![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() [font=Arial]
Ik ben Nederlander en zit in 6 VWO. In dat jaar moet je een profielwerkstuk maken. Ik heb als vak Geschiedenis gekozen en daarbij het onderwerp 'Vlaams Nationalisme', omdat ik het erg interessant vind wat er allemaal over de grens gebeurd. Ik zou jullie willen vragen om de volgende deelvragen even kort maar krachtig in te vullen, zodat ik een duidelijk beeld krijg van hoe de forumleden hier erover denken. Graag even antwoord geven na vermelden van de vraag.
Vossie [/font] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ben eens benieuwd naar de integriteit van de antwoorden. Ik hoop dat men je een objectief beeld geeft, en dat het niet te zeer communautair geladen wordt...
Veel succes met je werkstuk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Bedankt...
![]() Nu nog de antwoorden! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
kort gezegd : op een forum peil je naar inzichten, niet naar feiten waarover je op internet en in naslagwerken bondig samengevatte teksten vindt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zijn toch veel intressantere dingen dan Vlaams Nationalisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
hoe lang moet dat proefstuk eigenlijk zijn en hoe gedetailleerd wordt dat verwacht te zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Hieronder een klein overzicht van wat er allemaal in voorkomt: 1. De Belgische grondwet en het Belgische staatsbestel 2. De relatie kerk –staat in de l9de eeuw 3. Het liberaal sociaal-economisch beleid met inbegrip van sociaal progressisme 4. De doorbraak van de sociaal-democratie 5. De christen-democratie 6. De strijd voor algemeen stemrecht en sociale wetgeving 7. De verfransing en de strijd van de Vlaamse beweging 8. De afspraken van Loppen en hun politieke draagwijdte 9. De grote depressie van de jaren l930 en de politieke impact ervan 10. De politieke verhoudingen na de Tweede Wereldoorlog, de bestraffing van de collaboratie en de koningskwestie 11. De sociaal-economische poltieke in de tweede helft van de 20ste eeuw 12. De levensbeschouwelijke tegenstellingen, verzuiling en ontzuiling in de tweede helft van de 20ste eeuw 13. De communautaire kwestie in de tweede helft van de 20ste eeuw En dit is ons handboek handboek : E. Witte, met medewerking van J.Craeybeckx en A.Meynen, Politieke geschiedenis van België van l830 tot heden. Brussel, VUBPress,l997 (zesde herziene uitgave). Dit boek moet je normaal in een deftige bibliotheek kunnen terugvinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het voordeel is dat het een redelijk neutrale weergave is van de feiten en gemakkelijk leest. Ik zou niet te veel gebruik maken van antwoorden op dit forum omdat zowel aan Vlaams-nationalistische kant als belgicistische kant de feiten nogal zeer subjectief worden weergegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() http://users.pandora.be/frankie.schram/default.html
deze site kan ook interessant zijn voor je proefschrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() En deze: http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/
Op deze site kan je ook enkele voorbeelden zien van het Waals racisme. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
[font=Arial][/font]
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burger
|
![]() lees anders dit boek. Daar zal je normaalgezien je gading wel in vinden. Het bestaat uit bijdragen van Vlaamse en Waalse professoren.
DEPREZ, K. en VOS, L. (red.) Nationalisme in België, identiteiten in beweging 1780-2000, 1999, Antwerpen. Het gaat zowel over de alle nationalismen die in België voortkomen. De ondertitel geeft dat zelf al aan die luidt: Over Belgen, Vlamingen, Walen, Franstaligen, Brusselaars, Duitstaligen, Fransen, Groot-Nederlanders en Nieuwe Belgen. Laatst gewijzigd door Broz : 22 februari 2005 om 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ja, stel je voor dat ik als belastingbetaler die partijen moet onderhouden alsmede die hele federale staat met zes parlementen en zes regeringen, gewild door de flaminganten en de wallinganten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is een zeer interessant onderwerp dat u gekozen heeft, en ik hoop dat u de Nederlanders wat kan bijbrengen over het verkrampte en bekrompen nationalisme, dat, raar maar waar, in het hedendaagse Europa nog steeds verkondigd wordt.
![]() |