Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 21:11   #1
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard Software Patenten

Software Patenten aangenomen

Democratie in Europa is vanaf vandaag voor mij een holle huls geworden. Voor diegenen die geloofden dat het nog bestond in Europa: de Europese Commissie heeft vandaag een richtlijn goedgekeurd, die door het Europees Parlement is afgekeurd. Een richtlijn, die potentieel de hel van de USA over ons afroept. Want wanneer dit wordt uitgevoerd, wordt Ierland, naast belastingparadijs voor Amerikaanse softwarebedrijven, ook nog de poort naar de hel voor de rest van Europa.

Een richtlijn die door het parlement in Spanje is afgekeurd, zèlfs door het Nederlandse parlement. Minister Brinkhorst, de Nederlandse afgevaardigde, heeft zich daar echter niets van aangetrokken. Die boerenkinkel luistert niet naar democratisch genomen besluiten; hij weet het beter.

Exacte uitleg erover is terug te vinden op http://www.ffii.org/ en een voorbeeld van de potentiële hel hier: http://webshop.ffii.org/. Als internetter & PC gebruiker worden onze vrijheden op dit moment in rap tempo verdeeld over de verschillende mogendheden. En dat werkt niet in ons voordeel. Enkel goed voor belastingen en Groot-Kapitaal. Het "2 onder 1 kap"-gevoel van Kerk & Adel dient zich hier op; Groot Kapitaal & Staat.

HEEL ERG FOUT

Democratie begint een lege huls te worden.
De grondwet komt eraan; voor dat die wordt goedgekeurd, worden er op dit moment wetten doorheen gedrukt die gaan bepalen hoe wij kunnen vormgeven aan Europa. En dit gebeurt op een dermate ondemocratische wijze, dat hier duidelijk sprake is van Looting - grijpgraag graaien.

Foute boel, in mijn ogen. Wat vinden jullie?
Oud 8 maart 2005, 12:10   #2
Mephisto
Minister

Standaard

Hè?
0 reacties?
Al die bewogen "politikers" hier en niemand die de zin & onzin van dit bericht begrijpt?
Echt waar, als �*ets invloed gaat hebben op de manier waarop software (15-20% van de wereldeconomie) in Europa wordt behandeld, is het wel bovenstaande wet.

Er doorheen gelobbied door grote softwarebedrijven als Microsoft en Oracle en andere grootpatentbezitters als Philips.
Oud 8 maart 2005, 12:18   #3
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Schrijf u eigen software en gebruik die dan.

Microsoft haters krijgen van mij dit ook te horen ^^
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 12:25   #4
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik vind wel dat die microsft te groot is en daardoor er geen kans is op eerlijk concurentie.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 12:30   #5
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

axel nort : richt een eigen firma op, zorg dat het zeer groot word, dan ga je ook geen last hebben van de concurrentie..

Nu spreek je als iemand die jaloers is op wat iemand anders bereikt heeft
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 12:32   #6
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik ben niet jaloers maar als er nu iemand is die een gebruiksvriendelijkere versie kan schrijven dan windows moeten we die mens ook de kans te geven trouwens bent u een zelfstandige.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 12:58   #7
Mephisto
Minister

Standaard

Linux.
Handig en ik ben blij dat bijvoorbeeld gemeente München overgegaan is op Open Source Software.
Neen, ik schrijf geen software én ja ik gebruik MS al járen. Dat is echter geen reden om niet in opstand te komen, nu het grootkapitaal zelfs beschuldigd wordt van het chanteren van Denemarken en het misbruiken van de achterstand van Ierland ten opzichte van de rest van West-Europa.

Dan wordt het politiek en moet er op politiek nivo actie worden ondernomen. Wat doet men echter? Kop in 't zand en ja knikken. Zitten wij, als Europa, straks met de gebakken peren. Voor doet dit een beetje aan als een USA dat wil gaan cashen. Zij hebben ons 50 jaar gesteund (dat is toch wat we altijd horen!) en nu wordt het tijd dat we gaan terugbetalen.

Anders gezegd: Europa moet gaan betalen om de oorlogjes van Bush te kunnen blijven betalen. En het liefst veel, want anders kunnen ze de ruzies straks met China niet bekostigen. En het liefst nog meer, want USA wil de grootste zijn. Enige probleem: met 300 mln mensen kom je niet zo ver..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 8 maart 2005 om 12:59.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 13:35   #8
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Ik ben niet jaloers maar als er nu iemand is die een gebruiksvriendelijkere versie kan schrijven dan windows moeten we die mens ook de kans te geven trouwens bent u een zelfstandige.
LINUX is zelfs gratis te downloaden...

en iemand die een gebruiksvriendelijkere versie maakt die verkoopt deze meestal door aan Microsoft zelf (BIG BUCKS, shitloads of money, mucho dinero,...)

Persoonlijk ben ik wel van mening dat scholen en hogescholen LINUX en/of andere producenten van software niet links mogen laten liggen.
Oud 8 maart 2005, 13:38   #9
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vrije markt. Er is niemand die je verplicht Windows te gebruiken. Je hebt ook nog Linux of je kan de Apple Macintosh gebruiken, met Mac OS XP of zoiets.

Microsoft is inderdaad een gigant, maar er is niemand die hen dat kan kwalijk nemen. Als jij een eigen bedrijf hebt, zal je het toch ook zo groot mogelijk willen hebben?

Het is overigens geen enkel probleem om een computer, die standaard onder Windows draait, te doen overschakelen op Linux. Als je echter plots 90% van de programma's niet meer kan gebruiken, is dat je eigen schuld. Het is aan Linux om zo groot te worden als Microsoft.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 14:05   #10
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

De Polen waren toch hevige tegenstanders van zo'n wet?

Kan je ook verklaren welk gevolgen het zal hebben voor 'gewone' mensen?

Ik ben van plan om eind 2006 over te schakelen naar Linux. Reden daarvoor is dat Microsoft laatste tijden irritant aan't worden is. Tegenwoordig kan je geen update doen zonder te registreren. Echt blokkeren doen ze nog niet maar later gaan die dat zeker ook nog doen. Overigens heb ik veel positieve opmerkingen gehoord over linux. Dat u systeem dan veel sneller draait, dat je dan gemakkelijk uw eigen programma kunt schrijven, dat je 28 dvd's tegelijkertijd kunt afspelen ....
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:17   #11
Mephisto
Minister

Standaard

De gevolgen voor "de gewone mens":

Microsoft heeft al aangegeven een patentenportefeuille aan het aanleggen te zijn, om daar later van te kunnen blijven voortbestaan (tegen de tijd dat Linux het overneemt, zullen we maar zeggen). Hoe denk je dat ze dat gaan doen? Microsoft heeft de grootste patentenportefeuille op softwaregebied én ze claimen nu al daar later van te willen gaan leven. Voorlopig stellen ze die patenten nog gratis ter beschikking, maar het is en blijft een bedrijf. Dus van zodra de inkomsten uit softwareverkoop instorten, worden ze verplicht, op aandeelhoudersvergaderingen, om de patentenoorlog in te zetten. Dan gaat e-mail geld kosten, bijvoorbeeld. Licentiekosten.

Die patenten zijn in Europa nog steeds niet geldig, al zijn ze al wèl al lang verdeeld, onderling onder de grote bedrijven. Ze kunnen ook worden aangevraagd, al hebben ze nog geen wettelijke rechtsgeldigheid in Europa.

24 Europese lidstaten moeten op dit moment véél geld ophoesten om de lage belastingtarieven van Microsoft in Ierland te ondersteunen. Ierland was tot voor kort een onderontwikkeld gebied van Europa, maar dankzij de steun die zij kregen en de Microsofts en Oracles die zij binnen haalden, ligt het gemiddeld inkomen in Ierland nu hoger dan in België, bijvoorbeeld.

Dat is een voorbode van wat komen gaat.
Het gevaar: Linux is nu nog vrij van elke patentenclaim. IBM wil dat ook zo houden, samen met Sun en Novell. Dat zijn allemaal bedrijven, die de strijdbijl tegen Microsoft aan het opgraven zijn. Uiteindelijk hoeft er maar 1 bedrijf te zijn met 1 software(!)patent dat óók geldig is voor Linux, en de opmars van Linux wordt tegengehouden. Dan is het ineens niet meer gratis, dan moeten er rechten over worden afgedragen. Absurde rechten, en "slechts" bijvoorbeeld anderhalve dollar per Linux-distro, maar wèl betalen. Op deze manier wordt de burger rechtstreeks getroffen.

Hoe zit dit in elkaar?
Op http://webshop.ffii.org/ kun je zien wat er bijvoorbeeld allemaal al gepatenteerd is in America. Deze wetgeving is in Europa nog niet aanwezig, dus deze patenten zijn hier nog niet geldig. De patenten zijn grotendeels in handen van conglomeraten, grote bedrijven met veel geld (patent aanvragen: 10.000 euro). Wanneer deze wetgeving, die nu is goedgekeurd, er doorheen komt, zou ik, wanneer ik een webwinkeltje begin, allereerst al licentiekosten moeten gaan betalen voor zoiets stompzinnigs als een web-button die een shopping-cart vult. Naast de vele andere patenten. En die patenten zijn niet 3 jaar geldig; neen, dat is een geldigheidsduur van 20 jaar. Dus óf ik koop licenties (en dat gaat in de papieren lopen!), óf ik zoek een alternatief. Alternatieven (zie hierboven) worden onderwijl hard om zeep geholpen of ingelijfd (opgekocht). En ik verdenk de Europese Commissie ervan "opgekocht" te zijn door de softwarelobby..

Die hele patentwetgeving, zoals ze in de USA is geïmplementeerd, is een farce. Grote bedrijven, met miljoenen tot hun beschikking, laten de meest bizarre patenten vastleggen (Apple; de functionaliteit in de software van de muis met 1 knop, ik noem maar iets). Kleine bedrijfjes worden kapot geprocedeerd door legers aan advokaten uit de grote bedrijven. Bedrijven wisselen patenten uit onder elkaar "om gebruik te mogen maken van elkaars ideëen over software". En dit is een realiteit, op dit moment, in de USA. Géén fabeltje.

Wat is nou de fout, vind ik?
Als mens mag ik niet meer logisch nadenken, want dat waar ik dan op uitkom, is hoogstwaarschijnlijk al gepatenteerd. Dit is voor het eerst dat logarithmes gepatenteerd mogen worden. Het patentensysteem is zichzelf voorbij gelopen. Amerika is er het levende bewijs van. En toch luistert de politiek hier liever naar de lobby van softwareproducenten dan naar eerlijke logica.
Oud 8 maart 2005, 15:19   #12
Mephisto
Minister

Standaard

Zie ook http://wiki.ffii.org/Cons050307En

De EC negeert nu zelfs de eigen procedures om de wet er door te drukken. Daarbij bleek het verzet van de landen die er een B-item van wilden maken erg slecht gecoordineerd te zijn.
Oud 8 maart 2005, 15:27   #13
Mephisto
Minister

Standaard

Nog een nieuwspost hierover: http://www.tweakers.net/nieuws/36422
De weigering van de Europese Commissie om te luisteren naar het Europese Parlement.

En voor de Conspiracy Theorists onder ons:
"Toch vraag ik me af wat hier nu achter zit?"

http://wiki.ffii.org/SwpatieEn
http://wiki.ffii.org/CharlieMcCreevyEn
http://wiki.ffii.org/TaxHavIeEn

En vervolgens: "Why Ireland is economically dependent upon Microsoft"
http://www.nosoftwarepatents.com/php...opic.php?t=397

Begint er een belletje te rinkelen?
Oud 8 maart 2005, 15:32   #14
Mephisto
Minister

Standaard

Enne, dat van Linux is dus waar.
Als je Linux eens goed onderzoekt, dan ga je een heel gamma aan distro's vinden (distributies). De meesten zijn general-perpose, maar sommigen zijn ook echt gericht op bijvoorbeeld enkel een mediaspeler of zelfs een mobiele telefoon. Wat jij vernoemt, die 28 films tegelijkertijd, doet mij echter meer denken aan FreeBSD, ook een Open-Source Operating System. (OSOS)

Alleen, eigen programma's schrijven: je zult moeten leren programmeren. Zodra je dat onder de knie hebt zijn er vooralsnog geen beperkingen. Maar ik zie de grijpgrage handjes van Microsoft al verlekkerd naar de Open Source Community grijpen.. Via? Juist, softwarepatenten.
Oud 8 maart 2005, 15:36   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat die microsft te groot is en daardoor er geen kans is op eerlijk concurentie.

Download op de SUN website gratis Sun Solaris versie 10 met staroffice en mozilla in voor Intel en ge hebt een ander OS, volledig gratis en als ge in Java kunt programeren kunde uwen eigen soft rechtsreeks programeren, want Java is natuurlijk vollenbak ondersteund op SUN.

Ik heb hier ee bakske staan zie, voor te testen 't ziet er goed uit en t draait wreed rap.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:38   #16
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
De gevolgen voor "de gewone mens":

Microsoft heeft al aangegeven een patentenportefeuille aan het aanleggen te zijn, om daar later van te kunnen blijven voortbestaan (tegen de tijd dat Linux het overneemt, zullen we maar zeggen). Hoe denk je dat ze dat gaan doen? Microsoft heeft de grootste patentenportefeuille op softwaregebied én ze claimen nu al daar later van te willen gaan leven. Voorlopig stellen ze die patenten nog gratis ter beschikking, maar het is en blijft een bedrijf. Dus van zodra de inkomsten uit softwareverkoop instorten, worden ze verplicht, op aandeelhoudersvergaderingen, om de patentenoorlog in te zetten. Dan gaat e-mail geld kosten, bijvoorbeeld. Licentiekosten.

Die patenten zijn in Europa nog steeds niet geldig, al zijn ze al wèl al lang verdeeld, onderling onder de grote bedrijven. Ze kunnen ook worden aangevraagd, al hebben ze nog geen wettelijke rechtsgeldigheid in Europa.

24 Europese lidstaten moeten op dit moment véél geld ophoesten om de lage belastingtarieven van Microsoft in Ierland te ondersteunen. Ierland was tot voor kort een onderontwikkeld gebied van Europa, maar dankzij de steun die zij kregen en de Microsofts en Oracles die zij binnen haalden, ligt het gemiddeld inkomen in Ierland nu hoger dan in België, bijvoorbeeld.

Dat is een voorbode van wat komen gaat.
Het gevaar: Linux is nu nog vrij van elke patentenclaim. IBM wil dat ook zo houden, samen met Sun en Novell. Dat zijn allemaal bedrijven, die de strijdbijl tegen Microsoft aan het opgraven zijn. Uiteindelijk hoeft er maar 1 bedrijf te zijn met 1 software(!)patent dat óók geldig is voor Linux, en de opmars van Linux wordt tegengehouden. Dan is het ineens niet meer gratis, dan moeten er rechten over worden afgedragen. Absurde rechten, en "slechts" bijvoorbeeld anderhalve dollar per Linux-distro, maar wèl betalen. Op deze manier wordt de burger rechtstreeks getroffen.

Hoe zit dit in elkaar?
Op http://webshop.ffii.org/ kun je zien wat er bijvoorbeeld allemaal al gepatenteerd is in America. Deze wetgeving is in Europa nog niet aanwezig, dus deze patenten zijn hier nog niet geldig. De patenten zijn grotendeels in handen van conglomeraten, grote bedrijven met veel geld (patent aanvragen: 10.000 euro). Wanneer deze wetgeving, die nu is goedgekeurd, er doorheen komt, zou ik, wanneer ik een webwinkeltje begin, allereerst al licentiekosten moeten gaan betalen voor zoiets stompzinnigs als een web-button die een shopping-cart vult. Naast de vele andere patenten. En die patenten zijn niet 3 jaar geldig; neen, dat is een geldigheidsduur van 20 jaar. Dus óf ik koop licenties (en dat gaat in de papieren lopen!), óf ik zoek een alternatief. Alternatieven (zie hierboven) worden onderwijl hard om zeep geholpen of ingelijfd (opgekocht). En ik verdenk de Europese Commissie ervan "opgekocht" te zijn door de softwarelobby..

Die hele patentwetgeving, zoals ze in de USA is geïmplementeerd, is een farce. Grote bedrijven, met miljoenen tot hun beschikking, laten de meest bizarre patenten vastleggen (Apple; de functionaliteit in de software van de muis met 1 knop, ik noem maar iets). Kleine bedrijfjes worden kapot geprocedeerd door legers aan advokaten uit de grote bedrijven. Bedrijven wisselen patenten uit onder elkaar "om gebruik te mogen maken van elkaars ideëen over software". En dit is een realiteit, op dit moment, in de USA. Géén fabeltje.

Wat is nou de fout, vind ik?
Als mens mag ik niet meer logisch nadenken, want dat waar ik dan op uitkom, is hoogstwaarschijnlijk al gepatenteerd. Dit is voor het eerst dat logarithmes gepatenteerd mogen worden. Het patentensysteem is zichzelf voorbij gelopen. Amerika is er het levende bewijs van. En toch luistert de politiek hier liever naar de lobby van softwareproducenten dan naar eerlijke logica.
Bedankt voor uitleg.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:38   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN
LINUX is zelfs gratis te downloaden...

en iemand die een gebruiksvriendelijkere versie maakt die verkoopt deze meestal door aan Microsoft zelf (BIG BUCKS, shitloads of money, mucho dinero,...)

Persoonlijk ben ik wel van mening dat scholen en hogescholen LINUX en/of andere producenten van software niet links mogen laten liggen.
doen ze ook niet, op de meeste universitaire opleidingen in de IT zal je overingens leren om met UNIX te werken.

en UNIX is gewoon een andere versie van LINUX, ... Trouwens de echte freaks gebruiken LINUX het zijn maar de gewoon mensen die iets out of the box willen die voor Microsoft kiezen, wij kiezen daar ook voor omdat het standard is en omdat we er enorm veel producten voor kunnen krijgen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:39   #18
Mephisto
Minister

Standaard

Flick: correct. ps. werkt die solaris op een x86? Ja toch?

Gelukkig begint het de goede kant op te gaan (Linux was tot voor 3 jaar geleden enkel voor freaks). Dat is ook de reden dat ik hier post: kent uw tegenstanders. Want MS vindt het helemaal niet leuk dat er een markt ontstaat voor alternatieve OS-en, ook al beweren ze bij hoog & laag dat Linux geen bedreiging vormt (is ook nog zo, misschien).

De grootste melkkoe van Microsoft is Office.
De één-na-grootste is Windows XP.
Daarna volgt de rest van de software.

Wel lullig als er goede alternatieven bestaan..

Ik surf, nog steeds wèl op Windows 2000, met Firefox en typ mijn briefjes met OpenOffice (variant van Staroffice). En dat werkt perfect. Gelukkig maar, ontstaan er alternatieven. En MS doet uiteraard zijn stinkende best om dat tegen te houden. Vind ik het echter niet slim van Europa om daar naar te luisteren.

Zou Microsoft hebben gedreigd zichzelf uit Ierland terug te trekken, misschien?

Laatst gewijzigd door Mephisto : 8 maart 2005 om 15:42.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:41   #19
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk, software piraten zou men jaren in de cel moeten stoppen. Weet je hoe veel werk er zit in besturingsprogramma's?

En als het je niet zint, schrijf het dan zelf hé of gebruik open-crappy-source software zoals linux. (Alvorens te beweren dat men op hogescholen hieraan moet beginnen, wat trouwens al gebeurt, gebruik het eens zelf en je ziet meteen waarom uiteindelijk, Microsoft het haalt van deze freebie-buggy prul)
Oud 8 maart 2005, 15:44   #20
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
doen ze ook niet, op de meeste universitaire opleidingen in de IT zal je overingens leren om met UNIX te werken.

en UNIX is gewoon een andere versie van LINUX, ... Trouwens de echte freaks gebruiken LINUX het zijn maar de gewoon mensen die iets out of the box willen die voor Microsoft kiezen, wij kiezen daar ook voor omdat het standard is en omdat we er enorm veel producten voor kunnen krijgen.
Niet enkel; het is nog lastig om een out-of-the-box zónder Microsoft OS te kopen zelfs. Stap een gemiddelde winkel binnen en zeg dat je géén XP op je out-of-the-box wilt, maar een Linux distro, en ze kijken je een beetje vreemd aan.. Wel-willend, maar tóch..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be