Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 16 maart 2005, 09:42   #1
Dinooke
Burger

Dinooke's schermafbeelding

Standaard CD&V zit verveeld met storm en drang van Eric Van Rompuy

Citaat:
B-H-V: CD&V zit verveeld met storm en drang van Eric Van Rompuy (16/03 05:04)

Brussel-Halle-Vilvoorde voor Pasen van de baan? Zoals de zaken er vandaag voorstaan, zal daar een klein mirakel voor nodig zijn. Elke dag die voorbijgaat, duwt het kartel CD&V-N-VA een beetje meer in een Catch 22-situatie. En de Vlaamse regering in de vernieling.

Hoe langer het duurt, hoe meer de top van CD&V geklemd raakt tussen realpolitik en partijpolitieke positie. Het eerste fluistert vooral partijvoorzitter Vandeurzen en Vlaams minister-president Leterme in om zich op zijn minst publiek gedeisd te houden, het tweede verhoogt de druk om mee de trom te roeren met de Vlaamse burgemeesters van de Brusselse rand.
Op het ene, realpolitieke front heeft men nog altijd vertrouwen in de oplossingsbereidheid van de SP.A, en zelfs van de PS. Op dat front wegen discrete contacten nog altijd meer dan publieke verklaringen. Maar de principes (Splitsing gisteren!) zijn wel publiek gemaakt en dienen ook publiek verdedigd te worden. Elke dag zonder ook maar een eerste wolkje witte rook uit de biechtstoel van de federale regering brengt het kartel in een lastig parket. En met het kartel ook de hele Vlaamse coalitie.
Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) liet gisteren opnieuw zijn tanden zien. In Het Laatste Nieuws dreigt hij ermee om vanaf vandaag de Vlaamse regering ook echt in de wind te zetten indien de splitsing van B-H-V uitblijft. Tot nu toe beperkte zijn dissident gedrag zich tot een onthouding bij stemmingen in het Vlaams Parlement. Maar Van Rompuy sluit niet uit dat er in de fracties van CD&V en N-VA vanaf vandaag ook op "de rode knop" wordt gedrukt. (Eigen berichtgeving)
Het wordt stilletjes aan tijd, dat er daden volgen na zoveel verstreken deadlines!
Dinooke is offline  
Oud 16 maart 2005, 12:51   #2
ilfalco
Minister-President

Standaard

Hoe kan je er nu vanaf vandaag mee dreigen , wat een zeveraar ... eerst was het voor nieuwjaar dan voor de krokus. En wat maakt het uit dat hij als enkeling niet meer mee stemt.

Was Van rompuy niet de man die een communautaire big-bang beloofde. maar uiteindelijk moet de vlaming indit land betalen om gelijke rechten te krijgen...

Laatst gewijzigd door ilfalco : 16 maart 2005 om 12:52.
ilfalco is offline  
Oud 16 maart 2005, 13:35   #3
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Eerst zien, en dan geloven.
Oud 16 maart 2005, 16:42   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Los van de discussie B-H-V lijkt het mij een vertegenwoordiger onwaardig om stemgedrag in een bepaalde kwestie laten af te hangen van vooruitgang in andere kwesties.

Beweren dat onze representatie in eer en geweten stemt, is reeds een giller van formaat: meerderheid stemt 'pro' braafjes de partijlijn volgend. Doch stemgedrag niet langer afhankelijk maken van de inhoud der kwestie die ter stemming aangeboden wordt, lijkt me getuigen van een verregaande abberantie en totale verwildering van politieke zeden.

Boeh!!!!
Awoert!!!
Oud 2 april 2005, 19:22   #5
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Los van de discussie B-H-V lijkt het mij een vertegenwoordiger onwaardig om stemgedrag in een bepaalde kwestie laten af te hangen van vooruitgang in andere kwesties.

Beweren dat onze representatie in eer en geweten stemt, is reeds een giller van formaat: meerderheid stemt 'pro' braafjes de partijlijn volgend. Doch stemgedrag niet langer afhankelijk maken van de inhoud der kwestie die ter stemming aangeboden wordt, lijkt me getuigen van een verregaande abberantie en totale verwildering van politieke zeden.

Boeh!!!!
Awoert!!!
Ik treed je hierin bij. Al blijft er dan kwa 'protest' niet veel meer over, dan een motie van wantrouwen tegen de regering, wat (veel te) verregaand is.
Flandriar is offline  
Oud 3 april 2005, 16:04   #6
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Had al veel vroeger moeten gebeuren, toont nogmaals het ware Vlaamse karakter van die partij. B-H-V is blijkbaar niet belangrijk genoeg voor de Vlaamse partijen.
We zijn nu verdomme al 3 April en nog altijd is er niets gesplitst.
Internaut is offline  
Oud 3 april 2005, 16:22   #7
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Zijn er mensen hier op het forum afkomstig van BHV?Zo ja,hoe is de sfeer daar op het moment?

Novalis
Grellig is offline  
Oud 3 april 2005, 16:34   #8
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Ikzelf, in de onmiddelijke rand rond Brussel.

Algemene ontgoocheling uiteraard. Mensen die hier niet wonen begrijpen meestal niet waarom de splitsing zo broodnodig is.
N-VA zal hier niet veel meer aan de bak komen denk ik. Ik ken er al veel die zwaar ontgoocheld zijn. Ik vermoed dat het ook niet lang meer zal duren voor Mark DM zijn conclusies trekt.
Betweter is offline  
Oud 3 april 2005, 17:04   #9
Don Quichote
Banneling

Standaard

Voorlopig zie ik geen verschil tussen de N-VA en de vroegere VU, in tijden van neergang.

Het wordt inderdaad zielig.

BHV beschouw ik dan nog als een bijzaak, ten vergelijke met de echte Vlaamse kwesties.
Don Quichote is offline  
Oud 3 april 2005, 17:20   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat ze die Vlaemsche regering maar doen vallen (indien mogelijk). Die hebben we toch niet nodig.
Hans1 is offline  
Oud 3 april 2005, 17:21   #11
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat ze die Vlaemsche regering maar doen vallen (indien mogelijk). Die hebben we toch niet nodig.
Voorwaar weer een constructieve bijdrage aan dit forum.
Betweter is offline  
Oud 3 april 2005, 17:44   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat heb ik stellig van de Vlaams-nationalisten hier geleerd. Dit is de enige taal die jullie begrijpen, spijtig genoeg.
Hans1 is offline  
Oud 4 april 2005, 09:20   #13
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf

als de franstaligen het vuil spelen bv met de alarmbelprocedure dreigen vind je hen nochtans goede onderhandelaars...

Dit heet 'macht' en het maakt deel uit van de partijpolitiek. al weet ik niet of het zoden aan de dijk zet.
Oud 4 april 2005, 10:40   #14
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp dat de CD&V fractie het niet prettig vindt dat één van hun leden dergelijke uitspraken maakt. Tegen bepaalde voorstellen tot decreet stemmen omdat er bij een ander dossdier nauwelijks of geen vooruitgang wordt geboekt, is ook niet verstandig. Daarbij ondermijn je, in mijn ogen, alleen maar je eigen geloofwaardigheid.

Maar ik begrijp anderzijds ook wel het standpunt van Van Rompuy. Als het ten minste niet om loze woorden gaat, wil hij een duidelijk signaal geven dat het Vlaams regeerakkoord niet wordt nageleefd. In dit regeerakkoord staat immers: "De Vlaamse Regering en haar regeringspartijen nemen het engagement, zoals verwoord in de verklaring van 13 mei ten overstaan van de burgemeesters van het arrondissement Halle-Vilvoorde over."

Volgens een nieuwsbericht op de website van Bart Somers houdt dit engagement in dat "indien de splitsing niet onmiddellijk wordt gerealiseerd, hun fracties in Kamer en Senaat [van VLD en SP.a-SPIRIT] de ingediende wetsvoorstellen onverwijld zullen goedkeuren."
(http://www.bartsomers.be/persberichten.php?item=285)
Dave Brocatus is offline  
Oud 5 april 2005, 18:10   #15
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop op een krachtige reactie van de rand-burgemeesters, die dan idd. afstand nemen van de houding van de trad. Vl. partijen.
Tijd om de boel nu echt op de spits te drijven.
Zoniet wordt er niet gesplitst of indien wel, een splitsing waarbij de remedie erger is dan de ziekte.
Tijd om nu echt een ultimatum te eisen!!
Oud 6 april 2005, 20:54   #16
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Ik hoop op een krachtige reactie van de rand-burgemeesters, die dan idd. afstand nemen van de houding van de trad. Vl. partijen.
Tijd om de boel nu echt op de spits te drijven.
Zoniet wordt er niet gesplitst of indien wel, een splitsing waarbij de remedie erger is dan de ziekte.
Tijd om nu echt een ultimatum te eisen!!
Ultimatums zijn niet meer geloofwaardig.
Flandriar is offline  
Oud 7 april 2005, 12:38   #17
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flandriar
Ultimatums zijn niet meer geloofwaardig.
Neen, van de trad. partijen verwacht geen enkel ultimatum.

Enkel, het ware mooi mochten de rand-burgemeesters wel een ultimatum stellen,
gekoppeld aan "haalbare" maatregelen, indien dit ultimatum niet gehaald wordt.

Want de show die nu opgevoerd wordt door de trad. Vlaamse partijen, tart elke verbeelding.
Dat zulks niet ongestraft blijft, spreekt voor zich.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be