Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 1 maart 2005, 09:58   #1
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard verschil belgisch tov vlaams nationalisme

ik denk niet dat er hier ooit al eens een discussie geweest is over de verschillen en gelijkenissen tussen belgisch en vlaams nationalisme, daarom zou ik er wel eens eentje willen beginnen. maar laat het hier aub niet vervallen in een nazi - collaboratie scheldpartijtje waar niemand iets aan heeft...

het is mijn idee dat de ideologie van de belgisch nationalisten (bub) in essentie niet erg verschilt van de door hen zo gehate vlaams nationale ideologie (vb, n-va). ik licht toe :

het achterliggende idee van het vlaams nationalisme is volk wordt staat, dit idee wordt door belgisch nationalisten sterk bekritiseerd en aangevallen maar wat zij blijkbaar vergeten is dat zij in se hetzelfde uitgangspunt gebruiken : op dit forum liggen de bewijzen om dit te staven voor het oprapen :
- op een vraag van mij of de belgische grenzen ooit konden opgaan in grotere unitaire koepels gaf bub' er kim aan dat zij daar niets op tegen zou hebben, waarna zij onmiddellijk door de andere bub ers hier aanwezig werd teruggefloten en haar mening herzag. conclusie was dat het belgische staatsverband de eeuwigheid moest trotseren en dat er nooit of te nimmer mocht aan geraakt worden.
- de bub beweert op zijn webstek dat belgie eigenlijk informeel reeds bestaat sinds de middeleeuwen en dat dat dan zou bewijzen dat belgie geen artificiele staat is. ook is het zo dat mening bub' ers hier aanwezig het woordje vlaming moeilijk over hun tong krijgen (tenzij in negatieve zin) en steevast spreken over noord en zuid belgen, of over belgen in het algemeen. zij spreken ook steevast over belgische cultuur en over het feit dat noord en zuid belgen veel meer zaken gemeen hebben dan zaken waarin ze verschillen.

conclusie van dit alles lijkt me niet zo moeilijk :
- de belgische staatsgrenzen zijn onschendbaar
- binnen die staatsgrenzen leeft het belgische volk

dit impliceert dus duidelijk dat de beide uitgangspunten gelijk zijn, namelijk volk wordt staat.

verder verwijten belgisch nationalisten dikwijls vlaams nationalisten zich denigrerend en racistisch uit te spreken over het waalse volk, als we dit verwijt even voor waarheid aannemen kunnen we gerust stellen dat belgisch nationalisten net hetzelfde doen, zij het dan tegenover het nederlandse en niet het waalse volk. de bewijzen hiervoor liggen alweer op dit forum voor het oprapen :
- menig bub' er op dit forum vinden dat willem zich hier niet mag moeien in interne belgische zaken omdat hij een "ollander" is, ik heb echter nog nooit een grammetje kritiek gehoord op everytime die zich hier steevast komt moeien met interne belgische zaken terwijl hij reeds meer dan genoeg heeft gesteld zich totaal geen belg maar wel een fransman te voelen.
- iedereen kent vast nog de door de bub bijna vereerde meneer carlos die hier bijna geen bericht kon typen zonder een racistische en denigrerende uithaal te plaatsen naar het nederlandse volk toe, hij is daar dan ook voor geband van dit forum. ik heb echter nooit een door een bub' er geplaatst bericht gelezen waarin het gedrag van meneer carlos wordt bekritiseerd. integendeel, bob vangeel haalde graag uit naar mensen die het aandierven meneer carlos eens duchtig op zijn plaats te zetten.

de conclusie is dus alweer duidelijk : de belgisch nationalisten doen hetgeen ze een ander verwijten.

en het is heus nog niet gedaan : belgisch nationalisten verwijten vlaams nationalisten totalitair en ondemocratisch te zijn, vergetende dat zij dat zelf ook zijn :
- yann verbeeck heeft op dit forum reeds meermaals opgeroepen tot het in kaart brengen van politieke tegenstanders als voorbereiding op een tweede repressie. cedric vloemans vindt zelfs dat landverraders in vredestijd mogen worden geexecuteerd.
- belgie mijn land (superbelg?) heeft hier al meermaals geopperd de macht van de koning uit te breiden, het zou zelfs tot zijn bevoegdheid behoren om de regering te ontbinden en tijdelijk zelf het bestuur van het land op zich te nemen. ook zou elke door het parlement getroffen beslissing die de eenheid van belgie kan in gevaar brengen door hem kunnen worden tenietgedaan. in zijn betoog werd hij alweer al dan niet stilzwijgend bijgestaan door de hier nochtans overvloedig aanwezige bub' ers.

ik weet zeker dat ik nog talloze voorbeelden kan vinden maar dit toont al duidelijk aan dat het radicale belgisch nationalisme doet wat zij het radicale vlaams nationalisme verwijten te doen.

ik herhaal : graag een degelijke discussie en geen scheldpartijen of onderwerpsverdraaiiingen
muys is offline  
Oud 1 maart 2005, 13:07   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

België is meertalig en multicultureel en houdt dus verdraagzaamheid in. Dat is het essentiële verschil, Muys.
Hans1 is offline  
Oud 1 maart 2005, 13:21   #3
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
België is meertalig en multicultureel en houdt dus verdraagzaamheid in. Dat is het essentiële verschil, Muys.
en een eentalig land kan niet verdraagzaam zijn?
oh ja, het FN is toch ook voor een meertalig België? en verdraagzaam dat die zijn

man man man
Oud 1 maart 2005, 13:35   #4
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Verdraagzaam? België? Van waar komen dan de immer terugkerende communautaire problemen?
En zeg nu niet van de Vlaams-nationale kant, want wanneer wordt een Vlaamse vraag of Vlaams initiatief niet geblokkeerd door de Walen?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 1 maart 2005, 13:43   #5
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jep.. zoals Malmo & Brussel .
Oud 1 maart 2005, 15:51   #6
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ene heeft geen barst met het andere te maken. Toch een goeie poging van uwentwege om uw ideologie - die jij overigens probeert te promoten via fraude - als een toffe en verdraagzame ideologie af te schilderen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 1 maart 2005, 17:23   #7
Nitroke
Burger

Nitroke's schermafbeelding

Standaard

ver ik weet
Citaat:
Zover ik weet streven de Vlaams Nationalisten geen eentalige staat na, maar een eigen Vlaamse staat met Brussel als tweetalig landsgedeelte.
Ik kan natuurlijk altijd verkeerd zijn. Maar dat is mijn visie over een toekomstige Vlaamse staat.

Laatst gewijzigd door Nitroke : 1 maart 2005 om 17:24.
Nitroke is offline  
Oud 1 maart 2005, 17:50   #8
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik had dus gehoopt een degelijke discussie te hebben en ik krijg een antwoord van 2 zinnen, tot zover het redeneringsvermogen van de bubbels
muys is offline  
Oud 1 maart 2005, 18:03   #9
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die meertaligheid houdt ook het duits in, maar daar schort er iets met de bubbels, ze hebben namelijk niemand die het duits machtig is
muys is offline  
Oud 1 maart 2005, 20:11   #10
The Great Old
Lokaal Raadslid

The Great Old's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
die meertaligheid houdt ook het duits in, maar daar schort er iets met de bubbels, ze hebben namelijk niemand die het duits machtig is
nee, de bubbels bekijken meertaligheid t.a.v. onze duitse landgenoten zoals tegenover ons: zij/wij moeten frans spreken wanneer de walen op bezoek komen. Het omgekeerde is natuurlijk niet nodig...

Misschien willen onze duitse vrienden, wanneer het tot een splitsing komt, zich nog bij ons aansluiten... 't zou toch mooi zijn, kunnen we in Vlaanderen gaan skieën

"What is conservatism? Is it not adherence to the old and tried, against the new and untried?"

Abraham Lincoln
1809 - 1865
The Great Old is offline  
Oud 1 maart 2005, 20:46   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is meertalig en multicultureel en houdt dus verdraagzaamheid in.
Er is geen sprake van een oorzakelijk of redengevend verband tussen de twee delen van uw zin; bijgevolg is de "dus" helemaal niet op z'n plaats.

Rusland is ook een meertalig en multicultureel land (waarbij bepaalde niet-Russische volksgroepen zelfs een tamelijk grote maar interne zelfstandigheid hebben). Toch lijkt me de Russische staat niet onmiddellijk het voorbeeld te zijn van grote verdraagzaamheid.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 1 maart 2005, 20:49   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
en een eentalig land kan niet verdraagzaam zijn?
Blijkbaar volgnes de bubbellogica...

Portugal is voor de bubbels waarschijnlijk een van de meest onverdraagzame staten van heel de EU. En dan zwijg ik nog over Slovenië dat in de ogen van de verenigde bubbels waarschijnlijk het weerzinwekkendste voorbeeld is van een eentalige, dus onverdraagzame staat.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 1 maart 2005, 21:15   #13
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Grote Leider wordt weer eens deftig in zijn hemd gezet. Misschien zou hij het motto van Clouseau eens moeten volgen (Geef het op).

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be