Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2025, 22:04   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.387
Standaard De particulieren willen geen EV

9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan


Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens


Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil


https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 juli 2025 om 22:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 08:31   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Er zijn nochtans vele duizenden particulieren die onlangs een EV gekocht hebben, vooral in Vlaanderen. Ook tweedehands EV.

Bron Febiac en **recent Traxio**.

En de titel zegt dat ook, dat 1 op de 10 particulieren ze koopt.
Citaat:
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan.
Dus de draad kan al dicht.

Ik ken enkele particulieren die een EV gekocht hebben, vooral gepensioneerden zoals ik.

En het wegvallen van de Vlaamse EV premie (maar 1 jaar) kon de stijgende aantallen niet echt afremmen. Want de EV-constructeurs speelden daar op in en hun EVs werden navenant goedkoper of men gaf gewoon meer korting.

Mijn dealer biedt me bvb 6100 € korting aan: (zonder extra overnamekorting)
Citaat:
https://promo.skoda.be/nl/private/ne...-60#easy_lease

Commerciële actie van het moment.
Tour de France Bonus € 5.600
Electric Bonus € 500
**
Citaat:
https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Sterk eerste semester voor tweedehandswagens met een aandeel van 61,4% van de inschrijvingen
03/07/2025

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “De tweedehandsmarkt floreerde opnieuw tijdens de eerste zes maanden van 2025. Er werden in totaal 373.810 occasies ingeschreven, een stijging van +0,9% ten opzichte van een sterk eerste semester in 2024. Ten opzichte van dezelfde periode in 2023 loopt het verschil zelfs op tot +7,1%. Daar waar de tweedehandsmarkt in mei nog onverwacht een klopje van de hamer kreeg, herpakte de markt zich mooi in juni: +5% tot 65.296 eenheden.

De tweedehandsmarkt presteerde in het eerste semester erg sterk; maar liefst 61,4% van de ingeschreven personenwagens in België was een occasie.

De occasiedealers merken dat particuliere kopers voorzichtiger zijn door de geopolitieke context alsook de huidige rentetarieven, waardoor sommigen hun aankoop zelfs uitstellen. Diesel blijft verder terrein verliezen, voornamelijk ten voordele van (plug-in) hybrides. SUV's zijn nog steeds erg populair, gevolgd door stadsauto's met benzinemotor en automatische versnellingsbak. Elektrische wagens winnen mondjesmaat terrein op de tweedehandsmarkt en maken nu 3,9% van het totaal uit, voornamelijk dank zij een sterke stijging van het aantal leasings. Dat laatste opent perspectieven om de groeiende uitstroom van elektrische bedrijfswagens op te vangen via een tweede ‘leasing-leven’. Aan de andere kant moeten we vaststellen dat de groei van tweedehandsinschrijvingen vooral zit bij wagens van 15 jaar en meer; dat is geen goede zaak, noch voor de leeftijd van het wagenpark noch voor het streven naar minder emissies.

Bij de nieuwe wagens blijft de daling ten opzichte van 2024 aanhouden met 41.527 inschrijvingen (-16,4%) voor de maand juni waardoor de markt over het eerste semester een terugval kent van -10,9% tot 234.616 eenheden.

In de showrooms van de merkdealers kenden we een sterke start van het jaar naar aanleiding van het Autosalon maar sinds enkele weken tanen de particuliere bezoekersaantallen – toch voor wat betreft de nieuwe wagens. Dat heeft eveneens te maken met de geopolitieke onzekerheden en de hogere rentetarieven. Er worden daardoor minder bestelbons getekend; problemen met stock en levertermijnen zijn inmiddels al een tijd achter de rug. Aan de fleetkant blijft het ook relatief stil omdat een aantal bestellingen enige tijd geleden behoorlijk naar voor is geschoven met het oog op de wijzigende fiscaliteit.”
Het marktaandeel van occasie full electrische wagens steeg van 2,7% naar 3,9% vind je onderaan in een balkjesgrafiek. Dat is alvast een significante stijging van 1,2 %-punten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 08:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:18   #3
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan
Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens

Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil

https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/
Natuurlijk willen particulieren geen stekkerautootjes, je zou wel gek zijn met de dure ellentriek prijzen die blijven stijgen..
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:21   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk willen particulieren geen stekkerautootjes, je zou wel gek zijn met de dure ellentriek prijzen die blijven stijgen..
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.
Er is GEEN verplichting voor de werknemer.

En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:

AI overzicht:

Citaat:
Ja, de elektriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen in België, zowel voor vaste als variabele contracten, en in alle regio's. Dit geldt voor zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonië, hoewel de dalingen iets verschillen per regio en contracttype.

Vlaanderen:
Vaste elektriciteitscontracten zijn tussen maart en april 2025 met 5,05% gedaald.
Variabele contracten zijn met 3,44% gedaald.

Brussel:
Variabele elektriciteitscontracten zijn het sterkst gedaald, met 2,16%.
Vaste contracten zijn nagenoeg stabiel gebleven (-0,19%).

Wallonië:
Vaste contracten zijn met 4,51% gedaald.
Variabele contracten zijn met 3,17% gedaald.

Algemeen:

De dalingen zijn te zien in zowel vaste als variabele contracten, maar de mate van daling varieert.

Er is ook een verlaging van de ELIA-toeslag, wat resulteert in een extra besparing van ongeveer 30 euro per jaar voor consumenten.

De dalende prijzen zijn het gevolg van dalende groothandelsprijzen en, in sommige gevallen, een verlaging van de ELIA-toeslag.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de energietarieven nog steeds hoger zijn dan vóór de energiecrisis, maar dat de recente dalingen een positieve trend laten zien.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:28   #5
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn nochtans vele duizenden particulieren die onlangs een EV gekocht hebben, vooral in Vlaanderen. Ook tweedehands EV.

Bron Febiac en **recent Traxio**.

En de titel zegt dat ook, dat 1 op de 10 particulieren ze koopt.
………
Gij spreekt jezelf tegen.
Maar 1 op de 10 particulieren koopt stekkerautootjes en dat zijn helemaal geen duizenden.
Want de 9 overige van de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine, ook tweedehands....
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:32   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij spreekt jezelf tegen.
Maar 1 op de 10 particulieren koopt stekkerautootjes en dat zijn helemaal geen duizenden.
Want de 9 overige van de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine, ook tweedehands....
Dat waren in gans 2024 precies 17.289 aan particulieren, enkel nieuwe BEVs, een stijging van 104,7% tov 2023.

Bron met TABEL:
Citaat:
https://www.egear.be/elektrische-aut...ticulier-2024/

In 2024 werden er in België veel meer elektrische auto’s gekocht door particulieren dan in 2023. De groei gaat zelfs sneller dan voor bedrijfsaankopen.

Particulieren konden in 2024 een Vlaamse premie tot 5.000€ krijgen bij de aankoop van een 100% elektrische auto. Dat heeft duidelijk geholpen, want in 2024 werden er 104,7% meer nieuwe elektrische wagens ingeschreven door particulieren in vergelijking met 2023, zo blijkt uit cijfers van Traxio.


In het eerste semester 2025 kenden de electrische tweedehandswagens (marktaandeel %-punten) de tweede grootste stijging na de hybrides. Diesel daalde het meeste -4,7%-punten.

Bron Traxio: https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Hybrides: +2,8 %
Elec : +1,2%
benzine: +0,7%
diesel : -4,7 %
andere : 0%

De trend is vertrokkken zelfs bij de EV-ongelovigen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 09:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:42   #7
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is GEEN verplichting voor de werknemer.
Natuurlijk niet.
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:
AI overzicht:
Daar kan de particulier niet op wachten om nu zn stekkerdoos te kunnen opladen.
Elektriciteit kost nu ongeveer nog steeds 55% meer dan voor de crisis.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:46   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Idd NIET voor de WERKNEMER.

Citaat:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.
En dat was in het verleden ook zo bij dieselwagens en daarna bij pluginhybrides en nu bij BEV, ieder op zijn beurt. De vervuiler hoest op.

Citaat:
Daar kan de particulier niet op wachten om nu zn stekkerdoos te kunnen opladen.
Elektriciteit kost nu ongeveer nog steeds 55% meer dan voor de crisis.
Maar dan zeker niet in Limburg, of op mijn afrekening.

Mijn glas bljjft halfvol:
Citaat:
Het is echter belangrijk om te onthouden dat de energietarieven nog steeds hoger zijn dan vóór de energiecrisis, maar dat de recente dalingen een positieve trend laten zien.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 09:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:46   #9
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat waren in gans 2024 precies 17.289 aan particulieren, enkel nieuwe BEVs, een stijging van 104,7% tov 2023.

Bron met TABEL:

In het eerste semester 2025 kenden de electrische tweedehandswagens (marktaandeel %-punten) de tweede grootste stijging na de hybrides. Diesel daalde het meeste -4,7%-punten.

Bron Traxio: https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Hybrides: +2,8 %
Elec : +1,2%
benzine: +0,7%
diesel : -4,7 %
andere : 0%

De trend is vertrokkken zelfs bij de EV-ongelovigen.
En dan heb jij als fanatieke EV-voorstander nog steeds 2 plofbakken en gene EV?
Das pas een voorbeeld voor de EV-ongelovigen....
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 09:48   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En dan heb jij als fanatieke EV-voorstander nog steeds 2 plofbakken en gene EV?
Das pas een voorbeeld voor de EV-ongelovigen....
Geen misleidende argumenten meer?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 09:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:04   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geen misleidende argumenten meer?
Gij hebt geen smoes meer als weerwoord dat gij reclame blijft maken voor evkes maar er zelf gene wil?
Das geen goeie reclame, hé? Anderen aansmeren wat je zelf niet wil...
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:04   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan


Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens


Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil


https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/
Volgens mij klopt dat ook wel.
De overgrote meerderheid zijn (verplicht elektrische) bedrijfswagens.

En ik ken persoonlijk 2 particulieren die er eentje gekocht hebben en dat is dan nog enkel als boodschappenwagentje naast hun Hyundai Tucson en Mercedes GLC. Die vroeger hun enige auto was...

Ik ken geen enkele particulier die een EV heeft als enige wagen.
Dat betekent natuurlijk niet dat geen enkele particulier ze koopt maar het blijft toch eerder een zeldzaamheid.
En die 1/10 staaft dat...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:12   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij hebt geen smoes meer als weerwoord dat gij reclame blijft maken voor evkes maar er zelf gene wil?
Das geen goeie reclame, hé? Anderen aansmeren wat je zelf niet wil...
1 op 10 van de particulieren koopt een BEV.

5 van de 10 van de particulieren hebben 100% INTENTIE eentje te kopen, want de pakweg euro 5 benzinewagen is nog te goed om weg te doen.

Intentie mag je googlen. lol.

Ik google even op mijn schatting bij AI

Citaat:
AI-overzicht

Ongeveer de helft van de Belgen die overwegen een nieuwe auto te kopen, geeft aan dat ze een elektrische auto willen overwegen. Dit komt overeen met de bevinding dat 6 op de 10 Belgen nog nooit met een elektrische auto hebben gereden, maar tegelijkertijd een grote interesse tonen in de overstap naar elektrisch.
Niet veel mis eh.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:17   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is GEEN verplichting voor de werknemer.
Voor de werknemer niet nee.
En als je de puntjes op de i wil zetten ook voor de werkgever niet.

Maar het kost hem zoveel geld als hij het niet doet dat het niet meer of minder dan een verdoken verplichting is.

Citaat:
En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:

AI overzicht:
....
zijn tussen maart en april 2025 met 5,05% gedaald.
....
Stellen dat de elektriciteitsprijzen aan't dalen zijn op basis van wat er in 1 maand gebeurt is is wel heel kortzichtig eh?

Feit is dat we over elektriciteitsprijzen in de toekomst juist niets kunnen zeggen.
Niemand kan voorspellen wat daar mee gaat gebeuren.
Er moet ergens ter wereld maar weer eens iets gebeuren en de poppen gaan weer aan't dansen.

En de belofte van de Belgische regering, dat men stroom goedkoper gaat maken dan gas... Hou er rekening mee dat ze dat ook kunnen door gas duurder te maken en de stroomprijs ongemoeid te laten eh?
Je moet de politieker op dat vlak echt geen kunstjes leren hoor...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:26   #15
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
1 op 10 van de particulieren koopt een BEV.

5 van de 10 van de particulieren hebben 100% INTENTIE eentje te kopen, want de pakweg euro 5 benzinewagen is nog te goed om weg te doen.

Intentie mag je googlen. lol.
Zijt gij 1 van die 10 particulieren?
Of zijn jouw plofwagens nog te goed om de volgende 10 jaar al weg te doen?
En heb je 100% INTENTIE om er ooit ene te kopen?
Intentie kan veranderen, je kunt de intentie hebben om ne bev te kopen en toch nooit doen.
En met een intentie koop je gene bev, wel met centjes.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:27   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor de werknemer niet nee.
En als je de puntjes op de i wil zetten ook voor de werkgever niet.
Weet ik.
Citaat:
Maar het kost hem zoveel geld als hij het niet doet dat het niet meer of minder dan een verdoken verplichting is.
Idd, maar dat was bij de dieselwagens in het verleden ook zo, echt geen enkel bedrijf had benzineslurpers in hun vloot.

Citaat:
Stellen dat de elektriciteitsprijzen aan't dalen zijn op basis van wat er in 1 maand gebeurt is is wel heel kortzichtig eh?
Idd, dat linkje is maar van 1 maand, hoe is de prijs ##vandaag tov maart of tov verleden jaren#? (na korte energiecrisis)

Citaat:
Feit is dat we over elektriciteitsprijzen in de toekomst juist niets kunnen zeggen.
En over brandstofprijzen ook niet, en al zeker niet als men die hoger moet gaan belasten wegens milieu en plaatselijke vervuiling.

Citaat:
Niemand kan voorspellen wat daar mee gaat gebeuren.
Er moet ergens ter wereld maar weer eens iets gebeuren en de poppen gaan weer aan't dansen.

En de belofte van de Belgische regering, dat men stroom goedkoper gaat maken dan gas... Hou er rekening mee dat ze dat ook kunnen door gas duurder te maken en de stroomprijs ongemoeid te laten eh?
Je moet de politieker op dat vlak echt geen kunstjes leren hoor...
Dat stroomprijssysteem dat vooral gas de elec-prijs bepaald wilden ze toch veranderen?
Soit, gas is het minst erge van fossiel.

Citaat:
##
AI-overzicht

De elektriciteitsprijzen zijn sinds 2024 enigszins gedaald, maar blijven volatiel. In het eerste kwartaal van 2024 daalden de prijzen, maar tegen het einde van het jaar steeg de inflatie weer, vooral door hogere gasprijzen. De prijzen schommelen nog steeds, maar de gemiddelde prijs per kWh is lager dan in 2022 en 2023.

Belangrijkste punten:

Daling in 2024:
In de eerste maanden van 2024 daalden de energieprijzen, wat resulteerde in lagere energierekeningen voor veel huishoudens.

Stijging aan het einde van 2024:
De inflatie op energieproducten steeg tegen het einde van 2024, voornamelijk door hogere gasprijzen.

Schommelingen:
De elektriciteitsprijzen blijven schommelen, maar de gemiddelde prijs per kWh is lager dan in 2022 en 2023.

Verschillen per leverancier:
De exacte prijzen variëren per leverancier en contract.

Nettarieven:
Naast de energieprijs zelf, stijgen ook de nettarieven, wat van invloed is op de totale energiefactuur.

Verwachtingen:
Er wordt verwacht dat de energieprijzen in de komende maanden verder zullen schommelen, waarbij zowel stijgingen als dalingen mogelijk zijn.

Voorbeeld prijzen:
In april 2024 was de gemiddelde prijs per kWh ongeveer € 0,33, aldus totalenergies.be.

Het CREG-tarief (Vlaams en Nationaal) voor het 2e kwartaal van 2025 is € 0,3194/kWh, meldt Pluginvest.

Het sociaal tarief voor elektriciteit is gedaald van 28,6 c€/kWh in Q1 2023 naar 18,2 c€/kWh in Q2 2024, geeft Infor GazElec aan.
Als ik voor mij spreek zijn mijn facturen (Ecopower) eerder ietsje gedaald tot gelijk.

De prijs van electriciteit ligt momenteel op het niveau van december 2021, zie grafiek:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  cpi_4graph202506_nl.png‎
Bekeken: 4
Grootte:  47,8 KB
ID: 121126  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 10:58   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Zijt gij 1 van die 10 particulieren?
Of zijn jouw plofwagens nog te goed om de volgende 10 jaar al weg te doen?
En heb je 100% INTENTIE om er ooit ene te kopen?
Intentie kan veranderen, je kunt de intentie hebben om ne bev te kopen en toch nooit doen.
En met een intentie koop je gene bev, wel met centjes.
Heb je iets gedronken?

Of koopt én rijdt men een nog duurdere plofwagen zonder centjes?

AI-overzicht
Over het algemeen is een elektrische auto niet per se goedkoper dan een benzineauto in aanschaf, maar elektrisch rijden kan wel goedkoper zijn in gebruik. Dit komt doordat elektriciteit vaak goedkoper is dan benzine, en elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 11:22   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Dit komt doordat elektriciteit vaak goedkoper is dan benzine, en elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben.
Welk onderhoud ?

Mijn Skoda heeft nu bijna 140.000 km .....veel meer dan wat olie + filter verversen ....remblokken....en een nieuwe batterij heb ik daar nog niet aan gedaan.

Ja en ik ben zo niet iemand die nog naar die merk dealers gaat waar ze 50 euro de liter vragen voor full synthetic olie en 7 X meer voor een oliefiltertje. Ik doe dat bij een vriend....olie Valvoline 5 euro de liter en een filtertje in de autoshop voor 8.50 euro. Batterij ook in de shop 53 euro.

Die dealers vragen nu tot 700 euro voor een onderhoudje en wat zever op hun factuur zoals 11 euro om wat water voor de ruitensproeiers bij te vullen en wat onbeduidende filtertjes en vijsjes en eco taks en nog wel wat onnozelheden.

Maar ik ben eerlijk en moet nu denken om de distributieketting te veranderen want begint beetje te rammelen.......Zou me een goede 500 euro kosten all in. De onderdelen bestel ik dan wel online.

Na 12 jaar mag ik niet klagen

Mijn 911 is nog nooit in een officiele garage geweest. en die heeft al meer dan 200.000 km

Ik wil gerust eens vergelijken met de facturen van de Tesla bedrijfswagens


PS ; Die AI uitleg zou ik toch (nog) even achterwege laten.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 juli 2025 om 11:29.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 11:56   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De prijs van electriciteit ligt momenteel op het niveau van december 2021, zie grafiek:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex
Trek de Oekraine-piek in die grafiek even vlak en je ziet dat we nu bijna de hoogste elektriciteitsprijs sinds 10 jaar betalen.

Tot zover de 'dalende' elektriciteitsprijzen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 12:05   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Welk onderhoud ?
Al mijn onderhoudsrekeningen van vele jaren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be