![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ben niet zo aan de NVA, maar als het goed is, mogen we het ook zeggen.
DEEL DE PASSIE. Jan Peumans: ,,Walen zijn vriendelijker'' Van onze medewerker Bart Janssen 20/08/2005 ![]() AANSLUITENDE DOSSIERS ![]() ,,Voorgekauwde routes doen we niet. Wij baseren ons op een stafkaart om een eigen route uit te stippelen. Wat die detailkaarten niet vermelden, is wanneer het een privé-weg is. Af en toe lopen we eens verkeerd. Dan nemen we het openbaar vervoer tot we op het punt zijn waar we weer juist lopen. In de omgeving van Stoumont waren we ooit helemaal het noorden kwijt. Het was donker, we kwamen aan een waterloop uit en dachten: ,,Hier geraken we nooit uit.'' Op de tast hebben we de rivier gevolgd tot we aan een brug kwamen. Toen hebben we even schrik gehad. Maar we zijn altijd thuisgeraakt van onze wandelingen. Dat is wel duidelijk.'' (lacht) ,,In Vlaanderen loop ik niet zo graag; als je in de Kempen komt en je hebt twee dennen gezien, dan heb je heel de Kempen gezien. Naar Scherpenheuvel wandelen heb ik ook maar één keer gedaan. 's Nachts wandelen, het zei me niets. Ik wil iets kunnen zien. Kilometers vreten interesseert me niet. Samen met mijn vrouw wandel ik 500 kilometer per jaar. Dat is niet veel, maar wel genoeg. Het liefst elk weekend, als het kan in Wallonië.'' ,,Mijn ultieme droom is te voet naar Santiago de Compostela te gaan. Dat is 2.300 kilometer. Als je er twintig per dag doet, ben je meer dan drie maanden onderweg. Daar heb ik nu de tijd niet voor, misschien iets voor na mijn politieke carrière.'' ,,Meestal gaan mijn kinderen niet mee. Mijn oudste zoon is al wel mee geweest op een korte wandelvakantie. We nemen dan de auto en rijden ergens naartoe. Met de rugzak trekken we daar dan twee dagen rond. Vorige week hebben we de auto in Spa gezet. Van daaruit zijn we naar Trois-Ponts gewandeld, zo naar de watervallen van Coo. We hebben geslapen in Stavelot. Via het circuit van Francorchamps - een hele mooie wandelweg - zijn we dan naar het beginpunt teruggegaan.'' ,, In mijn schriftje noteer ik altijd welke toer we hebben gedaan, zie je. Vroeger beschreef ik de wandelingen wel uitgebreider dan nu. Nu volstaan enkele plaatsnamen. In de provincie Luik kennen we de meeste dorpjes op ons duimpje.'' ,,Als je in de Ardennen gaat wandelen, kom je in bosrijke gebieden. Veel mensen hebben daar een hond. Die loopt gegarandeerd los. Zo zijn we al een paar keer bedreigd geweest. Nu hebben we een toestelletje om honden op afstand te houden. Je duwt op de knop en het dier houdt zich gedeisd. Thuis moet ik met dat toestel oppassen om er niet toevallig op te drukken. Onze kat kan daar niet goed tegen.'' ,,Wallonië is heel afwisselend. Je kunt daar lang op een plateau of in een vallei lopen. Bij het klimmen word je beloond met prachtige vergezichten. Er zijn geen mooiere valleien dan die van de Semois. Die rivier wil ik nog eens van de bron tot de monding aflopen. '' ,,Hier in Zuid-Limburg gapen de mensen je na. Walen zijn daarentegen heel behulpzaam. Ze groeten je ook vriendelijk. Als je dat in Vlaanderen doet, zie je de mensen denken: 'Maar ik ken u toch niet. Ik heb geen zaken met u.' De mensen hier worden steeds onverdraagzamer. Misschien moesten ze wat meer wandelen.'' ,,Mensen zijn steeds verwonderd dat we zo graag naar Wallonië gaan. Ik zit bij de N-VA, ik moet dus iets tegen de Walen hebben. Flauwekul natuurlijk. Ik leer steeds meer over Wallonië en ik krijg meer en meer respect voor de Walen.'' ,,De Voerstreek is onze toplocatie, mijn tweede thuisstreek. In de jaren '80 heb ik er alle sluipwegen leren kennen tijdens de betogingen voor Voeren Vlaams. Ik ken de streek beter dan de Voerenaars. Als er iets gepubliceerd wordt over Voeren moet ik dat hebben. Dat geldt ook voor alle gebieden in Wallonië waar we gaan stappen.'' ,,Wandelen en lezen gaan samen. Zo leer ik de ziel van de Walen steeds beter kennen. Ik heb allerhande publicaties over de geschiedenis van een streek, over de natuur, de archeologie en het cultuurpatrimonium. De Walen bewaren hun verleden veel beter dan de Vlamingen, dorpen behouden er veel meer hun authentiek karakter. Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.'' ,,We kennen er ook de meeste cafés en restaurants. Onderweg moet ik altijd een café tegenkomen. Dan drink ik koffie - bij voorkeur twee koppen - dat is mijn turbo. In sommige regio's is er niets, dan mis ik mijn koffie wel. Weet je wat het geheim is? Bananen en cola, dat is de beste brandstof. 's Middags picknicken we, gewoon wat flinke boterhammen, en 's avonds gaan we ergens lekker eten. (laconiek) Noem het onze bijdrage tot de Waalse economie.''
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Och velen in Limburg denken als die Peumans...
er is steeds een grote verbondenheid geweest tussen Zuid-Limburgers en Luikenaars... iedereen van mijn tijd kende de Limburgse en Luikse "plat" dialecten en iedereen ging met iedereen vriendschappelijk om... er werd veel onder elkaar getrouwd... kortom de Haspengouwer, de Condruzien, de mensen van Herve en de Oost-Kantons... alles was fijn tot sommigen de verbindingen afkapten of moeilijker maakten... kwasie honderd jaar gingen de mensen van Sint-Truiden tot Heers vaker naar Luik dan naar elders... maar Peumans zelf, als baas van de lijn, vond het nodig om de buslijn van vroeger maar tot de rotonde in Oreye te laten lopen, als Si,nt-Truidense stadsbus sinds een paar jaar, gelukkig bleef Tongeren-Luik bestaan... maar ja... Vlaanderen... moet het zijn... daar waar wij Haspengouwers van dat wangedrocht niets moeten hebben....
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Hij heeft gelijk. Zuid-Belgen zijn dikwijls vriendelijker. Maar dat mogen we niet zeggen, zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() En maar veralgemenen: Walen zijn vriendelijker, Vlamingen zijn racistisch, moslims zijn allemaal lieve verdraagzame mensen... Enzovoort.
Is dat op basis van wat wandelinkjes in de Ardense bossen? Ge kunt misschien eens gaan wandelen in de bidonvilles van Charleroi ofzo.... Eens zien of ge dan nog zo piept... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja een ardenois die van zijn inkomen afhankelijk is van de vlamingen en hollanders die in zijn friterie of café hun poen komen opdoen met een bewoner van Bergen of Charleroi, 't is al heel iets anders vrees ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() mentaliteitsverschillen
![]() ![]() waarschijnlijk is dit nu opeens geen probleem |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() ik ga trouwens akkoord; rondtrekken in de Ardennen is gewoon zalig. En die paar mensen (veelal boeren) die je tegenkomt, die zijn inderdaad vriendelijk en gastvrij. Anders is het als je in nieuwbouw- en stedelijke gebieden komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat verhaal van die nva-burgemeester illustreert nu ook weer wat wij hier al 1000 keer hebben willen aantonen:
streven naar een onafhankelijk Vlaanderen wil niet zeggen dat we iets hebben tegen Wallonië of tegen de Walen. Zo veronderstel ik ook dat diegenen die voor de distrikten zijn in Antwerpen, niets tegen de inwoners van de andere distrikten hebben. Zo veronderstel ik ook dat wie in het Meetjesland woont, goede kontakten kan hebben, werken, lief vinden .... in Zeeuws Vlaanderen ..... Mensen uit Sint-Niklaas zijn Oost-Vlamingen, maar toch ook een beetje Antwerpenaar. Nog eens: hoe je je overheid organiseert, heeft niks te maken met je gevoelens voor andere mensen. Zolang je dat niet snapt, snap je niets van de echte Vlaamse beweging.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||
|
![]() Citaat:
er zijn volgens mij toch echt wel weinig mensen waarbij dat wél het geval is. In ieder geval, een grove veralgemening van zij die dit over de 'flaminganten' beweren.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2005 om 20:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Jan Peumans, is een veel te grote intellectueel om zich te verlagen tot platte volkshaterij tegen elkaar.
Dit is in mijn ogen de beste mandataris die we nu hebben in N-VA |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Neen, Walen zijn veelal socialer dan de cynische Vlamingen. In tegenstelling tot wat vele Nedelandstalige Belgiscisten ook zullen denken: Charleroi is wel degelijk een aangename stad om in te lopen, met vriendelijke mensen. Ik denk dat Jan Peumans meer van Wallonië kent dan de doosnee Belgiscist: hij ziet de positieve en de de negatieve verschillen tussen beide volkeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 29 augustus 2005 om 22:03. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
|
![]() Citaat:
nee serieus: de Waalse politici werken profiteriaat in de hand. Da's al wat schoner gezegd hé. Aan armoede kan de doorsnee Waal totaal niks doen, en geld kan nooit een goed argument zijn om Vlaanderens onafhankelijkheid uit te roepen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2005 om 22:06. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Banneling
|
![]() Verander ze dan en stem B.U.B.. Ik denk niet dat stemmen voor het VB of de NVA daar iets aan gaat veranderen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 29 augustus 2005 om 22:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
|
![]() Citaat:
Wat niet wegneemt dat wij ons moeten neerleggen bij het feit dat HUN politiek de ONZE beïnvloedt en blijft beïnvloeden, tot in den treure toe. De PS-'non' heeft Vlaanderen al genoeg gekweld. En dáartegen stem ik onderandere bij de verkiezingen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2005 om 22:11. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Ah, weer zo'n kinderachtige theorie van een afgestompte flamingant. Lachwekkend gewoon.
1. Er bestaan geen Walen. 2. aldus kan men nooit spreken over een zg. Waalse psyche "Schoenmaker, blijft bij uw leest" zegt een spreekwoord. Dat raad ik ook mijnheer Peumans aan. Waarom niet liever wat gaan vendelzwaaien ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |