Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2005, 21:28   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Kindergeld?

Hoe de berekening van kindergeld juist in elkander zit kan ik niet achterhalen.
(de bedragen zijn niet correct maar bij benadering)
-Voor kind 1 heb je ongeveer 90 �* 95€
-Voor kind 2 komt daar ongeveer 198€ bovenop
-Voor kind 3 komt daar ongeveer 297€ bovenop eerdere bedragen dus.
En zo gaat dat verder omhoog.

Bij bereiken volwassen leeftijd is het dus kind 1 die er afvalt, maar rekening 3 die in mindering gebracht wordt/nml 297€
Daar hanteren ze dus de omgekeerde volgorde al.
Hoe meer kinderen, hoe groter het verlies dus.

Bovendien en niet minder belangrijk is ook het feit dat diezelfde bedragen al ongeveer 25 jaar standhouden. Index? Wie.wat.waar?

Bovendien heb je kinderen die lang en goed studeren en tot hun 25 jaar dacht ik als student dat kunnen krijgen, samen met nog enkele andere studiebeurzen of dergelijke. Maar heb je ook kinderen die niet kunnen studeren, onvermogend zijn tot studeren en dus vroegtijdig van school af moeten en bijna verplicht zijn een wachtuitkering aan te vragen waardoor ze dus financieel benadeeld worden tegenover hun "meerdere" en geen kindergeld meer ontvangen of andere dingen kunnen genieten.
Komt daar nog eens het fiscaal nadeeltje van achter de hoek ook toch? Want corrigeer mij gerust indien nodig, maar een kind 18 op wachtgeld uitkering valt niet langer meer ten laste dacht ik van de ouders.

Ik vind dit een onrechtvaardig stelsel.
Nog iemand?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 21:39   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Als de kinderen gaan werken of een wachtuitkering genieten, valt het kindergeld weg.
Dit geldt trouwens ook voor studenten: eens ze een bepaald bedrag verdienen met studentenjobs of weekendwerk, valt het kindergeld weg. Als je over een bepaald bedrag gaat dat verdiend wordt, val je inderdaad niet meer ten laste van de ouders. Ik weet niet goed wat daar zo raar aan is: sta je financieel op eigen benen, dan valt de 'sponsoring' weg.
Oud 21 maart 2005, 22:12   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Als de kinderen gaan werken of een wachtuitkering genieten, valt het kindergeld weg.
Dit geldt trouwens ook voor studenten: eens ze een bepaald bedrag verdienen met studentenjobs of weekendwerk, valt het kindergeld weg. Als je over een bepaald bedrag gaat dat verdiend wordt, val je inderdaad niet meer ten laste van de ouders. Ik weet niet goed wat daar zo raar aan is: sta je financieel op eigen benen, dan valt de 'sponsoring' weg.
Kindergeld is een inkomen
Wachtgeld of leefgeld voor een minderjarige is een inkomen
Naargelang het aantal kinderen kan het één zelfs het andere overtreffen.
Beiden thuiswonend maar wel verschil. Fiscaal verschil voor de ouders. Discriminerende bedragen tussen de kinderen onderling.
Geen aanpassingen in indexatie
Nou ja, het is een open discussie dus met veel inhoudelijke punten en maatschappelijk.
Ik zou bijna zeggen, zoek de verschillen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:23   #4
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Kindergeld moet volledig afgeschaft worden. Wil je een kind op de wereld zetten ? Geen probleem, maar betaal er ZELF voor.
Waarom moet ik opdraaien voor iemand zijn kinderen ????
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:34   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Kindergeld moet volledig afgeschaft worden. Wil je een kind op de wereld zetten ? Geen probleem, maar betaal er ZELF voor.
Ik hoop dat je zelf ook eens meemaakt hoe duur kinderen zijn om te onderhouden. En hoe essentieel ze zijn voor onze maatschappij.

Men moet kinderen, desnoods met veel belastingsgeld, alle kansen geven die ze verdienen. Ze zijn onze toekomst. Dan moeten misschien maar wat volwassenen en bejaarden kinkloppen.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:39   #6
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onderwijs moet normaal gratis zijn en daarvoor dient dus het kindergeld, we betalen dus allemaal voor gratis onderwijs en niet zozeer voor het kind.

En meneer komt waarschijnlijk uit een zeer gegoede familie zeker?
Het kindergeld moet blijven vind ik,alleen mogen er wel wat hervormingen komen hierin.

vooral het probleem dat hier in het begin werd aangehaald is ergens een soort dicriminatie.
Iemand die vroeg stopt met studeren door omstandigheden heeft eigenlijk even veel rechten als diegene die tot zijn 25ste kan en wil studeren.

Wel wil ik even toelichten dat een groot aantal kinderen per gezin niet te veel gestimuleerd mag worden.Er is nu al zoveel overbevolking op de aarde dat we toch niet een te grote babboom krijgen door het financiële aspect daarom dat het misschien goed is om kindergeld te geven tot een max van 3 kinderen.
Zo kunnen we misschien dan ook het geboortecijfer bij allochtonen doen laten dalen indien zij niet meer onbeperkt voor elk kind kindergeld blijven krijgen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 01:23   #7
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ieder kind dat geboren wordt hier in Belgie zou automatisch een basisinkomen moeten krijgen. Dat basisinkomen wordt dan beheerd door de ouders tot de meerderjarigheid. Vanaf dan krijg je een volwaardig basisinkomen. Minderjarigen die door moeilijke omstandigheden thuis vroegtijdig weg moeten - moeten vroeger het volwaardig basisinkomen kunnen bekomen. En het stelsel - kindergeld ja dat moet afgeschaft worden ja
het stelsel is een typisch voorbeeld van wat ik zou noemen
kleine lettertjes - politiek.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 02:23   #8
Najim
Partijlid

Najim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt geen kinderen.
Oud 22 maart 2005, 03:01   #9
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik ook niet

eerst bestaanszekerheid verwerven

dan pas kweken lijk konijnen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 07:59   #10
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Wel wil ik even toelichten dat een groot aantal kinderen per gezin niet te veel gestimuleerd mag worden.Er is nu al zoveel overbevolking op de aarde dat we toch niet een te grote babboom krijgen door het financiële aspect daarom dat het misschien goed is om kindergeld te geven tot een max van 3 kinderen.
Zo kunnen we misschien dan ook het geboortecijfer bij allochtonen doen laten dalen indien zij niet meer onbeperkt voor elk kind kindergeld blijven krijgen.
Niemand krijgt toch kinderen omwille van het kindergeld? Met dat kindergeld dek je immers niet de kosten die een kind met zich mee brengt.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 08:03   #11
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

We leven ondertussen allang niet meer in die tijden dat er zoveel mogelijk kinderen gebaard worden om zoveel mogelijk werkvolk te hebben op het veld.
Nu telt kwaliteit meer dan kwantiteit.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 08:04   #12
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Niemand krijgt toch kinderen omwille van het kindergeld?
Euuuuhhhh,waar woont u?Hebt u al eens goed rondgekeken?
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 08:15   #13
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Euuuuhhhh,waar woont u?Hebt u al eens goed rondgekeken?
Ja, en wat moet ik dan zien? Heb jij kinderen? Weet je hoeveel een kind je kost? Je komt er absoluut niet met het kindergeld hoor. Ik geloof echt niet dat er mensen zijn die kinderen krijgen om te kunnen profiteren van het kindergeld.
Oud 22 maart 2005, 08:18   #14
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en wat moet ik dan zien? Heb jij kinderen? Weet je hoeveel een kind je kost? Je komt er absoluut niet met het kindergeld hoor. Ik geloof echt niet dat er mensen zijn die kinderen krijgen om te kunnen profiteren van het kindergeld.
Sorry,maar u hebt me verkeerd begrepen.Ik heb een kind ja en tuurlijk weet ik hoeveel kinderen kosten.
Maar ik bedoelde met mijn post dat er wel degelijk mensen zijn die kinderen op de wereld zetten voor het belastingsvoordeel en kindergeld.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 09:54   #15
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Belachelijke egoistische mensen. Snappen jullie niet dat mensen zonder kinder voor jullie kindjes moeten opdraaien ?

Willen jullie kinderen op de wereld zetten ? Geen probleem, betaal er wel zelf voor! Basisinkomen voor alle kinderen ? Lol, leg een spaarboekje voor uw kinderen aan. . Maar neen, laat de anderen maar voor uw kinderen opdraaien

Leuk idee hoor!!!
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 11:13   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

En als ze arm zijn dan stelen ze om te overleven.
En dan opsluiten en zeggen van "ge moest maar"...
Typisch.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 11:22   #17
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Belachelijke egoistische mensen. Snappen jullie niet dat mensen zonder kinder voor jullie kindjes moeten opdraaien ?

Willen jullie kinderen op de wereld zetten ? Geen probleem, betaal er wel zelf voor! Basisinkomen voor alle kinderen ? Lol, leg een spaarboekje voor uw kinderen aan. . Maar neen, laat de anderen maar voor uw kinderen opdraaien

Leuk idee hoor!!!
Wie is er hier eigenlijk egoïstisch? Onze kinderen zijn onze bezit niet, ze worden groot en vliegen het nest uit net als jij. Jij bent ook iemands kind en bent groot geworden dankzij de zorgen van anderen. Het zijn wel deze kinderen die de samenleving van morgen vormen, die zullen bijdragen voor de pensioenen, die een oplossing zullen moeten zoeken voor de vervuiling waarmee wij hen opgezadeld hebben, die geneesmiddelen gaan vinden tegen vreselijke ziektes enz enz. Het welzijn van de kinderen gaat de hele samenleving aan.
Oud 22 maart 2005, 11:38   #18
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Kinderen zijn onze toekomst. Dus kindergeld is een investering in de toekomst. Als er mensen zijn die hun kinderen verwaarlozen maar toch het kindergeld opstrijken voor eigen luxe moet men tegen deze enkelingen optreden. Kindergeld zou wel moeten beperkt worden. Je kan je afvragen of het wel verantwoord is om nog gezinnen te hebben van 10 kinderen en meer. Een maximum van 5 kinderen kindergeld geven en de rest moet je zelf maar financieren vind ik geen slechte oplossing. Het kindergeld zou best ook hetzelfde zijn voor elk kind. Dus de hoogste vergoeding vanaf het 3de kind zou ook toegekend moeten worden aan het 1ste en 2de kind.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 11:59   #19
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Kinderen zijn onze toekomst. Dus kindergeld is een investering in de toekomst. Als er mensen zijn die hun kinderen verwaarlozen maar toch het kindergeld opstrijken voor eigen luxe moet men tegen deze enkelingen optreden. Kindergeld zou wel moeten beperkt worden. Je kan je afvragen of het wel verantwoord is om nog gezinnen te hebben van 10 kinderen en meer. Een maximum van 5 kinderen kindergeld geven en de rest moet je zelf maar financieren vind ik geen slechte oplossing. Het kindergeld zou best ook hetzelfde zijn voor elk kind. Dus de hoogste vergoeding vanaf het 3de kind zou ook toegekend moeten worden aan het 1ste en 2de kind.
Tja, maar wie kan er nu oordelen over het maximum aantal kinderen dat nog acceptabel is? De één vind drie al te veel, een ander vind 6 het maximum en nog een ander vind dat het gerust moet kunnen om voor een heel groot gezin te kiezen. Hoe kan je daar nu een grens in trekken? Welk signaal geef je daarmee trouwens aan dat kind die toevallig de zesde is en daardoor geen kindergeld krijgt? Dat hij er eentje te veel is?
Oud 22 maart 2005, 12:05   #20
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Tja, maar wie kan er nu oordelen over het maximum aantal kinderen dat nog acceptabel is? De één vind drie al te veel, een ander vind 6 het maximum en nog een ander vind dat het gerust moet kunnen om voor een heel groot gezin te kiezen. Hoe kan je daar nu een grens in trekken? Welk signaal geef je daarmee trouwens aan dat kind die toevallig de zesde is en daardoor geen kindergeld krijgt? Dat hij er eentje te veel is?
Als je 10 kinderen hebt kan je ze nu al niet alles geven omdat het er nu eenmaal teveel zijn. Ik heb nog een vriendin gehad die uit een gezin kwam van 10. Ze vond hier helemaal niets leuk aan, je hebt totaal geen privacy en iets nieuws krijgen was er nooit bij, en de mama had nooit tijd.

Het zou eerder zijn om deze mensen een beetje te beschermen tegen zichzelf. Uiteindelijk mogen ze nog zoveel kinderen nemen als ze willen maar de maatschappij draait er niet meer zoveel voor op.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be