Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2024, 09:39   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Werkloosheidsuitkeringen beperken in tijd?

Dat zit er volgens de nieuwsberichten aan te komen.

En ik kan dat begrijpen. Er zijn mensen genoeg die kunnen werken maar het verrekken en liever gewoon de werkloosheidsuitkering opstrijken.

Maar er zijn nog anderen. Waaronder ikzelf bv.

Momenteel ontvang ik een werkloosheidsuitkering. Sinds een half jaar. Maar vanwege medische beperkingen (medisch ontslag, 33% arbeidsongeschikt RVA, erkende beroepsziekte) en leeftijd is dat niet evident.
Solliciteren (pakweg 20x op een half jaar) levert niks op. In 17 keer van de gevallen zelfs geen gewone reaktie.

Overleg met VDAB levert ook niks op. Passende vacatures vind ik zelfs met hulp van mijn begeleider van VDAB niet. Niet moeilijk. Alles wat ik ooit deed mag ik niet meer (fysieke arbeid). En voor alles wat ik nog wel mag kom ik niet in aanmerking wegens geen ervaring of scholing. Begin dan maar een werkgever te overtuigen. En als dat al lukt moet je hem de medische beperkingen en al wat daar bij komt kijken ook nog verkocht krijgen.

Nu zijn we dus aan't bekijken wat er qua opleidingen mogelijk is. Al is dat ook niet simpel. Opleidingen voor schoonmaak, productie-operator, zorgkundige,... zijn vanwege de fysieke beperking sowieso uitgesloten.
En verder staan ze bij VDAB blijkbaar ook niet te springen om een 55-jarige productiearbeider om te scholen naar IT-er ofzo. Tegen dat mijn opleiding afgelopen is moet ik nog vijf of zes jaar werken voor mijn pensioen... En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik totaal geen voeling of interesse heb in zo'n opleiding/job.

Dus als dat zo blijft duren gaat het voor mij niet simpel zijn om aan een job te raken. Volgens mijn VDAB-begeleider is dat geen ramp. "Als je het financieel kan redden zou ik me niet te druk maken in een job zoeken".

Maar wat dan na die 2 jaar? Stel dat ik nog anderhalf jaar blijf solliciteren zonder succes? Heb ik dan heel mijn leven gewerkt om naar het OCMW te moeten? Heb ik dan op het werk mijn gezondheid verkloot (erkende beroepsziekte) om dan nadien als "profiterende dopper" afgeschilderd te worden? Kapotgewerkt en dan maar bij het afval gezet worden?

Ik hoop dat mijn bij de aanpassing van de termijn op werkloosheidsuitkeringen niet gewoon met de grove borstel door de massa gaan maar toch wel rekening houden met mensen die ook niet vragen om zo'n uitkering.

"Er is werk genoeg!" klinkt natuurlijk goed maar in de praktijk is het niet altijd zo simpel ondervind ik nu wel.
Oud 24 juli 2024, 10:05   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

En ik kan dat begrijpen. Er zijn mensen genoeg die kunnen werken maar het verrekken en liever gewoon de werkloosheidsuitkering opstrijken.

Momenteel ontvang ik een werkloosheidsuitkering. Sinds een half jaar. Maar vanwege medische beperkingen (medisch ontslag, 33% arbeidsongeschikt RVA, erkende beroepsziekte) en leeftijd is dat niet evident.
Solliciteren (pakweg 20x op een half jaar) levert niks op. In 17 keer van de gevallen zelfs geen gewone reaktie.

Overleg met VDAB levert ook niks op. Passende vacatures vind ik zelfs met hulp van mijn begeleider van VDAB niet. Niet moeilijk. Alles wat ik ooit deed mag ik niet meer (fysieke arbeid). En voor alles wat ik nog wel mag kom ik niet in aanmerking wegens geen ervaring of scholing. Begin dan maar een werkgever te overtuigen. En als dat al lukt moet je hem de medische beperkingen en al wat daar bij komt kijken ook nog verkocht krijgen.

Nu zijn we dus aan't bekijken wat er qua opleidingen mogelijk is. Al is dat ook niet simpel. Opleidingen voor schoonmaak, productie-operator, zorgkundige,... zijn vanwege de fysieke beperking sowieso uitgesloten.
En verder staan ze bij VDAB blijkbaar ook niet te springen om een 55-jarige productiearbeider om te scholen naar IT-er ofzo. Tegen dat mijn opleiding afgelopen is moet ik nog vijf of zes jaar werken voor mijn pensioen... En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik totaal geen voeling of interesse heb in zo'n opleiding/job.

Dus als dat zo blijft duren gaat het voor mij niet simpel zijn om aan een job te raken. Volgens mijn VDAB-begeleider is dat geen ramp. "Als je het financieel kan redden zou ik me niet te druk maken in een job zoeken".

Maar wat dan na die 2 jaar? Stel dat ik nog anderhalf jaar blijf solliciteren zonder succes? Heb ik dan heel mijn leven gewerkt om naar het OCMW te moeten? Heb ik dan op het werk mijn gezondheid verkloot (erkende beroepsziekte) om dan nadien als "profiterende dopper" afgeschilderd te worden? Kapotgewerkt en dan maar bij het afval gezet worden?

Ik hoop dat mijn bij de aanpassing van de termijn op werkloosheidsuitkeringen niet gewoon met de grove borstel door de massa gaan maar toch wel rekening houden met mensen die ook niet vragen om zo'n uitkering.

"Er is werk genoeg!" klinkt natuurlijk goed maar in de praktijk is het niet altijd zo simpel ondervind ik nu wel.
Ik had gelijkaardige ervaringen met de VDAB. Zo kreeg ik eens voor de derde keer op zes maanden tijd het bevel om de cursus "solliciteren" te komen volgen. Je weet wel, "een CV leren schrijven" en dergelijke onzin meer. Ik had trouwens mijn vorige CV bij, maar volgens de cursusgever was dat geen goede en moest ik een nieuw maken. Ik maakte stellig bezwaar, tenslotte was het CV waarvan sprake op de vorige cursus in samenspraak met de cursusgever gemaakt en goedgekeurd door de VDAB.
Geen avance, ik moest een nieuw maken. Ik stapte naar het kopie apparaat en trok enkele kopieën, neen, ook niet goed, ik moest beginnen van een leeg blad. Heel vermoeiend, want eens je een goed CV hebt valt er weinig aan te veranderen.
Heel die zaak is tijdverspilling en dient enkel om het bestaan van de VDAB zelf te rechtvaardigen.

Dan, jobaanbiedingen opzoeken en solliciteren. Ik kijk de aanbiedingen na en vind niets. Opnieuw, niet goed, de cursusgever keek voor mij en haalde er - ik denk 27 stuks uit, waar ik op moest solliciteren. Ik dat gedaan, met emails. Van de 27 kreeg ik in de week die er op volgde één antwoord, van de GB magazijnen in Kontich toen. Men vertelde mij dat er inderdaad een jobaanbieding was, maar eigenlijk was die daar altijd, men zocht op dat moment geen nieuwe krachten.

Heel die VDAB is om te lachen. Trouwens, niet veel later kreeg ik van de VDAB het bericht dat men mijn dossier afsloot omdat hun psychosociale dienst de mening toegedaan was dat ik om medische redenen nooit meer een betaalde job kon uitvoeren.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 juli 2024 om 10:09.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 10:06   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg altijd het schijt als ik ergens jonge mensen aan een onthaal zie zitten bij de gemeentediensten of zie rondlopen als bewaking in stedelijke musea. Dat werk is doenbaar voor veel mensen in jouw situatie. Je dient te kunnen lezen, schrijven en een zeer beperkte praktische computerkennis te hebben die een normale mens zich al doende en mits een klein beetje steun op korte tijd kan aanleren.

Men wil ze geen eten geven de 50-plussers die door de arbeidsmarkt worden uitgespuwd (na ziekte) en in armoede verzeilen, zelfs met de onbeperkte werkloosheidsduur. Velen hebben dan nog geen beroepsziekte of arbeidsongeschiktheid en worden veelal onbewust ziek gepest door de onkunde van de VDAB. Hoewel steeds minder zijn er nog steeds overheidsjobs voor zulke mensen maar die worden dus ingepalmd door ons-kent-ons jongeren en 'hogeropgeleiden' op zoek naar een makkelijk bureaujobke. Diegene die aanwerft neemt liever iemand aan die slechts een dag nodig heeft om ingewerkt te worden ipv een week of wiens relaties later nog iets voor zijn carrière kunnen betekenen.

(PS: Als je echt wil werken kan je eens bij bewakingsfirma's solliciteren. Daar neemt men oudere werklozen aan voor bewakingsopdrachten en zelfs voor onthaal heb ik al gemerkt. In het eerst geval moet je wel kunnen een hele dag op je benen staan natuurlijk. Dat is misschien niet vanzelfsprekend.)

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 24 juli 2024 om 10:16.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 10:08   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, ik denk dat u tot de uitzonderingen behoort.
Hetzelfde met 55 plussers, die gaan ze ook niet zo achter de veren zitten zoals ze met een twintiger doen hé.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 juli 2024 om 10:08.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 10:12   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard moet die werkloosheidsvergoeding herbekeken worden. Er werd tot op heden al te veel misbruik van gemaakt. Die vergoeding mag wat mij betreft gerust een stuk hoger liggen dan nu het geval is. Maar ze moet beperkt worden in de tijd. Wie buiten zijn/haar schuld werkloos is geworden en bereidheid vertoont om actief naar werk te zoeken mag en moet aangemoedigd worden. Maar het mag geen hangmat worden.
Oud 24 juli 2024, 10:13   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik krijg altijd het schijt als ik ergens jonge mensen aan een onthaal zie zitten bij de gemeentediensten. Dat werk is doenbaar voor veel mensen in jouw situatie. Je dient te kunnen lezen, schrijven en een zeer beperkte praktische computerkennis te hebben die een normale mens zich al doende en mits een klein beetje steun op korte tijd kan aanleren.

Men wil ze geen eten geven de 50-plussers die door de arbeidsmarkt worden uitgespuwd (na ziekte) en in armoede verzeilen, zelfs met de onbeperkte werkloosheidsduur. Velen hebben dan nog geen beroepsziekte of arbeidsongeschiktheid en worden veelal onbewust ziek gepest door de onkunde van de VDAB. Hoewel steeds minder zijn er nog steeds overheidsjobs voor zulke mensen maar die worden dus ingepalmd door ons-kent-ons jongeren en 'hogeropgeleiden' op zoek naar een makkelijk bureaujobke. Diegene die aanwerft neemt liever iemand aan die slechts een dag nodig heeft om ingewerkt te worden ipv een week of wiens relaties later nog iets voor zijn carrière kunnen betekenen.
Ik kots daar ook van.
In de stad is men steeds op zoek naar mensen met bepaalde papieren.
Ondertussen doen mensen, die deze papieren niet hebben, deze job al jaren.

Ik pleit er al heel lang voor de mensen te beoordelen op hun competenties, en geloof het of geloof het niet, wij hebben onlangs 4 mensen met de juiste competenties, een vaste job gegeven (vaste job is niet hetzelfde als een statutaire hé).
Oud 24 juli 2024, 10:16   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard moet die werkloosheidsvergoeding herbekeken worden. Er werd tot op heden al te veel misbruik van gemaakt. Die vergoeding mag wat mij betreft gerust een stuk hoger liggen dan nu het geval is. Maar ze moet beperkt worden in de tijd. Wie buiten zijn/haar schuld werkloos is geworden en bereidheid vertoont om actief naar werk te zoeken mag en moet aangemoedigd worden. Maar het mag geen hangmat worden.
Ik zou, mocht ik het mogen bepalen, met een hoge werkloosheidsvergoeding beginnen (voor mensen die werkloos worden nadat ze gewerkt hebben) en na drie maanden een degressief stelsel invoeren, zo voelen de mensen stilaan dat ze steeds minder en minder en minder krijgen tot het stopt na 2 jaar.

Let op, uitzonderingen voor mensen met een beperking en 55 plussers moet wel kunnen.
Oud 24 juli 2024, 10:18   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Van de werkloosheid naar het OCMW? Of ook de OCMW-steun in tijd beperken?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 24 juli 2024 om 10:19.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 10:22   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zou, mocht ik het mogen bepalen, met een hoge werkloosheidsvergoeding beginnen (voor mensen die werkloos worden nadat ze gewerkt hebben) en na drie maanden een degressief stelsel invoeren, zo voelen de mensen stilaan dat ze steeds minder en minder en minder krijgen tot het stopt na 2 jaar.

Let op, uitzonderingen voor mensen met een beperking en 55 plussers moet wel kunnen.
Dat vind ik een heel plausibel voorstel.
Overigens, zelfs in de zeer sociale scandinavische landen zijn er geen luilekkerland regimes.
Oud 24 juli 2024, 10:27   #10
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

win for life
Oud 24 juli 2024, 10:47   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Van de werkloosheid naar het OCMW? Of ook de OCMW-steun in tijd beperken?
Het OCMW (eigenlijk het BCSD) werkt heel anders, en kan zeer accuraat en streng optreden.
Wij stellen een GPMI op voor mensen die een leefloon trekken en nog bekwaam zijn om te werken.
Wij volgen het GPMI zeer streng op, als we merken dat mensen zich er niet aan houden, nemen we maatregelen zoals:
De mensen uitnodigen voor een gesprek.
Heeft het gesprek geen resultaat, dan gaan we over tot een gedeeltelijke schorsing, gewoonlijk is dit 30% van het leefloon gedurende 1 maand.
Heeft dit geen resultaat, dan schorsen we een hele maand.
Helpt dit nog niet, dan schorsen we definitief.

Wij hebben deze legislatuur al verschillende keren een proces aan ons broek gehad (arbeidsrechtbank), waarbij we steeds gelijk kregen van de rechter.

Een leefloon houdt ook rekening met bezit van geld of woning.
Iemand met een leefloon kan ook verplicht worden vrijwilligerswerk te aanvaarden.
Iemand met een leefloon kan ook via art. 60 aan het werk gezet worden.

Wij schorsen soms ook mensen die we betrappen op zwartwerk.
Verleden jaar hebben we een dame geschorst die in het zwart muzieklessen gaf in Nederland. Wij kwamen die op het spoor via facebook.
Na deze dame uitgenodigd te hebben, hebben we haar voor 6 maanden geschorst, en het leefloon van drie maanden terug geëist.
Dit kwam voor de rechtbank, de rechter sprak het volgende uit:
Het BCSD heeft gelijk, ik vind echter een schorsing van 6 maanden te veel, ik spreek 3 maanden schorsing uit.
De eis van het BCSD om 3 maanden leefloon terug te eisen is gegrond en in veroordeel deze persoon dan ook om deze 3 maanden terug te betalen.
Ondertussen geniet deze dame terug van een leefloon en brengt ze maandelijks een bewijs binnen van haar verdiensten als lesgever, dit bedrag wordt afgetrokken van haar leefloon.

Wij schorsen soms ook mensen die oneigenlijk samenwonen (domiciliefraude).
Oud 24 juli 2024, 11:29   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo werkt het nu al (met uitzondering van het stoppen na 2 jaar).

Eerste 3 maanden 65% van je laatste loon, volgende 3 maanden 60% van je laatste loon, volgende 6 maanden 60% van je laatste loon. Bij de lonen gelden wel begrenzingen. Die elke periode strenger worden.
Voor mij ging dat van €84 (maand 1-3) naar €77 (maand 4-6) en naar €72 (maand 7-12) per dag. Voor het eerste jaar. Bruto. In een 6-dagen stelsel.

In het tweede jaar ga je naar 40% van je laatste loon maar dan wordt de berekening heel wat ingewikkelder.
Hier staat het allemaal uitgelegd. Met cijfertjes en al.

[/quote]Let op, uitzonderingen voor mensen met een beperking en 55 plussers moet wel kunnen.[/quote]

De uitzondering die nu voor 55-plussers en mensen die minstens 33% arbeidsongeschikt zijn geldt is dat die na het eerste jaar nog 1x zakken met de uitkering en dat de uitkering daar dan gefixeerd wordt.

Voor mij wordt dat dan (in de huidige situatie) €45,09 bruto per dag in een 6-dagenstelsel. Wat gemiddeld (26 dagen) nog een €1055 per maand netto oplevert.

Ik heb nu het 'geluk' dat ik een erkende beroepsziekte heb en daardoor trek ik maandelijks nog eens ongeveer evenveel als 'schadevergoeding' voor de beroepsziekte.
Voor mij persoonlijk is er financieel dus geen probleem maar je zal maar heel je leven gewerkt hebben en op je +55 zonder werk vallen.
Dan krijg je na 1 jaar nog welgeteld €1055 per maand.

Ik zeg niet dat ze met uitkeringen moeten strooien maar ik vind dat niet overdreven.
Wat krijgt zo iemand als de uitkering in tijd beperkt wordt en hij, nog steeds zonder werk, bij het OCMW moet aankloppen?
Is dat de dank voor iemand die heel zijn leven gewerkt heeft?

Vandaar: in tijd beperken; helemaal mee akkoord maar toch de nodige nuances maken denk ik.

Laatst gewijzigd door BigF : 24 juli 2024 om 11:39.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 11:31   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik had gelijkaardige ervaringen met de VDAB. Zo kreeg ik eens voor de derde keer op zes maanden tijd het bevel om de cursus "solliciteren" te komen volgen. Je weet wel, "een CV leren schrijven" en dergelijke onzin meer. Ik had trouwens mijn vorige CV bij, maar volgens de cursusgever was dat geen goede en moest ik een nieuw maken. Ik maakte stellig bezwaar, tenslotte was het CV waarvan sprake op de vorige cursus in samenspraak met de cursusgever gemaakt en goedgekeurd door de VDAB.
Geen avance, ik moest een nieuw maken. Ik stapte naar het kopie apparaat en trok enkele kopieën, neen, ook niet goed, ik moest beginnen van een leeg blad. Heel vermoeiend, want eens je een goed CV hebt valt er weinig aan te veranderen.
Heel die zaak is tijdverspilling en dient enkel om het bestaan van de VDAB zelf te rechtvaardigen.

Dan, jobaanbiedingen opzoeken en solliciteren. Ik kijk de aanbiedingen na en vind niets. Opnieuw, niet goed, de cursusgever keek voor mij en haalde er - ik denk 27 stuks uit, waar ik op moest solliciteren. Ik dat gedaan, met emails. Van de 27 kreeg ik in de week die er op volgde één antwoord, van de GB magazijnen in Kontich toen. Men vertelde mij dat er inderdaad een jobaanbieding was, maar eigenlijk was die daar altijd, men zocht op dat moment geen nieuwe krachten.

Heel die VDAB is om te lachen. Trouwens, niet veel later kreeg ik van de VDAB het bericht dat men mijn dossier afsloot omdat hun psychosociale dienst de mening toegedaan was dat ik om medische redenen nooit meer een betaalde job kon uitvoeren.
Ik heb de indruk dat men met mij ook die richting uit wil (niet meer in staat een betaalde job uit te voeren).
Soit, we zien wel.
Voorlopig lijden we geen honger.
Oud 24 juli 2024, 11:37   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Wij schorsen soms ook mensen die we betrappen op zwartwerk.
...
Daar schrik ik niet van.
Als ik terug wil werken heb ik maar 1 keuze en dat is voor een baas gaan werken.

Wil ik iets bijverdienen moet ik zelfstandige worden. Gaat niet meevallen als je nog geen 3 uur na mekaar kan werken. Bijberoep mag niet. Ook al zou ik de dagen dat ik iets verdien met mijn bijberoep schrappen op mijn dopbrief.

Wil ik links en rechts een jobke van een paar uur kom ik in aanvaring met de flexi-jobs. Zou ideaal zijn voor mij maar daar geldt dan weer de beperking dat je 4/5 moet werken.

Links en rechts een intrimmeke zou kunnen maar dan verlies ik die dag mijn uitkering wat er al snel toe leidt dat ik voor een paar euro zou gaan werken. Of zelfs verlies zou maken.

Ik ken een restauranthouder die mij (via interim) een paar dagen per week enkele uren per dag aan het werk kan zetten.
Maar zelfs als ik maar 3 of 4 uur werk verlies ik mijn uitkering.
Ik laat dus pakweg €70 per dag vallen om €55 te verdienen.
Zo zot ben ik nu ook weer niet.

Ik keur het niet goed maar ik vind het niet raar dat mensen naar zwartwerk gedreven worden.

Laatst gewijzigd door BigF : 24 juli 2024 om 11:38.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 11:54   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo werkt het nu al (met uitzondering van het stoppen na 2 jaar).

Eerste 3 maanden 65% van je laatste loon, volgende 3 maanden 60% van je laatste loon, volgende 6 maanden 60% van je laatste loon. Bij de lonen gelden wel begrenzingen. Die elke periode strenger worden.
Voor mij ging dat van €84 (maand 1-3) naar €77 (maand 4-6) en naar €72 (maand 7-12) per dag. Voor het eerste jaar. Bruto. In een 6-dagen stelsel.

In het tweede jaar ga je naar 40% van je laatste loon maar dan wordt de berekening heel wat ingewikkelder.
Hier staat het allemaal uitgelegd. Met cijfertjes en al.

Let op, uitzonderingen voor mensen met een beperking en 55 plussers moet wel kunnen.[/quote]

De uitzondering die nu voor 55-plussers en mensen die minstens 33% arbeidsongeschikt zijn geldt is dat die na het eerste jaar nog 1x zakken met de uitkering en dat de uitkering daar dan gefixeerd wordt.

Voor mij wordt dat dan (in de huidige situatie) €45,09 bruto per dag in een 6-dagenstelsel. Wat gemiddeld (26 dagen) nog een €1055 per maand netto oplevert.

Ik heb nu het 'geluk' dat ik een erkende beroepsziekte heb en daardoor trek ik maandelijks nog eens ongeveer evenveel als 'schadevergoeding' voor de beroepsziekte.
Voor mij persoonlijk is er financieel dus geen probleem maar je zal maar heel je leven gewerkt hebben en op je +55 zonder werk vallen.
Dan krijg je na 1 jaar nog welgeteld €1055 per maand.

Ik zeg niet dat ze met uitkeringen moeten strooien maar ik vind dat niet overdreven.
Wat krijgt zo iemand als de uitkering in tijd beperkt wordt en hij, nog steeds zonder werk, bij het OCMW moet aankloppen?
Is dat de dank voor iemand die heel zijn leven gewerkt heeft?

Vandaar: in tijd beperken; helemaal mee akkoord maar toch de nodige nuances maken denk ik.[/quote]

Met die uitzondering voor 55 plussers en minder arbeidsgeschikte mensen bedoel ik wel iets meer dan nu hé.
En het degressief stelsel mag voor mij iedere maand, zodat het sneller gevoeld wordt. Belangrijk is ook dat de mensen dit weten.

Maar uw uitkering lijkt me toch wel aan de lage kant hoor.
Oud 24 juli 2024, 12:26   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat men met mij ook die richting uit wil (niet meer in staat een betaalde job uit te voeren).
Soit, we zien wel.
Voorlopig lijden we geen honger.
Opletten, want als ze dat doen ben je niet meer werkzoekend en dus ook niet meer uitkeringsgerechtigd (denk ik).
Oud 24 juli 2024, 12:42   #17
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Och, dat van dag tot dag leven zoals de meeste Amerikanen doen met hun 5 flexi-jobs. Wat is toekomst hier, ik kan geen maand financieel vooruitzien. Tja, als je gebombardeerd wordt met goedkope naft en allerlei dingen die je nu gelijk moet kopen of de deal is weg morgen. Neen, de deurwaarder is meedogenloos daar.

"Kapotgewerkt en dan maar bij het afval gezet worden?" Nu je reputatie hier? Je hebt nog een zekere trots zoals wel meer voorkomt bij de oudere bevolkingslaag 50+. Jongelui nemen nog rommel aan zonder gebral.

Het hangt ook wat van jou af denk ik. Als je met de ingebeelde "gebalde vuist" gaat of met een leeg hart. De VDAB; weer dat debiel straatje. Probeer een opleiding. En ja als er niets anders overschiet; zwartwerk.
Oud 24 juli 2024, 12:47   #18
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gewoon weer foefelen is dat je devies? Tja, we zijn in België.

Oud 24 juli 2024, 12:57   #19
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er ging er weer een naar zo'n Belgische ambtenaar. "Ik zal dat wel even regelen." Ja, intimidatie dat pakt wel.

Neen, je moet terugkomen met je papieren. Neen, ik kan niets voor je doen.

Neen, je moet dit en dat. Neen, formulier bis.

Okay, dan foefelen wel hé.

Niet zo.... manneke; of de bewakers of cipiers komen wel.
Oud 24 juli 2024, 13:10   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Geen werkloosheid of OCMW? Dan kan je nog altijd gaan stelen of in de drugshandel een carrière opbouwen. Zeer lucratief naar het schijnt en je moet nog steeds niet gaan werken voor een of andere psychopaat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be