Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2003, 22:18   #1
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

Als een persoon deze uitspraak zou doen, zou dit dan een fascistische uitspraak zijn?

Voor diegenen die niet weten wat fascisme is, nog eens de definitie:

Fascisme is het eigen ras superieur achten aan een ander ras.
Ongeacht persoonlijke bekwaamheden of vaardigheden. Louter de plaats waar jij of je ouders ooit geboren zijn telt. Dat maakt je minder waard.

EIGEN VOLK EERST

In hoeverre verschilt deze uitspraak van de vorige?

Wat betekent het concreet naar bv werk toe?

Of je nu zo lomp bent als een achterdeur (Vlaamse uitdrukking ) of je hebt een A1 diploma, dat is niet doorslaggevend. Je afkomst is doorslaggevend.

De blokker klaagt nu al over de zogenaamde migrant die niet aan werk wil
raken.

Hoe snel zullen ze hem met dit principe aan werk helpen? Sneller?
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:22   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De SP-A en Agelev willen quota op basis van ras en afkomst.
Zij zijn dus racisten.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:22   #3
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of je nu zo lomp bent als een achterdeur (Vlaamse uitdrukking ) of je hebt een A1 diploma, dat is niet doorslaggevend. Je afkomst is doorslaggevend.
Bij deze is bewezen dat agalev fascistisch is! Zij eissen namelijk quota's voor migranten.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:23   #4
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De SP-A en Agelev willen quota op basis van ras en afkomst.
Zij zijn dus racisten.
Ik wou eerst zijn!!!!!
Oud 5 mei 2003, 22:26   #5
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Goe geprobeerd, helaas. Agalev (waar ikzelf niet zo'n voorstander ben) wil deze quota's om het reeds bestaande racisme op de werkvloer een, geef ik toe, pover tegengewicht te geven. Ik geef ook toe dat er meer dergelijke quota's zouden moeten komen.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Oud 5 mei 2003, 22:27   #6
Bolter
Gouverneur

Standaard

Eigen ras, volk eerst...

Totdat de Blokker een knappe Braziliaanse zag voorbijwandelen...
8)
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:29   #7
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Goe geprobeerd, helaas. Agalev (waar ikzelf niet zo'n voorstander ben) wil deze quota's om het reeds bestaande racisme op de werkvloer een, geef ik toe, pover tegengewicht te geven. Ik geef toe dat er meer dergelijke quota's zouden moeten komen.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden. Dat is dan racisme om het racisme te bestrijden of zo? Dat noemt men dan het goede voorbeeld geven?!

Men kan het bestaande racisme op de werkvloer misschien proberen op te lossen door de allochtonen meer in contact te laten komen met onze waarden en normen zodat geen enkele werkgever het nog nodig acht om allochtonen te discrimineren.
Oud 5 mei 2003, 22:38   #8
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een persoon deze uitspraak zou doen, zou dit dan een fascistische uitspraak zijn?

Voor diegenen die niet weten wat fascisme is, nog eens de definitie:
u bent diegene die het niet weet. Dus u moet het echt niet voor mij verduidelijken.
Citaat:
Fascisme is het eigen ras superieur achten aan een ander ras.
Ongeacht persoonlijke bekwaamheden of vaardigheden. Louter de plaats waar jij of je ouders ooit geboren zijn telt. Dat maakt je minder waard.
u verwart de termen racisme en fascisme. Fascisme heeft in de verste verte niets met racisme te maken. Dit neemt niet weg dat er wel degelijk fascistische racisten bestaan, of was het nu racistische fascisten?

Citaat:

EIGEN VOLK EERST

In hoeverre verschilt deze uitspraak van de vorige?
Deze verschilt in de definitie die uw aan uw "volk" geeft. Het is best mogelijk dat uw volk "genetisch" verscheiden is.

Zelfs de uitspraak "eigen ras eerst" is niet noodzakelijk racistisch.

Racisme duidt op de overtuiging dat het ene ras superieur is dan het andere. Dat zo een uitspraak meestal gedaan wordt vanuit racistische neigingen is wel waar, maar niet noodzakelijk.

Zo kunt u bevoorbeeld ook zeggen: "eigen kinderen eerst" zonder dat u daarom de andere kinderen inferieur acht aan die van u.

Zo kunnen zwarten organisaties zeggen dat zwarten eerst voor hun eigen moeten zorgen, zonder daarom te impliceren dat het Blanke ras inferieur is.

Citaat:

Wat betekent het concreet naar bv werk toe?

De blokker klaagt nu al over de zogenaamde migrant die niet aan werk wil
raken.

Hoe snel zullen ze hem met dit principe aan werk helpen? Sneller?
maakt niet uit, want als de Vlaams Blokkers de migranten snel aan het werk zouden willen zetten, zou u ze toch maar beschuldigen van slavenarbeid terug te willen invoeren
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:48   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goe geprobeerd, helaas. Agalev (waar ikzelf niet zo'n voorstander ben) wil deze quota's om het reeds bestaande racisme op de werkvloer een, geef ik toe, pover tegengewicht te geven. Ik geef ook toe dat er meer dergelijke quota's zouden moeten komen.
Dan ben je een racist. Punt.
Je weet toch dat daar rassentellingen voor nodig zijn?
Wat maakt jou een aanvaardbaarder racist dan een Blokker?
Dat vadertje Belzieke staat (vandaag) toevallig aan jouw kant staat?
Je beseft toch ook dat je door die quota weer anderen discrimineert?
Oud 5 mei 2003, 22:49   #10
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Goe geprobeerd, helaas. Agalev (waar ikzelf niet zo'n voorstander ben) wil deze quota's om het reeds bestaande racisme op de werkvloer een, geef ik toe, pover tegengewicht te geven. Ik geef toe dat er meer dergelijke quota's zouden moeten komen.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden. Dat is dan racisme om het racisme te bestrijden of zo? Dat noemt men dan het goede voorbeeld geven?!

Men kan het bestaande racisme op de werkvloer misschien proberen op te lossen door de allochtonen meer in contact te laten komen met onze waarden en normen zodat geen enkele werkgever het nog nodig acht om allochtonen te discrimineren.
Pas op, persoonlijk ben ik niet een voorstander van jouw enge interpretatie van positieve discriminatie. NIEMAND wordt daardoor gediscrimineerd.
Nog mensen die Vlaams zijn, en nog mensen die van een andere afkomst zijn.

als een overheid merkt dat hun allochtone inwoners te veel gediscrimineerd worden, niet omwille van wat je erboven beschrijft , maar gewoon omdat ze hun Marokkaanse of Turkse naam hebben staan op hun sollicitatiebrief, of dat de werkgever aan de telefoonlijn hoort dat het Nederlands is met te veel neusklanken ... wil zij deze overheid AAN DIE discriminatie wat doen door werkgevers aan te moedigen ook deze mensen aan te nemen.

Alpina, als je daartegen bent, hoe kan je dan terzelfdetijd meedoen aan de kretologie van: 'ze willen niet werken', en tegelijk roepen: 'eigen volk eerst' wat werk betreft? Er zullen altijd mensen van het eigen volk zonder werk zitten wegens onbekwaamheid of omwil of iets anders hoor. Daarmee wil je dus zeggen dat je elke kans op werk voor migranten de grond in wil boren. En het zelfs pervers racistisch gaat noemen. Wel, Alpina, ik vind het jammer dat je dan niet gewoon rechtuit zegt dat je liefst morgen de laatste migrant zijn valies ziet pakken richting land van herkomst.
Maar dan vrees ik dat ze het forum hier ook kunnen opdoeken. Dus laten we de schijndiscussie nog maar wat verderzetten, niet?
Oud 5 mei 2003, 22:54   #11
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Weet jij wel wat quota inhouden? Dat is dat een verplicht minimum percentage allochtonen in een bedrijf moeten werken. Als de realiteit nu zo is dat er meer niet allochtonen geschikt zijn om een job te doen dan allochtonen dan zullen er dus niet-allochtonen zijn die hun job verliezen puur omdat de werkgever moet voldoen aan de quota! Als dit geen discriminatie is dan weet ik het ook niet meer hoor!
Oud 5 mei 2003, 23:01   #12
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Eigen ras, volk eerst...

Totdat de Blokker een knappe Braziliaanse zag voorbijwandelen...
8)
Is reëel.
Een van de macenae van het VB in Antwerpen, een oude, rijke architect is gehuwd met een jonge Braziliaanse.
Ik kende ze.
Deed niets anders dan geld op.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 23:02   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Feit is dat allochtonen die WILLEN studeren en werken evengoed aan een job geraken als eender wie.
Feit is ook dat veel teveel allochtonen door taalachterstand en een totaal andere cultuur, én niet aan een diploma geraken, én niet aan werk.
Feit is ook dat allochtonen en hun kinderen meer aandacht krijgen dan eender welke autochtoon. Er worden miljoenen in hun 'aanpassing' gestoken.
Als ze nu ook nog eens op andere vlakken bevoordeeld worden is dat pure discriminatie van de eigen mensen.
DAAR zit de oorzaak van onvrede van zeer veel mensen en de constante groei van het 'racistische' Vlaams Blok.
Of wil jij echt dat een allochtoon die het vertikte te studeren een baan krijgt ten koste van een armoezaaier uit eigen land die wél een diploma kon bemachtigen door er extra hard voor te werken?
Oud 5 mei 2003, 23:03   #14
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alpina, als je daartegen bent, hoe kan je dan terzelfdetijd meedoen aan de kretologie van: 'ze willen niet werken', en tegelijk roepen: 'eigen volk eerst' wat werk betreft? Er zullen altijd mensen van het eigen volk zonder werk zitten wegens onbekwaamheid of omwil of iets anders hoor. Daarmee wil je dus zeggen dat je elke kans op werk voor migranten de grond in wil boren. En het zelfs pervers racistisch gaat noemen. Wel, Alpina, ik vind het jammer dat je dan niet gewoon rechtuit zegt dat je liefst morgen de laatste migrant zijn valies ziet pakken richting land van herkomst.
Maar dan vrees ik dat ze het forum hier ook kunnen opdoeken. Dus laten we de schijndiscussie nog maar wat verderzetten, niet?
Wat zit jij hier nu toch in godsnaam allemaal te zwammen? Voor mij moeten migranten helemaal hun valies niet pakken! Maar ik ben nogal liberaal ingesteld en dat druist regelrecht in tegen het gebruik van eender welke quota. Ik ben dus ook tegen quota voor migranten. Ik roep ook helemaal niet op om eigen volk eerst werk te geven, ik weet niet waar je dat haalt! Ik roep enkel op om de bekwaamste mensen werk te geven ongeacht of ze nu allochtoon zijn of niet.
De discriminatie die er volgens jou is kan op andere manieren opgelost worden dan met quota, door de werkgevers er bewust van te maken dat allochtonen even goede werknemers kunnen zijn dan de modale Vlaming bijvoorbeeld. Door werkgevers meer in contact te brengen met allochtone werknemers die het wel hebben kunnen maken in hun carriere. Er zijn volgens mij genoeg manieren om dit probleem op te lossen, maar quota druisen regelrecht in tegen mijn liberale opvattingen.
Oud 5 mei 2003, 23:03   #15
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

skye schreef in een poging mij iets bij te brengen, dat mijn defitie ivm fascisme fout zou zijn. Ook zijn uitleg over rascisme is anders wat ik neerschreef. Ik kan wel zeggen dat het niet mijn definities waren. Het is een definitie die je kan terugvinden in ons Vlaams cultureel erfgoed: De Dikke van Daele. Ik vergeef het je als je dat boek niet in huis zou hebben, maar raadpleeg het eerst maar eens (leen het van een vriend of zo ), vooraleer je de verklaringen in zo'n werk gaat tegenspreken.
Oud 5 mei 2003, 23:05   #16
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Sorry Alpina, een fascist is dezer dagen niet makkelijk te herkennen. Aan hem of haar dan ook om zich duidelijker als anti-faschist te profileren. Ik apprecieer je laatste poging dan ook.
Oud 5 mei 2003, 23:09   #17
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry Alpina, een fascist is dezer dagen niet makkelijk te herkennen. Aan hem of haar dan ook om zich duidelijker als anti-faschist te profileren. Ik apprecieer je laatste poging dan ook.
Kan u alstublieft wat concreter zijn. Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt!
Oud 5 mei 2003, 23:09   #18
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pas op, persoonlijk ben ik niet een voorstander van jouw enge interpretatie van positieve discriminatie. NIEMAND wordt daardoor gediscrimineerd.
als er iemand bevoordeelt wordt, wordt er automatisch iemand benadeelt.

Citaat:
Nog mensen die Vlaams zijn, en nog mensen die van een andere afkomst zijn.
wat u hiermee wilt zeggen weet ik niet maar als u bedoelt dat " Noch mensen die Vlaams zijn, en noch mensen die van een andere afkomst zijn." bent u verkeerd.
De mensen die Vlaams zijn worden in dit geval wel degelijk negatief gediscrimineerd en de mensen van andere afkomst wel degelijk positief gediscrimineerd. Ik zeg niet dat dit automatisch een slechte maatregel vind, maar als u de positieve discriminatie van de groenen aanvaardt, moet u ook de "positieve discriminatie" van het blok aanvaarden.

Citaat:

als een overheid merkt dat hun allochtone inwoners te veel gediscrimineerd worden, niet omwille van wat je erboven beschrijft , maar gewoon omdat ze hun Marokkaanse of Turkse naam hebben staan op hun sollicitatiebrief, of dat de werkgever aan de telefoonlijn hoort dat het Nederlands is met te veel neusklanken ... wil zij deze overheid AAN DIE discriminatie wat doen door werkgevers aan te moedigen ook deze mensen aan te nemen.

Wat zit u nu te zwanzen? Alpina stemt op de NVA. Dus u maakt hier wederom een beoordelingsfout!
Oud 5 mei 2003, 23:12   #19
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
skye schreef in een poging mij iets bij te brengen, dat mijn defitie ivm fascisme fout zou zijn. Ook zijn uitleg over rascisme is anders wat ik neerschreef. Ik kan wel zeggen dat het niet mijn definities waren. Het is een definitie die je kan terugvinden in ons Vlaams cultureel erfgoed: De Dikke van Daele. Ik vergeef het je als je dat boek niet in huis zou hebben, maar raadpleeg het eerst maar eens (leen het van een vriend of zo ), vooraleer je de verklaringen in zo'n werk gaat tegenspreken.
uit de Van Daele:

fas·´cis·me (het ~) 1 politiek systeem berustende op ultranationalistische, autoritaire en onverdraagzame beginselen

ra·´cis·me (het ~) 1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassenhaat, rassendiscriminatie2 leer van de superioriteit van het ene ras boven een ander => rassenwaan
Oud 5 mei 2003, 23:14   #20
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het is niet aan mij om te reageren op tot welke parij je dient te behoren. Dat zou een te grote eer zijn. Neen, ik reageer enkel onderbouwd op de zogenaamde argumenten die mensen hier ten tonele brengen. En pas op: hier en daar zit wel iets in hoor. In een sprookje zitten ook goede en doordachte dingen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be