In Zweden of beter Stockholm heeft men nu 50% electrisch bereikt
Citaat:
https://electrek.co/2024/12/14/fossi...-wheel-loader/
Fossielvrije bouwplaats bereikt 50% elektrische werking met nieuwe Volvo wiellader
Jo Borrás, 14 dec. 2024
Slechts twee jaar geleden leek 10% elektrische apparatuur een ambitieuze doelstelling voor de baanbrekende, fossielvrije bouwlocatie van Zweden. Vorige week bereikte de locatie een drempel van 50% volledig elektrisch met de toevoeging van een nieuwe Volvo L120H Electric Conversion wiellader.
De onlangs gelanceerde wiellader voegt zich bij een paar 30-tons Volvo EC230 Electric graafmachines op de locatie, die zelf een herontwikkeling is van de Slakthusområdet (vleesverwerkingsdistrict) in het centrum van Stockholm. De locatie met lage emissies trekt internationale aandacht vanwege zijn toewijding aan duurzaamheid en innovatie.
Die toewijding betekent dat het project een CO2-"besparing" (Volvo's woord) van 2.759 ton heeft opgeleverd in juni 2024 (het equivalent van ongeveer 600 ICE-auto's die een heel jaar rijden). Die prestatie — de eerste fase van het meerjarenplan — leverde het project de prijs op voor "Duurzaam bouwproject van het jaar" tijdens de jaarlijkse Zweedse Green Building Awards.
"In de stad Stockholm erkennen we de cruciale rol die we moeten spelen bij het versnellen van de transitie naar fossielvrije bouwlocaties", zegt Anders Österberg, plaatsvervangend burgemeester van Stockholm en voorzitter van de commissie Stadsontwikkeling. "De stad Stockholm heeft als doel om in 2030 klimaatpositief te worden. Om dit doel te bereiken, moeten we het gebruik van elektrisch aangedreven bouwvoertuigen en fossielvrije bouwlocaties blijven eisen in onze aanbestedingen."
In de tweede fase van het project, die medio 2025 van start gaat, is het doel om de schadelijke koolstofemissies nog verder te verminderen door onder de doelstelling van 3,5 ton CO2 per SEK 1 miljoen omzet te gaan (of ongeveer 1 ton CO2 voor elke $ 250-265.000 aan inkomsten). Hoewel dat misschien veel lijkt, is het een dramatische daling ten opzichte van de 11 tot 29 ton koolstof- en dieselemissies die doorgaans worden uitgegeven aan vergelijkbare projecten.
"Wanneer gemeenten zoals Stockholm City prioriteit geven aan koolstofreductie bij het toekennen van contracten, schept dat niet alleen een inspirerend precedent voor andere regio's, maar stimuleert het ook innovatie in de bouwsector", legt Anna Göransdotter uit, projectmanager bij Skanska, het bedrijf dat het zware materieel op de locatie beheert. "Deze proactieve aanpak creëert een domino-effect in de hele waardeketen en dwingt alle belanghebbenden om nieuwe mogelijkheden te verkennen en de grenzen van wat kan worden bereikt in duurzame bouw te verleggen."
De op batterijen werkende machines worden vergezeld door twee elektrische vrachtwagens met opleggers, waaronder een elektrische Volvo-vrachtwagen van Bellman Group, die begin 2025 arriveert. Een elektrisch aangedreven sorteergereedschap, elektrische verdichtingsgereedschappen, mobiele laadinfrastructuur en handbediende elektrische machines maken het e-portfolio van de locatie compleet.
|
Zweden heeft na Noorwegen de twee hoogst marktpenetratie van electrische voertuigen.
https://mobilityportal.eu/promoting-...sh-government/
https://cleantechnica.com/2024/12/03...l-floundering/
Als de ademlucht en geluid merkbaar verbetert in steden zou het teleurstellend zijn moesten de bouwsites aldaar niet met hun tijd meegaan.
Het is natuurlijk een voordeel als die zware bouwmachines en vrachtwagens zoveel mogelijk in eigen land gemaakt worden (Volvo), of in Europa.