![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze trajectcontrole betrapte op één maand tijd 12.591 hardrijders
Lanaken De vier nieuwe trajectcontroles die in september ingevoerd werden in Lanaken stelden in één maand tijd maar liefst 13.095 overtredingen vast. Opvallend: 12.591 van die overtredingen gebeurden in de 2e Carabinierslaan (N2) in Veldwezelt. Toch komen er geen opvallendere borden om de controles aan te duiden. Met andere woorden: "Het heeft de kloten van Schoof te maken met verkeersveiligheid, maar alles met het vullen van de gemeentekas.". https://www.hbvl.be/regio/limburg/la.../94596103.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar... Is men verplicht om op voorhand trajectcontroles aan te kondigen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ga er van uit dat de trajectcontroles gebeuren op plaatsen waar het onveilig is. Als het gaat om verkeersveiligheid, dan kondigt men dat gewoon aan, mensen pakken verhoogt de veiligheid niet hé, mensen stiller doen rijden (aankondiging trajectcontrole) wel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge kunt u ook gewoon aan de snelheidsbeperking houden hé. ik zie niet in waarom automobilisten van het privilege zouden moeten genieten om nog eens extra gewaarschuwd te worden voor een verkeerscontrole. Niemand krijgt dat privilege.
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet soms niet hoe snel ik mag rijden. Het snelheidsregime onder Weyts was duidelijk, overal 70 km/u. Ondertussen werd trajectcontrole een verdienmodel van de overheid, waarbij niet geschuwd werd om de snelheid plots te verlagen, om op deze manier te kunnen beboeten. Met verkeersveiligheid heeft dat helemaal niets te maken. De gemeente Oudsbergen is hier een heel goed voorbeeld van, in het midden van een straat, waar helemaal geen huis ligt, is het plots zone 50 lm/u. Akkoord, hier verongelukte enkele jaren geleden een kind, niet omdat de snelheid te hoog was, maar omdat de moeder niet oplette en met andere dingen bezig was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken een naburige gemeente waar ze het bord bebouwde kom - onaangekondigd - van ene dag op de andere met 150 meter vooruit verplaatst had, dus de algemene 70 kmu werd met 150 meter ingekort en werd het 150 meter langer 50 kmu. Dit op een weg met lintbebouwing, maar er was helemaal niets veranderd met de overgang naar een bebouwde kom, of anders gezegd daar was eigenlijk geen bebouwde kom, en die weg had altijd algemene 70 kmh tot de echte bebouwde kom waar dan even ervoor een 50 kmu-C43 stond én bebouwde kom F1. Maar dat is blijkbaar te zichtbaar en de kasse kan daar niet rinkelen.
Uiteraard werd daar toen gelijktijdig een trajectcontrole -dus in beide richtingen- geplaatst. De kassa rinkelde. Mijn vrouw die altijd nauwgezet op bordjes Vmax lette (dat wit bord bebouwde kom staat toch altijd op dezelfde plaats?) en natuurlijk die invalsweg heel goed kende, werd in beide richtingen gepakt met enkele kmu boven de flitslimiet en dat op nauwelijks enkele uren. (heen- en terugweg van haar kapster) Dat werd een heel dure kapperrekening... Nu ze op de snelweg of op wegen met gelijkblijvende limiet veel minder kunnen kasseren - de meesten rijden daar op automatische snelheidsregelaar - wordt het verschoven naar landelijke gemeentewegen met lichte lintbebouwing/halve lintbebouwing/schijnbare bebouwde kom/echt duidelijke bebouwde kom waar er naar verdienmodel gekasseert wordt met algemene 70/50/30/50/30/50/70/50/30/... liefst zo onopvallend mogelijk quasi zoals de struikrovers. En in het lange verleden maar studies uitbrengen over het Zelfverklarende Wegen Principe, zoals Nederland toepast, ook in België ging toepassen. nougabollen.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een straat waar altijd 70 gereden mocht worden, werd plots bebouwde kom gedurende 3 km, ook zonder waarschuwing. Ik wist dit pas nadat de politie mij hier attent op maakte met een vriendelijk verzoek om 53 euro over te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of samengevat: Citaat:
Citaat:
- "Lang geleden" werden in Nederland de cijfers bekendgemaakt welke snelheidsovertredingen er het meeste waren, ca. 80 % was van lichte snelheidsovertredingen tot 10 kmu te snel. - Ik ggl even op cijfers van BE daar is het aandeel 1 kmu tot 10 kmu te snel wat minder: 70,5% Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 10:51. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09...choolomgeving/
Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het staat er bij hé, waar geautomatiseerd kan worden, zijn we de pineut, waar het een beetje inspanning vraagt, zijn de cijfers stabiel. Ik weet dat één pint teveel drinken veel gevaarlijker is dan gecorrigeerd 1 km te snel rijden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schoolomgeving is er de hele dag, het gevaar voor kinderen is er enkel als er kinderen naar school gaan of terug naar huis gaan. Daarbij stel ik me ook vragen bij het afgebeelde verkeersbord, ik dacht dat in een schoolomgeving, als kinderen naar school gaan of terug naar huis gaan de max snelheid 30km/u is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In bepaald buitenland staan zeer grote borden met oranje-flashlichten en enkel als de schoolpoorten open gaan flashen die 2 oranje gevaarlichten en geldt er een Vmax, meestal 25 mph.
https://www.google.com/search?client...&bih=670&dpr=3 Maar zoiets is veel te zichtbaar en te goedkoop in België. ![]()
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jeffrey uit Maastricht kwam regelmatig in Lanaken ook om er goedkoop tanken, opeens lagen er 16 sponsorbrieven van 53 € - of voor 850 € boetes- in zijn brievenbus. Hij zal niet alleen zijn...
Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hebben hier zelfs traject controle die op dat moment controleert op 30 km/u, de rest van de dag controleert die op 50 km/u. Aan 50 km/u zijn er praktisch geen overtredingen, het verkeersplateau zal daar niet vreemd aan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een brave man die deze weg dagelijks tweemaal gebruikte (van en naar z'n werk) kreeg 12 briefkes in z'n bus om hem er attent op te maken dat er trajectcontrole was. Ieder briefke kostte hem 53 euro. De brave man reed gecorrigeerd 71 km/u. Het is een weg met veel bomen en zonder fietspad. Hier gebeurden al heel veel (geplande) dodelijke ongevallen. Pogingen om de weg veiliger te maken, stuiten steeds op belangengroepen. De boer die gene meter grond wil afstaan. De natuurvereniging die vind dat je niet aan het natuurgebied moogt komen De belangengroep: "Red de groene boomkikker". Laatst gewijzigd door reservespeler : 4 oktober 2025 om 08:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maak de hele bebouwde kom, ook de doorgangswegen erin, 30 km/u; dan is er veel minder discussie en dit verhoogt de leefbaarheid enorm. Dat hele kluwen van dikwijls slecht aangeduide 30km/u zones en (delen van) straten (al dan niet op bepaalde uren) is toch te gek voor woorden.
Tijd voor Ättestupa. Laatst gewijzigd door Vlad : 4 oktober 2025 om 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want nu worden er plaatsen als bebouwde kom aangeduid die in de verste verte geen bebouwde kom zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders toon je me maar eens een foto.
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Na de wildgroei aan pestende verkeersdrempels nu de wildgroei van trajectcontroles waar ze het meeste opbrengen: Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2025 om 09:25. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Dank u wel incompetente debiel van een Somers.
Dat ze die idioten van politiekers niet in de bak steken is mij nog steeds een raadsel.