![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() In Het Laatste Nieuws van vandaag lees ik het volgende :
(...)Doorn in het oog van de Vlaamse Kamer van Koophandel zijn de vele miljoenen die Europa jaarlijks Henegouwen toeschuift. De provincie wordt beschouwd als achtergesteld en krijgt van Europa sinds 1994 jaarlijks 90 miljoen euro om zich te ontwikkelen. Dat is niet zonder gevolgen gebleven. Zo'n 100 bedrijven uit West- en Oost-Vlaanderen trokken de taalgrens over en vestigden zich in de buurt van Moeskroen. Wat heeft Henegouwen te bieden? In de eerste plaats industrieterreinen. "Wij zijn verhuisd naar Gellingen omdat er in Geraardsbergen geen industriezone meer was", geeft Jim Segers van verpakkingsbedrijf JMS Packaging toe. Andere troef is de snelheid waarmee vergunningen worden afgeleverd. "In Vlaanderen duurt dat soms 2 jaar, in Henegouwen amper 2 tot 3 maanden", zegt Patrick Declerck, topman van Decomo, dat zich in Moeskroen vestigde.(...) Nog een troef zijn de gulle premies. Wie Walen jobs geeft, krijgt subsidies. Lees ik dat hier allemaal goed?? :o Waarom wordt Henegouwen als "achtergesteld" beschouwd? Hebben zij minder kansen of minder troeven dan eender welke andere provincie? 90 miljoen euro rijven zij zomaar eventjes binnen van Europa! JAARLIJKS! Al 11 jaar lang!!! Waarom kan een provincie als bv. Limburg dat niet? Wat zijn de criteria om als "achtergesteld" beschouwd te worden? Maar dan geeft het Waalse Gewest nog subsidies aan bedrijven die Waalse werknemers in dienst nemen! :o Wat mij hier vooral tegen de borst stuit is dat je in Vlaanderen wordt gedemoniseerd én door de Rechtbank veroordeeld als je zoiets nog maar durft VOOR TE STELLEN, terwijl je in Wallonië krak hetzelfde op legale wijze kunt DOEN, terwijl geen haan er naar kraait. Kan mij hier iemand aub een deftige uitleg voor geven? En dan mag een Vlaming zich geen tweederangsburger noemen, of zich een uitgeperste citroen voelen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rij maar eens rond door Henegouwen, dan weet je direct wat ze bedoelen met achtergesteld, ...
Als je zo wat in het oostblok van voor 1990 begint te voelen, wel dan ben je in de buurt... Die bedrijven trekken natuurlijk naar daar, daar mag nog alles, ... hetgeen 10 km verder noordelijk absoluut verboden of zwaar gereglementeerd is (VLAREM) kan daar in alle rust. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik zou zo denken dat je met 90 miljoen euro per jaar en dit reeds 11 jaar lang, toch al "iets" had kunnen doen voor die provincie? Of volstaat het dat de beleidsverantwoordelijken x-aantal tijd op hun gat gaan zitten, de provincie compleet laten verloederen, om dan geld te krijgen?
Mijn vraag is : w�*�*rom is Henegouwen achtergesteld en een andere provincie niet? Aan wie of wat ligt het? Tweede vraag : Waarom mag het Waalse Gewest op volstrekt legale wijze het prinicipe van "eigen volk eerst" toepassen, terwijl men in Vlaanderen voor deze GEDACHTE wordt veroordeeld? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Deze topic werd verplaatst naar "maatschappelijke discussies"??
Het gaat hier NIET over een maatschappelijk probleem, maar wel over politieke keuzes en een politiek beleid, over wetten die blijkbaar niet voor iedereen gelijk zijn, over economie en over een actueel nieuwsbericht waarop ik graag uitleg zou krijgen. Een binnenlandse aangelegenheid dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja dat zijn goeie vragen natuurlijk, ... ik ken iemand bij ons op 't werk die daar woont, ... zij noemt da de brouse, ... zegt genoeg zeker, ... Veel oude industrie, en nooit deftig geïnvesteerd in nieuwe technologieën en dan ook wel wat een schoolachterstand vrees ik. Zo lang de staalfabrieken en cokesfabrieken daar werkten, kon den arbeider daar aan de slag, nu die fabrieken leeg staan, zitten die mensen ook thuis, heelaas niet genoeg geschoold om iets anders te gaan doen... Maar waar is het geld inderdaad naartoe, ... wel diegene die daar een bedrijfje gestart hebben zullen ongetwijfeld goed gesnoept hebben, ... En zoals dat met alle ontwikkelingshulp gaat zeker, wat hier aan de pollekes blijven plakken en wat daar aan de pollekes blijven plakken... Nooit die documentaire gezien over de botrange, ? Wel dat is henegauwen in de jaren 90 ... verloederd, vuil , smerig, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja en wat je vraag over politiek betreft, je weet wel wie daar de lakens uitdeelt hé, ...
in Bergen, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() 131 gebruikers online....
Dit forum is toch geen "Blok"forum he? Waar zitten nu al die politiek-correcte en democratische forumgebruikers hier? Weten ze geen zinnige uitleg te geven? @Herr Flick, ik wil niet betwisten dat Henegouwen "achtergesteld" is. Kan best zijn. Maar dat is geen uitleg he. Dat zijn excuses. Henegouwen geniet toch ook mee van de Vlaamse transfers? Plus daarbovenop nog eens jaarlijks 90 miljoen EURO. Voor één provincie? Limburg leefde ook van de steenkoolmijnen. Waarom is Limburg niet achtergesteld? En ik hoor hier nog steeds niemand piepen omtrent het "eigen volk eerst" beleid van het Waalse Gewest. Ik zal het nog eens herhalen : Er worden Waalse (?) subsidies gegeven aan bedrijven die Waalse werknemers in dienst nemen. Ik plaats een vraagteken bij die Waalse subsidies. Omdat het geld dat ze uitdelen van Vlaanderen en Europa afkomstig is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nog steeds niemand over dat "eigen volk eerst" beleid van het Waalse Gewest?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar het zou mij verwonderen dat Limburg steun ontvangen heeft van Europa (90 miljoen Euro per jaar en dit al 11 jaar lang!!) én dat Wallonië meebetaald heeft. Maar dat is één aspect van de zaak. Wat vind je van het "eigen volk eerst" beleid van het Waalse Gewest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet jij die ergens staan ?
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Dina weet dan ook niet goed wat ze zegt. Verbazend is dat niet aangezien haar partij op ideologisch vlak het stenen tijdperk nog niet is ontgroeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb geen weet van een "eigen volk eerst" politiek in Wallonie, dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor.
![]() |
![]() |
#15 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd viel ik er ook van achterover. Reden waarom ik speciaal naar hier kom in de hoop dat iemand mij hiervoor een zinnige uitleg kan geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
In Wallonië, of althans in Henegouwen, worden subsidies gegeven aan bedrijven die waalse werknemers in dienst nemen. Dat noem ik een "eigen volk eerst" beleid. Op zich heb ik daar geen problemen mee. Als Wallonië goed voor haar eigen inwoners wil zorgen, kan ik daar alleen maar begrip voor opbrengen. Ik heb er wél problemen mee wanneer je in Vlaanderen gedemoniseerd én gestraft wordt als je hetzelfde idee nog maar "oppert". Wat érger is : het zijn vooral de Waalse politici die fulmineren tegen het "eigen volk eerst" principe van een Vlaamse partij. Dus... ik begrijp er niks meer van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Europese subsidies zullen binnenkort zeker een stuk minder worden, als het nieuwe meerjarenprogramma vanaf 2007 wordt vastgesteld. De aandacht en het geld gaan straks immers grotendeels naar de Midden- en Oost-Europese landen. Alhoewel, Henegouwen doet het Europees gezien zo slecht dat het zelfs dan nog een kans maakt om in aanmerking te komen voor structurele subsidies. Het behoort tot de allerslechtste regio's van West-Europa en die kunnen zich meten met heel wat Midden- en Oost-Europese regio's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik zeg niet dat het zo niet is. Maar ik begrijp het niet zo goed.
Uit wat ik uit dat krantenartikel afleid, zijn ze daar nog niet zo slecht georganiseerd. Ik zou zelfs zeggen : beter dan in Vlaanderen. De administratieve rompslomp die op 2-3 maanden in orde is, terwijl dat in Vlaanderen m�*�*�*nden tot zelfs jaren kan aanslepen, in dat krantenartikel is melding van een 100-tal vlaamse bedrijven die zich daar gevestigd hebben, en... 90 miljoen euro per jaar is toch ook niet weinig he. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar lees maar eens het volgende en dan ziede maar hoe belachelijk BUB eruit komt met hun streven naar een unitair Belgié. een verdwenen wereld, die van het unitaire België", schrijft Uyttendaele dinsdag. Zij zijn met hun tijd mee ja!!. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |