Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2024, 00:51   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard De Diependaele Vlaamse defensie-industrie: wat produceren?

In de Afspraak.
Diependaele wil een Vlaamse defensie-industrie opbouwen.

Wat dienen wij volgens u aan defensiewapens gaan produceren?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 december 2024 om 00:53.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2024, 00:56   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Euh, zei hij nu Ruimtevaart?

Toch hallucinant.
De Grauwe: de Overheid moet investeren in infrastructuur. Daar kan ik inkomen.
Diependaele: wij moeten investeren in wapenindustrie en ruimtevaart. How seg?

Baby Trump?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 december 2024 om 01:05.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2024, 01:20   #3
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

tja, zoals met de F16 een belangrijke speler op Europees niveau zijn voor de assemblage en de decennia nadien voor het onderhoud, kunnen we wel vergeten nu de Italianen voor de F35 het monopolie hiervoor op Europees niveau hebben binnengerijfd.

Ach ja, hiervoor was het de groene economie, dankzij Putin is 'defensie' het mode-woord en wat zal het binnen tien jaar zijn dat de politici zullen prediken... dat we moeten investeren in Sharia onderwijs
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2024, 14:38   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eerder dit jaar is de ENIGE industriele fabrikant van geintegreerde schakelingen in Vlaanderen,in Belgie eigenlijk ondergegaan...

Er kwam vanuit de verenigde Vlaamsche industrie noch overheid geen enkele valabel bod om deze,inderdaad wat verouderde-,chipfabriek over te nemen...

Nochtans zijn geintegreerde schakelingen,"hardened",of misschien op Gallium Nitride gebaseerde "vermogenscomponenten",de enige realistische instap mogelijk voor industriele,ruimtevaarts- of jawel,militaire toepassingen....
De ganse rest van de micro-electronica zit stevig E L D E R S...

De fabriek wordt momenteel leeggehaald,de apparatuur staat te koop en de mensen ,de ENIGE Vlamingen met ervaring in het uitbaten van een chip-fabriek,zijn nu uiteengehaald en gaan naar andere sectoren...Wat in 30 jaar geleerd is ,is eigenlijk al kwijt nu...

Voor de rest mogen wij hier al blij zijn dat we Franse Pantserwagens voor mil.be aan het assembleren zijn niet zo heel ver van mijn voordeur...

Het is WEG....en ja,zowel de "wat we zelf doen doen we beter" politiek als "de Vlaamsche Nijverheid" dragen daar verantwoordelijkheid,en neen,een Rodenbach kanon en Jan Breydel tank lijken me onrealistische projecten ....

Dat er maar eens HEEL GOED nagedacht wordt over die zeedrone fabriek in Oostende die bezig is de zeedrones te bouwen voor de nieuwe generatie Mine Counter Measures Schepen van de BeNe marine....De bedoeling is dat deze fabriek nadat dit project afgerond is ook voor anderen gaat dingen boeuwen.Dit is echter STRATEGISCHE technologie en naties die overeenkomstige dingen bestellen zullen EISEN dat zulke dingen bij henzelf gebouwd worden.Wie kan hen dat kwalijk nemen hé???

Je ziet wel waar ik naartoe ga...laat maar volgende klussen,eventueel ook voor de BeNe strijdkrachten (niet alleen de marine) in de pijplijn klaarzetten.Laat de Oekrainers ons tot voorbeeld dienen.Zij hebben dat moeten beseffen terwijl de bommen al rond hun oren vlogen.

Laatst gewijzigd door kelt : 14 december 2024 om 14:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2024, 08:48   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Euh, zei hij nu Ruimtevaart?

Toch hallucinant.
De Grauwe: de Overheid moet investeren in infrastructuur. Daar kan ik inkomen.
Diependaele: wij moeten investeren in wapenindustrie en ruimtevaart. How seg?

Baby Trump?
Volgens mij is De Grauwe aan het dementeren, en dit al jaren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2024, 09:36   #6
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

degrauwe had zijn mondmaskertje es niet op
Oud 15 december 2024, 10:19   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik zie ook niet goed in waarom de Vlaamse overheid moet investeren in militaire productie. Dat gebeurt al door private bedrijven. De federale overheid moet investeren in een degelijke militaire capaciteit. De Vlaamse (en federale) overheid moet er enkel voor zorgen dat bedrijven die zulke capaciteit produceren en leveren ook bij ons kunnen opereren door een goed investeringsklimaat voor alle productiebedrijven te voorzien ipv te beginnen in individuele bedrijven te investeren of ze te subsidiëren. Dat laatste is een gevaarlijk zwakteaanbod. Spijtig genoeg eentje waar de Vlaamse overheid garen in ziet als men ziet hoe ze na de zoveelste blunder toch weer in de textieldistributie zit. Er bestaan trouwens tal van bedrijven in Vlaanderen die materiaal voor militaire toepassingen produceren. Ik kuiste ooit in een bedrijf dat prototype printplaten voor de (militaire) luchtvaart produceerde.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 15 december 2024 om 10:23.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2024, 10:23   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik zie ook niet goed in waarom de Vlaamse overheid moet investeren in militaire productie. Dat gebeurt al door private bedrijven. De federale overheid moet investeren in een degelijke militaire capaciteit. De Vlaamse (en federale) overheid moet er enkel voor zorgen dat bedrijven die zulke capaciteit produceren en leveren ook bij ons kunnen opereren door een goed investeringsklimaat voor alle productiebedrijven te voorzien ipv te beginnen in individuele bedrijven te investeren. Dat laatste is een gevaarlijk zwakteaanbod. Spijtig genoeg eentje waar ze garen in ziet als men ziet hoe de Vlaamse overheid na de zoveelste blunder toch weer in de textieldistributie zit.
Diependaele heeft dan ook niet gezegd dat de overheid in de productie van oorlogsmateriaal.
Wel dat de overheid moet zorgen dat zo'n bedrijven hier toekomst in zien.
Een wereld van verschil.

Het was die prof???? die vond dat wij miljarden in het rood moeten gaan om de industrie aan te zwengelen.
Dezelfde prof vond ook dat de petrochemie geen bestaansredenen meer heeft in Vlaanderen.
Oud 15 december 2024, 10:24   #9
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Diependaele heeft dan ook niet gezegd dat de overheid in de productie van oorlogsmateriaal.
Wel dat de overheid moet zorgen dat zo'n bedrijven hier toekomst in zien.
Een wereld van verschil.

Het was die prof???? die vond dat wij miljarden in het rood moeten gaan om de industrie aan te zwengelen.
Dezelfde prof vond ook dat de petrochemie geen bestaansredenen meer heeft in Vlaanderen.
Ik heb het programma niet bekeken en ging gewoon af op wat hier boven vermeld werd. Benne werken doei.

Oud 15 december 2024, 10:26   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het programma niet bekeken en ging gewoon af op wat hier boven vermeld werd. Benne werken doei.
Weeral iemand die zorgt voor onze welvaart.
Oud 16 december 2024, 08:11   #11
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik wil de chemische industrie in Vlaanderen, Antwerpen, niet zien verdwijnen, maar een ten dode opgeschreven industrie steunen ... ? Toen de steenkool en zware metaalindustrie in ons land ten onderging en de overheid die bleef ondersteunen zijn daar enkelingen zeer rijk van geworden. De bevolking kreeg de rekening onder de neus geschoven. Ik weet niet hoe de zaken er nu voor staan in de chemie dus het kan zijn dat De Grauwe ongelijk heeft maar mocht de chemische industrie op haar laatste benen lopen heeft hij wel gelijk. Ik kan echter moeilijk geloven dat de chemische industrie in ons land stervende is maar ik ken er dan ook niets van. Ik heb wel al verschillende berichten zien verschijnen over geschrapte investeringen, technische werkloosheid, ... .

(Ook Ivan Van de Cloot waarschuwt voor verkeerde politieke bemoeienis.)

Laatst gewijzigd door Vlad : 16 december 2024 om 08:30.
Oud 16 december 2024, 08:17   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de Afspraak.
Diependaele wil een Vlaamse defensie-industrie opbouwen.

Wat dienen wij volgens u aan defensiewapens gaan produceren?
Luchtafweer.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2024, 08:29   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil de chemische industrie in Vlaanderen, Antwerpen, niet zien verdwijnen, maar een ten dode opgeschreven industrie steunen ... ? Toen de steenkool en zware metaalindustrie in ons land ten onderging en de overheid die bleef ondersteunen zijn daar enkelingen zeer rijk van geworden. De bevolking kreeg de rekening onder de neus geschoven. Ik weet niet hoe de zaken er nu voor staan in de chemie dus het kan zijn dat De Grauwe ongelijk heeft maar mocht de chemische industrie op haar laatste benen lopen heeft hij wel gelijk. Ik kan echter moeilijk geloven dat de chemische industrie in ons land stervende is maar ik ken er dan ook niets van. Ik heb wel al verschillende berichten zien verschijnen over geschrapte investeringen, technische werkloosheid, ... .
De chemische industrie is springlevend in België
Oud 16 december 2024, 08:31   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Luchtafweer.
Dat is één mogelijkheid.
We kunnen ook componenten maken voor een groter geheel, ik bedoel daarmee dat we dit misschien met meerdere landen samen moeten doen.
Oud 16 december 2024, 08:49   #15
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De chemische industrie is springlevend in België
Ik las dat bij BASF een groene miljardeninvestering op de tekentafel blijft liggen. Celanese in Mechelen sluit. Ineos sluit productielijn in Geel en in Doel ligt er een stil. Ineos, Evonik, Envalior en BASF bouwen tewerkstelling af. De productie in de chemie ligt meer dan 10% lager dan tijdens corona en er is meer technische werkloosheid. In heel Europa trouwens

Zolang de energieprijzen veel hoger blijven dan in het buitenland is er geen toekomst meer voor de chemie in België, in Europa. En het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in gaat komen. Die vettige kwal van een Timmermans, SSchroeder en oma Wir schaffen dass hebben de Europese industrie de nek omgedraaid.

Nu bestaat de kans dat we veel te ver gaan in protectionistische maatregelen. (Europa zou haar industrie al evenveel financieel steunen als China de hare.) We moeten daarvoor vertrouwen op madame achterkamertjespolitiek Von der Leyen die al meerdere keren in opspraak kwam, o.m. met geheime vaccindeals en Duitse defensiecontracten.

En terwijl blijven we maar uitkeringstrekkers en armoede importeren. Alles kaat koet.

Laatst gewijzigd door Vlad : 16 december 2024 om 08:52.
Oud 16 december 2024, 08:51   #16
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Luchtafweer.
Zijn wij instaat hypertechnologisch luchtafweer zoals de Israëlische Iron Dome zelf te produceren ? Ik vermoed dat we dat zullen mogen aankopen in de VS.

Oud 16 december 2024, 11:12   #17
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Goedendags om de Westblokserse kopstukken ier ne kopke kleiner te kloppen.
En daarna de fabriek verbouwen tot woongelegenheden, da is dan nuttiger.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 16 december 2024 om 11:19.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be