![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor degenen die nog steeds in cordon sanitaire geloven, schreef gewezen DS-journalist Freddy De Pauw een bijzonder interessante analyse op de (linkse) opiniewebsite uitpers.be.
Ik licht hier eerst een fundamentele paragraaf uit: "In Europa zijn de grenzen tussen rechts en uiterst-rechts in snel tempo aan het vervagen. Toen begin deze eeuw in Oostenrijk de conservatieve ÖVP met de uiterst-rechtse FPÖ ging regeren, lokte dat ruime verontwaardiging uit. Sindsdien zitten steeds meer gelijkaardige partijen als die FPÖ in regeringen van EU-lidstaten, terwijl enkele grote partijen van de EVP in ijltempo naar rechts opschuiven. In juni volgend jaar wordt een nieuw Europarlement gekozen. Al wat rechts van de EVP staat, heeft goede kaarten, met een EVP die steeds rechtser wordt. Gaan we naar een ‘illiberaal’ blok?" Het hele artikel: Hoe in Europa rechts alsmaar verder naar rechts opschuift Citaat:
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar wat met extreem-rechts?
Of bedoelt u met ‘radicaal-rechts’ de AfD en zo?
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 januari 2025 om 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiterstrechts, extreemrechts, radicaalrechts... allemaal synoniemen voor dezelfde politieke strekking.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie conservatieve partijen wel ook meer conservatief worden. Langs de andere kant zijn de twee Vlaamse conservatieve partijen NVA en CD&V absoluut niet van plan ook maar enigszins met het VB te gaan samenwerken.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het centrum maar aan de rechterkant ervan.
Citaat:
In de rest van Europa werken meer en meer rechtse partijen samen met uiterstrechtse partijen. Vooral liberale partijen (zoals in Zweden en Nederland). Zelfs de EVP werkt nu op Europees niveau samen met uiterstrechts. België is, om geheel eigen redenen, voorlopig nog een uitzondering. Maar voor wie verwacht dat dat nog lang zal duren, zal het een onzacht ontwaken worden, vrees ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://nos.nl/artikel/2550649-radic...tie-oostenrijk
De Oostenrijkse president Van der Bellen spreekt morgen met FPÖ-leider Kickl. Hij zegt dat "een nieuwe weg kan worden ingeslagen" nu de formatieonderhandelingen tussen drie andere partijen zijn stukgelopen. De FPÖ werd eind september de grootste bij de verkiezingen, maar Van der Bellen passeerde de radicaal-rechtse partij bij het vormen van een regeringscoalitie. Inmiddels is de weerstand binnen de christendemocratische ÖVP tegen samenwerking met Kickl minder groot geworden, zegt de president. ![]() Geef me een F ! Geef me een P ! Geef me een Ö ! F P Ö !
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |