Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2025, 14:37   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard BYD en andere Chinese merken gaan nu meer PHEVs exporteren naar de EU...

Hoezo? Heeft de EU dan niet een hoge extra-invoertaks opgelegd voor electrische autos made in China? Ja, maar helemaal *niet* voor plug-in hybrides wagens, die ook nog populair zijn. (*ook niet* voor andere Chinese electronica met batterijen, zoals smartphones en pc, en ...)

Gevolg: ook daar gaan de Europese automerken met hun duurdere PHEVs langzaam maar zeker weggeduwd worden. Waarvan BYD haantje de voorste is en Europese BYD-dealers nemen steeds verder toe.
Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10580889.html

BYD staat op het punt Tesla te overklassen als grootste e-automaker ter wereld

Vandaag om 14:08

Na een ijzersterke eindejaarsverkoop staat de Chinese autobouwer BYD op het punt Tesla af te lossen als de grootste bouwer van elektrische auto's ter wereld.

BYD maakte woensdag bekend dat het vorig jaar 1,76 miljoen nieuwe volledig elektrische auto's heeft verkocht, waarvan meer dan 208.000 in december. BYD profiteerde vooral op de Chinese thuismarkt van nieuwe en verlengde subsidieregelingen voor consumenten die hun auto met verbrandingsmotor inruilen voor een volledig elektrisch exemplaar.

Daarmee legt BYD de lat hoog voor Tesla, dat normaal gesproken donderdag met zijn productie- en verkoopcijfers over het laatste kwartaal van 2024 komt. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto's moet een absoluut recordkwartaal met een verkoop van 515.000 nieuwe e-auto's boeken om het jaar niet af te sluiten met de eerste verkoopdaling uit zijn geschiedenis.

Als het erom gaat BYD achter zich te houden, moet Tesla in de laatste maanden minstens 406.000 nieuwe auto's hebben geleverd. #Analisten gaan ervan uit dat de Tesla-verkoop over de laatste drie maanden om en nabij 510.000 zal liggen: net voldoende om BYD in ieder geval over 2024 voor te blijven. BYD is er nog maar één keer - in het laatste kwartaal van 2023 - in geslaagd meer volledig elektrische auto's te verkopen dan Tesla.

Maar terwijl Tesla de voorbije maanden uit de hoek kwam met allerlei commerciële acties - zoals levenslang gratis opladen bij Tesla-Superchargers - om te voorkomen dat het zijn eerste verkoopdaling moet boeken, zag BYD zijn mondiale autoverkoop met 41 procent groeien tot 4,25 miljoen auto's. Het merendeel daarvan zijn nog altijd hybrides. BYD produceerde in 2022 zijn laatste auto die volledig werd aangedreven met een verbrandingsmotor.

Met die groei is BYD voor het eerst groter dan gevestigde reuzen in de autowereld zoals Ford of het Japanse Honda. Analisten gaan ervan uit dat het Chinese concern vorig jaar ook voor het eerst meer dan 100 miljard dollar omzet boekte.

Internationale expansie trager

De Chinese ondernemer Wang Chuanfu begon BYD dertig jaar geleden als een producent van batterijen voor mobiele telefoons. Ondertussen is het bedrijf met afstand de succesvolste autobouwer van China. Dat heeft het vooral te danken aan zijn ervaring in de batterij-industrie en zelfontwikkelde auto-accu's. De ambitie van Chuanfu reikt echter verder dan China: BYD moet ook internationaal een van de grootste autoverkopers worden.

Daarvoor stampt BYD in hoog tempo fabrieken uit de grond, zowel in de rest van Azië, Latijns-Amerika en Europa. Op dit moment is de bouw van de eerste eigen autofabriek van BYD in Hongarije in volle gang. Het bedrijf heeft ook de komst van een tweede autofabriek in Turkije aangekondigd.

Die lokale fabrieken moeten BYD beter beschermen tegen de steeds hogere tolmuren die wereldwijd worden opgetrokken tegen de import van elektrische auto's uit China. Vooral de Europese importtarieven spelen BYD parten. Ze worden beschouwd als de belangrijkste oorzaak voor het feit dat BYD in 2024 niet zijn doelstelling heeft gehaald om minstens 500.000 auto's buiten China te verkopen.

BYD is in Europa ook begonnen met een offensief van hybride auto's. Zo is de middelgrote elektrische SUV Seal U in Europa sinds kort ook als plug-inhybride te koop. Daarmee slaat de Chinese autoproducent twee vliegen in één klap: de hybride modellen vallen niet onder de torenhoge Europese importtarieven én BYD speelt ermee in op de aanhoudende aarzeling bij vooral particulieren om volledig elektrische auto's te kopen.

Complete verkoopcijfers over 2024 voor België zijn nog niet beschikbaar, maar het staat vast dat BYD in ons land een boerenjaar achter de rug heeft. Het aantal verkochte auto's is met ruwweg 2.500 exemplaren bijna verviervoudigd tegenover 2023. BYD blijft daarmee vooralsnog een kleine speler op de Belgische automarkt, maar verkoopt inmiddels wel meer nieuwe auto's per jaar als gerenommeerde klassieke automerken als Jeep en Honda en het puur elektrische Volvo-zusje Polestar.

Die groei in België heeft BYD deels te danken aan de premie die vorig jaar in Vlaanderen gold voor particulieren als ze zich een elektrische auto aanschaften. Daarnaast profiteerde BYD van de forse uitbouw van zijn dealernetwerk, onder de vleugels van de Britse dealerreus Inchcape.

Lees meer
BYD-topvrouw Stella Li: 'Je kan je beter zorgen maken over je smartphone dan over Chinese auto's'
# Betreft de BEV-jaarcijfers van Tesla, morgenavond zullen we het definitief weten. Er is analysten info dat Tesla die 515k (514.925 = evenaring, sowieso recordkwartaalverkoop) maar heel nipt niet halen, maar wel 510k tot 513k. Dan blijft Tesla n°1 voor BYD qua BEV, maar doet 2024 heel nipt niet beter dan 2023, of het zogezegde overgangsjaar dat Musk aankondigde.

De BYD fabrieken draaien volle bak om heel de wereld met NEV = (B)EV + PHEV te beleveren. Ondertussen hebben ze hun 10 miljoenste NEV gemaakt, maar voor hun productie-stijging is ongezien in de wereld: (3 miljoen NEV op amper 9 maanden)

Citaat:
https://www.teslarati.com/byd-vs-tesla-china-speed/
2024 Milestone – BYD Reaches New Production Heights

BYD rapidly produced its 7 millionth, 8 millionth, 9 millionth, and finally its 10 millionth NEVs only months apart. These achievements show BYD’s efficiency and its commitment to leading the global transition to green mobility.

t produced its 7 millionth NEV in March and the 8 millionth in July. The 9 millionth NEV was made in September. BYD produced its 10 millionth NEV before 2024 ended.

“These achievements show BYD’s efficiency and its commitment to leading the global transition to green mobility,” the China-based automaker said.

At the production speeds it claims, BYD rivals Tesla China’s ever-improving Giga Shanghai factory. In 2023, Tesla Giga Shanghai employees could reportedly assemble a Model Y in 2.5 hours.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 januari 2025 om 15:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 18:35   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.459
Standaard

Het is eigenlijk briljant van één (1) bepaalde Amerikaan,en enkele Chinezen (met BYD tegenwoordig de bekendste) hoe efficient en flexibel reagerend ze alle mogelijke Amerikaanse en Europese directe- en indirecte subsidies voor EVs en aanverwanten blijven opslokken terwijl politici in die "klant"landen ondertussen maar blijven teuten over importheffingen en zo......

Het komt er eigenlijk op neer dat de importheffingen gaan gecompenseerd worden door vormen van subsidie ,direct of indirect.....Speciaal de absoluut perverse "salariswagen"sector gaat dat wel doen.....

En het is even verbijsterend hoe onze "bekende" Europese automerken,hoewel die kluchtfilm met die EV"s,en aanverwanten al meer dan 10 jaar speelt,nog steeds niet "mee" zijn..........


Meer managers,we hebben meer managers nodig......
En wij,kiezers,gaan de schroeven nog een beetje meer mogen aandraaien,want de logica is ver zoek als alle kelten meebetalen en blijven meebetalen voor wat zijzelf niet besteld hebben in China.....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 januari 2025 om 18:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 19:26   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Ondertussen zijn Xaomi (enkel BEV) en BYD (NEV) opgeklommen in de top 5 van waardevolste automerken (Market Cap).

De VW groep is zelfs naar de 10e plaats gedaald (in de regel top 3), Stellantis naar plaats 15...

Toyota Gp krijgt nog altijd zijn goede naam in waarde vertaald en nog steeds overtuigend 2de. (Tesla is eigenlijk buiten categorie gewaardeerd)

Het aantal geleverde BEVs /jaar wordt langzaam maar zeker dé waardemeter, toch als ze er echt winst mee maken. (geen compliance cars om CO2-boetes te milderen)

Van Tesla, BYD, Xaomi en Rivian (24e) zijn de 2024-cijfers gekend: (top 15 c/p)
Citaat:
Rank Company Market Cap Brands/Subsidiaries Vehicle Sales Annual BEV Sales Year

1 Tesla $1.32 T Tesla 1,789,226 1,789,226 2024

2 Toyota $262 B Toyota, Lexus, Scion, Daihatsu, Hino 10,307,395 104,018 2023

3 Xiaomi $117 B Xiaomi 135,000 135,000 2024

4 BYD $104 B BYD, Denza, Yangwang, Fangchengbao 4,272,145 1,764,992 2024

5 Ferrari $75.8 B Ferrari 13,663 ----- 2023

6 GM $56.9 B GMC, Buick, Cadillac, Chevrolet, Hummer 6,200,000 75,386 2023

7 Porsche $54.7 B Porsche Subsidiary of VW: Volkswagen owns 75% of Porche AG 320,221 40,629 2023

8 Mercedes-Benz $52.5 B Mercedes-Benz, Smart, Maybach, AMG, Freightliner, Western Star, Bharat Benz, Setra, Fuso, Sterling Formerly Daimler 2,491,600 245,300 2023

9 BMW $49.8 B BMW, Mini, Rolls-Royce 2,555,341 376,183 2023

10 Volkswagen $45.8 B VW, Audi, Porsche, Skoda, Scout, Lamborghini, Bentley, Scania, Seat, Bugatti, Ducati, Man, Cupra, Neoplan, VWN 9,239,500 771,100 2023

11 Honda $45.3 B 4,074,372 14,260 2022

12 Mahindra $44.4 B Mahindra 335,088 ---- 2022

13 Maruti Suzuki $43.6 B Maruti Suzuki, Subsidiary of Suzuki 1,940,067 --- 2022

14 Ford $39.3 B Ford, Lincoln 4,235,737 62,000 2022

15 Stellantis $37.5 B Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall Merger of PSA & FCA 6,200,000 348,500 2023

https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview
Er zijn ook een hoop (E-)merken die in marktwaarde blijven dalen... XPeng 30e, NIO 34e.
In bijlage een ranking van 2 maart 2021: (verkoopcijfers 2020, Tesla en BYD nog <500k)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Horizontal-Bar-Top-Automakers-chart.png‎
Bekeken: 87
Grootte:  37,7 KB
ID: 120448  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2025 om 19:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be