Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april Vurig verdediger van de burgerreferenda op volksinitiatief als zijnde het ideale middel voor 'het verdiepen van de democratie' (de titel van zijn boek). Prominente figuur binnen de beweging voor directe democratie en specifiek de organisatie WIT (Werkgroep Implementatie Tijdsgeest). Verhulst frequenteert reeds lange tijd dit forum. Nu kan u hem rechtstreeks uithoren in een forumsessie.

Discussietools
Oud 28 maart 2005, 12:29   #1
Denker
Vreemdeling

Standaard Directe democratie en anthroposofie

Als ik de lijst van oprichters bekijk van de 'Werkgroep Implementatie Tijdsgeest' dan kom ik enkele mensen tegen (of misschien allemaal?) die iets te maken hebben met de Steinerschool in Antwerpen. Welke band is er met de Anthroposofische Vereniging of de anthroposofie als idee an sich? Zijn er bepaalde ideeën die voortvloeien uit die filosofische stroming?
Denker is offline  
Oud 29 maart 2005, 21:52   #2
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denker
Als ik de lijst van oprichters bekijk van de 'Werkgroep Implementatie Tijdsgeest' dan kom ik enkele mensen tegen (of misschien allemaal?) die iets te maken hebben met de Steinerschool in Antwerpen. Welke band is er met de Anthroposofische Vereniging of de anthroposofie als idee an sich? Zijn er bepaalde ideeën die voortvloeien uit die filosofische stroming?
Ikzelf ben antroposoof, al zou ik niet precies weten wat dat is. Steiner is in mijn leven een zeer belangrijke inspiratiebron. Hij heeft zich heel radicaal pro democratie uitgesproken, er tegelijk evenwel bij vermeldende dat democratie absoluut niet geschikt is om op alle levensdomeinen in te grijpen. Democratie moet zich met name niet bezighouden met het geestesleven, onderwijs, vrij spreekrecht, cultuur enz., en ook niet met het nemen van economische initiatieven of het opleggen van economische voorkeuren. Die levensdomeinen dienen hun eigen organisatievormen te scheppen, los van de staat (die aldus een rechtstaat kan worden).Zie bv
http://www.anthroposophy.com/Steiner...-GA023-01.html
Ik verwijs ook nog eens naar
http://www.directe-democratie.be/pub...2004.html#stei
voor wat meer toelichting.

Met de antroposofische vereniging heeft het ijveren voor de invoering van de democratie niets te maken. Ik denk trouwens dat heel wat 'sofen' geloven dat België min of meer een democratie is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be