Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2005, 12:58   #1
nadine
Parlementslid

nadine's schermafbeelding

Standaard PAF! nieuw nederlandstalig weekblad

Een politiek-niet-correct en satirisich weekblad. Verschijnt elke donderdag sinds verleden week.

Hier wat reeds te lezen staat bij het VB:

Het Franstalige satirische weekblad Père Ubu heeft sinds vorige week een Vlaams broertje: ‘PAF’. Drijvende kracht achter het initiatief is, net als voor Père Ubu: Rudy Bogaerts. Bogaerts was jarenlang privé-leraar van prins Laurent en mag zich dus een kenner noemen van het koningshuis.

Père Ubu bleek in het verleden over goede bronnen te beschikken tot in de hoogste kringen. Zo kon meermaals uitgepakt worden met smeuïge verhalen over wat zich achter de schermen en de façade van het parlement allemaal afspeelde. Iets wat de betrokken politici niet altijd op prijs hebben gesteld. Het blad situeert zich aan de rechterzijde en veegt met kritische artikels en bijtende spotprenten de vloer aan met politiek-correcte taboes. Over de stijl en de goede smaak kan men daarbij soms van mening verschillen, maar dat een initiatief als PAF zijn plaats verdient in het voor het overige zo conformistische en regimevriendelijke medialandschap is ook duidelijk.

Het is niet raar te lezen dat het VB soms van mening verschilt met Père UBU, want Père UBU geeft hen ook regelmatig een veeg uit de pan zoals tegen de PS, de MR of alle andere partijen in dit "Belgenland". Het weekblad is wel politiek onafhankelijk, ontvangt geen enkele subsidie en is zonder reclame! En bij de RTBF is het "verboten" er over te spreken!
Zelfs Onkeldinges wou het muilkorven maar heeft haar proces zonder glans verloren. Ook dit aantasten van de vrije meningsuiting voor politiek redenen werd verzwegen in de pers!
Oud 25 januari 2005, 13:07   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoog tijd dus om een blad als 'PAF' van de grond te helpen!
Ik zal straks eens gaan kijken of ze nog een exemplaar over hebben.
Oud 25 januari 2005, 13:09   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik sta paf...

Ik denk dat de Jean Marie der achter zit..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:15   #4
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ik sta paf...

Ik denk dat de Jean Marie der achter zit..
Goed gezien! Jean-Marie Paf is één van de schrijvers op p1 te samen met Paf van Orange en Grote Paf
Oud 25 januari 2005, 13:16   #5
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik sta er paff van.
Oud 25 januari 2005, 13:18   #6
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Satirische bladen zijn in ons land vaak geen lang leven beschoren. Toch zijn er nog altijd enkelingen die er zich aan wagen. Rudi Bogaerts is reeds de drijvende kracht achter het Franstalige satirisch blad Père Ubu. Nu begint hij ook met Paf!, een satirisch weekblad in het Nederlands.

Het kraakverse satirische blad Paf! kunt u vanaf deze week elke donderdag bij uw ochtendkoffie lezen. Het moet de Nederlandstalige tegenhanger worden van het Franstalige Père Ubu. Rudi Bogaerts, voormalige privé-leraar van prins Laurent, wordt bijgestaan door de omstreden Albert Mailleux, tijdens de vorige legislatuur nog Brussels parlementslid.

Rudi Bogaerts: "Een satirisch weekblad is noodzakelijk in een land. Dat heb je in Amerika met Mad of in Frankrijk met Le Canard Enchaîné. We spelen de rol van een nar zoals bij een koning vroeger."

Het weekblad schuwt de smeuïge nieuwtjes niet. Op de voorpagina staat een stukje over premier Verhofstadt. De premier zou volgens Bogaerts al twee keer op overspel zijn betrapt. "Verhofstadt werd betrapt door een gerechtsdeurwaarder op overspel in de streek van Haacht. Het is al de tweede keer." Die bewering wordt door de premier zelf met klem ontkend. Volgens Verhofstadt gaat het om een roddel die kant noch wal raakt.

De traditionele pers zwijgt over het privé-leven van politici. Bogaerts wil dit nieuws wel brengen, want een man die een dubbelleven leidt, kan zijn werk niet correct doen.

Paf! ligt voortaan elke donderdag in de krantenkiosk en kost 1,40 euro.

[bron: http://www.brusselnieuws.be/site/rub...sID=1106323402]

Ik vraag me af hoe snel het blad controverses zou opwekken en hoe ver het het zou schoppen na diens prille onstaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 13:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:19   #7
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Is dat zoiets als het palieterke
Oud 25 januari 2005, 13:22   #8
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

het pafieterke?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:23   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Is dat zoiets als het palieterke
Ik denk het, maar dan meer gericht op satire. Ik denk dat PAF! eerder zaken van diens tegenstanders zou verdraaien. We zullen donderdag eens zien. Ik ben toch nieuwsgierig geworden na dat alles. Al besef ik dat de betrouwbaarste informatie bij De Standaard te vinden is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 13:24.
Oud 25 januari 2005, 13:28   #10
sebby
Burgemeester

Standaard

Amai, ik heb het gelezen, echt BROL. Het Pallieterke doet tenminste nog moeite om deftige artikels en scherpe cartoons af te leveren. De "humor" in "paf" (als je al zo mag noemen) is platvloers, en de lay-out is saai. 1,4 Euro voor zoiets is gewoon een schandaal. Roddels & zwartmakerij van de ONDERSTE plank.

Mijn conclusie, echt iets voor mensen die het Pallieterke niet snappen.
Oud 25 januari 2005, 13:30   #11
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Amai, ik heb het gelezen, echt BROL. Het Pallieterke doet tenminste nog moeite om deftige artikels en scherpe cartoons af te leveren. De "humor" in "paf" (als je al zo mag noemen) is platvloers, en de lay-out is saai. 1,4 Euro voor zoiets is gewoon een schandaal. Roddels & zwartmakerij van de ONDERSTE plank.

Mijn conclusie, echt iets voor mensen die het Pallieterke niet snappen.
Als je de naam PAF! kiest dan kan je ook moeilijk anders verwachten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 13:30.
Oud 25 januari 2005, 13:32   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Is dit boekske, net als UBU, belgicistisch? Indien ja, dan mogen ze mij als trouw lezer beschouwen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:34   #13
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Is dit boekske, net als UBU, belgicistisch? Indien ja, dan mogen ze mij als trouw lezer beschouwen.
Neen, 't is extreem rechts, of allez, eigenlijk gewoon extreem dom .
Oud 25 januari 2005, 13:34   #14
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dit boekske, net als BUB, belgicistisch? Indien ja, dan mogen ze mij als trouw lezer beschouwen.
Ik ga (voordat ik terug begin met studeren) eens kijken of zo om het hoekje van mijn straat nog een examplaar hebben, dan kan ik je alvast inlichting omtrent dat (als niemand me voor is).

Citaat:
Dat maakt het nog boeiender voor mij om het toch één keer te bekijken (ik verwacht niet veel, gezien je bescrijving).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 13:35.
Oud 25 januari 2005, 13:51   #15
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mij dit weekend een exemplaar gekocht in het Zuidstation.
En ik moet zeggen dat het voor verbetering vatbaar is; storende schrijffouten, teksten die duidelijk letterlijk uit het frans vertaald zijn, extra groot lettertype,...
Maar langs de andere kant is er wel de inside informatie die je vroeger (met marc grammens) terugvond in het Pallieterke! Dat Filip en Laurent twee windeieren zijn word hier uit eerste bron bevestigd!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:56   #16
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Ik heb mij dit weekend een exemplaar gekocht in het Zuidstation.
En ik moet zeggen dat het voor verbetering vatbaar is; storende schrijffouten, teksten die duidelijk letterlijk uit het frans vertaald zijn, extra groot lettertype,...
Maar langs de andere kant is er wel de inside informatie die je vroeger (met marc grammens) terugvond in het Pallieterke! Dat Filip en Laurent twee windeieren zijn word hier uit eerste bron bevestigd!
Hun schrijfstijl is inderdaad niet professioneel. Een persoon met een secundair diploma kan op sommige gevallen even boeiend overkomen. Dit is mijn eerste indruk; een synopsis kan ik nog niet tevoorschijn toveren desondanks. Ze zijn te rechtuit en kunnen misschien een laaggeschoolde groep raken op die manier. Het blad is volgens mij gericht naar de arbeider van tussen de 35 en 60 jaar. Mensen uit de kansloze periode van toen er nog grootschalige (Vlaamse) armoede bestond en toen men al kon werken vanaf de leeftidj van 14 jaar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 14:01.
Oud 25 januari 2005, 13:58   #17
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Dat Filip en Laurent twee windeieren zijn word hier uit eerste bron bevestigd!
Daar hadden we nog een boekje voor nodig?
Oud 25 januari 2005, 14:23   #18
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Van *knip* SPa-ers kan men natuurlijk niets minder verwachten. Voorzeker omdat hun beste vriendin, Onkeldingens, figuurlijk wordt uitgekleed en al haar onkunde blootgelegd wordt. NEEN, het is geen sexblad, moest er nog iemand aan twijfelen.

Heb dit gevonden over de hoofdredacteur toen die op nachtwacht kwam
http://www.telesaurus.be/nachtwacht/uitz30.htm
en ik ken ook personen die in zijn privéschool (voorbereiding tot de centrale jury) gezeten hebben en hem als een genie op gebied van onderwijs beschouwen, zelfs al delen ze zijn politiek ideeën niet.

Kwa taalfouten, die zijn er ook in het franse blad, daarom denk ik dat het eerder schrijffouten zijn dan taalfouten. Hij heeft geen team van politiek aangestelde journalisten zoals de meeste bladen.

Verschil met Pallieterken is wel politiek duidelijk. PAF! is 100% tegen de collaborateurs om maar één voorbeeld te noemen. Den Piano zal dat toch niet zoals zijn SPa compaan, Sebby, als "extreem dom" gaan beschouwen

Laatst gewijzigd door Arnold : 26 januari 2005 om 14:11.
nadine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 14:30   #19
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dit boekske, net als BUB, belgicistisch? Indien ja, dan mogen ze mij als trouw lezer beschouwen.
Ik zou het niet lezen indien ik een belgicist was met een zwak hart. De manier waarop de Saksen-Coburgers erin belachelijk worden gemaakt zou mij zelfs als separistische flamingant doen blozen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2005 om 14:31.
Oud 25 januari 2005, 14:36   #20
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Hun schrijfstijl is inderdaad niet professioneel. Een persoon met een secundair diploma kan op sommige gevallen even boeiend overkomen. Dit is mijn eerste indruk; een synopsis kan ik nog niet tevoorschijn toveren desondanks. Ze zijn te rechtuit en kunnen misschien een laaggeschoolde groep raken op die manier. Het blad is volgens mij gericht naar de arbeider van tussen de 35 en 60 jaar. Mensen uit de kansloze periode van toen er nog grootschalige (Vlaamse) armoede bestond en toen men al kon werken vanaf de leeftidj van 14 jaar.
Ik weet dat het franstalig blad eerder door intellectuelen gelezen wordt en door ALLE politiekers. Dikke Lowie liet zelfs al de exemplaren in Geldenaken opkopen om te vermijden dat zijn kiezers van zijn fratsen op de hoogte werden gesteld. In Mollahbeek liggen ze verborgen, omdat de locale Emir Mouro (AKA Flupke Moustache) anders wel eens de krantenwinkel zou laten bezoeken door zijn lijfwachten.

Er was ook nog een goeie grap door het VB uitgehaald tegenover ? Lizin ? of een andere politieker die met grote foto op de laatste pagina stond en iedereen die dan de krant geopend had zodat ze haar gezicht kon zien zonder spiegels.

Ook de groen!en, hier en elders in ons land toch een verwaarloosbare en verwaarloosde minderheid krijgen er al op pagina 1 van langs: de "Groenstapo". Dat zal menig echtig democraat ook wel zinnen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be