Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2023, 18:34   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard Tesla bestaat 20 jaar.

Is een nieuwe draad waard.

Autoblog vat de geschiedenis en het succes van Tesla een beetje samen, te lang om te plakken. (enkel de eerste 5 jaar c/p)

Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla...wonnen-3515908

Belachelijk succes Tesla bestaat 20 jaar, Elon Musk wint

Auteur: jaapiyo, gepost 2 juli 2023

Tesla is 20 jaar oud. Wij, liefhebbers van het merk, kijken kort terug op 20 jaar belachelijk succes.

Tesla. Je kan ervan zeggen en denken wat je wil, maar meestal spreken feiten luider dan opgewarmde lucht. Het merk verkoopt nu zo’n twee miljoen auto’s per jaar. Het is nog steeds de hoogst gewaarde autofabrikant ter wereld. En misschien wel nog meerzeggend dan al die andere zaken: alle andere fabrikanten gaan nu ook aan de EV. Vaak wordt de term industry disruptor wat losjes gebruikt. Maar geen enkel bedrijf heeft de logge auto industrie zo veranderd, sinds Ford kwam met de T-Ford.

Citaat:
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Lange tijd zag het er niet zo uit. Toen Martin Eberhard and Marc Tarpenning in 2003 Tesla oprichten, was het niet meer dan een geinig idee van een stel nerds. De elektrische auto was zeker niet nieuw. Maar juist daarom leek het idee kansloos. General Motors had immers eigenhandig de EV vermoord. Daar werd zelfs een bekende fringe documentaire over gemaakt met de titel Who Killed the Electric Car?. Let wel, die docu komt uit 2006, drie jaar na de oprichting van Tesla.

Pas later kwam er investering bij van JB Straubel, Ian Wright en last but not least, Elon Musk. De Zuid-Afrikaanse techmiljonair van PayPal had de rest van zijn leven op een strand kunnen gaan liggen. In plaats daarvan zette hij zijn chips in op groen. Het leek krankzinnig. Maar het maakte hem, in ieder geval tijdelijk, de rijkste man ter wereld. Wij bekijken een aantal mijlpalen van Tesla, om te zien hoe het zo ver kwam.

2008: De Tesla Roadster en de financiële crisis

In 2007 nam Tesla Ze’ev Drori aan. Deze Israëli moest erop toezien dat Tesla’s eerste auto op de markt kwam. Dat lukte in 2008 met de Tesla Roadster. Destijds werd de auto geridiculiseerd door TopGear. Iets wat Musk nu nog steeds niet heel tof vindt. Volgens hem hadden de Britse b0iZ vooraf een script klaarliggen om de Roadster af te fakkelen. Er werden er uiteindelijk 2.450 verkocht in de periode van 2008 tot 2012. Kopers van toen zijn nu spekkoper. De waardes van de tweezits cabrio’s zijn geëxplodeerd.

Toch was 2008 ook een moeilijk jaar. De financiële crisis bracht GM en Chrysler aan de grond. Tesla kon door, maar alleen omdat Musk nu echt vol inzette op het overleven van het bedrijf met zijn eigen geld. Het is een van de momenten waarop Tesla door het oog van de naald kroop.

2009: onthulling Tesla Model S en investering van Daimler
[.....]
En de **laatste kwartaalcijfers werden vandaag bekend gemaakt (466.140), of zowat 18 tot 21k meer leveringen als de analysten geschat hadden.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-tsla...yst-consensus/
** $TSLA analyst consensus data for Q2 deliveries:
• 448,000 Bloomberg
• 446,823 Company Compiled
• 445,000 Factset
Citaat:
https://ir.tesla.com/press-release/t...d-quarter-2023

AUSTIN, Texas, July 2, 2023 – In the second quarter, we produced nearly 480,000 vehicles and delivered over 466,000 vehicles.

Production **Deliveries Subject to operating lease accounting
Model S/X 19,489 19,225 8%
Model 3/Y 460,211 446,915 5%
Total 479,700 466,140 5%

*** Tesla will post its financial results for the second quarter of 2023 after market close on Wednesday, July 19, 2023.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2023 om 18:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 10:26   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.776
Standaard

Netjes gedaan van ome Elon.

Maar wordt het niet eens hoog tijd dat Tesla met nieuwe modellen gaat komen?

De prijzen alsmaar verlagen om de tanende verkoop te counteren werkt eventjes maar is geen blijvende oplossing.
Bovendien zijn aandeelhouders niet direct fan van deze aanpak wegens het feit dat dalende prijzen ook dalende winsten betekenen.

Probleem is dat het (de ervaring leert dat) meestal nog jaren duurt vooraleer een aangekondigd model ook daadwerkelijk te koop komt. En aangezien er niet echt concrete aangekondigde modellen in de pijplijn zitten (afgezien van de pick-up, die ook al jaren geleden aangekondigd werd) denk ik dat het nog wel effe gaat duren vooraleer Tesla met een nieuw model voor "Jan met de pet" gaat afkomen.

En dit terwijl andere fabrikanten momenteel nagenoeg niets anders doen. Aan een tempo waar Tesla enkel nog van kan dromen...

Dus ja; ze waren pioneer, ze hebben op technisch vlak (batterijen) nog een (slinkende) voorsprong maar er moet volgens mij dringend iets gaan bewegen als ze nr 1 willen blijven...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:49   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Tesla stuurt opvallend veel boten naar Australië. (vanuit Giga Shanghai)

Op minder dan 2 maanden meerde daar reeds de 10e boot aan, zeker niet de laatste dit kwartaal (juli-aug-sept). Voor Europa loopt nu de 7e boot binnen.

https://www.teslarati.com/tesla-sale...a-august-2023/

Men verwacht dat het model Y de best verkochte wagen in Australië kan worden dit 3e kwartaal, allround hé. In juli waren ze al tweede achter Toyota Hilux ute en voor Ford Ranger ute (smalle pickups = ute in AUS)

Citaat:
Meanwhile, the Tesla Model Y became the second best-selling car in Australia in July 2023, selling 5,560 units during Q2 2023. The Tesla Model Y beat the Ford Ranger ute and came in second after the Toyota Hi-Lux ute, which sold 6,142 units.
De kans is groot dat een electrische wagen reeds in 2023 het best verkochte automodel van de wereld wordt. Wie dat 5 jaar geleden verklaarde werd voor fantast uitgemaakt.

De totale Tesla-botenteller is opgelopen naar 25 dit kwartaal:
https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0

Vorig 2e kwartaal werden nog 37 boten gehaald, maar zoveel zal het zeker niet worden schat ik. Want Tesla Europa (Giga Berlijn) produceert nu veel meer wagens voor Europa zelf (die geen boten nodig hebben).
- - -


Een compacte SUV Tesla model C of Q zal wslk niet voor 2025 zijn. Eerst worden de model 3 (2023) en model Y (2024) nog opgefrist.
Mogelijk 4q 2025-2026... :
Citaat:
https://www.motortrend.com/news/tesl...v-future-cars/

2026 Tesla Model 2/Model C/Model Q: What We Know About the Compact Tesla

Tesla’s small, compact electric car will slot below the Model 3 and Model Y.
Tesla sprak van een compacte versie in zijn Masterplan 3, maar evenzo over Vans en Bussen [To Be Build]:
Citaat:
https://www.tesla.com/ns_videos/Tesl...lan-Part-3.pdf page 22 Table 7: Vehicle Fleet Breakdown

Batteries for Transportation

Vehicle Type | Tesla Equivalent | Cathode| Pack Size (kWh)| Vehicle Sales | Global Fleet | Global Fleet (TWh)

Compact | [TBD] | LFP | 53 | 42M | 686M | 36
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2023 om 13:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 20:07   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard Opgepast reklame via autoweek.nl ! toch 195 reacties

Vandaag bestaat het Superchargerstation van Tesla precies 10 jaar in Europa. De eersten waren in Noorwegen.

Elk merk van EV mag vandaag daar gratis snelladen, in gans Europa.

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...superchargers/

VANDAAG GRATIS LADEN BIJ TESLA SUPERCHARGERS

OOK GRATIS LADEN MET ELEKTRISCHE AUTO'S VAN ANDERE MERKEN DAN TESLA

29 augustus 2023 om 09:11

Tesla viert dat het vandaag tien jaar geleden is dat het in Europa zijn eerste Superchargerstation opende. Tesla trakteert en wel op gulle wijze. Vandaag kun je met elke elektrische auto gratis laden bij de Tesla Superchargers. Ook in Nederland!

Tesla opende op 29 augustus 2013 zijn eerste Supercharger-laadstations in Noorwegen. Inmiddels zijn de Superchargers van Tesla in meer dan 36 landen te vinden. In november 2021 startte Tesla een pilot waarbij ook elektrische auto's van andere merken dan Tesla bij zijn Superchargers konden laden. Om de tiende verjaardag van zijn Europese laadstations te vieren, mag vandaag iedereen met een elektrische auto bij een Tesla Supercharger zijn auto opladen.

Gratis laden kan vanaf 09:00 uur vandaag tot en met 23:59 vanavond. Op laadsessies die om uiterlijk om 23:59 gestart zijn, worden geen kosten gerekend. Start je na 00:00 uur met laden? Dan begint de meter uiteraard wél te lopen. Momenteel heeft Tesla in Europa 660 Superchargerstations met in totaal meer dan 9.200 Superchargers.
Mag dat wel? Waarom doen andere dat niet eens op hun 10e verjaardag?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2023 om 20:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 22:58   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is een nieuwe draad waard.

Autoblog vat de geschiedenis en het succes van Tesla een beetje samen, te lang om te plakken. (enkel de eerste 5 jaar c/p)


En de **laatste kwartaalcijfers werden vandaag bekend gemaakt (466.140), of zowat 18 tot 21k meer leveringen als de analysten geschat hadden.
Een minuut stilte is aangewezen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 05:00   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.501
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Netjes gedaan van ome Elon.

Maar wordt het niet eens hoog tijd dat Tesla met nieuwe modellen gaat komen?

De prijzen alsmaar verlagen om de tanende verkoop te counteren werkt eventjes maar is geen blijvende oplossing.
Bovendien zijn aandeelhouders niet direct fan van deze aanpak wegens het feit dat dalende prijzen ook dalende winsten betekenen.

Probleem is dat het (de ervaring leert dat) meestal nog jaren duurt vooraleer een aangekondigd model ook daadwerkelijk te koop komt. En aangezien er niet echt concrete aangekondigde modellen in de pijplijn zitten (afgezien van de pick-up, die ook al jaren geleden aangekondigd werd) denk ik dat het nog wel effe gaat duren vooraleer Tesla met een nieuw model voor "Jan met de pet" gaat afkomen.

En dit terwijl andere fabrikanten momenteel nagenoeg niets anders doen. Aan een tempo waar Tesla enkel nog van kan dromen...

Dus ja; ze waren pioneer, ze hebben op technisch vlak (batterijen) nog een (slinkende) voorsprong maar er moet volgens mij dringend iets gaan bewegen als ze nr 1 willen blijven...

Wie zegt dat Tesla "nr 1" wil worden,of "nr 1" wil blijven in zijn niche?
WINST maken,lijkt me nogal wat belangrijker.

Andere merken in de EV sector,inclusief verschillende Chinese merken,fakkelen geld af per exemplaar dat ze verkopen,Tesla niet meer,al enkele jaren inmiddels niet meer......


Het is ondertussen sluw gebleken van T om in de voornaamse automarkt op deze planeet,de Volksrepubliek,verregaande engagementen genomen te hebben.....
De regering daar geeft absolute prioriteit aan de eigen merken,en uiteraard met een drive om daarvan ook de export te pushen...

Door dat Tesla in zekere zin ook "Chinees" is,en de bedrijfsleiding zich zorgvuldig onthoudt van poco-gedreven gelul (Elon heeft anders altijd overal wel iets over te zeggen maar zeker niet over Chinese zaken)mogen ze vrij verregaand ontwikkelen in de Volksrepubliek....

.....en daar is een zware prijzenslag gaande.Dat DWINGT Tesla om van hun Sjanghai factory de meest kostenefficiente op de planeet te maken en zo te houden....


Dat is meteen een maatstaf voor de andere fabrieken,vooral de Moffenfabriek weze gewaarschuwd.Ze is niet persé nodig hé.De Sjanghai fabriek is NODIG.....geen van de anderen....welkom in de autowereld van 2023

Laatst gewijzigd door kelt : 31 augustus 2023 om 05:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:38   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Dat manneke is er gvd in geslaagd om een grote neus te zetten naar veel heel-grote jongens als mercedes, ford en noem maar verder de namen op van alle grote automobielfabrieken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 16:28   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.297
Standaard

En intussen...

Amerikaanse dealers sturen elektrische auto's terug naar fabrikant: "Genoeg is genoeg"

Uit de tekst:

Citaat:
De elektrische auto heeft het moeilijk, vooral in de Verenigde Staten. Daar worden zo weinig EV’s verkocht dat dealers ze terugsturen naar de fabriek. Pas als de oude voorraad is verkocht, is er weer plaats voor nieuwe elektrische auto’s.
Soms kom je al eens een Tesla tegen op de snelweg maar verder zie je ze weinig.

Ik zou er geen geld kunnen aan geven.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 augustus 2023 om 16:30.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2023, 21:32   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Brandenburg kent sterke economische groei dankzij drijvende kracht Tesla.

Citaat:
https://www.rbb24.de/wirtschaft/beit...rg-berlin.html

Bureau voor de Statistiek

Brandenburg kent de sterkste economische groei van het land

Vr 22/09/23

De Duitse economie verzwakt, maar in Brandenburg is de situatie compleet anders: het land heeft dit jaar de sterkste groei doorgemaakt vergeleken met de rest van het land. De Tesla fabriek speelt een grote, maar niet de enige, rol.

In geen enkele andere deelstaat groeide de economie in de eerste helft van dit jaar zo sterk als in Brandenburg. Het bruto binnenlands product steeg daar met 6,0 procent na correctie voor de prijzen in de eerste zes maanden, zo maakte het Berlijnse Bureau voor de Statistiek van Brandenburg vrijdag bekend. In nominale termen, dus zonder rekening te houden met de inflatie, bedroeg de groei zelfs ruim 14 procent.

Daarmee onderscheidt Brandenburg zich duidelijk van de landelijke ontwikkeling. De economische productie daalde in dezelfde periode in heel Duitsland met 0,3 procent. Slechts in vijf andere landen was sprake van groei en in Berlijn was sprake van een lichte daling.

Volgens statistici werd de groei in Brandenburg vooral gedreven door de auto-industrie, terwijl de bouw een bovengemiddelde daling liet zien. Minister van Economische Zaken Jörg Steinbach (SPD) ziet de Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla in Grünheide als drijvende kracht. De Amerikaanse fabrikant bouwt sinds maart 2022 elektrische auto’s in Grünheide bij Berlijn. “De afgelopen jaren heeft dit gebied zich ontwikkeld tot de industrie met de hoogste omzet en werkgelegenheid in de deelstaat Brandenburg, wat grotendeels te danken is aan de opvoering van de productie bij Tesla”, aldus Steinbach. "Maar het gaat niet alleen om het bedrijf, maar ook om de volwassen toeleveringsindustrie en de batterijmaterialenindustrie."

De Berlin-Brandenburg Association of Business Associations (UVB) wees er ook op dat industriële investeringen in elektromobiliteit belangrijke groeimotoren zijn. “Het is niet alleen Tesla dat hier genoemd moet worden.” Veel leveranciers hebben zich in Brandenburg gevestigd en “een waardeketen rond deze nieuwe industrie” gevormd. Hier wordt een “groeikern gecreëerd die de hele regio een impuls en nieuwe welvaart zal brengen”, aldus UVB-directeur Alexander Schirp.

De Berlijnse economie krimpt lichtjes

De Berlijnse economie kromp daarentegen in de eerste helft van dit jaar licht. Het bruto binnenlands product daalde met 0,1 procent na correctie voor de prijzen in de eerste zes maanden, zo maakte het statistiekbureau bekend. De daling was echter kleiner dan het landelijk gemiddelde van min 0,3 procent in dezelfde periode.

Sommige sectoren in de hoofdstad ontwikkelden zich daardoor bovengemiddeld. Volgens de statistici omvatte dit onder meer de bouw en de horeca. Volgens het statistiekbureau zorgde de dienstensector, die bijzonder belangrijk is in Berlijn, echter slechts voor een kleine impuls voor de groei.

In absolute cijfers bedroeg het bruto binnenlands product van Berlijn in 2022 179,4 miljard euro, terwijl dat van Brandenburg ongeveer de helft bedroeg: 88,8 miljard euro. Heel Duitsland had een economische productie van 3.867 miljard euro.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be