Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2024, 12:04   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard Autoverkoop Nederland 1H 2024 volgens aandrijflijn

Steeds meer hulp van batterijkracht...

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...markt-in-2024/

Lars Krijgsman
1 juli 2024 om 13:31


De registratiecijfers over juni zijn binnen en dat betekent dat we je kunnen vertellen hoe de Nederlandse automarkt er dit jaar tot op heden voor staat. De Tesla Model Y was niet alleen de meest geregistreerde auto in juni, maar is dat ook over de eerste zes maanden van dit jaar. Maar Kia gaat als automerk aan de leiding en voelt de hete adem van Volvo in de nek. Dat en meer blijkt uit een analyse van de cijfers die Bovag, RAI Vereniging en RDC hebben gepubliceerd.

Vegen we de registratiecijfers van juni op de grote hoop, dan kunnen we een beeld schetsen van hoe de markt er over het eerste kwartaal voor staat. De registratiecijfers van juni brengen het totaal aantal geregistreerde nieuwe personenauto's in het eerste halfjaar van 2024 op 193.617 stuks. Een fiks aantal in absolute zin, maar het zijn er 6.975 minder dan in de eerste helft van vorig jaar. We hebben het over een procentuele daling van 3,5 procent.

Aanzienlijk minder traditionele benzineauto's

Volgens Bovag, RAI Vereniging en RDC komt de daling vooral op het conto van benzineauto's. In het eerste halfjaar van 2023 waren conventionele benzineauto's nog goed voor een marktaandeel van 33,2 procent. Een derde dus. In het eerste halfjaar waren conventionele personenauto's goed voor een marktaandeel van slechts 23,6 procent. Dat betekent zeker niet dat in zijn geheel is toe te schrijven aan de opkomst van de EV. Auto's hebben domweg steeds vaker een hybride of mild-hybride aandrijflijn. Het marktaandeel van hybrides - waar ook mild-hybrides onder vallen - nam dan ook toe van 36,2 procent in het eerste halfjaar van 2023 naar een dikke 43,5 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Binnen deze categorie waren traditionele hybride modellen goed voor een groei van 39 procent. Plug-in hybrides noteerden een aanzienlijk kleinere groei (3 procent).
Ook meer elektrisch - aandeel diesel blijft verwaarloosbaar
Het marktaandeel van elektrische auto's nam eveneens toe en wel met enkele procentpunten van 28,9 procent naar 31,2 procent. In het eerste halfjaar van 2024 zijn 60.338 nieuwe elektrische auto's geregistreerd. Dat waren er in het eerste halfjaar van 2023 nog 57.940. Hier valt een groei van 4,1 procent waar te nemen. Wel vlakt de groei van het EV-marktaandeel enigszins af. We hebben begin dit jaar een groei gezien in het marktaandeel van elektrische auto’s, maar de verkoop is de afgelopen twee maanden afgevlakt. "Fiscale onduidelijkheid en het ontbreken van toekomstig beleid voor de inzet van elektrische auto's hebben een remmende werking op de verkoop ervan", meent Huub Dubbelman, voorzitter personenauto's en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging.

Net als in de eerste zes maanden van 2024 waren diesels slechts goed voor een verwaarloosbaar marktaandeel van 1,2 procent. Auto's op lpg waren slechts goed voor 0,6 procent van de automarkt.

Verhouding brandstofsoort - eerste helft 2024
Brandstofsoort Marktaandeel
Hybride 43,4 %
Elektrisch 31,2 %
Benzine 23,6 %
Diesel 1,2 %
Lpg 0,6 %
Top 10 meest registreerde merken - eerste helft 2024
Merk Aantal 2024 (jan-jun) Aantal 2023 (jan-jun) Procentueel verschil
1 Kia 18.691 16.886 +10,7%
2 Volvo 17.809 9.393 +89,6%
3 Toyota 16.705 12.193 +37%
4 Tesla 13.430 9.200 +46%
5 Hyundai 11.352 10.733 +5,8%
6 BMW 10.768 10.139 +6,2%
7 Volkswagen 10.693 18.843 -43,3%
8 Skoda 10.038 10.215 -1,7%
9 Renault 8.289 11.387 -27%
10 Peugeot 7.964 12.257 -35%
Kia mag zich tot nu toe het populairste merk van 2024 noemen. In de eerste zes maanden zette het 18.691 nieuwe personenauto's op naam. Dat waren er in de eerste helft van vorig jaar nog 16.886. Of Kia over heel 2024 de grootste wordt valt nog te bezien. Volvo hijgt het merk enorm in de nek. De Zweden registreerden in de eerste helft van dit jaar 17.809 auto's en zag zijn registraties bijna verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Toyota vinden we op plek drie met 16.705 registraties. Ook dat merk zag een flinke registratietoename. Tesla eindigt nagenoeg volledig door het succes van de Model Y en Model 3 op plek vier met 13.430 gekentekende auto's. Dat waren er in de eerste helft van vorig jaar nog 9.200 (+46 procent). Hyundai rond de top 5 af met 11.352 registraties. Ook dat waren er meer dan in de eerste helft van 2023, maar het verschil is niet enorm (2023: 10.733 stuks). Volkswagen, Renault en Peugeot beleefden een moeilijk eerste half jaar van 2024 met enorme registratiedalingen, al waren deze drie merken nog wel goed voor een plek in de top 10.

Top 10 meest registreerde modellen - eerste helft 2024
Merk Model Aantal 2024 (jan-jun) Aantal 2023 (jan-jun) Procentueel verschil
1 Tesla Model Y 8.066 6.754 +19,4%
2 Kia Niro 6.309 3.316 +90,3%
3 Volvo XC40/EX40 6.136 4.991 +22,9%
4 Volvo EX30 5.285 - -
5 Tesla Model 3 5.224 2.131 +145%
6 Toyota Aygo X 4.376 2.714 +61,2%
7 Kia Picanto 3.893 5.251 -25,9%
8 Toyota Yaris Cross 3.732 3.083 +21,1%
9 Hyundai Kona 3.560 1.446 +146%
10 Peugeot 208 3.489 5.846 -40,3%

De Tesla Model Y is niet alleen de populairste elektrische auto in het eerste half jaar van 2024, maar ook de populairste auto in brede zin. Met ruim 8.000 registraties werden er ook nog eens bijna 20 procent meer exemplaren van gekentekend dan in het eerste halfjaar van 2023. De Kia Niro behaalde bijna een verdubbeling van het aantal registraties. Verder is het opmerkelijk dat de Volvo EX30 de Tesla Model 3 heeft ingehaald. Een hele prestatie, aangezien de Tesla Model 3 sinds zijn facelift stevig aan populariteit wint. Van de Model 3 werden 145 procent meer exemplaren geregistreerd dan in de eerste helft van 2023, maar het was onvoldoende om de Volvo EX30 voor te blijven. Ook opvallend: de interesse voor de Kia Picanto is tanende, terwijl de Toyota Aygo X juist fors terrein wint. Peugeot is ongetwijfeld ontevreden over de animo voor de 208, maar mogelijk speelt de uitrol van de gefacelifte 208 (en e-208) hierbij een rol.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2024, 13:43   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.797
Standaard

Het zal vast aan mij liggen maar van zo'n topics krijg ik het vliegend sch**t.

Wat is de bedoeling?
Een hoop c/p en welgeteld 5 eigen woordjes inbreng.

Geen context, geen vraag, geen eigen mening, geen aanzet tot discussie...

't Is mij een vraag wat zo'n topics bijdragen aan een discussieforum.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2024, 15:30   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Steeds meer hulp van batterijkracht...
En wat is uw punt eigenlijk?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2024, 18:35   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En wat is uw punt eigenlijk?
Hetzelfde punt als autoweek schrijft en bepaalde organisaties citeert, samengevat in 1 zin = steeds meer hulp van (extra)batterij.

Nog eens, wat leesbaarder geplakt:

Citaat:
• Aanzienlijk minder traditionele benzineauto's

Volgens Bovag, RAI Vereniging en RDC komt de daling vooral op het conto van benzineauto's.

In het eerste halfjaar van 2023 waren conventionele benzineauto's nog goed voor een marktaandeel van 33,2 procent. Een derde dus. In het eerste halfjaar waren conventionele personenauto's goed voor een marktaandeel van slechts 23,6 procent.

Dat betekent zeker niet dat in zijn geheel is toe te schrijven aan de opkomst van de EV. Auto's hebben domweg steeds vaker een hybride of mild-hybride aandrijflijn. Het marktaandeel van hybrides - waar ook mild-hybrides onder vallen - nam dan ook toe van 36,2 procent in het eerste halfjaar van 2023 naar een dikke 43,5 procent in het eerste kwartaal van dit jaar.

Binnen deze categorie waren traditionele hybride modellen goed voor een groei van 39 procent. Plug-in hybrides noteerden een aanzienlijk kleinere groei (3 procent).

• Ook meer elektrisch - aandeel diesel blijft verwaarloosbaar

Het marktaandeel van elektrische auto's nam eveneens toe en wel met enkele procentpunten van 28,9 procent naar 31,2 procent. In het eerste halfjaar van 2024 zijn 60.338 nieuwe elektrische auto's geregistreerd.

Dat waren er in het eerste halfjaar van 2023 nog 57.940. Hier valt een groei van 4,1 procent waar te nemen. Wel vlakt de groei van het EV-marktaandeel enigszins af.
We hebben begin dit jaar een groei gezien in het marktaandeel van elektrische auto’s, maar de verkoop is de afgelopen twee maanden afgevlakt.

"Fiscale onduidelijkheid en het ontbreken van toekomstig beleid voor de inzet van elektrische auto's hebben een remmende werking op de verkoop ervan", meent Huub Dubbelman, voorzitter personenauto's en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2024 om 18:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2024, 18:43   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het zal vast aan mij liggen maar van zo'n topics krijg ik het vliegend sch**t.

Wat is de bedoeling?
Een hoop c/p en welgeteld 5 eigen woordjes inbreng.

Geen context, geen vraag, geen eigen mening, geen aanzet tot discussie...

't Is mij een vraag wat zo'n topics bijdragen aan een discussieforum.
Niets, de autoboekskes verkopen 't schijt en zetten niet aan tot discussie of reacties.

Tiens, onderaan het artikel staan reeds 230 lezersreacties sinds gisterenmiddag:
Citaat:
LEZERSREACTIES (230)
Aan wie zou dat liggen? (aan de interesse van Nederlanders aan automerken?)

Citaat:
Een hoop c/p en welgeteld 5 eigen woordjes inbreng.
Ik had aan het artikel nu eens niets toe te voegen, want de cijfers zijn wat ze zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2024 om 18:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be