Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2023, 13:33   #1
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard Gps-proef in het rijexamen.

Vanaf 1 oktober komt er een gps-proef in het rijexamen.

https://pnws.be/vanaf-1-oktober-komt...het-rijexamen/

Je hebt helemaal geen gps nodig om een voertuig te kunnen besturen.
Bovendien is gps een afleiding van je aandacht voor het verkeer en dat maakt het verkeer dus gevaarlijker en onveiliger.

De ploeg van pinokkio en blauwe smurfin lydia peeters blijven het verkeer onveiliger maken met hun onnozele fratsen in een poging om het behalen van een rijbewijs te kunnen saboteren met betuttelingen en drogredenen die niks te maken hebben met het (rij)bewijs van geschiktheid om een voertuig te besturen.

Je kunt evenzeer en nog beter een voertuig besturen zonder gps met meer aandacht voor het verkeer, dat hebben we altijd al gedaan.

Laatst gewijzigd door Oma : 1 oktober 2023 om 13:34.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 14:31   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het "werken met gps-toestellen" is al een kwart eeuw geleden afdoend (in mijn ogen dan-) opgelost .

En wel van de EERSTE KEER toen ik zo een dingetje mocht(moest-) gebruiken in een bedrijfswagen.Dat was toen een "Palm-Pilot" computertje met navigatiesoftware op en ik vond het toen al....geweldig....ondanks de relatieve traagheid en afwijkingen van soms wel enkele tientallen meters ten opzichte van de actuele situatie.Ik stond voor de deur van de klant maar luidens mijn computertje stond ik in de weide tussen de koeien wat verderop...

zonder examen....

Daarover de mensen lastigvallen op rijexamens in 2023 lijkt inderdaad heel erg op overbodige betutteling....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 21:59   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het "werken met gps-toestellen" is al een kwart eeuw geleden afdoend (in mijn ogen dan-) opgelost .

En wel van de EERSTE KEER toen ik zo een dingetje mocht(moest-) gebruiken in een bedrijfswagen.Dat was toen een "Palm-Pilot" computertje met navigatiesoftware op en ik vond het toen al....geweldig....ondanks de relatieve traagheid en afwijkingen van soms wel enkele tientallen meters ten opzichte van de actuele situatie.Ik stond voor de deur van de klant maar luidens mijn computertje stond ik in de weide tussen de koeien wat verderop...

zonder examen....

Daarover de mensen lastigvallen op rijexamens in 2023 lijkt inderdaad heel erg op overbodige betutteling....

Ja maar gij hebt nog old school leren rijden , met ne vitessenbak, en rijden op uw spiegels zonder electronische rijhulp shit. Geen sensors die biep biep zeggen of lampkes die als ne kerstboom gaan flashen .

Wij moesten zelf nog onze ogen trainen op nestkastjes op 3 meter hoogte, en bermtoeristen . Hoge antenne's dedecteren op geparkeerde auto's niet simpel.

Maar zo ene die van bouwjaar 2000 is , die denkt ik steek dat in mijne gps of mijnen telefon en google en AI of Siri en Alexa brengen mij wel waar ik naartoe moet.

Die zetten hun voor dat stuur zetten hem in D en moesten ze het kunnen dan zouden ze zeggen breng mij naar daar of daar...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 01:39   #4
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Bovendien is gps een afleiding van je aandacht voor het verkeer en dat maakt het verkeer dus gevaarlijker en onveiliger.

De ploeg van pinokkio en blauwe smurfin lydia peeters blijven het verkeer onveiliger maken met hun onnozele fratsen in een poging om het behalen van een rijbewijs te kunnen saboteren met betuttelingen en drogredenen die niks te maken hebben met het (rij)bewijs van geschiktheid om een voertuig te besturen.

Je kunt evenzeer en nog beter een voertuig besturen zonder gps met meer aandacht voor het verkeer, dat hebben we altijd al gedaan.
Gij vergeet de realiteit van de 2023 generaties en huidige mentale beperkingen.
Oud 3 oktober 2023, 01:41   #5
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

zonder examen....

Dat was de tijd van toen en o.a. tot de 1970/1990 generaties.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 oktober 2023 om 01:43.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 01:42   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja maar gij hebt nog old school leren rijden , met ne vitessenbak, en rijden op uw spiegels zonder electronische rijhulp shit. Geen sensors die biep biep zeggen of lampkes die als ne kerstboom gaan flashen .

Wij moesten zelf nog onze ogen trainen op nestkastjes op 3 meter hoogte, en bermtoeristen . Hoge antenne's dedecteren op geparkeerde auto's niet simpel.

Maar zo ene die van bouwjaar 2000 is , die denkt ik steek dat in mijne gps of mijnen telefon en google en AI of Siri en Alexa brengen mij wel waar ik naartoe moet.

Die zetten hun voor dat stuur zetten hem in D en moesten ze het kunnen dan zouden ze zeggen breng mij naar daar of daar...
Ik denk dat ge mee zijt met de 2023 realiteiten.
Oud 3 oktober 2023, 02:42   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Rijbewijs halen wordt steeds duurder en ogenschijnlijk moeilijker.

Maar als ik op de wegen zie, lijken er steeds meer en meer mensen verkeersregels en enige vorm van hoffelijkheid gewoon als een overbodige luxe te zien.

Trouwens. Dat GPS deel... gaat men beoordelen in hoeverre iemand afgeleid geraakt door dat ding, of in hoeverre iemand dat gaat negeren om de lokale situatie/veiligheid te waarborgen?
Want dat was een ouwe streek van examinatoren, "hier links". In een 1 richtingsstraat. Reed de examenaflegger er wel in "gebuisd wegens negeren enkelrichtingsbord". Reed men er niet in "gebuisd wegens negeren instructies van de examinator"
Oud 3 oktober 2023, 03:02   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Maar als ik op de wegen zie, lijken er steeds meer en meer mensen verkeersregels en enige vorm van hoffelijkheid gewoon als een overbodige luxe te zien.

Trouwens. Dat GPS deel... gaat men beoordelen in hoeverre iemand afgeleid geraakt door dat ding, of in hoeverre iemand dat gaat negeren om de lokale situatie/veiligheid te waarborgen?
Want dat was een ouwe streek van examinatoren, "hier links". In een 1 richtingsstraat. Reed de examenaflegger er wel in "gebuisd wegens negeren enkelrichtingsbord". Reed men er niet in "gebuisd wegens negeren instructies van de examinator"
Leuk... maar toch twijfel ik hier een betteke.
Oud 3 oktober 2023, 04:56   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat was nochtans een standaard truk om mensen naar de rijschool te duwen.

Dan zat er iemand van de rijschool bij in de wagen.
Als het een "persoonlijke begeleider" was, dan moest die al goed weten hoe en waarom die beslissing genomen werd door de examinator.
En dan de hele rompslomp om de beslissing van de examinator te laten herroepen.

Niet veel mensen die met advokaten begonnen te gooien in die jaren.

Maar het is 1 voorbeeld van hoe praktijkexamens rijvaardigheid pure willekeur blijven van de organisaties die ze organiseren. (dezelfde bende als de keuringen ten andere).
En dat is de grondslag van mijn vraag, hoe gaat men beoordelen dat de GPS goed gebruikt kan worden door de aanstormende autobestuurder?
Oud 3 oktober 2023, 06:24   #10
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij vergeet de realiteit van de 2023 generaties en huidige mentale beperkingen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 07:08   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 08:15   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Hoe zou zo'n gps-proef eruit zien ? Checken of men het doel bij stilstand of al rijdend ingeeft ?

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 09:46   #13
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was nochtans een standaard truk om mensen naar de rijschool te duwen.

Dan zat er iemand van de rijschool bij in de wagen.
Als het een "persoonlijke begeleider" was, dan moest die al goed weten hoe en waarom die beslissing genomen werd door de examinator.
En dan de hele rompslomp om de beslissing van de examinator te laten herroepen.

Niet veel mensen die met advokaten begonnen te gooien in die jaren.

Maar het is 1 voorbeeld van hoe praktijkexamens rijvaardigheid pure willekeur blijven van de organisaties die ze organiseren. (dezelfde bende als de keuringen ten andere).
En dat is de grondslag van mijn vraag, hoe gaat men beoordelen dat de GPS goed gebruikt kan worden door de aanstormende autobestuurder?
Precies, GPS als extra smoes om te kunnen buizen.
Kassa, kassa voor rijscholen.
De beoordeling voor de GPS zal ook weer willekeur worden.

Het rijbewijs behalen wordt duurder en moeilijker gemaakt zodat de jongeren geen rijbewijs meer kunnen halen want ze moeten allemaal uit de auto en op de fiets.
Oud 3 oktober 2023, 11:55   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijdens mijn eerste examen het had geijzeld , begint die leswagen te schuiven en gaat richting ne geparkeerden camion. ik weet uit die slip te geraken zonder schade, zucht van opluchting naast mij en achter mij, en zet gewoon het examen verder. Rij een verder vlot parcour, en die smeerlap buist mij wegens iets te vlot de straat over te steken. (die camion was nog ver weg die afkwam in de verte... ) Ja ge hebt dat goed opgelost met dat slippen, maar gebuisd dus...

fucking wanker, had ik dat op voorhand geweten ik had dien Astra finaal onder die camion geparkeerd.

anyway ik doe mijn tweede examen, ik heb in heel mijn leven nog nooit zo slecht gereden als dien dag en ik was er gvd door.

Om u maar te illustreren dat dat examen en die examinatoren op geen enkele manier objectief zijn .
Oud 3 oktober 2023, 12:19   #15
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Gisteren nog met mijn zoon naar zijn rijexamen geweest (als begeleider).
Die GPS-proef stelt niks voor. Gewoon op de parking van het examencentrum het door de examinator opgegeven adres invoeren en daar naar toe rijden.
Peace of cake! Hij heeft dat dus met de vingers in de neus kunnen afwerken.

Dit ter zijde, is hij toch gebuisd. Tijdens het afwerken van de verdere rijproef reed hij in de stad bijna een fietstertje te pletter tegen een werfstelling aan een rijhuis ! 47 € de vuilbak in! Enfin nee, eigenlijk was het een goede les...
Oud 3 oktober 2023, 12:22   #16
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Laat het eerste "rij-jaar" er één zijn zonder gebruik van gps, en concentreer je volledig om het rijden volledig onder de knie te krijgen. In veel gevallen is de eerste auto trouwens een okkazie waar dan misschien nog geen gps is voorzien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 12:33   #17
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Laat het eerste "rij-jaar" er één zijn zonder gebruik van gps, en concentreer je volledig om het rijden volledig onder de knie te krijgen. In veel gevallen is de eerste auto trouwens een okkazie waar dan misschien nog geen gps is voorzien.
Ja ze kopen een klein okkazietje en zetten daar onmiddellijk een houdertje in voor hun Smartphone om hunne Waze te kunnen gebruiken.
Oud 3 oktober 2023, 14:21   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Gisteren nog met mijn zoon naar zijn rijexamen geweest (als begeleider).
Die GPS-proef stelt niks voor. Gewoon op de parking van het examencentrum het door de examinator opgegeven adres invoeren en daar naar toe rijden.
Peace of cake! Hij heeft dat dus met de vingers in de neus kunnen afwerken.

Dit ter zijde, is hij toch gebuisd. Tijdens het afwerken van de verdere rijproef reed hij in de stad bijna een fietstertje te pletter tegen een werfstelling aan een rijhuis ! 47 € de vuilbak in! Enfin nee, eigenlijk was het een goede les...
Het was bijna he, volgende keer beter,

allee ja ik bedoel met het examen he.
Oud 3 oktober 2023, 14:23   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Ja ze kopen een klein okkazietje en zetten daar onmiddellijk een houdertje in voor hun Smartphone om hunne Waze te kunnen gebruiken.
Zolang dat gene 200 PK bi turbo met intercooler en afterburner is, is dat nog niet erg.

Daar zou men meer erg in moeten hebben, onder de 5 jaar ervaring geen + 200 PK voiture.
Oud 3 oktober 2023, 18:16   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Zolang dat gene 200 PK bi turbo met intercooler en afterburner is, is dat nog niet erg.

Daar zou men meer erg in moeten hebben, onder de 5 jaar ervaring geen + 200 PK voiture.
Ik heb de indruk dat een jaren 90 100pk 1600cc 4cilinder "GTI", meer vermogen heeft dan een jaren 202X 170 pk 1000cc driepoot met turbo en intercooler.

Nog erger, ik weet dat mijn 1985 100 pk 2000cc Rekord E met toeters en bellen een pak leuker en soepeler reed dan mijn 2017 Duitse monovolumer die op papier 50 pk meer heeft, en 250 kg minder weegt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be