Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2005, 18:42   #1
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard Politici zijn bang om hun zakkenvullerij openbaar te maken.

Nochtans is dit verplicht tegen 1 april ( tenzij dit een aprilgrap is, hoewel ... heel het politieke systeem is een (mislukte) aprilgrap )

En dan maar klagen en zagen over die CEO's die bedrijven rollen, maar ondertussen is er voor de private sector wel de code Lippens voor deugdelijk bestuur ...

Politici willen vermogen niet aangeven
07:13:06

[size=1]mh [/size]BRUSSEL - De verplichte vermogensaangifte en de bekendmaking van de mandaten van politici en hoge ambtenaren kennen weinig succes. Sinds begin dit jaar hebben slechts duizend van de 8.500 personen hun vermogen en hun mandaten bij het Rekenhof ingediend. Ze hebben nog tijd tot 1 april, zo schrijft De Tijd.

De wet verplicht dat de regerings- en parlementsleden sinds 1 januari dit jaar hun vermogensaangifte in een gesloten omslag bij het Rekenhof indienen. Ook moeten ze een lijst met alle mandaten die ze bekleden, bij het Rekenhof afleveren.

Een vermogensaangifte moet, in geval van gerechtelijk onderzoek, de mogelijkheid bieden te controleren of iemand zich bij de uitoefening van zijn mandaat persoonlijk heeft verrijkt. De mandatenlijst moet belangenvermenging tegengaan. Ook alle provinciegouverneurs, burgemeesters, schepenen en de voorzitters van de OCMW's moeten een aangifte doen. Ook niet-politici komen in aanmerking. Niet alleen de kabinetschefs en adjunct-kabinetschefs, topambtenaren en de leden van de raad van bestuur van de intercommunales, maar ook de regenten en censoren van de Nationale Bank moeten hun vermogensaangifte indienen. In totaal gaat het naar schatting om 8.500 personen die meer dan 26.000 mandaten uitoefenen in ongeveer 6.000 instellingen en structuren. Tegen 1 april moeten alle gegevens bij het Rekenhof binnen zijn.

25/03/2005 - belga - rab
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 11:01   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Uiteraard moet iedereen de wet volgen. Zelf zal ik dit ook doen. Maar laat mij u verzekeren dat deze hele wetgeving rond de mandatenverklaring en vermogensaangifte belachelijk is. Dit is symboolpolitiek en symboolwetgeving ten top.
Als vele politici nog geen vermogensaangifte ingediend hebben dan is dit omdat:
1. de uiterste indiendatum 31 maart is
2. de hele zaak niet meer is dan administratieve papiervulling zonder énige inhoud of betekenis

Niemand moet bang zijn over wat die vermogensaangifte zou onthullen.

In mijn ervaring zijn de overgrote meerderheid van de politici (ongeacht partij) overigens geen "zakkenvullers" maar geëngageerde mensen (ik weet dat dit geen populaire mening is). En de rotte appels die erbij zitten (zoals in elk beroep) zal men niet afschrikken of stoppen met deze dwaze vermogensaangifte. Daarvoor is niets meer nodig dan een efficiënt werkend gerecht en politiek fatsoen wanneer het erop aankomt om sjoemelende mensen aan de deur te zetten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 12:21   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Jozef ostyn, je bent klaar om de politiek in te gaan.

Iedere nuchtere persoon weet, als je ergens wil komen in de politiek dat je moet kunnen kontlikken,steekpenningen gracieus en subtiel ontvangen.
Beheersraden moet kunnen bijwonen. En boven alles, jezelf beter voelen dan de belastingbetalende burger.

Liegen en bedriegen met een uitgestreken gezicht-ook wel pokerface genoemd- is een pluspunt.Maar emoties kunnen acteren is een alternatief.

Je kommapakken van 31maart/1 april is al een goed voorbeeld. Probeer jij maar eens je belastingsaangifte een dag te laat binnen te doen.([size=1]want daar komt die aangifte van inkomens van politici op neer, een betere belastingscontrole mogelijk maken[/size]) Als de controleur die dat papier in handen krijgt een slechte bui heeft, word je inkomen op een fijnmazige zeef gelegd, en krijg je gezeik over elke komma, punt of tippex vlek op je aangifte die niet perfect geplaatst is.
En administrative papiervulling. Typisch voor de Belgische ambetantenarij([size=1]en eigenlijk die van de hele wereld[/size]).
Maar het achterliggende idee is zo oneerlijk nog niet.Eindelijk eens weten hoeveel een politicus eigenlijk wel in kas krijgt op regelmatige basis- en dat dan nog alleen van de officieële inkomens.

Dus niet de koffertjes met geld die subtiel onder tafel worden doorgeschoven noch de directe stortingen op de buitenlandse bankrekeningen. Noch de gesponsorde restaurant/club/bordeelbezoeken.
Oud 26 maart 2005, 16:13   #4
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik kan u verzekeren dat ik tot nu toe bijna steeds mijn belastingaangifte op het allerlaatste moment op de bus ben gaan doen bij het lokale ontvangkantoor. En gelet op de file die ik daar elk jaar tegenkom, ben ik zeker niet de enige. Waarom zouden mandaathouders dan niet wachten tot op het laatste moment?

Overigens is de wet zo slecht opgesteld dat er tot op het laatste moment onduidelijkheid was over wie zo'n verklaring moest afleggen.

En ik blijf erbij dat de vermogensaangifte zoals ze nu wettelijk voorzien is een maat voor niets is. Geloof mij vrij, ik kan het weten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 23:25   #5
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik kan u verzekeren dat ik tot nu toe bijna steeds mijn belastingaangifte op het allerlaatste moment op de bus ben gaan doen bij het lokale ontvangkantoor. En gelet op de file die ik daar elk jaar tegenkom, ben ik zeker niet de enige. Waarom zouden mandaathouders dan niet wachten tot op het laatste moment?
En ik blijf erbij dat de vermogensaangifte zoals ze nu wettelijk voorzien is een maat voor niets is. Geloof mij vrij, ik kan het weten.
Politiek benoemden staan boven de wet, dat hebben we de laatste jaren meermaals moeten ondervinden. Enkel Guy's wet telt, ook al gaat die in tegen de grondwet, tegen de democratie, tegen de meerderheid van zijn Vlaamse kiezers, tegen de meerderheid zelfs (wetten waarvan alle vrije volksvertegenwoordigers binnen de meerderheid openlijk tegen zijn, maar toch moeten meestemmen met de aan Guy gebondenen zoals woordvoerders-stromannen-overlopers-postjesjagers). Guy"s wet is de wet van Di Rupo, Reynders en Paars of alle ingredienten die de Guy op zijn ivoren toren kunnen houden, in afwachting van een hoge Europese of wereldfunctie.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be