Zero-project heeft 67 miljoen NOK aan steun ontvangen van Grønn Platform.

Sea Zero is een scheepsbouwproject dat alles omvat, van ontwerp, voortstuwing, energie en brandstof tot hotelactiviteiten en digitale oplossingen.

Het doel is om emissievrije schepen te bouwen met duurzame en circulaire oplossingen. SINTEF zal bijdragen aan het project met analyse, onderzoek en ontwikkeling.

Groot nieuws

- Dit is geweldig nieuws voor ons. Deze steun betekent dat de plannen van Hurtigruten om emissievrij langs de Noorse kust te varen een grote stap voorwaarts zijn en dat we op schema liggen om in 2030 ons eerste emissievrije schip te kunnen varen, zegt Hedda Felin, algemeen directeur van Hurtigruten Noorwegen. .

SINTEF ontvangt ca. 2/3 van de ondersteuning en zal verantwoordelijk zijn voor het projectmanagement. Naast het besturen van Hurtigruten-schepen zal er veel generieke R&D worden gedaan, waar veel spelers hun voordeel mee zullen doen.

- De ontwikkeling van emissievrije schepen voor de traditionele Hurtigruten is op zich zeer positief voor het klimaat, maar het onderzoek zal ook grote gevolgen hebben voor de maritieme toeleveringsindustrie in heel Noorwegen. De ontwikkeling van nieuwe groene technologie voegt meer expertise en exportpotentieel toe aan de Noorse maritieme toeleveringsindustrie, niet in de laatste plaats voor de partners in het project. Wanneer een grote exploitant als Hurtigruten in groene oplossingen investeert, biedt dit ook kansen om groene infrastructuur langs de kust aan te leggen, bijvoorbeeld oplaadpunten, die voor veel exploitanten grote emissiereducties kunnen opleveren, zegt projectmanager Trond Johnsen, SINTEF Ocean.

Het Sea Zero-project

Sea Zero zal tegen 2030 emissievrij passagiers- en vrachtvervoer langs de Noorse kust mogelijk maken door emissievrije schepen te ontwikkelen en te demonstreren voor Hurtigruten Noorwegen.

Sea Zero is in maart 2022 geïnitieerd door Hurtigruten en SINTEF en bestaat nu uit 14 spelers uit de industrie, R&D-instellingen en overheidsorganisaties met brede expertise in de maritieme industrie en milieutechnologie, die hun krachten hebben gebundeld om de benodigde technologieën te ontwikkelen. In januari 2023 starten zij een onderzoeks- en ontwikkelingsproject voor het opschalen, optimaliseren en testen van emissievrije technologie voor schepen.

In totaal zal gedurende 3 jaar ongeveer 123 miljoen NOK worden besteed aan de onderzoeks- en ontwikkelingsfase van het Sea Zero-project. Naast de steun van 67 miljoen NOK van Grønn Platform, zullen de partners in het project zorgen voor een eigen financiering van ongeveer. 56 miljoen.

Eerste haalbaarheidsstudie al afgerond

In augustus leverde SINTEF een haalbaarheidsstudie waarin werd gekeken naar mogelijke technologie- en brandstofkeuzes voor de nieuwe schepen. Het wijst erop dat moderne batterijen een interessante keuze zijn voor milieuvriendelijkere expresschepen, maar ook dat het verminderen van de energiebehoefte net zo belangrijk is als de keuze van de energiebron. Voor zowel Hurtigruten Norge als SINTEF is het dan ook een belangrijk doel dat de nieuwe schepen nieuwe normen stellen voor energie-efficiëntie.

- Veel projecten richten zich op welke brandstof te kiezen, maar voor ons is het net zo belangrijk om een ??schip te creëren dat zo min mogelijk energie verbruikt en dus een goede actieradius heeft op groene stroom. We gaan ons daarom sterk richten op het verkennen van veel nieuwe technologie, van rotorzeilen, luchtbellensmering tot warmtepompen en opslag voor het hotel aan boord, zegt Johnsen.

Partners in het Sea Zero-project:

Hurtigruten Noorwegen
SINTEF
SLIJTAGE
Corvus-energie
Brunvoll
Jotun
Technotherm
Cavotec
Plug
Haven van Bergen
Noorse havens
DNV
Noorse Maritieme Directie
Katapult voor duurzame energie
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 10:42   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ongelooflijke clickbaitlink is
Als je telkens hele gazetten afdrukt gaat geen kat dat lezen.
'T is maar een tip hé.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:15   #7
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.032
Standaard

Als er in een autoboot, volgeladen met elektrische auto's, in één van die auto's brand uitbreekt bestaat de kans dat heel dat dek in de fik gaat.

De enige manier om veilig elektrische auto's te vervoeren is in gescheiden boxen.

Op mijn werk heeft iedere elektrische auto een aparte box waar hij ook kan opladen.
We hebben een ondergrondse garage met +200 staanplaatsen, waarvan 10 voor elektrische wagens. Zonder die boxen kwam er geen ene elektrische wagen in die garage, daar heb ik wel voor gezorgd.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:20   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar gaat het nu even niet om, in deze draad.
Het gaat over de scheepvaart en het vervoeren van bev's.
En de eventuele gevolgen van een verbod
.
De eventuele gevolgen...

Dus een kleine Noorse rederij met amper 4 schepen die te lui is wat meer brandvoorzorgen te nemen op hun boten, en-of schrik opgedaan heeft bij een risico-analyse, gaat het wereldwijd zeetransport van miljoenen wagens en honderden rederijen lamleggen?

249 schepen aan 4.000 BEV per schip op 4 jaar, enkel Tesla:
https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:22   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Als er in een autoboot, volgeladen met elektrische auto's, in één van die auto's brand uitbreekt bestaat de kans dat heel dat dek in de fik gaat.
Meestal is het de ICE in de buurt die in de fik gaat.

Citaat:
Hurtigruten gaat door

De belangrijkste concurrent Hurtigruten schrijft in een e-mail aan NRK dat ze alle soorten auto's aan boord van hun schepen zullen blijven vervoeren.

- We vervoeren al 40 jaar auto's tussen alle havens en dat gaat prima. We hebben geen plannen om daarmee te stoppen.

Dat zegt Martin Henriksen, public relations bij Hurtigruten.

Hurtigruten zegt dat het zijn eigen risicobeoordelingen heeft uitgevoerd als het gaat om het verzenden van elektrische en hybride auto's, en niet tot dezelfde conclusie is gekomen als zijn concurrent.

- We volgen de regels van DSB en het Noorse Maritieme Directoraat, voegt hij eraan toe.

De rederij schrijft dat ze speciale autobanden hebben die voor voertuigen zijn gebouwd, met extra ventilatie, blussystemen en blusdekens.

- Een brand aan boord van een schip zal ernstig zijn, of het nu gaat om een elektrische auto of een auto op fossiele brandstof, schrijft Henriksen
Citaat:
Brandt minder vaak dan fossiele auto's

Volgens de Directie Sociale Zekerheid en Paraatheid (DBS) branden auto's op fossiele brandstoffen 4 tot 5 keer zo vaak als elektrische auto's als je rekening houdt met de omvang van het wagenpark.

Dat heeft Factisk.no in 2020 vastgesteld.

Maar zelfs als branden in elektrische auto's statistisch gezien minder vaak voorkomen dan in auto's op fossiele brandstoffen, kunnen ze moeilijker te blussen zijn.

Als er brand uitbreekt in het eigenlijke accupakket van een elektrische auto, zijn er na verloop van tijd grote hoeveelheden water nodig om de vlammen te doven.

Dat vertelde brandinspecteur Sigurd Folgerø Dalen van de brandweer en reddingsdienst van Oslo aan Faktisk.no.
In de ruimtes van schepen waar electrische voertuigen kunnen bijladen is evident verboden terrein voor ICE.
Citaat:
Opvallend genoeg volgt rederij TT-Line, die actief is tussen Zweden, Litouwen, Polen en Duitsland, overigens precies de tegenovergestelde route.

De firma installeert laadstations voor elektrische voertuigen aan boord van hun schepen. Deze zogenaamde ‘Green Ships’ zijn uitgerust met 32 laadstations die de auto-accu’s tijdens het varen opladen met 40 kW gelijkstroom of 11 kW wisselstroom.
Scheiden van ICEs en BEV is altijd aangeraden, ik neem aan dat de brandvoorschriften internationaal al een tijdje aangepast zijn. Kan men ggl.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 11:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:46   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Als er in een autoboot, volgeladen met elektrische auto's, in één van die auto's brand uitbreekt bestaat de kans dat heel dat dek in de fik gaat.
Erger nog. Die boot zinkt met al zijn batterij chemicaliën en zware metalen naar de bodem van de oceaan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:48   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
" De rederij schrijft dat ze speciale autobanden hebben die voor voertuigen zijn gebouwd, met extra ventilatie, blussystemen en blusdekens."
Redelijk rare zin weer.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 11:49   #12
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De eventuele gevolgen...

Dus een kleine Noorse rederij met amper 4 schepen die te lui is wat meer brandvoorzorgen te nemen op hun boten, en-of schrik opgedaan heeft bij een risico-analyse, gaat het wereldwijd zeetransport van miljoenen wagens en honderden rederijen lamleggen?

249 schepen aan 4.000 BEV per schip op 4 jaar, enkel Tesla:
https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0
Micele, ik begrijp uw voorkeur betreft elektrische voertuigen.
doch, af en toe, ( zeker qua brandgevaar en veiligheid ) vind ik dat u de pedalen verliest.
Even goede vrienden, wel realistisch blijven.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:01   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm.
Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa.
Geen afhankelijkheid van het verre buitenland.
Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen.

titel: Eerste reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto's op veerboten?
link: https://www.hln.be/mobiliteit/eerste...oten~abef56cb/
Het is niet de eerste maal dat we berichten lezen over EV's die in brand vliegen.
Something rotten in EV's?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:26   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is niet de eerste maal dat we berichten lezen over EV's die in brand vliegen.
Something rotten in EV's?
Een pak chips, rustig achterover leunen en geduldig zijn.

Onze groenen ... de kerncentrales moeten weg, we gaan alle energie opwekken met hernieuwbare bronnen. En vandaag ...

Onze groenen ... de wagens op benzine of diesel moeten weg, we gaan iedereen laten rondrijden op batterijen en hernieuwbare stroom. En morgen .... ?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:33   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een pak chips, rustig achterover leunen en geduldig zijn.

Onze groenen ... de kerncentrales moeten weg, we gaan alle energie opwekken met hernieuwbare bronnen. En vandaag ...

Onze groenen ... de wagens op benzine of diesel moeten weg, we gaan iedereen laten rondrijden op batterijen en hernieuwbare stroom. En morgen .... ?
Morgen, morgen mogen we fietsen op een batterijloze fiets, dit wegens gebrek aan energie.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:41   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Er zijn op politics.be al een vijftal draden van forum-brandologen-doemdenkers gepasseerd, hopeloos. lol.

• En sinds de opkomst van de electrische wagens er een soort totale vergeetachtigheid in bepaalde hoofden omgaat, dat er al decennia tankstations bestaan, waar nog altijd totale leken hun voertuigen gewoon tanken (zelfbediening), bijna elke dag. Ook LPG-wagens enz...
Citaat:
https://magazine.vab.be/op-weg/hoe-v...ken-eigenlijk/
Hoe veilig is brandstof tanken eigenlijk?
De branden en zelfs rampen zijn nochtans gekend.

Stel eens andersom: de E-personenauto en laadstations waren algemeen ingeburgerd en iedereen laadt zijn wagen naar behoefte thuis of ergens anders bij. Gewoon zoals een electrisch apparaat op batterijen. Zou men dan de autos op verbrandingsmotoren met hun hoger brandrisico ook tijdens het dagelijks tanken wel aanvaard hebben of überhaupt gehomologeerd krijgen?

Er zijn er zelfs die hun sigaret niet uitdeden... met de tankslang in hun hand... (zelf een vijftal keer meegemaakt)

• Ik ga toch even iemand aan het woord laten die er zeker verstand van heeft.

Kort interview van SPIEGEL, vertaald uit het Duits:

Door Emil Nefzger 12/02/2019, 15:44 uur

Elektrische auto's "brandgevaar vergelijkbaar met verbrandingsmotor"

Brandende elektrische auto's en de moeizame opslag van de wrakken halen steeds vaker de krantenkoppen. In een interview legt de chef van de brandweer van Bremen uit wat belangrijk is bij het blussen van deze auto's.

Karl-Heinz Knorr, geboren in Bad Harzburg in 1964, heeft een graad in natuurkunde en is sinds 1996 hoofdbrandweercommandant van de brandweer van Bremen. Hij studeerde natuurkunde en technische elektronica aan de Technische Universiteit van Clausthal en de Southern Illinois University in Carbondale. Sinds 2016 is hij ook vicevoorzitter van de Duitse brandweervereniging.

SPIEGEL: Meneer Knorr, brandende elektrische auto's halen de krantenkoppen. Hoe gevaarlijk is zo'n brand eigenlijk?

Karl-Heinz Knorr: Niet gevaarlijker dan brand in een 'gewone' auto, want in een elektrische auto zit niet meer energie opgeslagen dan in een volle tank van een verbrandingsmotor. Maar deze voertuigen branden anders. Als de tank van een verbrandingsmotor barst, wordt de brand gesmoord met blusschuim. Bij een elektrische auto wordt de thermische energie echter niet aan de oppervlakte opgewekt, maar in de batterij. Hier bestaat het risico van een zogenaamde "thermal runaway", waarbij het vuur van de ene cel naar de andere springt. Dan leidt een brand, net als bij een brand in een rijtjeswoning zonder brandmuren, naar de brand in de hele rij. Zo'n accubrand wordt natuurlijk geassocieerd met hitte en vuur, maar dat geldt ook voor 50 liter benzine.

SPIEGEL: Hoe blus je zo'n brand in een batterij?

Knorr: Het is een chemisch proces dat je moet onderbreken met intensieve koeling, anders kan het weer van voren af aan beginnen. Dit werkt het beste met enkele duizenden liters water. Dit is een uitstekende koelvloeistof en je kunt het ook heel goed meenemen met tankbrandweerauto's op de snelweg of landwegen. In tegenstelling tot de verbrandingsmotor kun je met het blote oog niet zien of het vuur echt uit is. Daarom monitoren we na het blussen met een warmtebeeldcamera of er nog hotspots zijn. Het belangrijkste is dat de sleepbedrijven ook op de hoogte zijn van de risico's van dergelijke auto's en deze apart of in een waterbad parkeren zodat de brand niet opnieuw oplaait.

SPIEGEL: Dus, net als na een ongeval in Tirol, is het eigenlijke probleem de daaropvolgende opslag en koeling van het wrak?

Knorr: Gedurende een beperkte periode kan de batterij in theorie tot 24 uur na de brand weer oplaaien, eerst klein en onschadelijk, een paar minuten later weer intens. Dat moeten de afvalverwerkers weten, zodat ze de auto niet een hal in duwen, maar hoogstens in een bak met water stallen. Wij eisen dan ook dat sleepbedrijven voorbereid zijn op dergelijke gevallen. Na deze 24 uur vormt de batterij echter geen risico meer.

SPIEGEL: Heeft de brandweer speciale uitrusting nodig voor dit soort branden en de gifstoffen die daarbij vrijkomen?

Knorr: Je hebt meer water nodig, dus er moet nog een tankbrandweerwagen worden gestuurd over landwegen en snelwegen. Verder heb je niet meer uitrusting nodig dan bij elke andere haard. Wat de giftige stoffen in de luchtwegen betreft, beschermen we ons ook met adembescherming bij "normale" autobranden, aangezien de rook die vrijkomt bij het in brand staan van bekleding en lambrisering giftig is.

SPIEGEL: Hoe vaak vliegen elektrische auto's eigenlijk in brand?

Knorr: Zelden, het risico op brand is vergelijkbaar met dat van een verbrandingsmotor. Er zitten veel veiligheidssystemen in hoogwaardige batterijen die zelfontbranding voorkomen. Zo'n accu kan natuurlijk ook brand veroorzaken, want sinds er auto's zijn, zijn ook die in brand gestoken, bijvoorbeeld na ongelukken of door technische mankementen. Een veel groter probleem is echter de calorische waarde van normale auto's, die door de grote hoeveelheid plastic in de afgelopen 25 jaar bijna is verdubbeld. Hierdoor komt bij brand twee keer zoveel energie vrij, wat met name problematisch is in ondergrondse parkeergarages.

DER SPIEGEL: Dus zelfs als iedereen in Duitsland morgen in een elektrische auto zou rijden, zou het risico op brand dan niet toenemen?

Knorr: Nee, met elektrische technologie is het niet waarschijnlijker dat een auto tijdens het rijden in brand vliegt dan met een auto met verbrandingsmotor. Het is gemakkelijk te vergeten, maar zelfs 50 milliliter benzine brandt extreem heet en langdurig, en er zit meestal 50 tot 80 liter in een tank - direct onder de achterbank. Als je deze technologie vandaag zou introduceren, zou je een enorme veiligheidsdiscussie krijgen. We zijn echter al 70 jaar gewend aan deze brandstoffen en vertrouwen zelfs op leken om ze zelf bij het tankstation te tanken

https://www.spiegel.de/auto/aktuell/...a-1299267.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 12:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:47   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De eventuele gevolgen...

Dus een kleine Noorse rederij met amper 4 schepen die te lui is wat meer brandvoorzorgen te nemen op hun boten, en-of schrik opgedaan heeft bij een risico-analyse, gaat het wereldwijd zeetransport van miljoenen wagens en honderden rederijen lamleggen?

249 schepen aan 4.000 BEV per schip op 4 jaar, enkel Tesla:
https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0
Je komt nogal scherp uit de hoek; je verraadt van gepikeerd te zijn; maar dat zijn wel wel gewoon.

Heb je het vraagteken in het onderwerp van de draad gezien?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:49   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Micele, ik begrijp uw voorkeur betreft elektrische voertuigen.
doch, af en toe, ( zeker qua brandgevaar en veiligheid ) vind ik dat u de pedalen verliest.
Even goede vrienden, wel realistisch blijven.
Ge zijt een electric warrior of ge zijt het niet hé.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:51   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Morgen, morgen mogen we fietsen op een batterijloze fiets, dit wegens gebrek aan energie.
Hier staan twee gewone fietsen en twee montainbikes ... zonder batterijen.
Overgekocht van mensen die volgens mij te beschaamd waren om zich nog op straat te vertonen met een niet E-fiets.
Perfecte Belgische Minerva fietsen.
Eentje gratis, eentje voor 100€, eentje voor 120€ en eentje voor 150€.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 januari 2023 om 12:52.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2023, 12:53   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je komt nogal scherp uit de hoek; je verraadt van gepikeerd te zijn; maar dat zijn wel wel gewoon.

Heb je het vraagteken in het onderwerp van de draad gezien?
Natuurlijk heb ik die gezien, en je eigen inbreng is?

Dit:

Als dit navolging krijgt, dan verandert een uiterst grote economische sector enorm.
Geen Chinese of Amerikaanse bev in Europa.
Geen afhankelijkheid van het verre buitenland.
Onvermijdelijk gevolg: veel minder concurrentie, duurdere prijzen.


Zeer deskundige uitleg, wow.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2023 om 12:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be