![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.340
|
![]() Onderzoek naar wildgroei aan trajectcontroles: "Mag geen verdienmodel voor de gemeenten zijn"
Sinds 1 februari 2021 mogen steden en gemeenten zelf kleine verkeersovertredingen bestraffen met een GAS-boete. Dat kan bijvoorbeeld voor snelheidsovertredingen tot 20 kilometer per uur. De opbrengst van die GAS-boetes gaat naar de lokale besturen zelf, zij moeten dat bedrag opnieuw investeren in maatregelen die de verkeersveiligheid verhogen. Veel lokale besturen hebben sindsdien zelf eigen gemeentelijke trajectcontroles op hun grondgebied laten installeren, naast de trajectcontroles die er zijn langs Vlaamse gewest- en snelwegen. Volgens cijfers van Het Laatste Nieuws waren er in september vorig jaar in Vlaanderen ongeveer 160 camerasystemen actief, nu zou dat aantal al gestegen zijn tot 350. De inkomsten voor de steden en gemeenten lopen in sommige gevallen fors op. Vorig jaar inden ze in in totaal 124 miljoen euro uit GAS-boetes, al gaat dat niet alleen over boetes als gevolg van kleine snelheidsovertredingen. Minister De Ridder: "Trajectcontroles moeten verkeersveiligheid dienen" Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil nu de wildgroei aan trajectcontroles laten onderzoeken. Ze vindt dat boetes geen verdienmodel mogen zijn voor de lokale besturen. En ze wil ook nagaan of verkeersveiligheid wel altijd centraal staat als een lokaal bestuur een trajectcontrole installeert. "Het is een goede zaak dat lokale besturen administratieve sancties (GAS-boetes, red) kunnen opleggen, want anders is er straffeloosheid. Maar het moet altijd de verkeersveiligheid dienen, en dat willen we gaan evalueren", zegt De Ridder aan VRT NWS. "Is het wel op de meest kwetsbare plekken, en verhindert het niet dat er andere noodzakelijke maatregelen worden genomen? Denk aan de aanleg van infrastructuur, dat ook het aantal snelheidsovertredingen kan terugdringen." Het is al goed dat het de minister opgevallen is dat er een wildgroei is aan trajectcontoles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gevangenisstraffen onder de 5 jaar moeten al niet meer de bak in, behalve uitzonderingen: https://www.hln.be/binnenland/niet-n...cord~ac69d6d7/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2024 om 13:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.963
|
![]() Citaat:
Als antwoord op deze betrapping door de journalist zou vlaams nva-minister de ridder dan "in overleg gaan" met die gemeenten die trajectcontroles misbruiken om de gemeentekas te vullen, die draai gaf ze dan aan haar leugen waarmee ze net deed alsof zij iets aan de wildgroei van trajectcontroles zou willen doen. Ze zal haar werk hebben met overleg in 300 vlaamse gemeenten.... ![]() Het verkeersbeleid in belziek is een lachertje, nergens gelden dezelfde regels, ze doen maar op, elk op hun eigen eilandje en dat zonder wettelijke basis om zoveel mogelijk boetes te kunnen rapen. Vlaamse nva-ministers schijnen hun bevoegdheden niet te kennen of ze liegen erop los om de bevolking te bedriegen. Eerder wou vlaams nva-minister zuhal de mier ook al federale subsidies afschaffen waar ze niet voor bevoegd is. ![]()
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.579
|
![]() Gemeentes en steden doen wat ze willen, al zetten ze elke straat trajectcontroles.
Geen NVA trutje of enig andere kwiet in de Vlaamse of nationale regering die daar iets in de pap te brokken heeft. Profileringsdrang….en haantjesgedrag van een kieken. ![]()
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
|
![]() Citaat:
Daar komt die volgens mij zelfs niet binnen. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 november 2024 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.963
|
![]() Citaat:
Ik vroeg mij al af waarom al die "top"ministers nu opeens zo graag burgemeester willen worden. ![]() Die aap komt uit de mouw gekropen: als burgemeester hebben ze meer en dictatoriale macht dan als wetgever op het federale of vlaamse regeringsniveau. Politiekers hebben eerst burgemeesters geniepig meer bevoegdheden gegeven om dan nu dan zelf lokaal dictator te kunnen spelen in hun gemeente/stad zonder rekening met iets te moeten houden voor hun "gemeentelijke verordeningen" die ze voor het bedrog al wetten noemen. Dan kunnen ze pas los gaan met hun eigen goesting te doen want ze worden niet gehinderd door de toetsing aan de grondwet en een parlement dat al hun gemeentelijke regeltjes eerst zou moeten goedkeuren en verplicht publiceren in het Staatsblad om wettig te kunnen zijn. Net zoals de gas-boetes, die enkel bedoeld waren om overlast van hangjongeren en sluikstorten tegen de gaan en zie hoe ze de gas-boetes nu ook misbruiken. Politiekers hebben zichzelf carte blanche gegeven om als burgemeester illegale wetten te maken want een burgemeester is geen wetgever en de voorwaarden om een wet te maken worden niet vervuld.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Ik heb niets tegen snelheidscontroles op welke manier dan ook.
Ik heb wel iets tegen onnozele beslissingen zoals vb. het instellen van onnodig strenge snelheidsbeperkingen. Een goede 500 m vooraleer het dorp eigenlijk begint, reeds afkomen met 30 kmpu beperking ... En ik heb ook iets tegen het morrelen aan de scheiding der machten. Gasboetes zijn grondwettelijk niet ok. En vanzelfsprekend moeten de verkeersborden duidelijk zijn. Het mag niet de bedoeling zijn om mensen in de val te laten trappen. Dit gezegd zijnde, heb ik wel sympathie voor mensen die vrijwillige stortingen doen in de staatskas. Rij toch wat meer op je gemakje.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
|
![]() Sinds ik mijn auto naar de winkel duw heb ik geen gasboete meer gekregen. Hopelijk wordt het binnenkort niet max 4 km/u of ik moet het weer anders aanpakken.
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 november 2024 om 06:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.340
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |