Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2005, 10:10   #1
Vossie
Vreemdeling

Standaard Vlaams nationalisme

[font=Arial]

Ik ben Nederlander en zit in 6 VWO. In dat jaar moet je een profielwerkstuk maken. Ik heb als vak Geschiedenis gekozen en daarbij het onderwerp 'Vlaams Nationalisme', omdat ik het erg interessant vind wat er allemaal over de grens gebeurd.
Ik zou jullie willen vragen om de volgende deelvragen even kort maar krachtig in te vullen, zodat ik een duidelijk beeld krijg van hoe de forumleden hier erover denken.
Graag even antwoord geven na vermelden van de vraag.
  • Hoe heeft België zich ontwikkeld sinds 1830?
  • Waarom is België geen eenheidsstaat zoals Nederland?
  • Wat was (en is) de rol van de Vlamingen in de Belgische staat?
  • Hoe heeft het Vlaams-nationalisme zich ontwikkeld?
  • Hoe staan de Walen tegenover de Vlamingen?
Alvast bedankt,

Vossie
[/font]
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 10:18   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

ben eens benieuwd naar de integriteit van de antwoorden. Ik hoop dat men je een objectief beeld geeft, en dat het niet te zeer communautair geladen wordt...

Veel succes met je werkstuk
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 10:43   #3
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Bedankt...
Nu nog de antwoorden!
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 10:50   #4
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Bedankt...
Nu nog de antwoorden!
ik vind sommige vragen nogal algemeen en ik vind dan weer dat er belangrijke onderzoeksvragen zijn die mankeren. wat bedoel je bijvoorbeeld met "hoe heeft belgie zich ontwikkeld sinds 1830", sorry hoor maar daar kunnen volledige geschiedenisboeken worden over geschreven. je stelt hier veel vragen die je perfect kunt vinden in naslagwerken terwijl je er andere weglaat die je dan weer niet kunt vinden in naslagwerken. het doel van aan forum voor dergelijke zaken is denk ik vooral het peilen naar verschillende meningen over de belgische staatsstructuur en de verschillende inzichten in hoe het zou moeten evolueren. ik zou bijvoorbeeld peilen naar het verschil tussen unitarisme-federalisme-confederalisme-separatisme-vlaanderen/belgie als onderdeel van nederland op confederale/federale/unitaire basis-streven naar de dietse staat. bovendien laat je het rattachisme volledig buiten beschouwing.

kort gezegd : op een forum peil je naar inzichten, niet naar feiten waarover je op internet en in naslagwerken bondig samengevatte teksten vindt
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 10:52   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Er zijn toch veel intressantere dingen dan Vlaams Nationalisme?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 10:55   #6
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
daarom niet, maar ik denk wel dat het een zeer uitdagend onderwerp is voor iemand die er blijkbaar niet al te veel van weet. er zijn zoveel meningen, zoveel versies, zoveel geschiedkundige feiten, zoveel interpretaties van die geschiedkundige feiten..

hoe lang moet dat proefstuk eigenlijk zijn en hoe gedetailleerd wordt dat verwacht te zijn?
Oud 22 februari 2005, 11:07   #7
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt...
Nu nog de antwoorden!
Zoals Muys al zei, is de Belgische gescheidenis en de geschiedenis van de Vlaamse beweging is niet in een paar zinnen samen te vatten. Indien je je emailadres doorspeelt aan mij, kan ik je de samenvatting bezorgen van de cursus Politieke geschiedenis van België die gegeven wordt aan de universiteit in Brussel. De geschiedenis van België en het ontstaan van de Vlaamse beweging is er goed in beschreven.
Hieronder een klein overzicht van wat er allemaal in voorkomt:
1. De Belgische grondwet en het Belgische staatsbestel
2. De relatie kerk –staat in de l9de eeuw
3. Het liberaal sociaal-economisch beleid met inbegrip van sociaal progressisme
4. De doorbraak van de sociaal-democratie
5. De christen-democratie
6. De strijd voor algemeen stemrecht en sociale wetgeving
7. De verfransing en de strijd van de Vlaamse beweging
8. De afspraken van Loppen en hun politieke draagwijdte
9. De grote depressie van de jaren l930 en de politieke impact ervan
10. De politieke verhoudingen na de Tweede Wereldoorlog, de bestraffing van de collaboratie en de koningskwestie
11. De sociaal-economische poltieke in de tweede helft van de 20ste eeuw
12. De levensbeschouwelijke tegenstellingen, verzuiling en ontzuiling in de tweede helft van de 20ste eeuw
13. De communautaire kwestie in de tweede helft van de 20ste eeuw

En dit is ons handboek handboek : E. Witte, met medewerking van J.Craeybeckx en A.Meynen, Politieke geschiedenis van België van l830 tot heden. Brussel, VUBPress,l997 (zesde herziene uitgave).
Dit boek moet je normaal in een deftige bibliotheek kunnen terugvinden.
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 11:17   #8
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Zoals Muys al zei, is de Belgische gescheidenis en de geschiedenis van de Vlaamse beweging is niet in een paar zinnen samen te vatten. Indien je je emailadres doorspeelt aan mij, kan ik je de samenvatting bezorgen van de cursus Politieke geschiedenis van België die gegeven wordt aan de universiteit in Brussel. De geschiedenis van België en het ontstaan van de Vlaamse beweging is er goed in beschreven.
Hieronder een klein overzicht van wat er allemaal in voorkomt:
1. De Belgische grondwet en het Belgische staatsbestel
2. De relatie kerk –staat in de l9de eeuw
3. Het liberaal sociaal-economisch beleid met inbegrip van sociaal progressisme
4. De doorbraak van de sociaal-democratie
5. De christen-democratie
6. De strijd voor algemeen stemrecht en sociale wetgeving
7. De verfransing en de strijd van de Vlaamse beweging
8. De afspraken van Loppen en hun politieke draagwijdte
9. De grote depressie van de jaren l930 en de politieke impact ervan
10. De politieke verhoudingen na de Tweede Wereldoorlog, de bestraffing van de collaboratie en de koningskwestie
11. De sociaal-economische poltieke in de tweede helft van de 20ste eeuw
12. De levensbeschouwelijke tegenstellingen, verzuiling en ontzuiling in de tweede helft van de 20ste eeuw
13. De communautaire kwestie in de tweede helft van de 20ste eeuw

En dit is ons handboek handboek : E. Witte, met medewerking van J.Craeybeckx en A.Meynen, Politieke geschiedenis van België van l830 tot heden. Brussel, VUBPress,l997 (zesde herziene uitgave).
Dit boek moet je normaal in een deftige bibliotheek kunnen terugvinden.
Ik heb dat boek ook liggen. Je zou inderdaad beter eens dit boek in de bib. opzoeken, in Amsterdam zullen ze dit zeker hebben. Enkele hoofdstukken gaan (deels) over de Vlaamse beweging, hoe ze tot stand gekomen is en het verdere verloop.
Het voordeel is dat het een redelijk neutrale weergave is van de feiten en gemakkelijk leest. Ik zou niet te veel gebruik maken van antwoorden op dit forum omdat zowel aan Vlaams-nationalistische kant als belgicistische kant de feiten nogal zeer subjectief worden weergegeven.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 11:24   #9
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

http://users.pandora.be/frankie.schram/default.html

deze site kan ook interessant zijn voor je proefschrift
Oud 22 februari 2005, 11:25   #10
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Politiek en geschiedkundig gezien, is Het Vlaams Nationalisme best wel interressant.
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 11:30   #11
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

En deze: http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/
Op deze site kan je ook enkele voorbeelden zien van het Waals racisme.

jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:19   #12
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[font=Arial]

Ik ben Nederlander en zit in 6 VWO. In dat jaar moet je een profielwerkstuk maken. Ik heb als vak Geschiedenis gekozen en daarbij het onderwerp 'Vlaams Nationalisme', omdat ik het erg interessant vind wat er allemaal over de grens gebeurd.
Ik zou jullie willen vragen om de volgende deelvragen even kort maar krachtig in te vullen, zodat ik een duidelijk beeld krijg van hoe de forumleden hier erover denken.
[/font]
  • [font=Arial]Hoe heeft België zich ontwikkeld sinds 1830?[/font]
Heel simpel: van een unitaire, administratief eentalig Franstalige staat naar een meertalige hybride vorm van een unitaire, federale en confederale staat.
  • [font=Arial]
    Citaat:
    Waarom is België geen eenheidsstaat zoals Nederland?
    [/font]
Omdat Vlaanderen en Wallonië te veel van mening verschilden om zo nog verder te gaan. Dan bestond België niet meer.
  • [font=Arial]
    Citaat:
    Wat was (en is) de rol van de Vlamingen in de Belgische staat?
    [/font]
Die hebben, net als de Walen, de rol van kiesvee
  • [font=Arial]
    Citaat:
    Hoe heeft het Vlaams-nationalisme zich ontwikkeld?
    [/font]
Van een culturele beweging die de volkstaal van 60% van de Belgen niet verloren wou laten gaan tot een poltieke beweging toen bleek dat dit niet vrijwillig van het Belgische establishment gedaan gekregen kon worden. Het werd een separatistische beweging toen bleek dat dit zelfs niet binnen de Belgische context kon.

[font=Arial][/font]
Oud 22 februari 2005, 13:31   #13
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[font=Arial]

Alvast bedankt,

Vossie
[/font]
Ik denk dat je beter in een bibliotheek aan de slag kan gaan dan hier op dit forum. Het is allesbehalve representatief en het percentage gekken ligt beduidend hoger dan in de buitenwereld. Als je iets wil doen rond (wederzijdse) beeldvorming bij Belgicisten en Vlaams-nationalisten, dan zit je hier natuurlijk wel aan het goede adres.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:56   #14
Broz
Burger

Standaard

lees anders dit boek. Daar zal je normaalgezien je gading wel in vinden. Het bestaat uit bijdragen van Vlaamse en Waalse professoren.

DEPREZ, K. en VOS, L. (red.) Nationalisme in België, identiteiten in beweging 1780-2000, 1999, Antwerpen.
Het gaat zowel over de alle nationalismen die in België voortkomen. De ondertitel geeft dat zelf al aan die luidt: Over Belgen, Vlamingen, Walen, Franstaligen, Brusselaars, Duitstaligen, Fransen, Groot-Nederlanders en Nieuwe Belgen.

Laatst gewijzigd door Broz : 22 februari 2005 om 14:04.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 14:18   #15
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
[/list]
Die hebben, net als de Walen, de rol van kiesvee
je bent "betaalvee" nog vergeten
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 23:48   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ja, stel je voor dat ik als belastingbetaler die partijen moet onderhouden alsmede die hele federale staat met zes parlementen en zes regeringen, gewild door de flaminganten en de wallinganten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 23:50   #17
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, stel je voor dat ik als belastingbetaler die partijen moet onderhouden alsmede die hele federale staat met zes parlementen en zes regeringen, gewild door de flaminganten en de wallinganten.
Wel, als je de boel splitst is dat probleem van de baan
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 00:06   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt daar nog bij dat hele debiele zootje uit Laken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2005, 09:52   #19
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb het al verscheidene malen gevraagd maar ja, graag de bewijzen waaruit blijkt dat de staatshervorming véél duurder is dan de vroegere unitaire staat.
Oud 23 februari 2005, 16:22   #20
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[font=Arial]

Alvast bedankt,

Vossie
[/font]
Vergeet ook vooral niet de periode wanneer het Vlaams-nationalisme echt tot uiting kwam, rond 1940. Ik besluit hierbij met de wijze woorden van ene Karel Dillen, voormalig voorzitter voor het leven van het Vlaams Blok, en aanbeden door duizenden flaminganten: "De Vlaamse Beweging en de collaboratie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, het maakt er een deel van uit." Dat is ook de man die de Hitlergroet in het openbaar bracht, hetgeen nu door de flaminganten verbloemd wordt als zijnde een "rebelse" of "romeinse" groet, maar zéker geen Hitlergroet!!!

Het is een zeer interessant onderwerp dat u gekozen heeft, en ik hoop dat u de Nederlanders wat kan bijbrengen over het verkrampte en bekrompen nationalisme, dat, raar maar waar, in het hedendaagse Europa nog steeds verkondigd wordt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be