Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2025, 21:55   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard De evolutie van het BEV-marktaandeel in Europa YTD-augustus

De rangschikking volgens de meeste groei en dus ook afname in % van 31 landen.
Citaat:
https://x.com/piloly
@piloly - 5h
The chart shows the BEV penetration in European countries year-to-date.
This is the change in BEV sales year-to-date compared to last year:

De grafiek toont de penetratie van elektrische auto's in Europese landen tot nu toe dit jaar.
Dit is de verandering in de verkoop van elektrische auto's tot nu toe dit jaar ten opzichte van vorig jaar:

Iceland +123.7%
Spain +95.6%
Poland +94.5%
Slovenia +86.2%
Slovakia +68.9%
Czechia +53.5%
Cyprus +53.1%
Lithuania +48.3%
Bulgaria +45.7%
Denmark +45.4%
Austria +44.5%
Germany +39.2%
Norway +36.7%
Ireland +36.5%
Latvia +33.5%
United Kingdom +29.5%
Italy +28.9%
Portugal +26.8%
Hungary +23.8%
Finland +20.5%
Sweden +15.3%
Belgium +14.4%
Greece +12.0%
Switzerland +8.1%
Netherlands +5.1%
France -2.0%
Luxembourg -4.8%
Malta -24.1%
Romania -32.0%
Estonia -32.6%
Croatia -57.7%
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 21:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2025, 19:09   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

ACEA geeft de specifieke percentages naargelang motorisatie/brandstof, YTD 8 maanden tov vorig jaar 8 maanden:
(van 31 Europese landen waarvan 27 EU-landen)

- Rangschikking % per 8 maanden 2025, 31 landen

Type: 8 m-2024 > 8 m-2025

Hybride: 30,3 % > 34,7 %
Benzine: 34,8 % > 27,6 %
BEV : 14,1 % > 17,7 %
PHEV : 7,1 % > 9 %
Diesel : 11,1 % > 8,3 %

- de 6 landen waar de BEV het grootste marktaandeel haalt aan nieuwe inschrijvingen:

Noorwegen 94,5 %
Denemarken 64,8 %
Zweden 35 %
Finland 34,7 %
Nederland 34,4 %
Ijsland 31,9 %

- nog 5 landen waar de BEVs meer dan 20% aandeel halen:

België: 32,9 %
Malta: 29,2 %
Luxemburg: 24,9 %
UK: 21,9 %
Oostenrijk: 21,5 %
Zwitserland: 20,5 %
Portugal: 20,5 %

- men ziet dat 4 landen met een grote bevolking er hierboven niet bij staan, die hebben volgend BEV-aandeel:

Duitsland: 18 %
Frankrijk: 17,7 % = het gemiddeld percentage van 31 landen

Spanje: 8,1%
Italië: 5,2 %
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2025 om 19:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2025, 08:03   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard Cijfers Duitsland

In Duitsland zijn de BEV-cijfers van september 2025 nu ook gekend, met 45.495 is dat een 31,9% stijging tov september 2024.

19,3% of bijna 1 op 5 nieuw ingeschreven personenwagens waren BEV.

Dit kan men toch opmerkelijk noemen omdat Tesla in 2023 nog 12,1% marktaandeel had en in YTD 2025 nog maar 3,4%. De negativiteit voor Tesla/Musk - speciaal in D - is dus nog altijd aanwezig, desondanks kan 2025 beter worden dan recordjaar 2023.

Algemeen 2024 was wel een serieuze dip (-27,4% tov 2023) omdat de vette e-premie volledig afgeschaft werd per 17 december 2023. Vele vervroegden hun E-aankoop naar vooral 3e kwartaal en ook 4e kwartaal 2023.

Maar nu lijkt het erop dat 2025 "zonder subsidies" het recordjaar 2023 "met subsidies" significant gaat overtreffen, ondanks de zeer zwakke verkoop van Tesla.
Ook ADAC heeft daar een artikel over: https://www.adac.de/news/neuzulassungen-kba/
Citaat:
https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem..._komplett.html

- Er werden 45.495 nieuwe elektrische voertuigen (BEV's) geregistreerd, een stijging van 31,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en een aandeel van 19,3 procent.

- 97.212 personenauto's, een stijging van 28,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, waren uitgerust met hybride aandrijfsystemen (aandeel van 41,3 procent), waaronder 27.685 plug-in hybrides, die 85,4 procent hoger waren dan in dezelfde maand vorig jaar en goed waren voor 11,8 procent.

- 63.047 personenauto's waren uitgerust met een benzinemotor, 5,9 procent minder dan in september van het voorgaande jaar, goed voor 26,8 procent.

- 28.871 nieuw geregistreerde dieselvoertuigen zorgden voor een daling van 7,2 procent en een aandeel van 12,3 procent.

- Er werden 891 nieuw geregistreerde personenauto's op vloeibaar petroleumgas (+15,9%/0,4%).

De gemiddelde CO2-uitstoot daalde met 8,8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en bedroeg 102,8 g/km.

- 45.495 Elektro (BEV) Neuwagen kamen zur Zulassung und damit +31,9 Prozent mehr als im Vorjahresmonat, ihr Anteil betrug 19,3 Prozent.

- 97.212 Pkw und damit +28,9 Prozent mehr als im Vergleichsmonat waren mit Hybridem Antrieb ausgestattet (Anteil 41,3 %), darunter 27.685 Plug-in-Hybride, deren Anzahl um +85,4 Prozent über dem Ergebnis des Vorjahresmonats lag und einen Anteil von 11,8 Prozent ausmachte.

- 63.047 Pkw waren mit Benzinantrieb ausgestattet, -5,9 Prozent weniger als im September des Vorjahres. Ihr Anteil betrug 26,8 Prozent.

- 28.871 neu zugelassene Diesel-Neuwagen bewirkten ein Minus von 7,2 Prozent und einen Anteil von 12,3 Prozent.

- Es kamen 891 flüssiggasbetriebene Pkw zur Neuzulassung (+15,9 %/0,4 %).

Der durchschnittliche CO2-Ausstoß sank gegenüber dem Vorjahresmonat um -8,8 Prozent und betrug 102,8 g/km.
Soit, men ziet dat de mindere verkoop door het wegvallen van subsidies echt niet lang duurt. En nu dat de BEV steeds interessanter worden vooral "prijs-kwaliteit-snelladen per rijbereik" gaat dat nog een tijdje doorgaan. Tot ongeveer het punt gekomen is dat het dat deel mensen betreft die thuis of in de directe buurt "onmogelijk" comfortabel kunnen opladen. Dat is dan wel afhankelijk van de openbare laadinfra.
Ik durf beweren dat landen zoals Noorwegen en Nederland er voorlopig geen probleem mee hebben.
Nederland volgt dat nauwgezet op door een jaarlijkse rondvraag bij duizenden E-bestuurders, dus een gedetailleerd laadonderzoek:
Citaat:
https://elaad.nl/nationaal-laadonder...it-slim-laden/
1 oktober 2025
Nationaal Laadonderzoek 2025: steeds meer elektrische rijders halen voordeel uit slim laden
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2025 om 08:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be