![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is vandaag gedichtendag,
Ook rijmen mag. De Rooie kan zich vandaag uitleven, we zullen het hier in deze draad wel lezen wat hij heeft geschreven. https://www.fijnedagvan.nl/info/nationale-gedichtendag/ Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 januari 2025 om 07:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is vandaag
De laatste dag Dat Bart een regering vormen mag Luk het hem, das de vraag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gedicht
is er op gericht te rijmen want anders is het natuurlijk geen gedicht meer, dat spreekt voor zich.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat gaat Bart ons lappen
Door met de sossen aan te pappen Zijn laten ons geld vrolijk rollen en consumeren het als ware het appel bollen Terwijl de Russen op onze zee spelevaren doen zij niks om dat machtsvertoon op zijn minst te evenaren De vakbonden blijven maar betogen want zij willen Bart een peer gaan stoven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zet 't water maar aan de kook
straffe koffie zal nodig zijn waterdamp schijnt witte rook condensatie tot slappe wijn. Wordt de druk veels te hoog dat schrijft geen goede wetten trek eens naar een tap of toog deadlines kan men verzetten. Zitten er ook vrouwen op de kruk helpen misschien ontblote tetten onder minder belastende druk nieuwe beleidslijnen uit te zetten. Hopend op een spoedig vastlopen per onbillijke opdeling der lasten laten we Brussels Brussel slopen vieren de komst der trojkavasten.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wanneer, o wanneer
Is de volle maan er weer? De weerwolf zijn feestelijke nacht Waar hij zoveel mogelijk vlees te verorberen tracht! Kom toch gauw, o volle maan! Dan laat zich de weerwolf gaarne gaan!
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan rijmen en dichten,
zonder mijn gat op te lichten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de formele poëzie is het ritme immers minstens even belangrijk. Elk woord van meer dan één lettergreep (syllabus) heeft immers een klemtoon op één van die lettergrepen. En dat bepaalt het ritme. Meest gekend is de “jambe” (kort-lang). Ook het aantal lettergrepen in een vers is belangrijk. In de vorige eeuw was er vanuit Frankrijk een beweging ontstaan die de formele poëzie te lastig vond en het gewoon allemaal overboord gooide. (Le Vers Libre). Toch werd die gemakzuchtige oplossing niet overal aanvaard.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ter nagedachtenis van de overleden voetballer Dennis Law.
Was verleden week te zien op TV. https://www.youtube.com/watch?v=XAUbwHAcGSo Laatst gewijzigd door daiwa : 30 januari 2025 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
heb er ooit een oude nederlandse vertaling in vers van gelezen en het was echt niet vol te houden. Hier de uitleg in het Engels the Divine Comedy, making full use of mathematics. For instance, Dante assigns a special value to the number 3 and makes it the structural foundation of the poem. The poem is an immense construction of 14233 verses, divided into 3 parts, each made up by 33 songs, plus an introductory chant for a total of 100. Each song develops into triplets, rhyming according to a chained ABA BCB CDC scheme. In addition, each verse is composed by 11 syllables. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij gebruikt hun affiches als kamerbehang Panda was hierop enorm jaloers Hij begon een nieuw concours Om het meeste gif spuiten De Croo ligt toch al buiten Nu nog Bartje zijn corset En Vlaanderen wordt gered. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bakkes vol zuur, de smaak van verloren tijd,
Schuldig kijk ik naar mezelf, verloren in mijn strijd. Muren trekken in, drukken op mijn borst, De roes voorbij, maar de leegte is het grootste verlies, het meest. Geen vlucht meer in de schaduw, geen vergif om te verzachten, Alleen de kale realiteit, waar ik mezelf moet ontrafelen. Uitzichtloosheid als horizon, de sterren allemaal gedoofd, De zoektocht naar rust, maar alles is alweer verstoord. Clean ben ik, ja, schoon van de boeien van de tijd, Maar schijn bedriegt, want mijn ziel is nog niet bevrijd. In stilte worstel ik met wat ooit was, De jointjes, de waanzin van mijn eigen glas. Toch blijf ik staan, tegen alles in, De muren vallen niet, maar ik verzet me tegen hun gezang. En hoewel het pad duister is, vol angst en pijn, Voel ik toch een flikkering van licht, ergens diep van binnen, heel klein.
![]() |
#15 | |
|
![]() Deze weerwolf wil vlees
Van sappige maagden zonder gesjees Helaas duurt het nog twee weken tot de volle maan Tot deze delicatessen eraan gaan O volle maan, u te beminnen Is de plicht van de weerwolf om telkens aan te beginnen! Kom toch alstublieft vaker voor En verleen deze weerwolf gehoor! Aan de volle maan een ode te brengen In plaats van bij maanloze nachten tranen te plengen Is de weerwolf zijn heilige plicht Waarna hij zijn feestmaal aanricht
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lof der Zotheid
Wil een jonge meid Het is geweten Om op te eten Met huid en haar Twaalf keer per jaar Soms is het dertien Wie niet weg is, is gezien ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Gedichtendag? Da's vijf december
Dat stond bij Sint op de kalember Rijmen kan ik als de beste Vooral net niet om de juf te peste
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 31 januari 2025 om 06:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
Jonge maagden zijn 't sappigst om te vreten Dus constant op 't menu van de weerwolf Vooral tijdens zijn geheiligde vreetgolf Maan, o maan, waer bestu bleven? 'k Wil zo graag mijn festijn weer beleven! Mi langt naar di, o maantje mijn! Om maagden te vreten, zo sappig ende fijn!
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dankzij het Vlaams Belang hebben we een regering
Bart wordt de grote leider van deze vijf partijen kring Eindelijk schaft men de senaat af Maar wat vergat men pardaf Ze hebben verdorie geen tweederde meerderheid Het VB geeft gedoogsteun tot reserve zijn grootste spijt De PVDA belooft deze regering te zullen kraken Veertien ministers zullen over hun postje waken Het plan van Raoul zal niet lukken. De Vlaming zal nooit voor het communisme bukken Laatst gewijzigd door Onzijdig : 1 februari 2025 om 08:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O! krinklende winklende waterding...van Gezellige Guido.
Nog moeten leren in een ver verleden pfffff p.s. Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |