Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Vandaag, 12:18   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard USA daalt naar de 4e automarkt van de wereld in 2024 / 2019 (nieuwe wagens)

Verandering automarkt nieuwe wagens van 2019 naar 2024.

_ 2024: miljoen personenwagens (2019)
1. China : 27,6 (21,5)
2. India : 4,3 (3,0)
3. Japan : 3,7 (4,3)
4. USA : 3,0 (4,7)
5. Duitsland: 2,8 (3,6)
6. UK: 2,0 (2,3)
7. Brazilië: 1,9 (2,3)
8. Frankrijk: 1,7 (2,2)

- China steekt er ver bovenuit, en ondertussen is de gemiddelde EV zelfs goedkoper (in catalogusprijs?) geworden dan een gemiddelde brandstofwagen.
- USA daalt van 2 naar 4.
- India stijgt van 5 naar plaats 2.
- Duitsland verliest daardoor een plaats van 4 naar 5

De rest van de top 8 blijft staan:
Japan op 3
UK op 6
BR op 7
FR op 8 (zie 1e bijlage)
Citaat:
https://de.statista.com/infografik/3...nach-laendern/

28.07.2025

Registraties nieuwe auto's

Welke landen verkopen de meeste auto's?

In 2019 waren de Verenigde Staten de op één na grootste automarkt ter wereld qua aantal verkochte personenauto's. In 2024 was het naar de vierde plaats gezakt, zoals blijkt uit de infographic van Statista, gebaseerd op gegevens van de International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA). India daarentegen heeft een snelle inhaalslag gemaakt en staat momenteel op de tweede plaats met 4,3 miljoen verkochte auto's. Ook Duitsland heeft terrein verloren en is in dezelfde periode van de vierde naar de vijfde plaats gezakt. Factoren zoals een daling van de vraag naar auto's, problemen in de productie- en toeleveringsketen en veranderingen in mobiliteitsgedrag droegen bij aan de neergang van de Verenigde Staten.

De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben gisteren een principeakkoord bereikt om het al maanden durende tariefconflict te bezweren. Volgens EU-Commissievoorzitter Von der Leyen zal het tarief op de meeste importproducten 15 procent bedragen, inclusief auto's, halfgeleiders en farmaceutische producten. Vóór de regering-Trump bedroeg het gemiddelde Amerikaanse tarief op EU-auto's slechts ongeveer 2,5 procent. Voor EU-exporteurs betekent de tariefverhoging een enorme kostenstijging en een aanzienlijke last voor de handel. Deskundigen zijn van mening dat de aangekondigde tarieven van 15 procent op EU-auto's ook kunnen worden geïnterpreteerd als een reactie op de verzwakkende Amerikaanse automarkt. Het is echter de vraag of ze geschikt zijn om de dalende Amerikaanse registratiecijfers te stabiliseren.
Citaat:
https://de.statista.com/infografik/3...rbrennerautos/

Elektrische auto's in China goedkoper dan auto's met verbrandingsmotor

24 juli 2025

De hogere aanschafprijs is voor veel Duitsers de belangrijkste reden om geen nieuwe elektrische auto te kopen. In China is deze aankoopdrempel weggenomen, zoals blijkt uit de infographic van Statista met de meest recente cijfers van marktonderzoeks- en data-analysebureau JATO. Personenauto's met verbrandingsmotor kosten gemiddeld € 22.500, terwijl volledig elektrische voertuigen (BEV's) € 21.900 kosten. In Duitsland ligt de catalogusprijs van een elektrische auto echter gemiddeld € 14.000 hoger dan die van een auto met verbrandingsmotor. Deze premie is met € 2.500 gestegen ten opzichte van 2019. De prijsontwikkeling in dit land is dus precies tegengesteld aan die in China. In de VS zijn elektrische auto's ook aanzienlijk duurder dan auto's met verbrandingsmotor. Het verschil tussen de twee aandrijfvarianten is in de getoonde periode echter met € 2.200 afgenomen.

In Duitsland steeg het aantal nieuwe registraties van elektrische auto's tot en met 2023 en werd het door de overheid gesubsidieerd. Deze trend liep begin 2024 echter een flinke terugval op nadat de toenmalige federale overheid de milieubonus – de overheidssubsidie ??voor elektrische auto's – had stopgezet. Ook onder de huidige federale overheid wordt geen directe herstart van de milieubonus verwacht. In plaats daarvan richt het regeerakkoord (CDU/CSU+SPD) zich op belastingverlagingen, zoals speciale afschrijving voor elektrische bedrijfswagens, en op een uitbreiding van de regeling voor bedrijfswagens.

Ondanks de lagere aanschafprijzen op veel plaatsen, daalt het aantal nieuwe registraties van personenauto's met verbrandingsmotor wereldwijd en worden ze voortdurend vervangen door nieuwe geëlektrificeerde technologieën. De omvang van deze technologische verschuiving wordt ook duidelijk aangetoond door nieuwe cijfers van JATO.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpeg 34885.jpeg‎ (357,0 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpeg 34859.jpeg‎ (433,0 KB, 3x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 12:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be