Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.342
|
"Wereldwijde EV verkoop gaat van 13,7M naar 16,7M"
Schat Bloomberg in na een recente analyse. (cijfers tem september 2024)
Stekkerwagens gaan alvast naar -wereldwijd- 20% marktaandeel.
Citaat:
Vertraagt de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen echt?
11 november 2024, BloombergNEF
Rond deze tijd een jaar geleden begonnen de eerste koppen te verschijnen over een daling van de vraag naar elektrische voertuigen. Autofabrikanten, waaronder General Motors en Ford, begonnen de productieplannen terug te schroeven en de lancering van modellen uit te stellen, en anderen volgden dit voorbeeld.
Tijdens de BloombergNEF Summit vorige week in Londen gaf mijn collega Aleksandra O'Donovan een presentatie waarin ze de balans opmaakte of er echt sprake is van een vertraging van de verkoop van elektrische voertuigen en wat dit betekent voor de wereldwijde automarkt.
Het oordeel: de groeicijfers nemen af, maar de verkoop van elektrische voertuigen gaat weer een recordjaar tegemoet. De volledige video van de lezing is hier te vinden.
BNEF schat dat de verkoop van elektrische voertuigen, waaronder zowel batterij-elektrische als plug-in hybride voertuigen, dit jaar op 16,7 miljoen eenheden uitkomt, tegen 13,9 miljoen in 2023 en in lijn met onze prognose aan het begin van het jaar.

In de eerste helft van dit jaar stegen de wereldwijde EV-verkopen met 26% en voorlopige gegevens suggereren dat de verkoop in september met ongeveer 30% steeg. Dat is een zeer solide groei, hoewel het een daling is ten opzichte van de stijging van 33% vorig jaar en 60% het jaar daarvoor.
Landen als Japan en Duitsland, waar enkele van de grootste gevestigde autobedrijven gevestigd zijn, hebben niet alleen een vertraging in de groei gezien, maar ook een regelrechte daling van de EV-verkopen. De daling in Duitsland was in augustus bijzonder scherp, toen de verkoop met 61% daalde. Hoewel dat op het eerste gezicht alarmerend is, is niet alles wat het lijkt. In augustus 2023 zagen we een aanzienlijke stijging van de verkoop voorafgaand aan een subsidieverlaging, wat de vergelijking op jaarbasis vertekent.
Het inschatten van de vraag naar elektrische voertuigen in Europa is momenteel ingewikkeld, omdat veel autofabrikanten wachten met het lanceren van meer betaalbare elektrische voertuigen tot 2025, wanneer de CO2-doelstellingen voor voertuigen in het hele blok weer strenger worden. Autofabrikanten voldoen dit jaar over het algemeen al aan de doelstellingen en hebben weinig reden om meer elektrische voertuigen te verkopen.
Iets soortgelijks gebeurde in 2019, voorafgaand aan de strengere emissienormen in 2020: we zagen een vertraging van de verkoop van elektrische voertuigen in het eerste jaar, gevolgd door een grote stijging in het laatste. **We zullen de geschiedenis waarschijnlijk in Europa zien herhalen, met autofabrikanten die meer betaalbare modellen voorbereiden, zoals de nieuwe Renault 5, Hyundai Inster, Fiat Grande Panda, Skoda Epiq en VW ID2.all.
Prijzen zijn nog steeds een probleem in Europa, waarbij sommige autofabrikanten proberen de volledige ontwikkelingskosten van hun elektrische voertuigenplatforms terug te verdienen met relatief lage verkoopvolumes. De Fiat 500e bijvoorbeeld, heeft een prijs van bijna € 12.000 ($ 13.000) meer dan de standaard Fiat 500, ondanks dat er slechts ongeveer € 3.000 aan batterijen in zitten, gebaseerd op een BNEF-analyse. De verbrandingsversie van de Fiat 500 kost minder dan € 19.000. Het vragen van massaconsumenten om meer dan 60% meer te betalen om elektrisch te gaan, zou nooit een winnende strategie zijn.
Als we naar het oosten kijken, is China nog steeds de grootste drijvende kracht achter de wereldwijde EV-markt. Het is goed voor zes van de 10 plug-in voertuigen die tot nu toe dit jaar wereldwijd zijn verkocht, en het EV-aandeel van de binnenlandse verkoop is nu meer dan 50%. De verkoop steeg in september met bijna 50% en de markt vertoont geen tekenen van vertraging. Internationale autofabrikanten worden als gevolg daarvan snel uit de Chinese markt geperst.
Toch staat er een belangrijke asterisk naast de Chinese cijfers: een groot deel van de groei is aangestuurd door plug-in hybrides en elektrische voertuigen met een groter bereik, in plaats van batterij-elektrische voertuigen die eerdere groeigolven aandreven. De verkoop van BEV's in China is dit jaar tot nu toe met 18% gestegen, terwijl de totale verkoop van plug-ins met 37% is gestegen.
Dit is misschien wel het meest substantiële deel van het verhaal van de vertraging van EV's. De wereldwijde verkoop van BEV's zal dit jaar nog steeds stijgen, maar groeit langzamer dan plug-in hybrides vanwege de verkoop in China.

De verkoop van EV's in de VS loopt verder achter op Europa en China, maar bereikte nog steeds een record in het derde kwartaal, met voorlopige gegevens die ongeveer 390.000 verkochte voertuigen laten zien.
De verkoop van Tesla is dit jaar vertraagd en is gedaald tot onder de 50% van alle verkochte EV's in de VS, maar de speling is meer dan goedgemaakt door toenemende aantallen van groepen als GM en Hyundai. Honda's nieuwe EV, de Prologue, verkoopt ook goed. BNEF verwacht een sterke afsluiting van het jaar, met EV's die dit jaar 10% van de verkopen overschrijden.
Wanneer dingen snel veranderen, is het belangrijk om meer te lezen dan alleen de koppen en je te verdiepen in de cijfers. De groei van de EV-verkoop vertraagt, maar de volumes gaan nog steeds omhoog en zullen dit jaar 20% van de wereldwijde voertuigverkopen uitmaken.
|
De Europese cijfers van oktober en ook gedeeltelijk november laten al zien dat de groei ook daar weer geleidelijk toeneemt, ondanks "schrappen van premies". **Vele merken gaan wel pas 2025 hun "meer betaalbare" modellen lanceren - wg de strengere CO2 regels - om boetes te vermijden.
ACEA zal de 21 november de oktobercijfers bekendmaken van de EU + EFTA + UK, volgens hun kalender:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2024 om 11:41.
|