Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2005, 15:01   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Harald Doornbos en Sgrena

Giuliana Sgrena

09.03.2005 13.31u - De Italiaanse journaliste Giuliana Sgrena wordt in de Westerse media bejubeld. Maar is dat wel terecht? Harald Doornbos schrijft vandaag in Gazet van Antwerpen een onthullend en ontluisterend portret. Giuliana Sgrena heeft haar kidnapping zelf gezocht en Nicola Calipari, haar begeleider, hoefde helemaal niet te sterven. Hij werd het slachtoffer van de politieke vooringenomenheid van Sgrena.

“‘Kijk uit dat je niet gekidnapt wordt’, zei ik nog tegen de Italiaanse journaliste die naast me zat in het kleine vliegtuig met bestemming Bagdad. ‘Oh nee’, zei ze. ‘Wij zijn tegen de Amerikanen. Wij staan aan de kant van het onderdrukte Iraakse volk. Geen Irakees die ons ontvoert’, aldus het relaas van oorlogscorrespondent Harald Doornbos.

Een dwaze misrekening, acht dagen later werd ze ontvoerd door gewapende Irakezen. Die liggen er heus niet wakker van of Sgrena – of eender welke Westerse journalist - nu voor een links krantje werkt of voor een rechtse krant, en aan welke kant ze staan. Giuliana Sgrena verscheen snikkend op televisie, smekend om haar leven te redden. Hoogstwaarschijnlijk betaalde de Italiaanse regering een flinke som losgeld aan de kidnappers, waarna Sgrena vrijkwam en door de inlichtingendienst werd opgehaald. Op weg naar de luchthaven van Bagdad werd hun wagen onder vuur genomen door Amerikaanse soldaten. Calipari liet het leven.

Volgens Harald Doornbos haalden Sgrena en twee collega’s hun neus op voor andere journalisten die in het kielzog van het Amerikaanse leger hun werk doen in Irak – de zogenaamde ‘embedded’ journalisten. Doornbos heeft een goede reden om daarvoor te kiezen: “Ik wil niet gekidnapt worden”, en stelt dat die keuze niet hoeft te betekenen dat hij zomaar kritiekloos de Amerikaanse persberichten moet overtypen. Er zitten in Irak nu eenmaal Al Qaida-achtige groeperingen die op Westerse journalisten jagen. Maar de drie wisten het allemaal beter. “Je snapt het niet”, was de reactie van Sgrena. “Wij zijn anti-imperialisten, anti-kapitalisten, communisten. De Irakezen ontvoeren alleen maar hulpjes van de Amerikanen. De vijanden van de Amerikanen hebben niets te vrezen”. Dom, dom, dom.

Sgrena werd het slachtoffer van het linkse dogma: “de vijanden van onze vijanden, zijn onze vrienden”. Dat linkse credo verklaart ook de bizarre liefde van links voor de Rode Khmers en de Sandinisten in het verleden en voor radicale moslims (Abou Jahjah en anderen) vandaag. Als het maar tegen Amerika en het Westen is, knijpt links graag de ogen toe voor anti-democratische opvattingen. Ook als hun idolen zich bezondigen aan de brutaalste schendingen van de mensenrechten eens ze aan de macht zijn.

Er valt beslist één en ander aan te merken op het Amerikaanse optreden in Irak. Maar journalisten moeten zich laten leiden door de feiten, en niet door hun eigen politieke voorkeur of vooringenomenheid. “Sgrena’s houding is een schande voor de journalistiek”, sneert Harald Doornbos. “Ondanks het feit dat ik in het vliegtuig naast haar zat, dat ik met haar gesproken had, voelde ik geen greintje medelijden toen ik hoorde dat ze was gegijzeld.”

En ook zijn uitsmijter mag er zijn: “Met haar totale vooringenomenheid bracht Giuliana Sgrena niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook haar twee collega’s. En door haar gedrag is een veiligheidsagent dood, terwijl de Italiaanse regering wellicht miljoenen euro heeft uitgegeven om haar leven te redden. Het valt te hopen dat Sgrena een ander baantje kiest. Parlementslid bijvoorbeeld, of propagandiste. Met journalistiek zou ze onmiddellijk moeten stoppen.”

bron webstek VB

Ik herinner me niet juist van welke strekking harald doornbos is , maar hij durft wel tegen de stroom inroeien en heeft veel ervaring al journalist... Toch wel ontluisterend.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 15:14   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Ik heb reeds keer op keer geschreven dat die Sgrena en haar kommunistische collegae niets te zoeken hebben in Irak.

Ze lopen er iedereen uit het Westen te bekritiseren, zowel de Amerikanen als hun eigen troepen en regeringen, ze maken van de smerige en laffe Irakese moordenaars "verzetshelden", en dan worden ze zelf door diezelfde moordenaars gekidnapt en soms gedood.

Maar dan zijn ze niet vies voor premies van miljoenen dollars voor de terroristische kidnappers alsook voor gevaarlijke reddingsoperaties van de Westerse troepen.

Ik zou die kommunisten en alle andere anti's gewoon laten creperen in de handen van de terroristen die ze zelf zo de hemel inprezen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 9 maart 2005 om 15:14.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 15:16   #3
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

ik vond dat een zeer goed stukje gelukkig zijn er nog journalisten die tegen de PC en linkse stroom inzwemmen

ik had datstukje dacht ik ook in de krant gelezen GvA
Oud 9 maart 2005, 15:23   #4
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Harald Doornbos, 31 jaar, Academie voor Journalistiek, daarna twee jaar politicologie aan de UvA. Gewerkt bij de communistische krant De Waarheid tot de laatste editie van de persen rolde. Daarna freelancer in Turkije, Libanon, Kroatië en Bosnië. Vervolgens sinds juni 1993 als Balkan correspondent voor NOS radio en de VNU dagbladengroep en later de Geassocieerde Persdienst (GPD) in voormalig Joegoslavië met als woonplaats Sarajevo en soms Zagreb of Belgrado. Vanaf maart 1998 woonachtig in Pristina, Kosovo.
Oud 9 maart 2005, 15:33   #5
ilfalco
Minister-President

Standaard

tja fortuyn was eerst ook links hé... de fractieleider van leefbaar rotterdam ook. De meeste journalisten zijn links , maar bij sommigen verblind dat niet een objectievekijk op de werkelijkheid. Ik wist meteen toen ik de opgeklopte tendentieuze berichtgeving van de vrt zag dat de werkelijkheid weleens anders zou kunnen zijn. Sgrena heeft meer sympathie voor de terroristen dan voor de VS .
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 15:38   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Sgrena heeft meer sympathie voor de terroristen dan voor de VS .
Tot ze door diezelfde terroristen wordt gekidnapt, en dan maar huilen en smeken op tv, en niet vies dat de Italiaanse overheid 10 miljoen dollar heeft moeten geven aan die smeerlappen. Zij is gewoon een domme kommuniste.

Laatst gewijzigd door Antoon : 9 maart 2005 om 15:38.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 15:40   #7
senator
Partijlid

senator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Harald Doornbos, 31 jaar, Academie voor Journalistiek, daarna twee jaar politicologie aan de UvA. Gewerkt bij de communistische krant De Waarheid tot de laatste editie van de persen rolde. Daarna freelancer in Turkije, Libanon, Kroatië en Bosnië. Vervolgens sinds juni 1993 als Balkan correspondent voor NOS radio en de VNU dagbladengroep en later de Geassocieerde Persdienst (GPD) in voormalig Joegoslavië met als woonplaats Sarajevo en soms Zagreb of Belgrado. Vanaf maart 1998 woonachtig in Pristina, Kosovo.
Tja, it's a free world. Wij zijn vrij om vergissingen te maken.
Dank u Amerika.

senator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:08   #8
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Wat met haar 2 collega's? Daar heb ik nog niets van gehoord. Waren die ook ontvoerd? Of was zij alleen gevangen genomen?

Ik vind niet dat men haar had moeten laten creperen, maar ze moet zich naar mijn mening toch gaan verantwoorden voor een of andere rechtbank of commisie en misschien een deel van het losgeld terugbetalen.
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 18:09   #9
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Dit soort gedrag is inderdaad laakbaar.
Alleen: wie van jullie, wie van ons hier online, is niet ergens ook zo bezig?
We lopen allemaal met ons ego te koop hier, zeikend over van alles en nog wat. Hoe zouden wij het ervan afbrengen, als ideologisch journalist? Volgens mij vrij snel net zo slecht. En tsja, als die arrogantie correct is, is ze goed stom bezig geweest. Pijnlijke fout, dus..
En de manier waarop Doornbos het voorstelt is wel kil, maar een zienswijze die vele in al hun jeugdigheid en bevlogen ideologie gewoon vergeten. Stom, stom, stom.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be