Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2025, 06:51   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard Trajectcontrole in Lanaken

Deze trajectcontrole betrapte op één maand tijd 12.591 hardrijders
Lanaken De vier nieuwe trajectcontroles die in september ingevoerd werden in Lanaken stelden in één maand tijd maar liefst 13.095 overtredingen vast. Opvallend: 12.591 van die overtredingen gebeurden in de 2e Carabinierslaan (N2) in Veldwezelt. Toch komen er geen opvallendere borden om de controles aan te duiden.

Met andere woorden: "Het heeft de kloten van Schoof te maken met verkeersveiligheid, maar alles met het vullen van de gemeentekas.".


https://www.hbvl.be/regio/limburg/la.../94596103.html
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 07:40   #2
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Deze trajectcontrole betrapte op één maand tijd 12.591 hardrijders
Lanaken De vier nieuwe trajectcontroles die in september ingevoerd werden in Lanaken stelden in één maand tijd maar liefst 13.095 overtredingen vast. Opvallend: 12.591 van die overtredingen gebeurden in de 2e Carabinierslaan (N2) in Veldwezelt. Toch komen er geen opvallendere borden om de controles aan te duiden.

Met andere woorden: "Het heeft de kloten van Schoof te maken met verkeersveiligheid, maar alles met het vullen van de gemeentekas.".


https://www.hbvl.be/regio/limburg/la.../94596103.html
Uiteraard heeft dit niks te maken met verkeersveiligheid, om de euro's is het te doen.

Maar... Is men verplicht om op voorhand trajectcontroles aan te kondigen?
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 07:44   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Uiteraard heeft dit niks te maken met verkeersveiligheid, om de euro's is het te doen.

Maar... Is men verplicht om op voorhand trajectcontroles aan te kondigen?
Dat is niet verplicht.
Maar ik ga er van uit dat de trajectcontroles gebeuren op plaatsen waar het onveilig is.
Als het gaat om verkeersveiligheid, dan kondigt men dat gewoon aan, mensen pakken verhoogt de veiligheid niet hé, mensen stiller doen rijden (aankondiging trajectcontrole) wel!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 09:02   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 26.248
Standaard

Ge kunt u ook gewoon aan de snelheidsbeperking houden hé. ik zie niet in waarom automobilisten van het privilege zouden moeten genieten om nog eens extra gewaarschuwd te worden voor een verkeerscontrole. Niemand krijgt dat privilege.
__________________
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?"
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 09:27   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ge kunt u ook gewoon aan de snelheidsbeperking houden hé. ik zie niet in waarom automobilisten van het privilege zouden moeten genieten om nog eens extra gewaarschuwd te worden voor een verkeerscontrole. Niemand krijgt dat privilege.
Eerlijk?

Ik weet soms niet hoe snel ik mag rijden.
Het snelheidsregime onder Weyts was duidelijk, overal 70 km/u.
Ondertussen werd trajectcontrole een verdienmodel van de overheid, waarbij niet geschuwd werd om de snelheid plots te verlagen, om op deze manier te kunnen beboeten.

Met verkeersveiligheid heeft dat helemaal niets te maken.

De gemeente Oudsbergen is hier een heel goed voorbeeld van, in het midden van een straat, waar helemaal geen huis ligt, is het plots zone 50 lm/u.
Akkoord, hier verongelukte enkele jaren geleden een kind, niet omdat de snelheid te hoog was, maar omdat de moeder niet oplette en met andere dingen bezig was.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 09:58   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Ik ken een naburige gemeente waar ze het bord bebouwde kom - onaangekondigd - van ene dag op de andere met 150 meter vooruit verplaatst had, dus de algemene 70 kmu werd met 150 meter ingekort en werd het 150 meter langer 50 kmu. Dit op een weg met lintbebouwing, maar er was helemaal niets veranderd met de overgang naar een bebouwde kom, of anders gezegd daar was eigenlijk geen bebouwde kom, en die weg had altijd algemene 70 kmh tot de echte bebouwde kom waar dan even ervoor een 50 kmu-C43 stond én bebouwde kom F1. Maar dat is blijkbaar te zichtbaar en de kasse kan daar niet rinkelen.

Uiteraard werd daar toen gelijktijdig een trajectcontrole -dus in beide richtingen- geplaatst. De kassa rinkelde.

Mijn vrouw die altijd nauwgezet op bordjes Vmax lette (dat wit bord bebouwde kom staat toch altijd op dezelfde plaats?) en natuurlijk die invalsweg heel goed kende, werd in beide richtingen gepakt met enkele kmu boven de flitslimiet en dat op nauwelijks enkele uren. (heen- en terugweg van haar kapster) Dat werd een heel dure kapperrekening...

Nu ze op de snelweg of op wegen met gelijkblijvende limiet veel minder kunnen kasseren - de meesten rijden daar op automatische snelheidsregelaar - wordt het verschoven naar landelijke gemeentewegen met lichte lintbebouwing/halve lintbebouwing/schijnbare bebouwde kom/echt duidelijke bebouwde kom waar er naar verdienmodel gekasseert wordt met algemene 70/50/30/50/30/50/70/50/30/... liefst zo onopvallend mogelijk quasi zoals de struikrovers.

En in het lange verleden maar studies uitbrengen over het Zelfverklarende Wegen Principe, zoals Nederland toepast, ook in België ging toepassen. nougabollen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 10:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 10:02   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ken een naburige gemeente waar ze bord bebouwde kom - onaangekondigd - van ene dag op de andere met 150 meter verplaatste, dus de algemene 70 kmu werd met 150 meter ingekort en werd het 150 meter meer 50 kmu. Dit op een weg met lintbebouwing, maar er was helemaal niets veranderd.

Uiteraard werd daar gelijktijdig een trajectcontrole -dus in beide richtingen- geplaatst. De kassa rinkelde.

Mijn vrouw die altijd nauwgezet op bordjes Vmax lette (maar dat wit bord bebouwde kom staat toch altijd op dezelfde plaats?) en natuurlijk die invalsweg heel goed kende, werd in beide richtingen gepakt met enkele kmu boven de flitslimiet en dat op nauwelijks enkele uren. (heen- en terugweg van haar kapster) Dat werd een heel dure kapperrekening...

Nu ze op de snelweg of op wegen met gelijkblijvende limiet veel minder kunnen kasseren - de meesten rijden daar op automatische snelheidsregelaar - wordt het verschoven naar landelijke gemeentewegen met lichte lintbebouwing/halve lintbebouwing/schijnbare bebouwde kom/echt duidelijke bebouwde kom waar er naar verdienmodel gekasseert wordt met algemene 70/50/30/50/30/50/70/50/30/... liefst zo onopvallend mogelijk quasi zoals de struikrovers.

En in het lange verleden maar studies uitbrengen over het Zelfverklarende Wegen Principe, zoals Nederland toepast, ook in België ging toepassen. nougabollen.
Ik ken dat gevoel.

Een straat waar altijd 70 gereden mocht worden, werd plots bebouwde kom gedurende 3 km, ook zonder waarschuwing.
Ik wist dit pas nadat de politie mij hier attent op maakte met een vriendelijk verzoek om 53 euro over te schrijven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 10:38   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ken dat gevoel.

Een straat waar altijd 70 gereden mocht worden, werd plots bebouwde kom gedurende 3 km, ook zonder waarschuwing.
Ik wist dit pas nadat de politie mij hier attent op maakte met een vriendelijk verzoek om 53 euro over te schrijven.
Nog een eindwerk/toolbox Zelfverklarende Wegen - en hun snelheidsregimes - uit 2004 (91 blz), dit om de algemene verkeersveiligheid te verbeteren en het de bestuurders veel gemakkelijker maakt hun rijgedrag aan te passen en de opgelegde snelheid na te leven.
Of samengevat:
Citaat:
Zelfverklarende wegen creëren bij de weggebruiker de juiste verwachtingen en lokken door het wegbeeld en zijn omgeving het gewenste rijgedrag uit.
In dit eindwerk worden typeprofielen opgesteld die rekening houden met de essentiële kenmerken waarmee men het rijgedrag van de bestuurders kan beïnvloeden.
Citaat:
https://www.mech.kuleuven.be/cib/verkeer/dwn/E2004A.pdf

Zelfverklarende Wegen

Uitbreiding van de verkeersveiligheidstoolbox ontwikkeld aan de K.U.Leuven

Promotor: Prof. B. Immers
Assessoren: ir. - ar. A. Bleukx, ir. C. Tampère, Andries Niki, Dullers Jeroen

De auteurs geven de toelating deze eindverhandeling voor consultatie beschikbaar te stellen en delen ervan te kopiëren voor eigen gebruik. Elk ander gebruik valt onder de strikte beperkingen van het auteursrecht; in het bijzonder wordt er gewezen op de verplichting de bron uitdrukkelijk te vermelden bij het aanhalen van resultaten uit deze eindverhandeling.

Leuven, mei 2004

Abstract

Het wegenstelsel in Vlaanderen wordt intensief gebruikt door allerhande verkeer. Het is van groot economisch belang voor vracht- en personenvervoer. Om de grote groei van de verkeersstromen op te vangen, werd in het verleden het wegontwerp vormgegeven vanuit een eenzijdige civieltechnische visie. Dit heeft, samen met andere factoren, geleid tot een betrekkelijk lage verkeersveiligheid ten op zichte van de andere Europese landen. België wenst dit te veranderen en voorziet een grote inhaalbeweging.
Dit vraagt om een veelzijdige, goed gefundeerde aanpak. Het concept van zelfverklarende wegen kan daarin een belangrijke rol vervullen.
Zelfverklarende wegen creëren bij de weggebruiker de juiste verwachtingen en lokken door het wegbeeld en zijn omgeving het gewenste rijgedrag uit.

In dit eindwerk worden typeprofielen opgesteld die rekening houden met de essentiële kenmerken waarmee men het rijgedrag van de bestuurders kan beïnvloeden. Dit alles wordt tenslotte uitgewerkt in een uitbreiding van een electronische toolbox, gebaseerd op een eindwerk van Giesen, C. en Gysen, S.
Uiteraard brengt dat bitter weinig geld op in de flitskassa, want vooral enkel de zotte snelheidsduivels worden gepakt (of die niet om 100 € geven)

- "Lang geleden" werden in Nederland de cijfers bekendgemaakt welke snelheidsovertredingen er het meeste waren, ca. 80 % was van lichte snelheidsovertredingen tot 10 kmu te snel.

- Ik ggl even op cijfers van BE daar is het aandeel 1 kmu tot 10 kmu te snel wat minder: 70,5%
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/mobil...n-alle-cijfers

Recordaantal verkeersovertredingen in België in 2023: dit zijn alle cijfers
De federale politie heeft zopas de volledige cijfers bekendgemaakt van het aantal verkeersovertredingen in 2023. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de Belgen steeds meer boetes krijgen. In totaal werden 8,42 miljoen overtredingen van de wegcode geregistreerd, 10,6% meer dan in 2022. Hier zijn alle cijfers.

Gepubliceerd op 24 juli 2024

Zoals we allemaal weten, worden Belgische automobilisten steeds meer in de gaten gehouden of zelfs opgejaagd. De autoriteiten worden steeds strenger en gebruiken de jongste jaren nieuwe technologieën die bijzonder doeltreffend zijn om meer boetes uit te schrijven. Denk maar aan trajectcontroles of ANPR-camera’s bijvoorbeeld.

De eerste vaststelling is dat 2023 een recordjaar was. De federale en lokale politie registreerde 8,42 miljoen inbreuken op de wegcode, een stijging van 10,6% in slechts één jaar. De teugels worden dus aangespannen, zeker voor overdreven snelheid. Er waren 6,88 miljoen snelheidsovertredingen, 80% van het totaal. Dit is 11,8% meer dan in 2023. Vergeleken met 2017 is het aantal snelheidsovertredingen zelfs verdubbeld, wat natuurlijk voortvloeit uit de verdere automatisering van controles.

Kleine overtredingen?

Toch gedragen de Belgen zich zeker niet als verkeerscriminelen. De meeste snelheidsovertredingen zijn klein: bij 70,5% werd tussen 1 en 10 km/u te snel gereden. Bij 22,4% van de boetes was dat tussen 11 en 20 km/u, bij 5,1% tussen 21 en 30 km/u, bij 1,2% tussen 31 en 40 km/u en tot slot in 0,5% van de gevallen meer dan 40 km/u.

Rijden onder invloed van drugs of alcohol blijft een plaag op onze wegen. Maar het goede nieuws is dat het aantal dergelijke overtredingen redelijk stabiel bleef in 2023: 46.712 bestuurders kregen een boete voor alcohol en 12.636 voor drugs. Maar zoals we allemaal weten, zijn deze statistieken niet representatief en tonen ze maar het topje van de ijsberg.

Als het gaat om het gebruik van alcohol of illegale stoffen, zijn mannen oververtegenwoordigd: zij vertegenwoordigen 80,5% van de positieve gevallen tijdens controles, en 91,5% als het gaat om drugs. De politie merkt ook op dat het aantal overtredingen voor gsm-gebruik tijdens het rijden stabiel blijft (114.678). Een verklaring is dat zulke controles nog niet geautomatiseerd gebeuren om de privacy te beschermen.

Anderzijds tonen de politiestatistieken een sterke stijging van het aantal overtredingen van verbodsborden (318.676, of 42,5% meer dan in 2022) of gebodsborden (20.801, of 51,1% meer). Dit is ook te wijten aan nieuwe technologieën, zoals ANPR-camera’s of klassieke controles. Kortom, Belgische automobilisten worden meer dan ooit in de gaten gehouden. Als ze hun rijgedrag niet aanpassen aan deze steeds intensievere controles, zullen ze dat voelen in hun portemonnee.
Ach die mooie studie/toolbox Zelfverklarende Wegen toch, waar ze Nederland als voorbeeld nemen voor lappedeken België, allemaal tevergeefs...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 10:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 11:16   #9
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 26.248
Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09...choolomgeving/

Citaat:
1 op de 3 bestuurders rijdt te hard in Limburgse schoolomgeving: "Compleet onverantwoord gedrag"

Ja
Afgelopen maand reed 1 op 3 van de gecontroleerde auto's in Limburgse schoolomgevingen te snel. Dat blijkt uit resultaten van de provinciale actie 'Veilig naar school'. In totaal kregen 1.320 bestuurders een boete – een recordaantal. Gouverneur Jos Lantmeeters reageert verontwaardigd: "Compleet onverantwoord gedrag."

Radio 2, Mariken Veldhuis
Gepubliceerd:
di 30 sep. 12u59

Naar jaarlijkse gewoonte zette de Limburgse politie in september extra in op verkeersveiligheid rond scholen. Met de start van het nieuwe schooljaar organiseerde de provincie opnieuw de 'Veilig naar school'-actie.

Tijdens de controles lag de focus op snelheid, correct parkeren, het dragen van de gordel en het gebruik van kinderzitjes. Het resultaat is zorgwekkend: 1 op de 3 gecontroleerde voertuigen reed te snel in buurt van Limburgse scholen.

"Dat verontrust ons enorm," zegt gouverneur Jos Lantmeeters. "Dit is compleet onverantwoord gedrag."

Preventie blijft prioriteit
Lantmeeters legt de nadruk op preventie. "Als gouverneur kan ik alleen inzetten op bewustmaking en coördinatie van acties rond scholen," zegt hij.

Streng optreden tegen wie de regels overtreedt, dat is de enige oplossing

Jos Lantmeeters, gouverneur van Limburg
"Daarnaast roepen we de politie op om extra te controleren in schoolomgevingen en overtreders indien nodig te verbaliseren. Als een derde van de bestuurders te hard rijdt, is dat een zeer onveilige situatie voor kinderen, waarbij optreden absoluut noodzakelijk is."

Ook andere overtredingen opvallend hoog
Ook bij andere overtredingen werden dit jaar opvallend veel bestuurders betrapt. Zo reden 94 mensen zonder hun gordel goed vast te maken, terwijl 49 ouders hun kinderen in de auto niet correct hadden beveiligd. Foutparkeren kwam meer dan 900 keer voor en 125 bestuurders werden betrapt op smartphonegebruik achter het stuur.

Daarnaast waren er 58 gevallen van rijden onder invloed van alcohol en 37 onder invloed van drugs. Voor al deze overtredingen werden de nodige processen-verbaal en boetes uitgeschreven.

"Het is frappant dat de cijfers zoveel hoger liggen dan vorig jaar, een duidelijke verklaring heb ik daar niet voor. Streng optreden tegen wie de regels overtreedt, dat is de enige oplossing," zegt de gouverneur
__________________
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?"
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 13:55   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog een eindwerk/toolbox Zelfverklarende Wegen - en hun snelheidsregimes - uit 2004 (91 blz), dit om de algemene verkeersveiligheid te verbeteren en het de bestuurders veel gemakkelijker maakt hun rijgedrag aan te passen en de opgelegde snelheid na te leven.
Of samengevat:



Uiteraard brengt dat bitter weinig geld op in de flitskassa, want vooral enkel de zotte snelheidsduivels worden gepakt (of die niet om 100 € geven)

- "Lang geleden" werden in Nederland de cijfers bekendgemaakt welke snelheidsovertredingen er het meeste waren, ca. 80 % was van lichte snelheidsovertredingen tot 10 kmu te snel.

- Ik ggl even op cijfers van BE daar is het aandeel 1 kmu tot 10 kmu te snel wat minder: 70,5%


Ach die mooie studie/toolbox Zelfverklarende Wegen toch, waar ze Nederland als voorbeeld nemen voor lappedeken België, allemaal tevergeefs...
Citaat:
Als het gaat om het gebruik van alcohol of illegale stoffen, zijn mannen oververtegenwoordigd: zij vertegenwoordigen 80,5% van de positieve gevallen tijdens controles, en 91,5% als het gaat om drugs. De politie merkt ook op dat het aantal overtredingen voor gsm-gebruik tijdens het rijden stabiel blijft (114.678). Een verklaring is dat zulke controles nog niet geautomatiseerd gebeuren om de privacy te beschermen.

Het staat er bij hé, waar geautomatiseerd kan worden, zijn we de pineut, waar het een beetje inspanning vraagt, zijn de cijfers stabiel.
Ik weet dat één pint teveel drinken veel gevaarlijker is dan gecorrigeerd 1 km te snel rijden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 14:00   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Werden die controles uitgevoerd terwijl kinderen naar school gingen of terug naar huis gingen?

Een schoolomgeving is er de hele dag, het gevaar voor kinderen is er enkel als er kinderen naar school gaan of terug naar huis gaan.

Daarbij stel ik me ook vragen bij het afgebeelde verkeersbord, ik dacht dat in een schoolomgeving, als kinderen naar school gaan of terug naar huis gaan de max snelheid 30km/u is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 15:03   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

In bepaald buitenland staan zeer grote borden met oranje-flashlichten en enkel als de schoolpoorten open gaan flashen die 2 oranje gevaarlichten en geldt er een Vmax, meestal 25 mph.

https://www.google.com/search?client...&bih=670&dpr=3

Maar zoiets is veel te zichtbaar en te goedkoop in België.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 15:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 21:54   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Jeffrey uit Maastricht kwam regelmatig in Lanaken ook om er goedkoop tanken, opeens lagen er 16 sponsorbrieven van 53 € - of voor 850 € boetes- in zijn brievenbus. Hij zal niet alleen zijn...
Citaat:
https://www.hbvl.be/regio/limburg/la.../95043135.html
LANAKEN
Van de 12.591 snelheidsboetes in de nieuwe trajectcontrole - zonder waarschuwingsborden - in de Tweede Carabinierslaan in Lanaken zijn er duizenden naar Maastricht verstuurd. Jeffrey kreeg er zestien (!) en schrok zich rot.

De zestien boetes zaten allemaal op één dag in zijn brievenbus. “Ik schrok me werkelijk rot. De brievenbus zat vol”, zegt Jeffrey uit Maastricht. Hij komt veel in Lanaken. “Onder andere om er goedkoop te tanken, maar die winst is weg. Dat is mij nu duur komen te staan”, lacht hij intussen weer. Jeffrey moet meer dan 850 euro aan snelheidsboetes betalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2025 om 22:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:06   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In bepaald buitenland staan zeer grote borden met oranje-flashlichten en enkel als de schoolpoorten open gaan flashen die 2 oranje gevaarlichten en geldt er een Vmax, meestal 25 mph.

https://www.google.com/search?client...&bih=670&dpr=3

Maar zoiets is veel te zichtbaar en te goedkoop in België.
Wij hebben hier dynamische borden met flikkerlichten, het is duidelijk dat er dan kinderen in de schoolomgeving zijn.

Wij hebben hier zelfs traject controle die op dat moment controleert op 30 km/u, de rest van de dag controleert die op 50 km/u.
Aan 50 km/u zijn er praktisch geen overtredingen, het verkeersplateau zal daar niet vreemd aan zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:09   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jeffrey uit Maastricht kwam regelmatig in Lanaken ook om er goedkoop tanken, opeens lagen er 16 sponsorbrieven van 53 € - of voor 850 € boetes- in zijn brievenbus. Hij zal niet alleen zijn...
Wij hebben hier iets gelijkaardigs meegemaakt, AWV weigerde borden van trajectcontrole te plaatsen.

Een brave man die deze weg dagelijks tweemaal gebruikte (van en naar z'n werk) kreeg 12 briefkes in z'n bus om hem er attent op te maken dat er trajectcontrole was. Ieder briefke kostte hem 53 euro.

De brave man reed gecorrigeerd 71 km/u.


Het is een weg met veel bomen en zonder fietspad.
Hier gebeurden al heel veel (geplande) dodelijke ongevallen.

Pogingen om de weg veiliger te maken, stuiten steeds op belangengroepen.

De boer die gene meter grond wil afstaan.
De natuurvereniging die vind dat je niet aan het natuurgebied moogt komen
De belangengroep: "Red de groene boomkikker".

Laatst gewijzigd door reservespeler : 4 oktober 2025 om 08:13.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:27   #16
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.262
Standaard

Maak de hele bebouwde kom, ook de doorgangswegen erin, 30 km/u; dan is er veel minder discussie en dit verhoogt de leefbaarheid enorm. Dat hele kluwen van dikwijls slecht aangeduide 30km/u zones en (delen van) straten (al dan niet op bepaalde uren) is toch te gek voor woorden.
__________________
Tijd voor Ättestupa.

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 oktober 2025 om 08:27.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:29   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Maak de hele bebouwde kom, ook de doorgangswegen erin, 30 km/u; dan is er veel minder discussie en dit verhoogt de leefbaarheid enorm. Dat hele kluwen van dikwijls slecht aangeduide 30km/u zones en (delen van) straten (al dan niet op bepaalde uren) is toch te gek voor woorden.
Geef eens een definitie van bebouwde kom?
Want nu worden er plaatsen als bebouwde kom aangeduid die in de verste verte geen bebouwde kom zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:35   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wij hebben hier dynamische borden met flikkerlichten, het is duidelijk dat er dan kinderen in de schoolomgeving zijn.
Dynamische borden ken ik, maar ik zie daar nergens flikkerlichten.

Anders toon je me maar eens een foto.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2025, 08:55   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Pogingen om de weg veiliger te maken, stuiten steeds op belangengroepen.

De boer die gene meter grond wil afstaan.
De natuurvereniging die vind dat je niet aan het natuurgebied moogt komen
De belangengroep: "Red de groene boomkikker".
En de belangengroep cashkoe die niet willen dat de wegen "verkeersveiliger" ingericht worden, verkeersplateaus op kruispunten of (snelheidsremmende) verkeersdrempels worden zelfs weggehaald op het trajectcontrole-segment "anders brengt het te weinig op" (#3 keer, faq Genk onderaan).
Citaat:
https://www.vlaamsparlement.be/nl/ac...bedrijven-gaby

14 maart 2025

“Trajectcontroles zijn de cashkoe van privébedrijven” – Gaby Colebunders

Om snelheidsduivels aan te pakken, gebruiken nogal wat gemeenten trajectcontroles. Die zijn vaak in handen van privébedrijven die van elke boete rijker worden en de gemeenten ook nog eens vastzetten in een wurgcontract. Bovendien verbieden diezelfde bedrijven om de wegen verkeersveiliger in te richten, zodat ze nog meer winst kunnen maken. Dat is een brug te ver voor Vlaams volksvertegenwoordiger Gaby Colenbunders (PVDA).

Sinds steden en gemeenten snelheidsboetes mogen uitschrijven, schieten trajectcontroles als paddenstoelen uit de grond. De trajectcontroles worden geïnstalleerd door privébedrijven. Deze bedrijven innen een groot deel van de opbrengst. Tot wel 24 euro per boete. “Wij zijn niet tegen trajectcontroles, wel zijn we tegen trajectcontroles die uitgebaat worden door privébedrijven”, reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders (PVDA). “Want de trajectcontroles die worden geïnstalleerd door privébedrijven hebben nog weinig te maken met verkeersveiligheid. Vaak staan deze niet op de wegen waar er veel ongevallen gebeuren, ze staan op de plaatsen waar er weinig ongevallen gebeuren maar waar er veel boetes kunnen uitgedeeld worden.”

Volgens Colebunders hebben de privébedrijven veel te veel zeggenschap bij de installatie van trajectcontroles. “Zij willen dat verkeersdrempels en ronde punten worden weggehaald. Eigenlijk halen ze zo veel mogelijk de verkeersveiligheid weg en willen ze zo veel mogelijk beboeten. Het is gewoon een cashkoe aan het worden.”
Dat dure verkeersdrempels en verkeersplateaus nu weggehaald worden vind ik wel positief, maar het zijn wel dubbele kosten voor de belastingsbetaler... vele hadden er nooit mogen komen.
Citaat:
# https://www.genk.be/trajectcontroles...heidscontroles.
Veelgestelde vragen over trajectcontroles

(.....)
Waarom werden de verkeersdrempels weggenomen op de wegen met trajectcontroles?

Een drempel op een verbindingsweg heeft slechts een lokaal effect, met ook kans op patsergedrag van bruusk remmen en erna terug hard optrekken. De trajectcontrole verhoogt de objectieve en de subjectieve veiligheid over het volledige tracé.

Op de Noordlaan, Tennislaan en Koerweg werden in november ‘21 en december ’21 de verkeersdrempels weggenomen. Bij de herinrichting wordt uiteraard maximaal ingezet op de veiligheid van de voetgangers en fietsers.

Het kruispunt Margarethalaan/Noordlaan werd zo heringericht dat voor het kruisen van het fietspad/zebrapad door inkomend/uitgaand autoverkeer nog steeds een drempel moet genomen worden. Dit verhoogt de bescherming van de kwetsbare weggebruiker daar.

De drempel op Tennislaan was enkel snelheid remmend bedoeld, hier was geen oversteekfunctie voorzien voor actieve weggebruikers. Verderop werd de oversteekplaats voor fietsers verbeterd tijdens deze werken.

Bovendien is het ook wettelijk bepaald dat, voor een trajectcontrole, over het volledige traject een uniforme snelheid moet gelden. Officiële drempels hebben een beperking van 30 km/u. Dit strookt dus niet met de snelheid van 50 km/u op het tracé van de snelheidscontroles.
Raar plotseling kennen ze de nadelen en de wettelijke regeling van officiële drempels, een beperking van 30 km/u afdwingen, waarom dan die wildgroei van drempels waar een bebouwde-kom-limiet van 50 kmh geldt? Dat was dan toch om alle voertuigbestuurders en -passagiers van fiets tot schoolbus te pesten?

Na de wildgroei aan pestende verkeersdrempels nu de wildgroei van trajectcontroles waar ze het meeste opbrengen:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11...ag-geen-verdi/

Onderzoek naar wildgroei aan trajectcontroles: "Mag geen verdienmodel voor de gemeenten zijn"

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) onderzoekt de wildgroei aan trajectcontroles in veel gemeenten de laatste jaren. Die leveren ook veel inkomsten op voor de gemeenten. Voor haar mogen die controles "geen verdienmodel" worden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2025 om 09:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2025, 07:21   #20
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.146
Standaard

Dank u wel incompetente debiel van een Somers.

Dat ze die idioten van politiekers niet in de bak steken is mij nog steeds een raadsel.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be