Bij vrachtwagens gaan ze amper iets vinden, want die kennen al vele jaren opgelegde praktijkmetingen. (RDE)
Ook TNO Nederland deed in 2017 praktijkmetingen:
Moderne dieselauto's stoten tot tien keer meer giftige stoffen uit dan zware vrachtwagens en bussen.
Maar bij personenwagens is heel veel kassa-kassa te halen (bruto) neem ik aan, dat met roetfilters en SCR-systemen/adblue (NOx ) gefraudeerd wordt is algemeen geweten. (daar waren al talrijke draden over.
Bron: ICCT)
Maar of al die moeite en extra "snuffelapparatuur" het netto ook wat gaat opbrengen?
Uiteraard vinden federale ministers dat dit federale materie is en willen dit "tegenhouden"
Deze draad kan in mobiliteit want het kan vele tienduizenden autos uit het verkeer halen. Wat dan weer minder kassa is...
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/binnenland.../98241713.html
Dat Vlaanderen aan auto’s wil ‘snuffelen’, stuit federale ministers tegen de borst
De federale regering vraagt de vernietiging van een decreet waarmee Vlaanderen vervuilende auto’s en vrachtwagens wil opsporen. Dat zou gebeuren met een combinatie van ANPR-camera’s en ‘snuffelapparatuur’ die boven de weg komt te hangen.
Het bewuste Vlaamse decreet rond “emissie-opsporing van wegvoertuigen” is van de hand van minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) en mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) en is eind maart in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.
Bedoeling is boven de weg portieken te plaatsen waar zowel erg gevoelige meetapparatuur aan hangt, als ANPR-camera’s die nummerplaten kunnen lezen. Zij zouden uitkijken naar voertuigen die erg veel vervuilende stoffen uitstoten. Denk aan fijn stof, maar ook stikstofoxiden. Volgens beide ministers “is er een groot milieupotentieel te behalen”, door een kleine groep probleemvoertuigen uit het verkeer te halen. “Eén wagen waar met de roetfilter wordt gefraudeerd, stoot soms 100 keer meer fijn stof uit dan een gewone wagen.”
Snuffelauto’s
Zou de apparatuur zo’n wagen opmerken, dan leest de ANPR-camera de nummerplaat van het betrokken voertuig. En zou de eigenaar van het voertuig de dwingende boodschap krijgen om zich bij de autokeuring aan te bieden voor een emissietest.
Maar daar steekt de federale regering nu een stokje voor. De ministerraad stapt immers naar het Grondwettelijk Hof en eist de vernietiging van een aantal artikelen uit het Vlaamse decreet waarmee Vlaanderen aan emissie-opsporing wil doen. De reden? Een zogenaamd bevoegdheidsconflict, zo bevestigt het kabinet van federaal mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés). Zo zou Vlaanderen zich voor een deel op het terrein begeven van de specificaties en eisen waar voertuigen op onze wegen aan moeten voldoen. “En dat is én blijft een federale bevoegdheid”, aldus het kabinet Crucke.
Het Grondwettelijk Hof moet de knoop nu doorhakken, nadat eerder ook al de Raad van State in een advies daarover kritische opmerkingen maakte. Vandaag gaat de Vlaamse Belastingdienst trouwens al met snuffelauto’s achter vervuilende voertuigen aan. Zo’n voertuig kan wel maar een beperkt aantal controles uitvoeren.
|
Legale maatregelen sinds dieselgate 2015, wereldwijd:
De EU wetgeving "defeat devices" is heel duidelijk:
Citaat:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...ype%204%20test
2. Definitions and generic obligations:
In the case of Light-Duty Vehicles:
2. Definities en algemene verplichtingen:
In het geval van lichte voertuigen:
Het begrip manipulatie-instrument voor lichte voertuigen is gedefinieerd in Verordening (EG) nr. 715/2007, artikel 3, lid 10:
'manipulatie-instrument' betekent elk ontwerpelement dat temperatuur, voertuigsnelheid, motortoerental (RPM), transmissieversnelling, inlaatvacuüm of een andere parameter meet met als doel de werking van een onderdeel van het emissiecontrolesysteem te activeren, te moduleren, te vertragen of te deactiveren, waardoor de effectiviteit van het emissiecontrolesysteem wordt verminderd onder omstandigheden die redelijkerwijs te verwachten zijn bij normaal gebruik van het voertuig;
[....]
3.1. Defeat Devices in Light-Duty Vehicles
3.1. Manipulatie-instrumenten in lichte voertuigen
De uitlaatemissieniveaus moeten onder de emissiegrenswaarden blijven, zowel in WLTP- als RDE-tests die worden uitgevoerd volgens
Verordening (EU) 2017/1151. Volgens de uitzonderingen in de definitie van manipulatie-instrumenten is het verbod op een manipulatie-instrument niet van toepassing binnen de grensvoorwaarden die zijn opgenomen in de testprocedures voor emissies. Deze uitzondering is
ingevoerd omdat de emissies in elke wettelijke test in ieder geval onder de grenswaarden moeten blijven.
Daarom bestaat er bij voertuigen met typegoedkeuring met RDE, hoewel de RDE-grensvoorwaarden ruim genoeg zijn, nog steeds een hoog risico op manipulatie-instrumenten in de gebieden die niet worden getest, d.w.z. buiten de RDE-grensvoorwaarden. Het detecteren dat er een test wordt uitgevoerd en het doelbewust wijzigen van het emissiegedrag van een voertuig om lagere emissies te laten zien dan anders het geval zou zijn geweest, moet ook worden beschouwd als een verboden manipulatie instrument.
|