![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() onderwerp
Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas analyse 1) Ja tot 1936 lid van NSDAP, dus Prins Bernhard stapte er toch voor 1940 uit en voordat Adolf HItler echt begon met de Entlosing, massa vernietiging Untermenschen en Joden. MOeilijke kwestie, kan gewoon tiener waanzin zijn ok, beetje Baltsen op hete nazi meiden he. Is normaal tiener gedrag denk ik, ik was ook zo toen ik jong was. 2) Maatschappelijk relevant ok, ja daarom moet het hele koningshuis maar ontmanteld worden en Nederland moet gewoon een Arische Katten Republiek worden. De arische Katten moeten dan heilig verklaard worden in Nederland. Katten Natie Nederland hahha haha miaauw miaauw haha de Raszuivere Hollandse ratten en muizen zouden het zeker leuk vinden denk ik. 3) Nu pas begin ik te begrijpen waarom RACISME iets NATUURLIJKS is en biologisch NOODZAKELIJK voor het betreffende individu. Best ingewikkeld ok, niet simpel, Alle PV RASSEN zijn Racistisch en agressief naar andere rassen van nature, is soort wetmatigheid en anti discriminatie wetten helpen niet veel. Wat is dan de oplossing in juridische zin?? ========================================== https://www.nu.nl/koningshuis/628383...nsdap-pas.html Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas Door onze entertainmentredactie 04 okt 2023 om 14:10 Update: 15 uur geleden 2.7K reacties Verschillende partijen willen dat de regering een onderzoek instelt naar het naziverleden van prins Bernhard. Eerder op woensdag werd onthuld dat er bewijs is dat Bernhard tóch lid is geweest van Adolf Hitlers partij NSDAP. Een historicus vond Bernhards lidmaatschapspas van de NSDAP in het persoonlijke archief van de prins. Informatiecentrum en lobbyorganisatie CIDI, een belangrijke stem van de Joodse gemeenschap in Nederland, gaat het verzoek tot een onderzoek neerleggen bij demissionair premier Mark Rutte. Ook Kamerleden van D66, Partij voor de Dieren en GroenLinks-PvdA dringen aan op een onderzoek. Dit hebben ze gedaan in Kamervragen aan de premier. Rutte en de Rijksvoorlichtingsdienst willen niets zeggen over de kwestie. "We dachten al langer dat Bernhard lid was geweest, nu is er ook bewijs voor", zegt CIDI-directeur Naomi Mestrum. "Dit is weer een onthulling die een nieuwe zwarte bladzijde toevoegt aan een pijnlijk onderdeel van de recente Nederlandse geschiedenis. Het is duidelijk dat we de prins niet op zijn woord kunnen geloven. Het is nu van groot belang dat we alles boven tafel krijgen." Volgens Mestrum is het belangrijk dat er een groot onderzoek volgt. "Als het gaat om de Tweede Wereldoorlog zijn transparantie en educatie essentieel. Dat kan alleen maar als de feiten duidelijk zijn. Dit gaat om de geloofwaardigheid van zowel Nederland als het koningshuis." De oproep wordt ook gesteund door oud-CIDI-directeur Ronny Naftaniel. "Dit is weer een verschrikkelijke leugen", zegt hij. "Het is niet de eerste leugen waar hij op wordt betrapt. Het is voor de geschiedenisboeken zó belangrijk dat de waarheid goed wordt vastgelegd, ook als deze complex en onaangenaam is." Volg het Koningshuis Krijg een melding bij nieuwe berichten Prins Bernhard Cultuurfonds is 'erg verrast' Het Prins Bernhard Cultuurfonds laat woensdag weten "erg verrast" te zijn door het nieuws. "We gaan op een rij zetten wat dit voor ons als Cultuurfonds betekent", vertelt een woordvoerder. Het Prins Bernhard Cultuurfonds investeert elk jaar ruim 35 miljoen euro in cultuur en natuur. Dat geld gaat naar zo'n 3.500 projecten door heel Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Prins Bernhard overleed in december 2004. Zijn vrouw Juliana overleed in maart van dat jaar. Eerder 04 okt 2023 om 08:32 Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Beeld: ANP 2.7K reacties Lees meer over: Koningshuis Media en Cultuur NUjij: Uitgelichte reacties pollius 04 okt 2023 om 14:36 Wat mensen ook van Prins Bernard mogen vinden, hij werd door veel mensen uit het verzet positief beoordeeld. Mijn opa zat in het Amsterdamse communistische verzet (ondergronds hospitaaltje) en werd, zonder enige vorm van persoonlijke instemming, tegen het einde van de oorlog ingelijfd bij de binnenlandse strijdkrachten. Na de oorlog werd hij verplicht om te gaan vechten in Indonesie. Dit weigerde hij (hij was pacifist). Hij zou zonder pardon tegen de muur zijn gezet wegens 'desertie' als Prins Bernhard niet had ingegrepen. Deze man heeft vast heel veel dingen in zijn leven fout gedaan, maar het zal toch niet voor niets zijn dat veel mensen uit het verzet hem heel hoog hadden. Respect: ???? 108 Reacties: ???? 13 Reageer Brabander99 04 okt 2023 om 14:26 Het liegen van Bernhard is net zo min goed te praten als dat het verrassend is. De man is tot 1936 lid geweest van die partij. Een aantal jaren voordat het écht fout ging. Waarvan akte. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde in het nu uitvoeren van allerhande onderzoeken naar de gang van zaken van bijna 90 jaar geleden. Het zegt niets over het Koningshuis nu. Respect: ???? 507 Reacties: ???? 22 Reageer Bekijk alle reacties https://www.nu.nl/koningshuis/628383...nsdap-pas.html =========================================== Laatst gewijzigd door dewanand : 5 oktober 2023 om 10:05. Reden: aanvullen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() ach Prins Bernhard was tot 1936 lid vn NSDAP, Hitlers partij maar kan gewoon puberaal gedrag zijn, tiener he moeten baltsen stoer doen, om Arische meiden hard en diep te naaien, mannelijkheids cultus Baltsen.
====================================== https://www.nu.nl/koningshuis/628391...onderzoek.html RVD bevestigt dat Bernhard lid was van Hitlers partij, Rutte wil geen onderzoek Door onze nieuwsredactie 04 okt 2023 om 21:24 Update: 4 uur geleden 875 reacties De Rijksvoorlichtingsdienst heeft het bestaan van de NSDAP-lidmaatschapskaart van prins Bernhard woensdagavond desgevraagd bevestigd. Bernhard ontkende zijn lidmaatschap zijn hele leven. Demissionair premier Mark Rutte vindt een onderzoek naar het naziverleden van de prins niet nodig. Historicus Flip Maarschalkerweerd, tevens oud-directeur van het Koninklijk Huisarchief, meldde het bestaan van de kaart in NRC en in zijn boek De achterblijvers. Hij vond de kaart naar eigen zeggen in het privéarchief van de prins dat hij na zijn overlijden moest inventariseren. Prins Bernhard heeft tot aan zijn dood in 2004 ontkend dat hij lid was van de nazipartij van Adolf Hitler. "Ik kan met de hand op de bijbel verklaren: ik was nooit een nazi. Ik heb nooit het partijlidmaatschap betaald, ik heb nooit een lidmaatschapskaart gehad", zei hij in een postuum gepubliceerd interview met de Volkskrant. Dat Bernhard daarover niet de waarheid sprak, plaatst volgens historicus Gerard Aalders verschillende uitspraken van de prins nu in een ander licht. Toch vindt hij het te verklaren. "Nieuws van een NSDAP-lidmaatschap zou enorme impact hebben gehad op zijn imago als verzetsman", zei hij in gesprek met NU.nl. Prins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat Zie ookPrins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat Door overheid geleid onderzoek volgens Rutte onnodig De Rijksvoorlichtingsdienst liet eerder op de dag weten niet inhoudelijk te willen reageren op de onthullingen over Bernhard. Demissionair premier Mark Rutte zei dat hij het "heftig" vond dat Maarschalkerweerd de originele NSDAP-lidmaatschapskaart van de inmiddels overleden prins heeft gevonden. Toch zei hij ook dat eerder al "vrij overtuigend" was gebleken dat Bernhard lid is geweest van de partij. Een door de overheid geleid onderzoek naar het verleden van prins Bernhard bij de NSDAP is volgens Rutte niet nodig. Alle benodigde informatie is namelijk openbaar, zo redeneert hij. Wat Rutte betreft is het is aan historici om hier onderzoek naar te doen. Het CIDI, dat een belangrijke stem voor Joden in Nederland is, en Kamerleden van D66, Partij voor de Dieren en GroenLinks-PvdA vinden zo'n onderzoek juist wél nodig. Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas Zie ookRoep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas CIDI: 'Duidelijk dat we de prins niet op zijn woord kunnen geloven' "We dachten al langer dat Bernhard lid was geweest, nu is er ook bewijs voor", zegt CIDI-directeur Naomi Mestrum. "Dit is weer een onthulling die een nieuwe zwarte bladzijde toevoegt aan een pijnlijk onderdeel van de recente Nederlandse geschiedenis. Het is duidelijk dat we de prins niet op zijn woord kunnen geloven. Het is nu van groot belang dat we alles boven tafel krijgen." Volgens Mestrum is het belangrijk dat er een groot onderzoek volgt. "Als het gaat om de Tweede Wereldoorlog zijn transparantie en educatie essentieel. Dat kan alleen maar als de feiten duidelijk zijn. Dit gaat om de geloofwaardigheid van zowel Nederland als het koningshuis." Hoe Hitler 90 jaar geleden dankzij de democratie een dictatuur kon stichten Zie ookHoe Hitler 90 jaar geleden dankzij de democratie een dictatuur kon stichten Volg het Koningshuis Krijg een melding bij nieuwe berichten Eerder 04 okt 2023 om 14:10 Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas 04 okt 2023 om 08:32 Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Beeld: Getty Images 875 reacties Lees meer over: Adolf Hitler Tweede Wereldoorlog Koningshuis Binnenland NUjij: Uitgelichte reacties Bonoboaapje 05 okt 2023 om 07:41 Wel of geen lidmaatschap (blijkbaar wel dus) vind ik niet het belangrijkste. Ik hoop dat historici kunnen vaststellen wat hij ermee heeft gedaan. Als hij actief heeft bijgedragen aan zaken als jodenvervolging dan zullen mogelijk enkele tradities en stichtingen veranderd moeten worden. Als het puur een administratief trucje was om onder de radar te blijven om zo het verzet te ondersteunen of mogelijk zelfs een manier om aan informatie te komen dan is het weer een ander verhaal. Respect: ???? 22 Reacties: ???? 3 Reageer Ceciel_Buijser 05 okt 2023 om 07:15 Ik heb er wel gemengde gevoelens bij. Prins Bernhard was niet echt een lieverdje, zo is er ook altijd nog dat onuitroeibare gerucht over het al dan niet bestaan van de stadhoudersbrief. (Ik begin nu ook twijfels bij te krijgen bij het waarheidsgehalte van dat gerucht. Veel zaken blijken achteraf toch waar te zijn.)Ik begrijp ook dat waarheidsvinding een groot goed is. Maar wat dan? Gaan we de geschiedenisboeken herschrijven? Alle Prins Bernhardstraten hernoemen? We kunnen die man ook niet postuum het land uit schoppen. Wat heeft het voor zin? Respect: ???? 12 Reacties: ???? 1 Reageer Bekijk alle reacties https://www.nu.nl/koningshuis/628391...onderzoek.html ========================================= |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al begonnen.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=270333 Wat nu, onderzoeken wie de smeergelden van Lockheed mag herverdelen?
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gaan ze een medium gebruiken om hem te ondervragen ?
snel bel Madamme Blanche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
haha haha kunnen zij hem alsnog na de DOOD Straffen hiervoor ex nazi?? Satan vragen om het hellevuur extra op te stoken voor Prins Bernhard in zijn SS-Martelcel hahha hahha |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() toch interessant he
gewoon onbezonnen tienertijd he in 1936 was hij even lid, daarna niet meer ========================= https://www.nu.nl/koningshuis/628402...ogen-zien.html Koning over NSDAP-kaart Bernhard: 'Ook mindere kant verleden onder ogen zien' Door onze entertainmentredactie 05 okt 2023 om 15:16 Update: een uur geleden 1.8K reacties Koning Willem-Alexander vindt dat "we het verleden onder ogen moeten zien, ook de minder mooie gedeeltes". Dat zei hij donderdagmiddag in een reactie op het nieuws rondom zijn grootvader prins Bernhard. Woensdag dook de NSDAP-lidmaatschapskaart van Bernhard op. "Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het nieuws grote impact heeft, veel emoties oproept, met name bij de Joodse gemeenschap", zei de koning voorafgaand aan de uitreiking van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in het Koninklijk Paleis op de Dam. "Maar ik ben ervan overtuigd dat we het verleden onder ogen moeten zien, ook de minder mooie gedeeltes van het verleden." Daarom heeft Willem-Alexander besloten het Koninklijk Huisarchief tot 6 september 1948 vrij te geven, maakte het koninklijk huis eerder al bekend. Onderzoekers kunnen vanaf januari brieven, documenten en andere bronnen tot 1948 uit deze archieven raadplegen. "Ik heb zelf ook de mogelijkheid dingen uit het archief te halen, maar ik heb besloten dat niet te doen", zei de koning. "Ik vind dat het hele archief zo transparant mogelijk beschikbaar moet zijn, voor de geschiedschrijving." Al langer vermoeden dat Bernhard lid was van nazipartij Flip Maarschalkerweerd onthult in zijn boek De achterblijvers dat hij de originele NSDAP-lidmaatschapskaart van prins Bernhard heeft gevonden. Maarschalkerweerd, oud-directeur van het Koninklijk Huisarchief, kwam de kaart tegen in het privéarchief dat hij na het overlijden van de prins in 2004 heeft geïnventariseerd. Historici vermoedden al langer dat prins Bernhard lid was van de Duitse nazipartij. Zelf ontkende hij dat tot zijn dood, ook al verscheen in het verleden meermaals bewijs van het tegendeel. Met de vondst van zijn lidmaatschapskaart lijkt aan alle onzekerheid een einde te komen. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wilde in eerste instantie niet reageren op de onthullingen over Bernhard. Woensdagavond bevestigde de RVD het bestaan van de NSDAP-lidmaatschapskaart van de prins. Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), een belangrijke stem van de Joodse gemeenschap in Nederland, wil dat de regering een onderzoek instelt naar het verleden van de prins. Demissionair premier Mark Rutte liet weten een onderzoek niet nodig te vinden. Beeld uit video: Koning open over nazi-verleden Bernhard0:23 Koning open over nazi-verleden Bernhard Eerder 05 okt 2023 om 15:16 Koning over NSDAP-kaart Bernhard: 'Ook mindere kant verleden onder ogen zien' Koning over NSDAP-kaart Bernhard: 'Ook mindere kant verleden onder ogen zien' 04 okt 2023 om 21:24 RVD bevestigt dat Bernhard lid was van Hitlers partij RVD bevestigt dat Bernhard lid was van Hitlers partij 04 okt 2023 om 19:35 Prins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat Prins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat 04 okt 2023 om 14:10 Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas 04 okt 2023 om 08:32 Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden Beeld: NL Beeld 1.8K reacties Lees meer over: Koningshuis Koning Willem-Alexander Prins Bernhard jr. NUjij: Uitgelichte reacties weidevogel 05 okt 2023 om 15:45 Koning Willem Alexander wordt nu weer hard geconfronteerd met het verleden van prins Bernard zijn opa. Ik heb veel respect voor zijn reactie en houding zo transparant mogelijk te blijven. Het verleden moet men nu eenmaal onder ogen zien. Het is voorbij, de herinnering blijft. Respect: ???? 90 Reacties: ???? 2 Reageer Maybehuman 05 okt 2023 om 15:27 Deze koning dient wat mij betreft veel meer respect te krijgen voor zijn invulling van deze functie. Natuurlijk is en blijft hij mens en maakt hij fouten, maar daarentegen is het heel lastig om in de huidige samenleving iets goed te doen. De maatschappij is zo versplinterd dat het eigenlijk onmogelijk is om in zo’n publieke functie geen “domme” fouten te maken. Er van leren en sorry zeggen. Iets wat hij ook durft te doen. Hij durft fouten toe te geven, of het nou zijn eigen fouten zijn of die van de familie. Dat valt hem wat mij betreft te prijzen. Ook een van de reden waarom hij wat mij betreft al is geslaagd in de monarchie naar het nu te brengen, of je nou voor of tegen bent we wonen nou eenmaal in een constitutionele monarchie. Wat mij betreft is dit voor deze tijd echt een prima en goede koning, ondanks z’n menselijke fouten. Respect: ???? 309 Reacties: ???? 4 https://www.nu.nl/koningshuis/628402...ogen-zien.html ============================ |
![]() |
![]() |