![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lees in het economie-praatje in mijn Belfius app dat NA ACHTTIEN JAAR de Bel-20 weer op het niveau geraakt is van...bwoaff...,het jaar voor de legendarische financiele crisis van 2008 toen....
Jawel,mensen werden toen geboren en zijn nu net volwassen geworden,zo lang duurde het voor deze index zijn oude niveau kon terughalen... Toendertijd was de financiele sector zwaar overwogen in deze INDEX,maar sedertdien,evident,wijst die nog steeds niet echt op een innovatieve of fel groeiende "top-korf" aan geregistreerde bedrijven.... "Private" blijven heeft ook vele voordelen,want eens je een beetje te veel stakeholders hebt blijken daar veel "steak-houders" tussen te zitten .. ![]()
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 21 augustus 2025 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
The BEL-20, NASDAQ, S&P500 zijn indices zijn gewoon graadmeters. De P/B (Price-to-Book ratio) van de BEL-20 is 1.6x en die van de Nasdaq en S&P500 rond the 4.6x. Betaal jij liever 1.6x de waarde van iets of betaal je liever 4.6x? De P/E (Price-to-Earnings ratio) van de BEL-20 is ca 15x. Die van de S&P500 ligt op 25x en die van de Nasdaq op 35x. Betaal jij liever 15x om deel te nemen aan een €1 winst of betaal je liever 35x voor een winst van $1? Je kunt verschillende indices niet zomaar vergelijken zonder te normaliseren. Citaat:
Denk je dat uw idool Musk de rijkste van de wereld was geworden als hij Tesla private had gemaakt/gehouden?
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mensenlief ![]() Wat Tesla betreft,Elon heeft effectief ervan gedroomd om tesla weer van de beurs te halen zo rond de tijd dat Tesla krampachtig en met enorme uitdagingen probeerde de "3" te gaan produceren. Het bleek al veel te duur,eigenlijk onmogelijk,om al die "steak-holders" (niet stake-holders dus!)er uit te kopen......dat SPEET hem,heeft hij ook genoeg gezegd een jaar of 4 geleden....Een bedrijf kan in zijn vroege fases inderdaad beurskapitaal NODIG hebben,zoals het ook schroefjes en plakband en zo nodig heeft,maar het is verrekte moeilijk om als al die aandeelhouders ballast worden hen er weer uit te gooien....het is wat het is... Space-X bijvoorbeeld zal naar de beurs gaan over zijn dood lijk....
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2025 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Zweden worden de mensen door de overheid gestimuleerd om hun spaargeld in aandelen te beleggen. Hier worden ze gestraft door een meerwaardebelasting.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 22 augustus 2025 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
....en ,wie wat ouder is weet het wel,de AANHOUDENDE kritiek vanuit de nochtans al zo gepriviligieerde klasse van de politici (heeft Conner bvb ooit eens WERK,ik bedoel echt WERK gedaan in zijn snotaapleventje?)...die de macht hebben gesanctioneerde diefstal te plegen inderdaad...
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2025 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een grote kanttekening. Als je 18 jaar geleden proportioneel de elk van de BEL20 aandelen in portefeuille hebt gehouden heb je anno 2025 geen 20 BEL20 aandelen meer. In de loop van 18 jaar is veel komen en gaan geweest van BEL20 notaties.
Is er een betere financiële journalistiek die hierover reflecteert ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik deel voor een stuk jouw mening. Ik vind het zielig dat de overheid participeert in AG (erfopvolger wijlen Fortis !), luchthavens, BNP Paribas, wapenindustrie ( FN, ...), natuurpunt, agentschap natuur en bos, Finlab, LRM, Infocin, School invest, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn, Infrabel, Gigarant, Alterfin, Elia, Fluvius, Vlaams Energiebedrijf en 100'en andere terwijl de Belg miljarden op spaarboekjes heeft staan. De Belg dient kansen te krijgen om zelf te investeren in ons land en de opbrengst naargelang het risico niet aan de overheden toe te laten komen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België lijkt nogal ancient regime op economisch vlak. Maar hamac heeft een punt. De beurs is een grote ponzi geworden, onder meer doordat hele delen van de wereld er (deels) voor het pensioen van afhankelijk zijn geworden en er dus, of er nu groei is of winst of niet, elke dag massaal veel vers geld naar toe stroomt. Doordat de Belgische beurs klein is, het 'niet goed doet', is die minder overgewaardeerd.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(ik durf nu bijna niet kijken hoe de BEL-20 nu ineenzit) Het is wat het is....maar ik vond het een interessant stukje op mijn bank-app...
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2025 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |