![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een artikel uit Trends : zeer verhelderend. BUBBELS, deze is speciaal voor jullie
België, het land van de stotteraars Frans Crols 20-01-2005 [size=5]UW MILJARDEN EURO VOOR WALLONIË[/size] eXtra informatie op www.trends.be Op de website vindt u het Trends-artikel van 22 juli 2004 waaruit blijkt dat Vlaanderen al sinds 1830 belastinggeld naar Wallonië transfereert. België bestaat 175 jaar en of het nog 175 jaar zal bestaan, is afhankelijk van de twistgesprekken in 2005. Brussel-Halle-Vilvoorde is de top van de ijsberg, belangrijker is de ongecontroleerde stroom van Vlaams geld naar Wallonië. Ter herinnering: de raming van de KBC-economen is 6,4 miljard euro (250 miljard frank) jaarlijks, waarvan een flink deel niet berust op objectieve grondslagen. België stottert over zijn bestaan. Wat Vlaanderen betaalt voor Wallonië, heeft weinig uitstaans met solidariteit en veel met politieke chantage. Temeer omdat het geen geldstroom is die begon na de Tweede Wereldoorlog. De flux vloeit al sinds 1830 wegens de discriminatie tot na 1914 tussen de roerende en onroerende belastingen (die werden proportioneel meer geïnd in Vlaanderen). De aderlating van de eerste 90 jaar werd becijferd door de liberale hoogleraar Economische Geschiedenis Juul Hannes (Universiteit Gent en VUB, zie ook Trends van 22 juli 2004). De VLD'ers Verhofstadt, De Gucht, Dewael en Somers hebben de cijfers en doen er niets mee; de UCL heeft de cijfers en doet er niets mee; de Vlaamse en Waalse economen hebben de cijfers in een handomdraai, maar het gros is te bang om zoiets aan te raken. Wat doet de Vereniging voor Economie? Niets. Wat doen de Franstalige economen op hun congres over openbare financiën van 16 en 17 februari 2005? Niets. Dat heet la trahison des clercs . Luc De Bruyckere, voorzitter van Ter Beke en eigenaar van Waalse fabrieken, kaartte de transfers op 10 januari 2005 aan tijdens een toespraak voor de Union Wallonne des Entreprises. Het persagentschap Belga had niet gehoord dat De Bruyckere opriep om het probleem van de transfers ernstig te nemen. Belga had wel de kritiek gesnapt op de Green p eace -stunt van NVA om de transfers te visualiseren met een geldkaravaan. Wat voor veel journalisten en columnisten van noord en zuid voorop staat: alle vraagstukken die het einde van het land kunnen versnellen, ver van zich af gooien. Een parallel van stotterend gedrag van politici, columnisten en journalisten kan men vinden in Noord-Ierland. Het Ira is een bende schoeljes geworden dat leeft van banditisme. Op 20 december 2004 werd de Northern Bank van Belfast 26,5 miljoen pond lichter; de grootste cashroof ooit in het Verenigd Koninkrijk. Meteen werd het Ira verdacht. Het geheime leger, waarvan de politieke vleugel regeringsambitie heeft, ontkende. Op 7 ja-nuari 2005 bevestigde de hoogste politieofficier van Noord-Ierland dat het Ira de dader is. Alle Ierse en Engelse kranten rapporteren en sourdine over de schurkenstreken van het Ira, want het vredesproces heeft voorrang. Ze verwaarlozen hun plicht. Alle federale politici en hun vrienden van de paarse pers stotteren over halszaken, want het rekken van België heeft voorrang. Men hoort het ongaarne onder fijne Belgische lieden, maar de kracht van de volkeren van Europa groeit. Andersschaligheid, om een lelijk neowoord te gebruiken, is geen taboe in een Europese Unie van 25 landen, waarbij staten die vier- tot vijftienmaal minder burgers tellen dan Vlaanderen lustig meedraaien. Estland heeft 1,3 miljoen inwoners, Malta 400.000 en zijn en blijven onafhankelijk. © 2005 Roularta Media Group NV m.a.w: [size=7]VLAANDEREN ONAFHANKELIJK[/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is voor iedereen duidelijk: Belgie verkeert in een onhoudbare situatie. Er moet IETS gebeuren. Wat is nog niet helemaal duidelijk.
Het systeem van de transfers werkt niet. Dat is een vaststelling. Gevolg: Vlaanderen, de motor van Belgie, zal op een gegeven moment in de toekomst als gevolg van deze geldstroom beginnen sputteren. En wat als de motor van Belgie sputtert? Dan valt Belgie quasi stil. Dus heren belgicisten, het blijven verdedigen van die onefficiënte transfers is nefast voor de toekomst van uw geliefde vaderland, Belgie. Het is dus ook in het belang van Belgie om die transfers te onderzoeken ipv als kiekes zonder kop de kappen op alles en iedereen die deze in vraag stelt. Transfers afschaffen? Uiteraard niet. Solidariteit moet en zal er altijd zijn. Maar dat moet op een correcte manier gebeuren, zodat ook de modale Waal er beter van wordt en niet enkel de hoge pieten (van de PS?). Vlaanderen heeft trouwens alle belang bij een sterke buurman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er zijn nu eenmaal een héél aantal zaken die men beter op gewestelijk niveau regelt. Onderwijs bijvoorbeeld. (en kijk naar het resultaat, het Vlaamse onderwijs doet het zeker niet slecht) Busvervoer. (De Lijn is een buitengewoon succesvol bedrijf, dit in schril contrast met het oer-Belgische NMBS) Media, ruimtelijke ordening, cultuur, sport, mobiliteit, enz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien dat zou kunnen in een Belgische context, dan zie ik niet in waarom Belgie zou moeten verdwijnen. Heb ik trouwens altijd gezegd. Maar om eerlijk te zijn, zie ik dat -in een Belgisch kader- niet meteen gebeuren. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we beter zouden bestuurd worden indien Vlaanderen en Wallonie een eigen, aangepaste politiek zouden kunnen voeren. Vlaanderen wil massa's flitspalen? ok! Wallonie wil er bijna geen? ok! Dit kan enkel wanneer de bevoegdheid gesplitst is. Respect voor ieders visie, en ieder doet wat hij wil. Er zijn geen spanningen. Daar gaat het dus om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wallonie wil er bijna geen? ok! Wat moet een sterke centrale regering dan doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En men is daar van afgestapt. Om Belgie te redden nota bene! Zegt dat niet genoeg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarmee is dus niemand tevreden en wordt de sterke regering weggestemd. En wat moet er dan gebeuren? Als we langs beide zijden van de taalgrens ons eigen baas zijn, kunnen we langs beide zijden van de taalgrens ons eigen goesting doen. Hebt u daar iets op tegen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Antwerpse boeren (als die al bestaan) niet Wat moet de Vlaamse regering doen? VLD wil geen migrantenstemrecht SPa wwil wel migrantenstemrecht Wat moet de Vlaamse regering doen? De Westhoek wil een A 19 Antwerpen wil een signalisatiesysteem rond de ring Welkeen moet de Vlaamse regering doen? Ik wil een struik langst mijn grond mijn buurman een 5m hoge muur Wat moeten wij doen? En zo blijven we verder gaan hé. Samenleven is samen beslissen. en als de Franstaligen altijd hun zin krijgen, kun je dan niet stellen dat de Vlaamse politici geen ballen aan hun lijf hebben? |
|
![]() |
![]() |