![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Waalse studenten kunnen al jaren genieten van een grotere taalvrijheid
bij het kiezen van hun tweede taal dan de Vlaamse studenten. De Walen kiezen volledig vrij of zij Nederlands dan wel Engels of Duits als tweede gaan studeren. De Vlamingen zijn ,als enigen in de wereld , nog steeds verplicht het Frans als tweede taal te studeren. Zuhal Demir(N-VA) de Vlaamse Minister bevoegd voor het Vlaams onderwijs, wanneer ga je aan deze schandelijke discriminatie van de Vlaamse studenten een einde maken? De Vlaamsgezinden wensen U veel moed en doorzettingsvermogen bij deze opdracht toe. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2024 om 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zouden we UNIA niet kunnen inschakelen om deze discriminatie,
"minder taalvrijheid wegens woonplaats van de student" niet kunnen inschakelen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U miskent de vrijheid en de (te) beperkte autonomie die Vlaanderen zich eigen heeft kunnen maken.
De Vlaamse democratie bepaalt (in nog te beperkte mate; er moet nog een grondwetswijziging komen) wat er moet gebeuren in het beheer van het Vlaamse onderwijs, hoeveel belastingsgeld daaraan besteed wordt, en hoe dat geld besteed moet worden. Met andere woorden: u dwaalt. U handelt niet in de geest en cultuur van het actuele Vlaanderen. Maar wat u niet bevalt, mag u politiek aanvechten. Vanzelfsprekend. Net zoals ik uw visie dom mag vinden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Waals student die denkt in zijn toekomstige loopbaan meer nut van het Engels te hebben ,dan van het Nederlands kan voor het Engels als tweede taal kiezen. Een Vlaamse student die denkt in zijn toekomstige loopbaan meer nut van het Engels te hebben ,dan van het Frans kan niet voor het Engels als tweede taal kiezen . Als het Waals onderwijs die keuze kan waarmaken ,waarom zou het Vlaams onder wijs diezelfde keuze dan niet kunnen waarmaken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft al 4 decennia de volle en exclusieve bevoegdheid om te beslissen welke talen verplicht zijn in het onderwijs. Vier decennia later kunnen we enkel vaststellen dat ook Vlaamse N-VA ministers van onderwijs absoluut geen plannen hebben om het frans niet langer verplicht te houden in het Vlaams onderwijs. Waarom ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom ?
Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 november 2024 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beheers - net als de meeste niet al te oude Vlamingen vermoed ik - beter Engels dan Frans, ondanks het feit dat ik op school al jaren eerder Frans dan Engels onderricht kreeg. Verscheidene collega's die hogerop willen worden tegengehouden doordat ze de andere landstaal niet machtig zijn en wensen te leren (tot dat laatste zijn de Walen tegenwoordig meer bereid dan de Vlamingen met als gevolg ... ). De andere landstaal beheersen betekent macht hebben in dit land. Ik zou zelfs voorstellen nog vroeger Frans te krijgen op school, in plaats van godsdienst bvb., of beter nog immersie-onderwijs aan te bieden. En als het de TS om de onafhankelijkheidsgedachte gaat: hoe meer macht de Vlamingen krijgen in dit land hoe eerder de Walen er genoeg van krijgen. De Franse taal afwijzen lijkt me dom, kortzichtig én nadelig voor Vlaanderen.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De knecht leert de taal van de meester, en niet omgekeerd. Lekker dociele Vlamingen kweken van in de schoolbanken.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaams-nationalistische ministers van onderwijs die frans als verplichte taal willen blijven opleggen ? Kan het nog onnozeler ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
minister Zuhal om een einde te maken aan deze discriminatie van de Vlaamse student tov van zijn Waalse evenknie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar ik het niet weet ,vraag ik het dan maar aan Zuhal zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand wijst de Franse taal af. Wie Frans als tweede taal wil studeren zal dit nog steeds kunnen onder de nieuwe regeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu zijn de Vlaming veel machtiger dan de Walen. Dus dat "underdog" argument gaat niet meer op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat we nog vijf jaar verplicht Frans gaan onderwijzen in het Vlaams onderwijs.
De reden hiervoor staat hierboven perfect beschreven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk denkt Zuhal er anders over , temeer daar ik" hierboven enkel droch redenen gelezen heb. Als U een valabele reden voor het blijven verplichten van het Frans als tweede taal hebt,zou ik die graag van U vernemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben ondertussen toch al twee keer met haar in contact gekomen. Leverde trouwens mooie foto's op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij durven nog kwaliteitseisen te stellen aan onze leerlingen. Wie zich voorbereidt op hogere studies, moet flinke noties hebben van Fr (dus tijdig aan beginnen) en En (gaat wel iets makkelijker vanzelf, sedert onze cultuur gewijzigd is van Fr naar Angelsaksisch), en noties van D. Dus ik draai niks rond de pot. Die eisen van dat kleine gedeelte flaminganten is contraproductief voor Vlaanderen. (en als ik jouw post, die ik hierboven quote, lees, dan denk ik dat er nog werk is aan leesvaardigheid ook ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niettemin blijft het Frans verplicht. Dus, iets klopt er niet.
![]() |
![]() |