![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geesteswetenschappen, ook wel Studia Humanitatis genoemd, zijn wetenschappen, die zich bezighouden met de geestesproducten van de mens: talen, zowel de linguïstiek als de studie van elke taal, geschiedenis, filosofie, muziekwetenschap, literatuurwetenschap, cultuurwetenschappen, kunstgeschiedenis, en theologie.[1] Geesteswetenschappen komen in de moderne tijd grotendeels overeen met de alfa- en cultuurwetenschappen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geesteswetenschappen
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Geest.
In het algemeen is de geest de essentie, het wezenlijke van iets. Ik: dat wezenlijke is de gedachte ten opzichte van wat uiterlijk waar genomen wordt. Het concept dat de dingen niet alleen zijn zoals ze zich aan eenieder presenteren, maar daarnaast een diepere, wezenlijke kern hebben, is in veel gedachtegoed terug te vinden. Ik: inderdaad: het is de gedachte of de idee van iets, maar ook en met name van een persoon, want de dingen hebben geen bewuste geest als zelf denkende, dat hebben alleen de mensen. Pas de mensen zijn echte geestelijke wezens, die ook de dingen kunnen denken, dus hun "geest" kennen. In sommige betekenissen is het begrip verwant aan het begrip ziel. Ik: de ziel is het gevoelsleven, wat ook de dieren bezitten, maar de geest is het denken. Daarnaast wordt het begrip in overdrachtelijke zin gebruikt, zonder dat het door een uitgebreide filosofie onderbouwd wordt, bijvoorbeeld in de betekenis van scheppende, drijvende kracht. Afhankelijk van de context worden aan de geest specifieke eigenschappen toegeschreven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geest
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wikipedia:
Menselijke geest Er bestaan twee aparte, maar aanverwante begrippen aangaande de geest als eigenschap van menselijke individuen: 1 - Het verstand, de ratio, de gevoelens en wil van een persoon 2 - De ziel Ik: Hier vergeet men toch de essentie van de Geest als de persoon zelf, zijn eigen IK. Dus niet wat van de persoon is, maar de persoon zelf. Tevens haalt men 1 en 2 door de war omdat de gevoelens niet tot de geest van een persoon behoren, maar tot de ziel, dus niet bij 1, maar bij 2. Dit dan omdat men in het algemeen geen onderscheid maakt tussen geest en ziel, die er wel degelijk is. Kortom: de geest is de persoon zelf als zijn eigen Ik plus zijn denken daarbij en ook het IK zelf een gedachte is. Dus het Ik als gedachte en het extra denken daarbij en de eenheid van beide als een drie eenheid. Google: Meestal blijkt uit de context welke van de twee betekenissen bedoeld wordt. Dualistische mensbeelden zien de mens als bestaande uit een stoffelijk wezen enerzijds en een geest of ziel anderzijds. Na de dood kan de geest blijven bestaan, in sommige religies met individuele trekken, in andere gaat de geest na de dood op in iets algemeners. Ik: de zogenaamde stof is ook zelf wezenlijk geestelijk (maar als ruimtelijk, terwijl de geest als denken de vorm van de tijd heeft) en wordt door de Geest waargenomen De eenheid van geest en stof of lichaam is het bewustzijn in enerzijds denken en anderzijds de waarneming van de stof. Verder noemt Wikipedia de stof eerst, terwijl de geest eerst komt. En wat het leven na de dood betreft wordt de Geest, die reeds algemeen is als denken van God weer uit God wedergeboren als een nieuw individu. Dus niet als een persoonlijke reïncarnatie, maar als een goddelijke reïncarnatie. De mens is uit God en keert weer in God terug om weer opnieuw als een willekeurig ander leven te verschijnen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geest
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 3 juli 2025 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geesteswetenschappen of Geestige wetenschappen Serieus nu , ik ben er niet mee bezig !! Ik geloof ook niet in geesten e.d. !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geesteswetenschappen of Geestige wetenschappen Serieus nu , ik ben er niet mee bezig !! Ik geloof ook niet in geesten e.d. !! Ik geloof niet in reïncarnatie , en ook niet in dat je geleefd hebt in een vorig leven , en omdat het zogezegd nog niet gelopen is zoals het moest zijn , wordt je in een ander lichaam later in een andere generatie terug geboren !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 9 juli 2025 om 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de verschijning van je geest is je lichaam. Het is geen kwestie van geloven, maar van weten en begrijpen. Niets is zo belangrijk dat de weten, namelijk wie je zelf bent.
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of wetenschappelijke geesten.
Citaat:
Citaat:
Maar omdat je ook God bent leef je eeuwig in welke vorm van leven dan ook, wat niet hetzelfde is als een persoonlijke reïncarnatie, maar als een wedergeboorte uit God. En dat is gelijk aan je eigen IK, dat eeuwig is. Citaat:
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 9 juli 2025 om 12:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms herinner je uw droom , zijn ze een soort verwerking van iets , van wat nog kan komen of al geweest is , of zijn ze pure fantasie ?? Village of the damned (1960) , ik had schrik van de ogen van die kinderen !! Ik durfde niet te gaan slapen !! https://www.youtube.com/watch?v=pIeajPZim3s Daar ben ik het wel geheel mee eens !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vertel.
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nou , ik droom geregeld in mysterieuze fantasie !! Soms kan ik ook over muziek dromen , en dan wanneer je wakker wordt , dan kan je best direkt dat stukje opnemen , opnamekwaliteit maakt dan niet uit !! ![]() Jezelf moeten kennen !! geestige wetenschappers ![]() Citaat:
Citaat:
daar ben je DNA gezien uit ontstaan !!
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En hoe verhoudt zich uw opvatting tot de theorie van Spinoza over de mens - die emoties nuttig vond en niet slecht zoals de stoïcijnen? Die scherp onderscheid maakte tussen effecties en passies t.o. kennis. U wilt toch over geesteswetenschappen discusiëren? Dan moet u ook hun ideeën over eindig of eeuwig leven, en de betekenis van zelfdoding bespreken en weerleggen. Ik ben benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() In het voorgaande bericht onderaan maakte ik een tikfout met "effecties". Omdat dit begrip nieuw is in deze discussie hier de correctie:
En hoe verhoudt zich uw opvatting tot de theorie van Spinoza over de mens - die emoties nuttig vond en niet slecht zoals de stoïcijnen? Die scherp onderscheid maakten tussen affecties en passies t.o. kennis. Toelichting: affecties betekent "gevoelens" onderscheiden van emoties. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de microgoden. Citaat:
Citaat:
De Geest is de persoon die je zelf bent. Deze is geen ding, maar metafysisch. Hij is eeuwig en oneindig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is het zomaar vanzelf ontstaan? Neen, het is door de microgoden gecreëerd.
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in alle gevoelens zit het denken van de microgoden, die veel meer weten dan wij. Maar het is niet waar dat emoties alleen maar slecht zouden zijn. En ja: de mens is nog grotendeels een dier. En daar is in principe niks mis mee te eten en te ademen en zich voort te planten. De mens is een drie-eenheid van dier, mens en God te zijn. Citaat:
En er is geen scherp onderscheid tot kennis als je weet wat een emotie betekent. Zoals de emoji's, smiley's...humor bijvoorbeeld... ![]() Citaat:
De betekenis van zelfdoding is doodgewoon dat iemand het leven blijkbaar ondraaglijk vindt. Waarom zou dat weerlegd moeten worden? Het is de vrijheid en de verantwoordelijkheid van de persoon zelf. Misschien niet zo leuk voor vrienden en familieleden.
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wikipedia: Affectie, (van het Latijnse ad en facere, "iets met iemand doen, iemand aangedaan doen zijn") of genegenheid zijn positieve emoties of gevoelens die voortvloeien uit erkenning van iemands eigen waarden in het karakter van een ander, meestal in de context van relaties tussen mensen of levensgezellen. Passie is hartstocht voor iets, speciaal iets te doen: Wiki: Wat is een passie? Passie komt van het Latijnse woord 'passio' en dat betekent hartstocht. Een passie is iets wat je doet en betrekking heeft op het hart. Een handeling waar je ontzettend veel van houdt zoals bijvoorbeeld anderen iets leren, muziek maken, koffie maken, klimmen, lezen of fotograferen.
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, iets dat eeuwig bestaat kan niet in ontelbare entiteiten hebben bestaan en nog tot bestaan komen. In de miljarden jaren dat er op aarde geen mensen bestonden - dat is in de eeuwigheid - bestonden er geen mensen. Door te verklaren dat alle zielen eeuwig bestaan maakt u uw persoon rot een raadsel. Dan zijn zielen van mens en dier niet geschapen en ook niet geëvolueerd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Speciaal de microwezens, wat Spinoza niet wist. Citaat:
Het denken openbaart de logische grondslag van het bestaan en van het denken zelf. Citaat:
De filosofie is de wetenschap der wetenschappen, en de wiskunde kan het bestaan van God niet bewijzen. Citaat:
En ook de wiskunde is betrekkelijk, want betrekt de getallen op elkaar tot een eenheid, hetzelfde wat de filosofie doet, die bovendien de wiskunde logisch kan verklaren, wat de wiskunde zelf niet kan waar de getallen vandaan komen. En het absolute is alleen God, de God van de filosofie. Citaat:
Citaat:
En de mens is de eenheid van beiden: algemeen en uniek. Citaat:
Citaat:
Bovendien is er een verschil tussen wat eeuwig is en wat tijdelijk verschijnt en weer verdwijnt. Citaat:
En het gaat niet alleen om mensen, maar om het leven in het algemeen. Citaat:
Citaat:
En dan ook nog een evolutie die zich steeds weer herhaalt.
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zal mij eerlijk gezegd worst wezen !!
Van die ogen had ik destijds echt schrik !! Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Maar , anderen laat ik gewoon hun ding geloven en/of doen !! Citaat:
Citaat:
Geen idee , het zal mijn worst wezen !!
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je worst creëert geen dromen...
![]() Citaat:
Was dat je eigen droom? Citaat:
Anders weet ik het wel. Meta-fyisch is hoger dan fysica, hoger dan de dingen, die geen bewustzijn bezitten. En speciaal het denken zijn geen dingen, zij zijn qua vorm abstract omdat ze geen dingen zijn (en woorden nodig hebben om er te zijn) en eigenlijk qua inhoud het meest concreet omdat je eigen IK (dat ook geen ding is) het oneindige en eeuwige en God kan denken. Citaat:
En er bovendien ook geesteswetenschappen zijn. Daar moet je beginnen. Citaat:
Maar goed: velen zijn geroepen, maar slechts weinigen zijn uitverkoren. Maar over 2000 jaar zal iedereen het weten wat ik beweer. En wat jou betreft: als je straks na je dood in de hemel der microgoden komt zal je zien dat ik gelijk had... ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel , pipi & slagroom (waarvan vrouwen 9 maanden een maatje meer kunnen worden)
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij mag verkondigen wat jij wil !! Vele gelovigen willen & kunnen tegencommentaar niet slikken !! Iedereen moet bekeren of je gaat recht naar de hel , en dat willen ze natuurlijk zelfs voorkomen door hun vuiligheid door iedereen's strot te rammen , of ge nu wilt of niet !! Ik ga geregeld in de clinch met zulke onnozele kwatschers , vooral de born-again zeikers , tjongjonge , zij gaan de wereld redden , LOL !! Iedereen uitschijten wie hen niet volgen wil , nou ![]() Sommige van zulke zijn hun youtubekanaal al kwijtgespeeld , niet enkel door mij natuurlijk !! Bij sommige is het zelfs youtubekanalen !! Grappige noot ivm zulke gelovigen: Sommige schijten zelfs elkaar uit , want .... de ene predikt niet de waarheid !! LOL Als er van zulke waar ook , op een vliegtuig , voor een cafe , speeltuin , op't strand , .... en die flapt wat bijbelse dingen , durf de pro-comentaren eens tegen te spreken ....
||||||
![]() |
![]() |