![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Is een straf van 12/14 jaar passend? | |||
| Ja, juist gepast. |
|
10 | 21,74% |
| Neen, moet hoger. |
|
35 | 76,09% |
| Neen, moet lager. |
|
1 | 2,17% |
| Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Nederlandse aanklager walgt van Vlaamse broers op SM-procesBRUSSEL - De Nederlandse officier van justitie Peter Berden heeft gisteren in een requisitoir van ruim twee uur zijn walging uitgesproken over de Vlaamse broers Marnick (36) en Marino (31) Marreel uit Izegem. De broers wilden met drie ontvoerde Afrikaanse prostituees de goorste seksfilms maken, waarin zij het deden met pitbulls, paarden en zelfs beren. Alleen toeval maakte een einde aan deze mensonterende uitbuiting.
,,Wat vandaag op tafel is gekomen, is weerzinwekkend en mensonterend. Wat had deze mensen kunnen stoppen? De leider van de bende is Marnick Marreel. Hij volgt zijn seksuele driften zonder enige rem. Zijn sadisme tart elke verbeelding. Hij deinst nergens voor terug. Ik eis voor hem een celstraf van veertien jaar, gepaard gaand met een gedwongen psychiatrische behandeling'', zei magistraat Berden gisteren op de rechtbank. Marreels broer Marino was volgens Berden geen meeloper. Hij was een onmisbare schakel in de bende en verdient daarvoor 12 jaar cel. Eén van de drie slachtoffers is verdwenen. De twee andere meisjes eisten elk een voorlopige morele schadevergoeding van 10.000 euro. Donderdag komen de advocaten van de verdediging aan het woord. De rechtbank doet uitspraak op 27 januari.
|
|
|
#2 |
|
Parlementslid
|
om van te kotsen.
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die kerels mogen van mij de rest van hun natuurlijk leven steenkool opgraven.
Een deel van de opbrengsten daarvan is ter steun van de dames van onderhandelbare affektie. Namelijk genoeg om deze terug te laten reizen naar land van herkomst en een startkapitaal te geven om daar een rendabel en eerlijk beroep uit te oefenen. Wat betreft het soort films dat deze lieden wilden maken. Zou het geen simpelere optie zijn om een rendering farm en wat artisten te gebruiken.Dan zijn nog goordere en perversere handelingen mogelijk, zonder "slachtoffers" te maken?
|
|
|
#4 |
|
Gouverneur
|
De straf kan niet hoog genoeg zijn.
Levenslang! Want als je het bekijkt, hebben de ontvoerde Afrikaanse prostituees ook levenslang gekregen............ (zij het psychisch). Foto's van de desbetreffende heren overal in het groot op ieder aanplakbord in het land. Om aan te tonen dat ze nooit meer ergens hun gezicht kunnen laten tonen.
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor zo'n gedrag is maar 1 straf geschikt : Afmaken, je mag de methode voor mijn part zelf kiezen, als je vindt dat het menswaardig mag blijven een spuitje, in het andere geval ben ik ook akkoord met levend villen of ze laten verkrachten door wilde beesten tot ze dood zijn. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Bovenstaande reacties bewijzen dat het rechtsgevoelen van veel mensen nog ergens in de donkere middeleeuwen is blijven steken.
Primo: de feiten zoals beschreven zijn walgelijk en mensonwaardig. Secundo: persoonlijke gevoelens van walging doen in de rechtsbedeling niet ter zake. Tertio: doel van de straf = bescherming van de samenleving tegen dit soort krapuul. Straftoemeting: lange gevangenisstraf (10 - 15 jaar zonder mogelijkheid tot vervroegde invrijheidsstelling) gekoppeld aan een intensieve psychiatrische behandeling (evt. chemische castratie, maar dat moeten experten uitmaken). Alles wat daarboven of daarbuiten nog wordt opgelegd heeft vanuit het opzicht van het doel van de straf (zie tertio) geen enkele zin en wordt enkel ingegeven door wraaklust. Dat laatste klinkt leuk, vooral in een opbod... maar voert ons terug naar veel donkerder tijden, waar men vooral kickte op de fysieke particuliere wraakoefening. Conclusie: naar mijn gevoel is de eis van de Officier van Justitie -op basis van de feiten zoals ze hier worden gepresenteerd- zeker niet te slap of mals. Was dat de suggestie die je wou doen, gm10 ? Uiteraard kan je dit soort uitspraken pas doen als je ALLE feiten uit het dossier kent, dus ook de argumenten die de verdediging zal gaan aanbrengen... Reden waarom dit topic + discussie hoogstens waarde heeft als hypothese.
|
|
|
#7 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Er zijn studies verricht naar de zin en onzin van lange gevangenisstraffen waaruit gebleken is dat boven 10-15 jaar er eigenlijk geen toegevoegde waarde meer is. (jammergenoeg kan ik me de auteurs niet meer voor de geest halen en m'n cursusmateriaal is ondertussen op zolder opgeborgen Opnieuw, in de vraag naar straftoemeting moet je in de eerste plaats denken in termen van "bescherming van de samenleving" en niet vanuit de morele verontwaardiging. (als ik "mijn buikgevoel" zou volgen, dan zou ik die gasten ook op iets "saignanters" trakteren...)
|
|
|
|
#9 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
ik sluit me aan bij de vexille. handelen uit wraakgevoelens lijkt me niet de beste manier. ik zie het nut van zeer lange gevangenisstraffen niet. ze doen vaak meer kwaad dan goed. dit vonnis is tot stand gekomen nadat mensen met enige kennis van zaken alle feiten bekeken en besproken hebben. wie ben ik dan om de betweter uit te hangen?
Laatst gewijzigd door ingenious : 12 januari 2005 om 11:15. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
walgelijk en mensonterend.
Die mensen moeten echt wel hun straf vóelen. Dwangarbeid voor 20 jaar. minstens. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Parlementslid
|
Ik vind de feiten ook weerzinwekkend, maar de strafmaat in Nederland ligt van nature al iets lager dan in België (waar ze dan weer veel kwistiger omspringen met de vervroegde invrijheidstelling), de moordenaar van Pim Fortyn bv. heeft ook maar een celstraf van 15 jaar gekregen wat al meer is dan de gemiddelde strafmaat voor moord namelijk 12 jaar.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Iedereen zit hier maar over 'de feiten' te brabbelen, maar wat zijn de feiten eigenlijk?
In het artikel staat daar niet veel van in: Citaat:
Iemand daar meer info over?
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar 1 Vraag : Durf jij je handen voor die gasten in het vuur steken als ze loskomen ? Maw, jij kan net zo goed als wij niet zeker zijn dat ze het niet opnieuw gaan doen, en nu misschien hun slachtoffers gaan vermoorden om de bewijzen uit te wissen. 2 Vraag : Durf jij dat wetende en besefende uw dochter of vrouw nog laten rondlopen, wetende dat zo'n monsters rond kunnen lopen omdat ze nauwelijks gestraft worden 3 Vraag : Wat voor signaal geeft dat : Oh in België kunde gerust een prostitueë of 3 ontvoeren, ze laten verkrachten door een paard, de tapes verkopen en grof geld mee verdienen en als ze u al pakken draaide voor maximaal 15 jaar den bak in. Als men nu eens gewoon al begint met consequent verkrachters en zeker pedofielen en serieverkrachters te kastreren en ik bedoel nie met een spuitje of medicamenten maar effectie operatief het boeltje laten verdwijnen en dat combineert met strenge celstraffen die effectief levenslang zijn of ze gewoon uit hun miserie verlost zouden we al een stapje verder staan. Dit heeft niks met haat te maken zuiver volgen van de logica en vermijden van problemen voor de toekomst. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus ik vermoed dat het over die zaak gaat. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
10-15 jaar vrijheidsberoving vind ik niet "nauwelijks" gestraft worden. Ooit de gevangenis al eens van binnen gezien, Herr Flick? Kan je je ook maar voor één millimeter voorstellen wat het is om daar ettelijke jaren te moeten slijten? Een tip: soms kan je eens als burger een bezoekje brengen aan een "huis van bewaring"... zéker doen, en goed je ogen en oren de kost geven. Ik vermoed dat je dan niet meer zal spreken over "nauwelijks" gestraft worden. Citaat:
Citaat:
Als u "problemen voor de toekomst" wil vermijden, dan kan u best zoals in de goeie ouwe 18de eeuw alle kleine criminelen op een boot richting Groenland of Antarctica zetten... Want het probleem van deze samenleving zit niet in de occasionele spectaculaire criminaliteit (waarvan dit een voorbeeld is) die vaak disproportioneel veel media-aandacht krijgt, maar in de kleine crapuliteiten die vooral de gewone mensen treffen: diefstallen, vandalisme, verkeersagressie, slagen en verwondingen, drugsdelicten, ... Ik raad u aan om eens de cijfers inzake recidive erop na te slaan voor de verschillende categorieën van misdrijven (en in functie van de straftoemeting); ik heb zo'n vermoeden dat u nog behoorlijk verbaasd zal zijn.
|
|
|
|
#17 |
|
Banneling
|
De zeer geleerde, maar wereldvreemde theorieën die hier door sommigen worden gespuid, gaan voorbij aan een simpel gegeven: de wraak heeft een zuiverende en louterende werking op de publieke opinie. Dit gegeven is even onontkoombaar en noodzakelijk als de 'rechtvaardige straf'.
Er moet, in geval van weerzinwekkende misdaden, een element van wraak zitten zoniet in de straf dan zeker in de motivatie ervan. Zowel het openbaar ministerie als de vrije pers hebben daar een bepalende rol in te spelen. |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
De evolutie van het strafrecht -net als de medische wetenschap trouwens- gaat jammergenoeg over lijken... Maar diezelfde evolutie heeft het failliet van de "evidenties" die Dorus hierboven beschreef ook al ettelijke keren bevestigd. Wraakoefening heeft in het strafrecht niks te zoeken. Zelfs in de Habeas Corpus act uit de 17de eeuw vinden we reeds deze basisfilosofie terug. De "wraak" hoort niet thuis in een "beschaafd" strafrechtelijk systeem.
|
|
|
|
#20 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|