Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2025, 00:31   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 5.273
Standaard (AI is gevaarlijk v maatschappij) AI-agents komen eraan en veranderen elke kantoor

onderwerp

(AI is gevaarlijk v maatschappij) AI-agents komen eraan en 'veranderen elke kantoorbaan'


Analyse

01) Ja AI Agenten hhahaa nou een foutje, hacker en je bent alle geld kwijt, criminelen kunnen zo een AI Agent makkelijk manipuleren denk ik online en dan ben je verloren. Altijd handmatig alles checken en verifieren ok, ze zijn gek geworden ok.

02) Cyber criminelen kende ik ok, ze kunnen al met gemak inbreken op je Nederlandse bankrekening ok, en hun handlanger, maffia leden programmeren zelf deze bank software pakketten ok. Zware Cyber Maffia en criminele netwerken met moordenaars uit India ken ik ondertussen aardig, en ze hebben mij echt bijna vermoord.

03) Nee ik verwacht niet veel van AI Agenten, te gevaarlijk en NIET veilig. De Kans dat hackers dus een AI Agent hacken is te groot ok en achteraf gezien is al altijd TE LAAT voor een bedrijf als het kalf verdronken is en opgegeten hahha haha



=======================================
https://www.nu.nl/tech/6341141/ai-ag...ntoorbaan.html

AI-agents komen eraan en 'veranderen elke kantoorbaan'
Door Rutger Otto
6 jan 2025 om 04:59Update: 6 uur geleden
1.3K reacties
Kunstmatige intelligentie is met de komst van onder meer ChatGPT razendsnel populair geworden. Nu staat de volgende evolutie voor de deur. Zogeheten AI-agents beantwoorden niet alleen vragen, maar nemen ons daadwerkelijk taken uit handen. "Wij worden de manager van robotlegers."

Je kunt AI-agents zien als persoonlijke assistenten die allerlei klusjes voor je doen. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen om een opdracht uit te voeren. Een agent kan zelf informatie verzamelen, begrijpen wat er gebeurt en daarop reageren.

Stel dat je een vakantie wil boeken, dan kan ChatGPT je een flink stuk op weg helpen met tips en het maken van een planning. Maar je moet alsnog zelf vrij regelen, een reis boeken en alle gegevens invullen. Uiteindelijk moeten verschillende agents die taken voor jou kunnen overnemen.

De bedoeling is dat er verschillende AI-agents komen met eigen specialiteiten. Denk aan een agent die je agenda beheert en vrij kan vragen op kantoor en een agent die de goedkoopste en kortste vluchten voor een vakantie kan boeken.

De mens blijft daarbij de baas en geeft de opdrachten. De agent kan bijvoorbeeld een hele reis uitstippelen, maar heeft wel goedkeuring nodig voordat het eventueel begint met boeken en betalen. De administratieve rompslomp waar je misschien helemaal geen zin in hebt, wordt vervolgens op de achtergrond voor je geregeld.

Deze agents gaan verder dan taalmodellen zoals AI-chatbots, die slechts antwoorden geven op jouw vragen. Ze kunnen op basis van een opdracht een volledig proces met uitvoerende taken overnemen. "Het is een programmaatje dat zelf kan waarnemen, plannen, beslissen, reageren en leren", zegt onderzoeker Peter van der Putten van de Universiteit Leiden en het AI Lab van softwarebedrijf Pega.
Clippy: de (niet zo capabele) voorloper van AI-agents
Foto: Windows Phone Central
Leiding over AI-collega's

Techbedrijven hebben hoge verwachtingen van deze agents. Onder meer Google, Microsoft, Apple en NVIDIA ontwikkelen dit soort nieuwe superassistenten. Niet alleen om gebruikers van hun diensten verder op weg te helpen, ook om eigen bedrijfsvoering te stroomlijnen. Creditcardmaatschappij Visa ziet het bijvoorbeeld als een manier om bepaald werk over te laten aan machines. Het idee is dat Visa-werknemers de komende jaren leiding krijgen over acht tot tien AI-collega's die verschillende taken kunnen uitvoeren.

Daarmee worden mensen dirigenten van een proces, zegt AI-expert Remy Gieling. "Managers van een robotleger", noemt hij dat, waarbij hij benadrukt dat de mens altijd de instructies geeft. De AI-modellen gaan er vervolgens mee aan de slag en komen terug met resultaten.

Gieling denkt dat deze technologie op termijn elke kantoorbaan gaat veranderen. "Ieder proces waar een toetsenbord en muis bij komen kijken, zal in de komende jaren veranderen", voorspelt hij. "Een inkoopafdeling kan agents inzetten om leveranciers te zoeken, te onderhandelen en contracten te sluiten. Dat kunnen die agents zelfs onderling afstemmen, zonder tussenkomst van mensen."

Dit soort digitale assistenten zijn in potentie de ideale werknemers. Ze zijn nooit ziek, werken snel en kennen het bedrijf door en door. "Voor klantenservice is het een uitkomst", denkt Gieling. "Het is moeilijk om goede mensen te vinden en te behouden. Agents hoef je nooit te vervangen; ze leren en worden alleen maar beter."
Rutger Otto is techverslaggever

Rutger schrijft over de impact van technologie op de maatschappij. Hij is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, internetcultuur en de invloed van telefoons. Rutger is bereikbaar via [email protected].
Controle en uittesten

Er is nog wel een uitdaging op het gebied van privacy. Want hoe zorg je ervoor dat agents toegang krijgen tot de juiste systemen, zonder dat ze gevoelige informatie prijsgeven? Daar moeten we goed over nadenken, zeggen de experts. "Maar je hebt meer controle dan je denkt", zegt Van der Putten. "De agents worden gebouwd door mensen, dus zij moeten aangeven bij welke informatiebronnen ze kunnen komen."

Er zijn vooraf dus beveiligingssystemen in te bouwen, maar daarmee zijn we er nog niet. "Er zou binnen organisaties een team moeten komen dat daarop toeziet", zegt Gieling. "Zodat alles volgens de ingestelde regels gaat."

Dit jaar zullen de virtuele superassistenten vaker opduiken. Dat gebeurt aanvankelijk vooral bij specifieke taken die goed te automatiseren zijn. Het is lastig inschatten op welke termijn ze verschijnen, hoeveel de meeste mensen ervan gaan merken en hoe de wereld van AI-agents er straks precies uit komt te zien.

"De verstandige aanpak is om ze voor bepaalde problemen in te zetten en te testen of het werkt", zegt Van der Putten. "En als blijkt dat het goed werkt, kun je daarmee verder. Het wordt aftasten en uittesten."

Gieling denkt dat veel Europese bedrijven de noodzaak nog niet zien om ermee aan de slag te gaan, simpelweg omdat de zaken goed gaan zoals ze gaan. "Maar bedrijven die dit omarmen, gaan op termijn een stuk efficiënter werken dan bedrijven die dat niet doen."
Beeld: Getty Images
1.3K reacties




https://www.nu.nl/tech/6341141/ai-ag...ntoorbaan.html
=====================================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be