Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2023, 22:53   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard In 4 minuten -tot vol- snelladen door betere koeling (design)

Een voorbeeld van een electrische racewagen die ~ zo snel kan laden als tanken... op 4 minuten, door veel betere koeling.

Citaat:
https://nos.nl/artikel/2482631-elekt...-een-tankbeurt

Donderdag 13 juli, 11:35

Elektrisch 'racemonster' van TU Eindhoven laadt zo snel als een tankbeurt

Een nieuwe elektrische raceauto die oplaadt met de snelheid van een normale tankbeurt: in 3 minuten en 56 seconden is de batterij volledig opgeladen. De auto wordt vandaag door studenten van de Eindhovense TU gepresenteerd in Veghel. Ze spreken van "een racemonster".

Een studententeam van de universiteit begon in 2022 met het ontwikkelen van een nieuw batterijpakket, met als doel de laadtijd van een elektrische auto omlaag te brengen. De studenten noemen de krappe vier minuten laadtijd een "pitstopwaardige" snelheid.

Dat ze testen met een raceauto is niet voor niets, zegt teammanager Julia Niemeijer. "Als onze technologie werkt in de zwaarste omstandigheden, dan zou die overal toegepast kunnen worden. Op racesnelheid houdt de batterij het ongeveer acht rondes vol op een circuit, maar de maximale actieradius is ongeveer 250 kilometer."

Maar het systeem is zo aan te passen dat er ook een actieradius van 500 kilometer gehaald kan worden, zonder dat de oplaadtijd van 4 minuten omhooggaat, zegt Niemeijer. "Als we het pakket groter maken en er voldoende energie naartoe gaat, dan bereiken we dezelfde laadtijd."

Koelsysteem

De studenten hebben zich bij de ontwikkeling voornamelijk gericht op het koelen van de batterijen. Met snelladen neemt de kwaliteit van een batterij af doordat die erg warm kan worden. "Wat wij nu hebben gedaan, is elke cel in het batterijpakket koelen", zegt Niemeijer. "Hierdoor krijgen we er veel meer warmte uit en kunnen we veel sneller opladen."

Hiervoor is een koelsysteem ontwikkeld waarmee koelvloeistof tussen de batterijcellen door loopt. De studenten zeggen dat koelen op celniveau nog niet gebruikelijk is. Daarom moesten ze dit zelf ontwikkelen. "Het was vooral uitdagend dat er maar enkele millimeters ruimte was tussen de cellen. Hierdoor moesten we heel secuur te werk gaan. We zijn ontzettend blij dat we een methode hebben gevonden die dit mogelijk maakt", zegt Niemeijer.

Door te laten zien dat het mogelijk is om de laadtijd van een elektrische auto te verlagen, willen de studenten elektrisch rijden aantrekkelijker maken voor consumenten. "Je kunt wel zeggen: 'Koop alleen maar elektrische auto's', maar dan is het ook belangrijk dat consumenten het gebruiksvriendelijk vinden", zegt Niemeijer.

Wanneer de technologie kan worden toegepast in gewone auto's, durft Niemeijer niet te zeggen. "Ik hoop dat het snel zal zijn, maar we zijn voor de cellen afhankelijk van externe partijen. Wij maken de batterijpakketten eromheen."

Le Mans

Het studententeam heeft de technologie geïmplementeerd in een LMP3 (Le Mans Prototype 3)-raceauto. De raceauto wordt het aankomend jaar nog grondiger getest op het circuit. Uiteindelijk hopen de studenten hun technologie te presenteren tijdens de beroemde 24 uur van Le Mans-race in Frankrijk om het batterijpakket in de zwaarst denkbare omstandigheden te testen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 1536x864a.jpg‎ (216,1 KB, 400x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2023 om 22:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2023, 16:38   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Dat is warmte die - voorlopig toch - verloren gaat; energie die verloren geraakt.
En voorlopig hebben we daar geen grote overschotten van.

Toch knap van die gasten. Wetenschap en technologie zullen de Arabieren met hun olie, en de Russen met hun gas, de das omdoen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2023, 16:52   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is warmte die - voorlopig toch - verloren gaat; energie die verloren geraakt.
Die gaat niet verloren, je krijgt er veel snellere oplaadtijden mee, en enkel het design is anders, dus enkel wat meer koelvloeistof is nodig die sneller circuleert.

Snellere snellaadtijden betekent dat er minder ultra-snel-laadpalen nodig zijn, toch voor de gehaaste vertegenwoordigers /kilometervreters ofzo, bestaan die nog?

Is bij een straffe ICE of een extreme Bugatti Chiron ook zo hoor, daar kun je soms zelfs een huis mee verwarmen . Heeft 52 liter water nodig...
Citaat:
MOTORKOELING EN GEWICHT
Een motorvermogen van 1.500 pk in de Chiron betekent ongeveer 2.200 kilowatt aan gegenereerde warmte. In totaal tien koelers regelen de temperatuur in de aandrijflijn. De waterpomp circuleert het koelcircuit van 40 liter tot 20 keer per minuut. Een tweede, kouder koelvloeistofcircuit bevat twaalf liter water. Bugatti spreekt van het krachtigste koelsysteem van alle sportwagens.
https://www.motor-talk.de/news/-und-...-t5609190.html


Citaat:
En voorlopig hebben we daar geen grote overschotten van.
En als het te warm is zetten we de airco aan.

Citaat:
Toch knap van die gasten. Wetenschap en technologie zullen de Arabieren met hun olie, en de Russen met hun gas, de das omdoen.
zo ongeveer. En nog wat ingewerkte pv op de horizontale carrosseriedelen.

Geef de BEV en vooral batterijchemie en koel-design en -monitoring nog eens 10 jaar ontwikkeling.

Aha dan hebben we einde 2033. En de ICE-nieuwverkoop mag nog altijd tot 2035. Als er nog liefhebbers zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2023 om 17:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be