![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Zwijgen en fantaseren voor “de goeie zaak”
Het werd door de “correcte” media niet opgemerkt - ik zou durven zeggen “uiteraard niet” - maar het is wel een feit dat de heer Ernest Bujok de voorbije maand door de Hasseltse correctionele rechtbank veroordeeld werd tot een celstraf van drie maanden met uitstel en een geldboete van 496 euro. Voor gebruik van een vals document. Om een lang verhaal kort te houden, deze Bujok zat in de jaren 90 verwikkeld in een zaak van corruptie in Hasselt. Hij was toen - o toeval! - actief binnen de lokale SP. Hij werd vrijgesproken van schriftvervalsing, maar niet van het gebruik van een vals document. Want wie aan speurders een leningovereenkomst voorlegt, afkomstig van een bank in Cyprus die op de datum van die overeenkomst nog niet bestaat, kan wat aan de hand krijgen. Ook de heer Bujok dus, met de nu bekende (zij het laattijdige) gevolgen. Die veroordeling is op zich geen wereldschokkend nieuws. Er worden er op dat “niveau” elke dag uitgesproken. Maar in het geval van de heer Bujok wordt dat toch ietwat anders. En niet alleen omdat hij nog altijd nauwe banden onderhoudt met de partij van de kameraden. Ook, en niet in de laatste plaats, met de grote Hasseltse leider zelf. Want dat heeft Nestje in de loop der jaren geen windeieren gelegd. Hij is vandaag niet alleen gedelegeerd bestuurder bij twee regionale tv-zenders – ATV en TV Limburg als ik me niet vergis – maar tevens directeur audiovisuele media bij Concentra, dat o.a. het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen uitgeeft. Wie dus nog niet helemaal doorhad hoe het komt dat ATV het rode propagandazendertje is van het Antwerps stadsbestuur en waaraan en aan wie de “Gazet” van de Linker Oever haar recente koerswijziging dankt, ziet nu allicht ook het licht. Zeker als ik daaraan toevoeg dat er in 2006 niet alleen gemeenteraadsverkiezingen zijn, maar dat die voor de “partaai” in Antwerpen van cruciaal belang worden. Na driekwart eeuw lokaal bestuur onder een rode burgemeester willen én Patrick Janssens én de nationale partijleiding er alles aan doen om dat nog zo lang mogelijk vol te houden. Want ge weet maar nooit voor welke “verrassingen” een burgervader met een andere partijkleur zou komen te staan bij het openen van de beleidskasten. Ondanks zijn nauwe bindingen met de “correcte media” bleef Bujoks veroordeling dus in die kringen onopgemerkt. Al klinkt “dankzij die bindingen”, nog een stuk geloofwaardiger. Een hoog interessante vraag daarbij is hoe diezelfde media zouden reageren mocht bijvoorbeeld een of andere Boze voor dezelfde feiten als Bujok veroordeeld worden? Dat in zo’n geval “het kot te klein zou zijn” schat ik eerder in als een “understatement”. Mijn verbeelding schiet te kort om me voor te stellen wat er in datzelfde kot te gebeuren zou staan mocht blijken dat die hypothetische Boze bovendien een vinger in de mediapap zelve zou houden. Dat alleen al aan de Reyerslaan – om de VRT als maatstaf voor het geheel van “correcte media” niet te noemen - geen vezel van zijn vege lijf heel zou worden gelaten lijkt me andermaal een “understatement”. Maar met betrekking tot bestaande feiten zoals die over en rond de heer Bujok dus, aan diezelfde Reyerslaan geen half woord. De “link” Hoe dat te verklaren? U mag precies geteld één keer raden. Juist! En bovendien heeft men het blijkbaar ook veel te druk met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om het demoniseren van die ene partij sinds de haar opgedrongen naamverandering in nieuwe “correcte“ banen te leiden. Feiten zijn daar niet echt voor nodig. Bewijzen van feiten evenmin. Een portie al dan niet gezonde fantasie volstaat ruimschoots voor dit verheven doel. Zo zag ik de berichtgeving over het toenemend racistisch krijsen van hooligancrapuul in de voetbalstadions in enkele Vlaamse kranten “geïllustreerd” met een cartoon van een hooligan die in zijn ene hand een fankaart omhoog houdt en in de andere een soort wimpel waarop de letters VB. Maar – hoe zou het anders kunnen? – ook de in de pas aangesneden dimensie “modder gooien” spant de onnavolgbare VRT alweer de kroon. Zoals met verve bewezen in de zaak van de dreigbrieven aan het adres van de Ledegemse bedrijfsleider Rik Remmery en zijn allochtone werkneemster-met-hoofddoek. Het heeft weliswaar enkele dagen en evenveel “items” van het journaal geduurd, maar wat onvermijdelijk komen moest (?) kwam er ook. De duider van dienst slaagde er nog voor de jaarwisseling in om “de link” te zien alsmede te leggen tussen de stuntelig opgestelde dreigbrieven enerzijds en…jawel anderzijds! Sommige feiten negeren en/of doodzwijgen in dienst van een partij en er om dezelfde reden op los fantaseren over een andere, het zegt veel over de “objectieve” berichtgeving waarmee de Vlaamse staatszender, als rode vaandeldrager der “correcten” altegader, de goegemeente manipuleert. Of, dat althans blijft proberen. Voor wie dat al weet – en dat geldt voor een altijd verder aangroeiend aantal mondige burgers – is het gevaar zo goed als onbestaande dat daar nog wordt ingetuind. En verhalen zoals hier verteld kunnen ertoe bijdragen dat de ogen van (nog vele) anderen geopend worden. Lora Wordt het eens geen tijd dat bourgois werk maakt van een objectieve openbare zender ... de vlaamse belastingbetaler heeft daar recht op. |
![]() |
![]() |