Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2025, 10:09   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Na Forza Ninove,weldra Forza Aalter,Forza Damme, Forza Torhout ,Forza Sint Laureins..

De bewoners van de CD&V dorpen zien de instroom van anderstalige nieuwkomers met onrust aan .

Zij kennen de verloedering van Brussel en willen dit kost wat kost niet meemaken in hun eigen dorp.

Forza Ninove zou weldra wel eens navolging kunnen krijgen in Torhout ,Damme, Sint Laureins en tientallen andere Vlaamse palttelandsgemeenten.

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10623698.html

"De heisa over Pieter De Crem toont hoe zorgen over migratie en diversiteit nu ook het Vlaamse platteland veroveren. Voor de vele burgemeesters van CD&V, de partij van dorp en gemeenschap, vormt het een existentiële test.

'Mijn burgers liggen wakker van hun veranderende gemeente, niet van Gaza."

Een niet mis te verstane boodschap aan het adres van Mahdi.

Vluchtelingen helpen is allemaal goed ,maar hoeveel moeten we er nog bijnemen.
Tot we zelf een minderheid zijn in de eigen gemeente zoals in Brussel?

En op deze vraag hebben de CD&V politici geen antwoord.

Ze staan er bij en kijken er naar.

Nog even en Forza Flandria wordt de nieuwe realiteit en dan komt de Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 september 2025 om 10:16.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 10:12   #2
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De bewoners van de CD&V dorpen zien de instroom van anderstalige nieuwkomers met onrust aan .

Zij kennen de verloedering van Brussel en willen dit kost wat kost niet meemaken in hun eigen dorp.

Forza Ninove zou weldra wel eens navolging kunnen krijgen in Torhout ,Damme, Sint Laureins en tientallen andere Vlaamse palttelandsgemeenten.

"De heisa over Pieter De Crem toont hoe zorgen over migratie en diversiteit nu ook het Vlaamse platteland veroveren. Voor de vele burgemeesters van CD&V, de partij van dorp en gemeenschap, vormt het een existentiële test.

Nog even en Forza Flandria wordt de nieuwe realiteit.

En de CD&V politici stonden er b ij en keken er naar.
Aalter: P. Decrem kan nu allerlei zaken doen. Hij nog maar goed 60.
Dus...
???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 10:19   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Aalter: P. Decrem kan nu allerlei zaken doen. Hij nog maar goed 60.
Dus...
???
De volgende gemeenteraadsverkiezingen zouden wel eens

een aardverschuiving kunnen teweeg brengen.

Go Mahdi ,go go nog van dat .

Smijt nog maar een paar CD&V -burgemeesters buiten.
Oud 13 september 2025, 10:37   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Artikel zit achter de betaalmuur. Kan je het helemaal quoten, asjeblief?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 september 2025 om 10:37.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 11:24   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Artikel zit achter de betaalmuur. Kan je het helemaal quoten, asjeblief?
Zeker E.Gidius

"De heisa over Pieter De Crem toont hoe zorgen over migratie en diversiteit nu ook het Vlaamse platteland veroveren. Voor de vele burgemeesters van CD&V, de partij van dorp en gemeenschap, vormt het een existentiële test. 'Mijn burgers liggen wakker van hun veranderende gemeente, niet van Gaza.'

De bel is net gegaan wanneer Brian Degraeve (32) en Chelsy Stockx (30) aan de uitgang van de katholieke Oefenschool in het centrum van Torhout hun kinderen opwachten. Ze zien veel oer-Vlaamse kleuters naar hun ouders lopen, maar steeds vaker kindjes met een andere afkomst. Naast hen wacht een Eritrese vader zijn drie dochters op. Even verderop steekt een volledig gesluierde vrouw de straat over.

'Dit is echt een topschool', zegt Stockx. 'Maar de verandering gaat snel. In de klas van mijn dochter zitten dit jaar zeker vier kindjes die geen Nederlands spreken.' Degraeve is meer uitgesproken. 'Ik kan er niet tegen als ze onderling hun eigen taal spreken. Vaak roepen en tieren ze. Veel nieuwkomers weigeren zich aan te passen.'
Torhoutenaar Brian Degraeve (32): 'Veel nieuwkomers weigeren zich aan te passen.'

De scène doet denken aan wat West-Vlaams CD&V-kopstuk Hilde Crevits, afkomstig van het landelijke Torhout, afgelopen dinsdag in een besloten online vergadering tegen de verzamelde West-Vlaamse burgemeesters zei. 'Ook ik schrik ervan hoe divers onze scholen zijn geworden, wanneer ik mijn kleinkinderen ga ophalen', zei de Vlaamse minister van onder meer Samenleven, Inburgering en Integratie, volgens meerdere aanwezigen.

Crevits en haar voorzitter Sammy Mahdi hadden de vergadering georganiseerd onder druk van hun lokale mandatarissen, na het vertrek van ex-minister Pieter De Crem als burgemeester van Aalter en als CD&V-lid. Een rapport van Audit Vlaanderen had vastgesteld dat De Crems beleid om nieuwe inwoners in te schrijven manifest onwettig en discriminerend was. Mensen met een niet-Belgische naam werden onderworpen aan woningcontroles die vaak lang op zich lieten wachten.
"
De Crem wilde zijn gemeente niet laten verloederen, en dat begrijp ik. Ik stel me veel vragen bij dit dossier. Wat is er effectief gebeurd? Over welke aantallen gaat het? Of gaat het om een afrekening?
"
Patrick De Greve (CD&V)
Burgemeester Sint-Laureins

Crevits zag zich genoodzaakt op Facebook een en ander te duiden. 'Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal', schreef ze. 'Je kan een streng migratiebeleid voeren, maar wetten zijn er om na te leven. Ik besef ook dat er lokaal heel wat zorgen zijn. Elke dag luister ik daarom naar onze burgemeesters. Het is de taak van alle regeringen van dit land om mee te zoeken naar oplossingen, ook op het vlak van migratie, integratie en inburgering.' Onder de post volgde een stroom van honderden afkeurende commentaren.
Ultieme burgervader

Ook bij veel landelijke CD&V-burgemeesters kan De Crem, vooral off maar ook on the record, op veel begrip rekenen, blijkt uit gesprekken met meer dan tien CD&V-burgemeesters en ook andere lokale mandatarissen. 'Aalter is een luxegemeente, met weinig belastingen en mooie woningen', zegt Patrick De Greve (CD&V), burgemeester van Sint-Laureins, een naburige gemeente in het Meetjesland. 'De Crem wilde zijn gemeente niet laten verloederen, en dat begrijp ik. Ik stel me veel vragen bij dit dossier. Wat is er effectief gebeurd? Over welke aantallen gaat het? Of gaat het om een afrekening?'
De 84-jarige Sonia met haar echtgenoot op de markt in Torhout: 'Iedereen is hier welkom. Kleur is van geen tel.'
De 84-jarige Sonia met haar echtgenoot op de markt in Torhout: 'Iedereen is hier welkom. Kleur is van geen tel.' ©Jonas Lampens

Net als veel van zijn collega's ziet De Greve in De Crem de ultieme burgervader, die een gespierd burgemeesterschap combineert met een lange arm in Brussel. Met zo'n 120 van de 285 Vlaamse burgemeesters blijven de christendemocraten lokaal veruit de grootste machtspartij. Maar velen van hen zeggen zich steeds onmachtiger te voelen tegenover de snel veranderende samenleving, en de reactie van hun burgers daarop.

Grootsteden verwelkomen al decennialang nieuwkomers, net als grote delen van Limburg. In een tweede fase waaide dat over naar perifere regio's als de Denderstreek en het Waasland. Veel landelijke gemeenten in West- en Oost-Vlaanderen en de Kempen - gebieden waar CD&V nog sterk staat - bleven lang heel monocultureel. Maar ook daar is de verandering nu volop bezig. Tussen 2014 en 2024 verdubbelde in landelijke gemeenten het aantal inwoners die niet uit de Europese Unie afkomstig zijn, of van wie (een van de) de ouders dat niet zijn, blijkt uit een data-analyse van De Tijd.
"
Ik heb het er moeilijk mee dat er vreemdelingen blijven bijkomen. Zij krijgen overal steun, terwijl wij de volle pot betalen.
"
Ivan Baert (70)
Inwoner Torhout

Hoewel de absolute aantallen laag blijven, ging de stijging er veel sneller dan in de meer verstedelijkte gebieden. Veel heeft te maken met de vluchtelingencrisis van 2015 en 2016, en de oorlog in Oekraïne. Daarnaast is er in veel gemeenten een toegenomen migratie van EU-burgers uit Oost-Europese landen, zoals Polen, Roemenië of Bulgarije. In Torhout ging het aantal niet-EU-inwoners in tien jaar van zo'n 550 naar 1.200, op een bevolking van 21.000.
'Alles is veranderd'

Het is 9 uur wanneer het Sociaal Huis de deuren opent. Torhoutenaren kunnen er terecht voor allerlei hulp, van huisvesting tot financiële steun. Een groot stuk van het cliënteel zijn nieuwkomers geworden, vertelt diensthoofd Stefanie Callewaert, die haar aantal medewerkers in zes jaar zag verdubbelen. 'Alleen al een geschikte woning vinden is voor hen zo moeilijk. We proberen elke dag aan integratie te werken, maar nog te vaak blijven het gemeenschappen op zichzelf.'
Youssef Al Elaoui (45) vluchtte naar België vanuit Syrië met zijn vrouw en drie dochters: 'Iedereen is hier heel vriendelijk tegen mij.'

In de sociale kruidenier van de gemeente, even verderop, schikt Youssef Al Elaoui pas aangekomen groenten en conserven in de juiste rekken. Twee jaar geleden kwam de 45-jarige Syriër naar hier met zijn vrouw en drie tienerdochters. 'In Syrië was het niet veilig', zegt hij aarzelend. Hij volgt Nederlandse les in Brugge - 'niveau 5', zegt hij trots - en heeft onlangs een eigen appartement kunnen huren. 'Iedereen is hier heel vriendelijk tegen mij', zegt hij breed lachend.
"
Wie werkt en Nederlands wil spreken, is welkom. Maar ik vraag me soms af: waar eindigt dit? Er komt een punt waarop we dit niet meer kunnen absorberen.
"
Kristof Audenaert (CD&V)
Burgemeester Torhout

Op de wekelijkse markt rond de kerk en het gemeentehuis schuifelt de 84-jarige Sonia met haar rollator langzaam voorbij de kramen. 'Iedereen is hier welkom', zegt ze. 'Kleur is van geen tel.' Maar daar denkt niet iedereen zo over. 'Ik woon hier al mijn hele leven, en alles is veranderd', zegt Ivan Baert (70) even verderop. 'Ik heb het er moeilijk mee dat er vreemdelingen blijven bijkomen. Zij krijgen overal steun, terwijl wij de volle pot betalen. Ik heb in mijn eigen dorp nauwelijks nog iets te zeggen, maar ik ben zogezegd wel de racist. De hogere instanties zijn blind voor wat er aan het gebeuren is.'

In het gemeentehuis wikt burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) zijn woorden. 'Torhout verandert', vertelt hij. 'We voelen dat bij onze diensten, in onze parken, bij onze mensen. Ik hoor steeds vaker: dit is ons Torhout niet meer.' Van incidenten heeft hij geen weet. 'Het is een subjectief onveiligheidsgevoel, maar dat mogen we niet uit de weg gaan. Ook persoonlijk worstel ik met het migratiethema. Wie werkt en Nederlands wil spreken, is welkom. Maar ik vraag me soms af: waar eindigt dit? Er komt een punt waarop we dit niet meer kunnen absorberen.'
Weggespoeld door Vlaams Belang

Het valt op bij alle bevraagde burgemeesters: CD&V mag volgens hen het benoemen van samenlevingsproblemen niet meer uit de weg gaan. 'We mogen de fouten die we in de vorige eeuw maakten in de grote steden nu niet op dorpsniveau opnieuw maken', zegt Christophe Vermeulen, oud-CD&V-jongerenvoorzitter en ex-fractieleider in partijbastion Zedelgem.
TIP

De golf van uiterst rechts die eerst over de steden rolde en vervolgens over de rand ervan, komt nu ook op in de plattelandsgemeenten. Terwijl de christendemocraten bij de gemeenteraadsverkiezingen een jaar terug wel standhielden, pakte het Vlaams Belang bij de Vlaamse en federale verkiezingen in juni vorig jaar de landelijke gebieden over van CD&V.

'We moeten mensen meetrekken in de nieuwe, multiculturele wereld en een dam opwerpen tegen de problemen', zegt Vermeulen, die nu CEO is van Belgapom, de sectorvereniging van de aardappelindustrie. 'Anders dreigen we weggespeeld te worden zoals in die steden. Op zijn manier heeft De Crem dat gedaan.'
"
In Damme gaan onze leeflonen maar naar een handvol Belgen, maar wel krijgen zo'n 50 Oekraïners er een. Dat gaat vaak over bedragen die gelijk zijn aan wat de gewone Dammenaar per maand verdient. Eerlijk gezegd: ik durf niet aan mijn bewoners te vertellen om hoeveel het gaat.
"
Joachim Coens (CD&V)
Burgemeester Damme

'Als burgemeester word je vaak gesandwicht', zegt Ward Kennes (CD&V), burgemeester van Kasterlee in de Kempen. 'Je wil het goede doen, maar je wordt geconfronteerd met een groeiend deel van de bevolking dat vraagt om almaar straffer op te treden en soms discriminatie vergoelijkt. Maar we mogen in elk geval niet betuttelen, dat vergroot de kloof tussen politiek en samenleving pas.'

Nu CD&V in de steden haast verdwenen is, is het platteland de laatste strohalm van de partij, en dat beseft de landelijke basis. 'Nationaal zegt men: wij staan dicht bij de burgers', zegt Ignace Michaux (CD&V), burgemeester van Ronse. 'Nee, w?*j staan dicht bij de burgers. Men zegt: CD&V heeft lokaal goed gescoord. De waarheid is: w?*j hebben goed gescoord.'
Onmogelijke spreidstand

Als voorzitter profileert Mahdi sinds zijn verkiezing CD&V expliciet als de partij van het platteland, ondanks zijn eigen stedelijk profiel. Ook is de partij naar rechts opgeschoven qua migratie, net zoals zowat de hele Wetstraat en de Europese christendemocratie. Mahdi en zijn opvolger Nicole de Moor (CD&V) toonden zich als staatssecretaris voor Asiel en Migratie kordaat, en ook in de huidige regering-De Wever steunt CD&V voluit initiatieven zoals de verstrenging van de regels rond gezinshereniging.

'We brengen meer dan ooit het verhaal van rechten en plichten', erkent Kris Declercq, CD&V-burgemeester van Roeselare. 'Wir schaffen das is niet meer aan de orde.' Toch wordt dat niet altijd zo ervaren. 'Deze partij biedt geen oplossingen meer voor de problemen en uitdagingen waar de samenleving mee geconfronteerd wordt', schreef De Crem in zijn afscheidsboodschap op Facebook. 'Sterker nog, het nationale leiderschap benoemt deze problemen niet eens.'

Veel burgemeesters vinden dat te fors uitgedrukt, maar begrijpen waar het vandaan komt. Joachim Coens, Mahdi's voorganger die nu burgemeester van Damme is, wijst naar de afkalvende nationale macht van CD&V. 'Lokaal zijn we op vele plekken nog de alomvattende partij van vroeger, die de toon kan zetten en met alle strekkingen rekening kan houden, met een verzoenend discours.'
©Jonas Lampens

'Federaal hebben we dat model lang kunnen volhouden, maar die rol is nu overgenomen door de N-VA', aldus Coens. 'Daar moeten wij ons profileren en ook polariseren. Maar in een partijlandschap dat al zo naar rechts is opgeschoven en met een overvolle rechterzijde, kom je dan nog altijd vrij links over. Die twee diametraal tegenovergestelde strategieën leveren een onmogelijke spreidstand op.'

Dat CD&V zich de afgelopen maanden vooral profileerde rond Gaza, maakte de kloof tussen de Dorpsstraat en de Wetstraat er niet kleiner op. 'De genocide door Israël mogen we natuurlijk niet negeren, maar mijn burgers liggen wakker van wat hen in hun dagelijks leven raakt', zegt Francis Benoit, CD&V-burgemeester van Kuurne, naast Kortrijk. Hij vertelt hoe de grotere klassieke woningen in zijn gemeente steeds vaker bewoond worden door de gezinnen van nieuwkomers. 'Een op de drie leerlingen in ons kleuter- en lager onderwijs is van niet-Belgische origine. Dat is op zich geen enkel probleem, maar het gaat heel snel. We zijn niet klaar om die uitdaging aan te gaan.'
De Brusselse schuif

Het migratiethema komt boven op een reeks factoren die al langer aan de basis ligt van lokale frustratie. 'Er wordt steeds meer verwacht van lokale besturen', zegt Koenraad De Ceuninck (CD&V), burgemeester van Maldegem en ook professor lokale politiek (UGent). 'De vaccinatiecampagne tijdens covid, de opvang van Oekraïense vluchtelingen, de impact van de beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd (die zal leiden tot meer leeflonen, en die worden deels door de gemeenten betaald, red.): het komt allemaal op ons terecht.'

En de middelen voor de plattelandsgemeenten volgen niet, zegt De Ceuninck. 'De grootsteden gaan met bijna alles lopen. Tegelijk verdwijnen in dorpen basisvoorzieningen zoals banken en kleine winkels. Ga daar maar eens tegenin.' Intussen hebben veel lokale CD&V-burgemeesters hun link met Brussel verloren, omdat door de electorale afkalving van de partij er steeds minder burgemeesters in de parlementen zitten. 'We hebben mensen in Brussel nodig die dicht bij de schuif zitten', zegt De Greve, de burgemeester van Sint-Laureins.

De burgemeesters vragen collectief meer slagkracht om een beleid rond migratie en diversiteit te voeren. De meeste hefbomen daarvoor zitten op federaal en Vlaams niveau. Gemeenten kunnen wel een verschil maken met hun beleid rond huisvesting, integratie, veiligheid of onderwijs. Ze organiseren zomerscholen, taallessen, buddytrajecten of cursussen maatschappelijke oriëntatie. 'Het lukt, omdat we het doen lukken', zegt Ronsenaar Michaux. 'Maar de rekker gaat ooit eens springen.'
©Jonas Lampens

'Op 66.000 inwoners telt Roeselare 8.800 niet-Belgen, van wie slechts zo'n 300 Afghanen', zegt Declercq. 'Maar zij zijn wel het zichtbaarst in het straatbeeld, en blijken vanwege de culturele afstand de moeilijkste groep om te integreren. We proberen hen zaken aan te leren als hoe om te gaan met afval, hoe je te gedragen in de publieke ruimte of hoe mensen te begroeten. Het is een werk van lange adem.'
Leeflonen voor Oekraïners

In een gemeente als Wingene, grenzend aan Aalter, kijkt men streng toe op woonkwaliteitseisen. 'Als zes of tien mannen in een gewone gezinswoning willen samenwonen, schrijven we hen niet zomaar in. Er komt na de voorlopige inschrijving een strenge wooninspectie en een controle door de politie’, zegt eerste schepen Brecht Warnez (CD&V), ook Vlaams Parlementslid. Ook in het OCMW-beleid is er marge. Hoewel de criteria voor de toekenning van een leefloon vastliggen, zoals onvoldoende bestaansmiddelen hebben en bereid zijn om werk te zoeken, is er interpretatieruimte voor gemeenten. 'Wij hebben niet zoveel leefloondossiers', zegt Warnez.

Een uitzondering is er voor Oekraïners, die een speciale status hebben en niet aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen. 'In Damme gaan onze leeflonen maar naar een handvol Belgen, maar wel krijgen zo'n 50 Oekraïners er een', zegt Coens. 'Dat is meer dan de helft van de Oekraïners die hier verblijven. Dat kan oplopen tot meer dan 1.700 euro, wat sommige gewone Dammenaars per maand verdienen. Eerlijk gezegd: ik durf niet aan mijn bewoners te vertellen om hoeveel het gaat. Dat valt niet meer uit te leggen. Het zet hen niet aan tot werken. In Sluis, net over de grens met Nederland, krijgen ze 200 tot 300 euro.'
De 31-jarige Palestijn Salama Al Saiqali heeft een rechtendiploma maar werkt hier als hulpkok: 'Ik vind niet dat ik recht heb op dop of het OCMW.'
De 31-jarige Palestijn Salama Al Saiqali heeft een rechtendiploma maar werkt hier als hulpkok: 'Ik vind niet dat ik recht heb op dop of het OCMW.' ©Jonas Lampens

In Torhout vertelt Salama Al Saiqali dat hij sinds zijn aankomst hier, zo'n tien jaar geleden, altijd heeft gewerkt. De 31-jarige Palestijn uit Gaza behaalde een rechtendiploma, maar werkt hier als hulpkok in de keuken van het gemeentelijke woonzorgcentrum. 'Ik zou nochtans meer steun van de overheid krijgen als ik niet zou werken', vertelt hij in sappig West-Vlaams. 'De huur van mijn sociale woning zou zelfs halveren. Eerlijk gezegd: ik vind dat te gul. Ik vind niet dat ik recht heb op dop of het OCMW.'

'Ik was hier de eerste Palestijn, nu zijn er veel meer', lacht Al Saiqali. Hij trouwde hier en hij en zijn vrouw verwelkomden recent hun eerste kindje. 'Ik ben zo dankbaar dat ik mijn leven hier mag uitbouwen.' Maar dan roept de plicht in de keuken. Op het menu vandaag: biefstuk met patatjes. 'Ik ken dadde. Dat eten de Belgen graag.'
Oud 13 september 2025, 11:47   #6
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker E.Gidius
Zéér interessant artikel. Bedankt!
Oud 13 september 2025, 15:33   #7
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
(...)
De scène doet denken aan wat West-Vlaams CD&V-kopstuk Hilde Crevits, afkomstig van het landelijke Torhout, afgelopen dinsdag in een besloten online vergadering tegen de verzamelde West-Vlaamse burgemeesters zei. 'Ook ik schrik ervan hoe divers onze scholen zijn geworden, wanneer ik mijn kleinkinderen ga ophalen', zei de Vlaamse minister van onder meer Samenleven, Inburgering en Integratie, volgens meerdere aanwezigen. (...)
Die hare kop heeft precies ook niet veel zonlicht gezien de laatste jaren..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 17:17   #8
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Die hare kop heeft precies ook niet veel zonlicht gezien de laatste jaren..
Zij woont immers in een ivoren toren ,waar de CD&V nog een grote partij is.
Oud 13 september 2025, 18:21   #9
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij woont immers in een ivoren toren ,waar de CD&V nog een grote partij is.
Heeft VBL een afdeling in Torhout?

Even opgezocht naar de lijsten van recente verkiezingen

Geen VBL lijst te zien

Wel zie ik voor CDNV een absolute meerderheid
Oud 13 september 2025, 18:43   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een niet mis te verstane boodschap aan het adres van Mahdi.

Vluchtelingen helpen is allemaal goed ,maar hoeveel moeten we er nog bijnemen.
Tot we zelf een minderheid zijn in de eigen gemeente zoals in Brussel?

En op deze vraag hebben de CD&V politici geen antwoord.

Ze staan er bij en kijken er naar.

Nog even en Forza Flandria wordt de nieuwe realiteit en dan komt de Vlaamse onafhankelijkheid.
Kaproen, waarom blijf jij eigenlijk lid van N-VA als je toch alleen maar de VB klok loopt te luiden ? En quasi dagelijks reclame te maken voor het Vlaams Blok in Ninove ? Het discours wat jij loopt te propageren past maar bij één partij en dat is VB. Je eigen partij waarover je trots loopt te vertellen dat je je mond niet durft opendoen tijdens een partijcongres wil niets weten van die Blok retoriek.

Wat belet je om je omvolkingstheorie als probleemstelling in vraag te stellen bij je eigen partijvoorzitter ?

Je durft je mond toch open te doen hoop ik ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 september 2025 om 18:44.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 19:24   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Kaproen, waarom blijf jij eigenlijk lid van N-VA als je toch alleen maar de VB klok loopt te luiden ? En quasi dagelijks reclame te maken voor het Vlaams Blok in Ninove ? Het discours wat jij loopt te propageren past maar bij één partij en dat is VB. Je eigen partij waarover je trots loopt te vertellen dat je je mond niet durft opendoen tijdens een partijcongres wil niets weten van die Blok retoriek.

Wat belet je om je omvolkingstheorie als probleemstelling in vraag te stellen bij je eigen partijvoorzitter ?

Je durft je mond toch open te doen hoop ik ?
Blijkbaar heb je niet opgemerkt dat het artikel van deze draad niet in het

"Pallieterke " ,de VB spreekbuis,verscheen

maar in "de Tijd,"de N-VA krant bij uitstek.

Dus let maar eens op ,je zal nog grote ogen open trekken binnenkort.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 september 2025 om 19:35.
Oud 13 september 2025, 19:28   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Heeft VBL een afdeling in Torhout?

Even opgezocht naar de lijsten van recente verkiezingen

Geen VBL lijst te zien

Wel zie ik voor CDNV een absolute meerderheid
Voor hoe lang nog?

Als zelfs Crevits schrikt van het aantal anderstalige nieuwkomers in de scholen

aldaar?
Oud Gisteren, 19:42   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb je niet opgemerkt dat het artikel van deze draad niet in het

"Pallieterke " ,de VB spreekbuis,verscheen

maar in "de Tijd,"de N-VA krant bij uitstek.

Dus let maar eens op ,je zal nog grote ogen open trekken binnenkort.
Panda reageert niet meer.Waarschijnlijk K.O. na deze repliek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be