Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2004, 14:26   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Staatkundige toekomst Nederlandse Antillen

Voor de verandering eens een buitenlands 'communautair' (staatkundig) onderwerp: de toekomst van de Nederlandse Antillen.

Ik weet niet hoeveel hierover bekend is in Vlaanderen, maar momenteel worden voorbereidingen getroffen voor een 'evaluatie' van het Statuut voor het Koninkrijk, dat de basis vormt voor de verhoudingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden en december a.s. 50 jaar bestaat. De ondertekening eind 1954 door Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen (Nederlands-Nieuw-Guinea bleef hier destijds buiten, hoewel het t/m 1962 ook bij Nederland hoorde) betekende het officiële einde van het koloniale tijdperk. Sindsdien bestond het Koninkrijk uit drie op papier gelijkwaardige 'Landen'. Na de onafhankelijkheid van Suriname eind 1975 bleven er twee Landen over, maar sinds het verkrijgen van de 'status aparte' (status van Land) door het voormalig Antilliaanse eiland Aruba in 1986 zijn het er weer drie.

Hoewel het in de eerste helft van de 20ste eeuw economisch erg goed ging met de Antillen door de grote olieraffinaderijen, stortte de arbeidsmarkt daar door automatisering in de jaren zestig en afslanking in de jaren tachtig volledig in. Aruba wist zich hieraan te onttrekken door het toerisme enorm uit te bouwen (hoewel dat na 11 september 2001 niet zo'n stabiele basis bleek te zijn), maar met name het grootste eiland Curaçao kampt nog steeds met veel sociale problemen. De andere Antilliaanse eilanden worden de dupe van de aandacht die Curaçao opeist en het overwicht van dat eiland in de Antilliaanse politiek met 14 van de 21 zetels in de Staten (het Antillaanse parlement).

Dit probleem speelde al begin jaren negentig, toen er referenda op alle vijf Antilliaanse eilanden (Curaçao, Bonaire, Sint-Maarten, Sint-Eustatius en Saba) werden gehouden over de toekomst van de Antillen. De bevolking koos toen voor herstructurering van de Antillen en handhaving van de eenheid. Die herstructurering van de organisatie en de verhoudingen echter heeft helaas niets opgeleverd. Integendeel zelfs: de problemen op Curaçao zijn verder gegroeid (in Nederland ondervinden we daar nu ook de gevolgen van: drugssmokkel en overlast van overgekomen Antilliaanse probleemjongeren) en de onvrede op de andere eilanden groeide evenzeer.

In 2000 hield het eiland Sint-Maarten (d.w.z. het zuidelijke deel van het eiland, het noordelijke deel is een Franse gemeente in het departement Guadeloupe) een nieuw staatkundig referendum waarin de bevolking zich uitsprak voor een 'status aparte'. Nederland ging daar niet op in omdat het Sint-Maarten te klein vond voor een status aparte en het de eenheid van de Antillen wilde bewaren, om niet met zes eilanden apart te hoeven overleggen. Nu de evaluatie van het Statuut voor de deur stond en Nederland toch bereid is de relatie te herzien besloten ook de andere Antilliaanse eilanden referenda te houden: Bonaire op 10 september, Saba op 1 oktober, Sint-Eustatius eind dit jaar en Curaçao maart 2005.

De uitslag op Bonaire bevestigt dat het Land Nederlandse Antillen zijn langste tijd gehad heeft. Er waren vier opties bij het referendum:
A Behoud van de Antillen als eenheid (status quo)
B Directe banden met Nederland
C Status van Land binnen het Koninkrijk
D Volledige onafhankelijkheid

De uitslag is te zien op dit bord bij het Bestuurskantoor in Kralendijk (de hoofdstad van Bonaire):

59,5% kiest voor directe banden met Nederland (B)
24,1% kiest voor de status van autonoom Land binnen het Koninkrijk (C)
15,9% kiest voor behoud van de banden met de Antillen (A)
0,5% kiest voor volledige onafhankelijkheid (D)

Directe banden houdt in dat Bonaire rechtstreeks met Den Haag overlegt over onderwerpen als onderwijs, justitie, sociale voorzieningen en gezondheidszorg. Die relatie lijkt nog het meest op die van een (autonome) provincie. Het ruim 13.000 inwoners tellende Bonaire heeft ook geen reële mogelijkheden om zich te redden als autonoom Land zoals Aruba (90.000 inw.), laat staan als onafhankelijk land. De bevolking ziet dat blijkbaar in.

Verwacht wordt dat de eilandjes Saba en Sint-Eustatius eveneens zullen kiezen voor directe banden met Nederland. Curaçao zou dan weer net als Sint-Maarten voor de status van autonoom Land kunnen kiezen. Het Statuut zal sowieso opengebroken en herzien moeten worden.
De uitslag van vorige week betekent in ieder geval dat minstens één eiland na 50 jaar zelfstandigheid onder Antilliaanse vlag terug wil keren naar directe banden met het 'moederland' en dat is toch wel opmerkelijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 15:15   #2
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Interessant. Ik heb ook al nagedacht over het vraagstuk van de Antillen in een Groot-Nederlandse confederatie.

Probleem is dat Nederland nu een unitair land is, dus als je tussen de eilanden en Nederland een directe band wil creëren, moeten ze meteen een provincie worden, met heel wat beperktere bevoegdheden.

Ik zou voor een optie kiezen tussen de twee hoogst scorende opties: zowel directe banden als autonomie.

Dat vereist dan wel dat Nederland een federatie wordt. In dat debat wordt de hereniging van Vlaanderen (en eventueel België) met Nederland dan ook technisch heel wat eenvoudiger: het volstaat dan dat Vlaanderen een deelstaat wordt -met secessierecht- van Nederland, zoder dat er een apart frame moet worden opgericht.

De keuzeopties zijn voor de rest zeer beperkt: men moet gewoon doen wat het volk beslist. Wil men de Nederlandse Antillen opblazen: so be it.

Ik kan overigens de keuze van Bonaire best begrijpen, gezien de dominantie van Curacao (dat Aruba al eerder deed afscheiden) en de enorme afstand tot de Bovenwindse Eilanden...

Je ziet, separatisme is best interessant...
Oud 21 september 2004, 16:16   #3
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Interessant. Ik heb ook al nagedacht over het vraagstuk van de Antillen in een Groot-Nederlandse confederatie.

Probleem is dat Nederland nu een unitair land is, dus als je tussen de eilanden en Nederland een directe band wil creëren, moeten ze meteen een provincie worden, met heel wat beperktere bevoegdheden.

Ik zou voor een optie kiezen tussen de twee hoogst scorende opties: zowel directe banden als autonomie.
Ik denk dat men zelf ook wel graag wat autonomie wil behouden, maar de keuze is duidelijk dat de band met Nederland voorop staat. In Nederland kennen wij inderdaad geen tussenopties: of volledig zelfbestuur zoals Aruba, of een provincie. En zelfs de huidige status (zelfstandig maar niet onafhankelijk) is veel mensen nog te moeilijk. Pim Fortuyn verwoordde het gevoel van veel mensen goed door te pleiten voor een keuze van de Antilliaanse eilanden tussen òf integreren in Nederland en er helemaal bijhoren, òf volledig onafhankelijk worden en het helemaal zelf uitzoeken. Op Saba vergelijkt men de directe band met Nederland die van een Britse kroonkolonie. Zo'n relatie lijkt ze daar ideaal. Maar je hoeft in Den Haag maar het woord kolonie te laten vallen en dat model wordt onmiddellijk afgeschoten. Kolonies, daar wilden we toch juist vanaf?!

Ik verwacht dus eerder een van de volgende scenario's:
- het Koninkrijk der Nederlanden gaat bestaan uit Nederland, Curaçao, Aruba en evt. Sint-Maarten. Bevoegdheden van het Koninkrijk worden naast de huidige buitenlandse zaken, defensie en handhaving van 'behoorlijk bestuur', ook nog justitie en toezicht op de financiën. Integratie van alle eilanden in de EU kan evt. worden afgedwongen (Aruba en de Antillen vallen nu buiten de EU). Bonaire, Saba en Statia (en evt. Sint-Maarten) vallen voortaan onder het Land Nederland.
- het Koninkrijk der Nederlanden blijft bestaan uit Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen, maar de Nederlandse Antillen wordt omgevormd tot confederaal Land, waarin alle eilanden evenveel invloed hebben en zoveel mogelijk bevoegdheden zelfstandig uitvoeren (de grote eilanden dus meer dan de kleine eilanden). Ook hier worden justitie en een deel van de financiën koninkrijkszaken en komt er evt. een integratie in de EU. Dit is het model dat de Nederlandse regering het liefst heeft, maar waarschijnlijk durft en kan ze dat na alle referenda en de uiteenlopende standpunten van de eilanden niet meer opleggen.
- het Statuut wordt helemaal afgeschaft of volledig herschreven en met elk eiland worden individuele banden aangeknoopt, waarbij de bevoegdheden per eiland verschillen. Dit lijkt op voorhand het minst waarschijnlijk, omdat Nederland daar weinig trek in heeft.

Wat het uiteindelijk wordt is afwachten, maar ik denk dat het een van deze drie scenario's zal zijn.

Citaat:
Dat vereist dan wel dat Nederland een federatie wordt. In dat debat wordt de hereniging van Vlaanderen (en eventueel België) met Nederland dan ook technisch heel wat eenvoudiger: het volstaat dan dat Vlaanderen een deelstaat wordt -met secessierecht- van Nederland, zoder dat er een apart frame moet worden opgericht.
Het Koninkrijk der Nederlanden �*s een federatie. Mocht Vlaanderen daar als deelstaat (Land) deel van willen uitmaken, dan kan dat nu al zonder problemen.

Citaat:
Ik kan overigens de keuze van Bonaire best begrijpen, gezien de dominantie van Curacao (dat Aruba al eerder deed afscheiden) en de enorme afstand tot de Bovenwindse Eilanden...

Je ziet, separatisme is best interessant...
Het is wel een heel bijzondere vorm van separatisme: afscheiding van de naaste eilanden om vervolgens aan te sluiten bij Nederland. Ik denk niet dat dat in Nederland en de rest van de wereld als separatisme gezien zal worden.
Oud 21 september 2004, 16:36   #4
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het Koninkrijk der Nederlanden �*s een federatie. Mocht Vlaanderen daar als deelstaat (Land) deel van willen uitmaken, dan kan dat nu al zonder problemen.
Goh, ik heb toch een heel ander beeld van een federatie hoor. Ik heb eerder de indruk dat de Antillen zich verhouden tot Nederland zoals Niue tot Nieuw-Zeeland. En als je al een etiket moet plakken op dat geheel, dan zou ik daar eerder confederaal op plakken dan federaal.

Citaat:
Het is wel een heel bijzondere vorm van separatisme: afscheiding van de naaste eilanden om vervolgens aan te sluiten bij Nederland. Ik denk niet dat dat in Nederland en de rest van de wereld als separatisme gezien zal worden.
Maar het is het wel. Er wordt te veel het interne separatisme en reorganisatie verwaarsloosd in de debatten. Nochtans, binnen de USA is het al een hot issue, en met de EU zal ook dit belangrijk worden in Europa.
Oud 21 september 2004, 17:04   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Goh, ik heb toch een heel ander beeld van een federatie hoor. Ik heb eerder de indruk dat de Antillen zich verhouden tot Nederland zoals Niue tot Nieuw-Zeeland. En als je al een etiket moet plakken op dat geheel, dan zou ik daar eerder confederaal op plakken dan federaal.
Volgens de staatsrechtgeleerden is het een federatie en geen confederatie. De precieze redenen ken ik niet meer allemaal uit m'n hoofd, maar het had o.m. te maken met de gezamenlijke grondwet (het Statuut) waarin de bevoegdheidsverdeling vastligt en de gezamenlijke regering (de Koninkrijksregering: de Nederlandse regering aangevuld met de gevolmachtigde minister van Aruba en van de Nederlandse Antillen).

Het verschil met Niue en Nieuw-Zeeland is, voor zover ik weet, dat Niue geen gelijkwaardig onderdeel is van een Nieuw-Zeelandse federatie. Bij Nederland en de Nederlandse Antillen is dat wel het geval, met het Koninkrijk der Nederlanden als overkoepelend geheel.
Oud 21 september 2004, 18:18   #6
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Op papier zijn Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen gelijkwaardige gebiedsdelen; in de praktijk overheerst Nederland binnen het Koninkrijk. Getuige de vootdurende bemoeienis van Nederland in Antiliaanse interne aangelegenheden.
Tevens denk ik dat de optie, waarin de eilanden een directe band met Nederland krijgen, politiek niet haalbaar is in Nederland. Je zou dan een zelfde situatie hebben als met de Franse Departements Outre-Mer, daar zijn de kosten per inwoner voor het moederland 7 keer zo hoog als voor de Nederlanse Antillen en Aruba.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 18:40   #7
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
Op papier zijn Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen gelijkwaardige gebiedsdelen; in de praktijk overheerst Nederland binnen het Koninkrijk. Getuige de vootdurende bemoeienis van Nederland in Antiliaanse interne aangelegenheden.
Dat is niet geheel onlogisch, aangezien Nederland het grootste Land is en het geld er ook vandaan komt. Wie betaalt, bepaalt. Al geldt in België precies het omgekeerde...
Citaat:
Tevens denk ik dat de optie, waarin de eilanden een directe band met Nederland krijgen, politiek niet haalbaar is in Nederland. Je zou dan een zelfde situatie hebben als met de Franse Departements Outre-Mer, daar zijn de kosten per inwoner voor het moederland 7 keer zo hoog als voor de Nederlanse Antillen en Aruba.
Dat zal wel, maar er zijn daar geen grote sociale problemen. Hoeveel kosten de Antilliaanse probleemjongeren in Nederland?

Overigens gaat het daar om vier grotere gebieden met samen meer dan 1 miljoen inwoners. Het gaat hier slechts om drie eilanden met samen amper 17.000 inwoners, met Sint-Maarten erbij 55.000 inwoners. Ik denk dat het voor Nederland dus wel iets minder negatief uit zal vallen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 21 september 2004 om 18:41.
Oud 21 september 2004, 18:58   #8
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk zie ik in kolonies geen heil, noch voor ons, noch voor hen. Als volksnationalist kan ik ook niet anders dan hen uit te sluiten uit Dietsland en een eigen staat te gunnen, net als de Friezen. En een federale structuur vind ik eigenlijk ook maar niets. Het werkt tweedracht in de hand en verhindert de eenheid.

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 19:17   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Persoonlijk zie ik in kolonies geen heil, noch voor ons, noch voor hen. Als volksnationalist kan ik ook niet anders dan hen uit te sluiten uit Dietsland en een eigen staat te gunnen, net als de Friezen. En een federale structuur vind ik eigenlijk ook maar niets. Het werkt tweedracht in de hand en verhindert de eenheid.
Jongen, er zal nooit een 'Dietsland' komen, de naam alleen al. En een onafhankelijk Friesland slaat ook nergens op, al was het maar omdat er geen vraag naar is. Een hereniging van Vlaanderen en Nederland, dat zou kunnen ja, in welke vorm dan ook. Maar dan wel op basis van nuchtere en objectieve argumenten.
Oud 22 september 2004, 17:22   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens de staatsrechtgeleerden is het een federatie en geen confederatie. De precieze redenen ken ik niet meer allemaal uit m'n hoofd, maar het had o.m. te maken met de gezamenlijke grondwet (het Statuut) waarin de bevoegdheidsverdeling vastligt en de gezamenlijke regering (de Koninkrijksregering: de Nederlandse regering aangevuld met de gevolmachtigde minister van Aruba en van de Nederlandse Antillen).
Is hier ook een "nationaal" parlement voorzien? Koninkrijkswetten? Allemaal essentieel voor een federatie.

Citaat:
Het verschil met Niue en Nieuw-Zeeland is, voor zover ik weet, dat Niue geen gelijkwaardig onderdeel is van een Nieuw-Zeelandse federatie. Bij Nederland en de Nederlandse Antillen is dat wel het geval, met het Koninkrijk der Nederlanden als overkoepelend geheel.
In de praktijk is er geen verschil, meende ik. NZ regelt de BuZa en Defensie van NU, net zoals NL die van de NA regelt.
Oud 22 september 2004, 18:41   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Is hier ook een "nationaal" parlement voorzien? Koninkrijkswetten? Allemaal essentieel voor een federatie.
Er zijn inderdaad Rijkswetten en Algemene Maatregelen van Rijksbestuur, vergelijkbaar met de gewone wetten en amvb's op Nederlands niveau. Een rijksparlement is het enige wat ontbreekt: bij de behandeling van Rijkswetten in de Tweede Kamer hebben de Gevolmachtigd Minister en zgn. 'bijzondere gedelegeerden' van de Staten van de Antillen en Aruba wel spreekrecht, het recht wijzigingen voor te stellen in de wetsvoorstellen, het recht zich over het voorstel uit te spreken en het recht te Kamer te verzoeken de stemming aan te houden tot de volgende vergadering, maar zij kunnen de stemming zelf niet beïnvloeden. Wel is het zo dat voor goedkeuring van Rijkswetten een drievijfde meerderheid vereist is.

Ik heb twee sites kunnen vinden die antwoord geven op de vraag of het KdN nu een confederatie of een federatie is. Allereerst een tekst uit het boek Inleiding tot het Nederlandse recht van Prof. mr. C.A.J.M. Kortmann:
"Z[font=Tahoma][size=-1]eker voor een niet-Nederlander is het verwarrend dat de term Koninkrijk der Nederlanden niet uitsluitend het door de Grondwet beheerste land Nederland aanduidt. De naam Koninkrijk der Nederlanden kan ook doelen op het juridische verband van de volgende drie landen: 1) Nederland (in Europa), 2) de Nederlandse Antillen en 3) Aruba. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, tot stand gekomen in 1954, regelt op hoofdlijnen de juridische betrekkingen tussen Nederland en deze vroegere koloniën in het Caraïbisch gebied. Het Statuut kan worden gezien als een federale grondwet, die staat boven de grondwetten van de drie landen die de federatie vormen, in Nederland Grondwet, op de Nederlandse Antillen en op Aruba Staatsregeling geheten. Het Statuut bevat de verdeling van de bevoegdheden over enerzijds de ambten van het Koninkrijk als federatie, anderzijds de ambten van de drie landen. Hierbij zij overigens opgemerkt dat de ambten van het Koninkrijk als federatie grotendeels dezelfde zijn als die van het land Nederland, zodat Nederland in de federatie een groot overwicht heeft."[/size][/font]
http://www.luiss.it/erasmuslaw/olanda/olanda1.htm
[font=Tahoma][/font]
[font=Tahoma]En de tweede is een artikel op de site van Profor, een belangenorganisatie voor Antillianen, dat helemaal gaat over de vraag of het Koninkrijk een federatie of een confederatie is en tot de conclusie komt dat het een federatie is:[/font]
http://www.profor.nl/antillianen/forum/federatie.htm

Citaat:
In de praktijk is er geen verschil, meende ik. NZ regelt de BuZa en Defensie van NU, net zoals NL die van de NA regelt.
Het verschil is dat Niue die taken heeft uitbesteed aan Nieuw-Zeeland en er verder niet bij betrokken is, terwijl de NA en Aruba wel betrokken zijn bij de koninkrijksaangelegenheden via de Koninkrijksregering. Niue is dus ongeschikt aan Nieuw-Zeeland, terwijl de Landen in het Koninkrijk op papier gelijkwaardig zijn.
Oud 27 september 2004, 21:57   #12
Dimitri

Standaard

Vandaag in het NRC Handelsblad:

Citaat:
'Curaçao en St. Maarten autonoom'

[size=3]Afschaffen regering op Antillen bepleit[/size]

Door onze redacteur Jos Verlaan

DEN HAAG, 27 SEPT. De centrale landsregering van de Nederlandse Antillen dient volledig te worden afgeschaft. Curaçao en St. Maarten moeten autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden worden. De overige eilanden, Bonaire, Saba en Sint Eustatius, moeten onder rechtstreeks gezag van het Koninkrijk worden gebracht.

Dat staat in de conceptrapportage van de zogeheten werkgroep financieel/bestuurlijke verhoudingen, die op verzoek van de Nederlandse en Antilliaanse regering een blauwdruk heeft opgesteld voor de staatkundige toekomst van de Nederlandse Antillen.
De commissie stelt verder voor dat Nederland de staatsschuld van de Nederlandse Antillen, 4,8 miljard Antilliaanse gulden (2,4 miljard euro), voor een belangrijk deel overneemt. De Antillen zouden wel de rente betalen. In dat scenario - de commissie moet komende week nog besluiten over de definitieve tekst - zullen voor de Antillen de af te lossen rentebedragen aanzienlijk lager zijn dan nu het geval is, aangezien op de lokale kapitaalmarkt een hoger percentage geldt dan in Nederland.

In de werkgroep, onder voorzitterschap van de Antilliaanse oud-gouverneur E. 'Papy' Jessurun, zijn vanuit Nederland oud-GroenLinks-leider P. Rosenmöller, de burgemeester van Leeuwarden, G. Dales, en oud-voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO/NCW H. Blankert afgevaardigd. Politieke besluitvorming over de aanbevelingen moet volgens de werkgroep op korte termijn plaatshebben. ,,De problemen op de Nederlandse Antillen zijn groot en dulden geen verder uitstel'', aldus de werkgroep.

Zowel minister De Graaf (Koninkrijksrelaties, D66) als het Antilliaanse kabinet heeft al aangegeven de adviezen als 'zwaarwegend' te zullen beschouwen.

Alle betrokken eilandbesturen zijn het er over eens dat de centrale landsregering van de Nederlandse Antillen zo snel mogelijk moet worden afgeschaft, zo schrijft de werkgroep in de conceptrapportage.

Om dat mogelijk te maken is wijziging nodig van de Nederlandse Grondwet en van het inmiddels vijftig jaar oude Koninkrijksstatuut. Dit statuut regelt de staatkundige verhouding tussen Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen.

Om Curaçao en St. Maarten om te vormen tot zelfstandige landen binnen het Koninkrijk zijn volgens de werkgroep forse investeringen nodig in rechtshandhaving, de overheidsfinanciën en de deugdelijkheid van het openbaar bestuur.

Op het gebied van rechtshandhaving ontbreekt het aan middelen en capaciteit, zowel bij de bestrijding van grensoverschrijdende en lokale criminaliteit als bij terrorismebestrijding. Alle eilandgebieden hebben aangegeven de Hoge Raad in Nederland te beschouwen als onmisbare garantie voor onafhankelijke rechtspleging, ook als zekerheid voor investeerders. Op het gebied van de overheidsfinanciën constateert de werkgroep ,,permanente begrotingstekorten en liquiditeitsproblemen''. Ook het stelsel van sociale voorzieningen staat onder druk.
Het moet dus volgens dit conceptrapport min of meer het eerste scenario worden dat ik hierboven schetste: een Koninkrijk met als Landen Nederland, Curaçao, Aruba en Sint-Maarten, en met Bonaire, Sint-Eustatius en Saba onder rechtstreeks gezag van het Koninkrijk, als nieuw op te richten openbaar lichaam 'Koninkrijkseiland'. Hoe de relatie met zo'n Koninkrijkseiland er precies uit moet gaan zien is nog een beetje onduidelijk, maar Nederland zou in die gebieden in ieder geval wel de belangrijkste overheidstaken moeten gaan regelen.

Over dat voorstel om de staatsschuld van de Antillen grotendeels over te nemen zal nog wel stevig gediscussieerd worden, aangezien Nederland momenteel niet bepaald geld in overvloed heeft. In ruil daarvoor zouden een aantal bevoegdheden wel eens gecentraliseerd kunnen worden tot Koninkrijksaangelegenheden, bijv. justitie en vooral financiën...
Oud 27 september 2004, 22:47   #13
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan België een deel overnemen
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 23:01   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Misschien kan België een deel overnemen
Dat valt toch niet op, wil je zeggen?
Oud 28 september 2004, 11:15   #15
Tjeerd
Burger

Standaard

Ik vraag me af als Saba en Sint-Eustatius weer onder direct gezag van Nederland komen de betreffende eilanden ook worden vernederlandst aangezien die eilanden nu voornamelijk Engelstalig zijn.

Laatst gewijzigd door Tjeerd : 28 september 2004 om 11:33.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 17:30   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af als Saba en Sint-Eustatius weer onder direct gezag van Nederland komen de betreffende eilanden ook worden vernederlandst aangezien die eilanden nu voornamelijk Engelstalig zijn.
Ik denk het niet. Het zou wel kunnen dat de scholen weer (deels) Nederlandstalig worden, zoals de tweetalige scholen in Friesland, aangezien het Nederlandse onderwijssysteem rechtstreeks moet worden overgenomen. Het huidige Antilliaanse schoolsysteem lijkt heel erg op dat van Nederland, maar is toch iets vrijblijvender. Als men de banden met Nederland zo belangrijk vindt en zo graag wil dat Nederland veel zaken gaat regelen, mogen daar ook wel wat inspanningen van de bevolking tegenover staan.
Maar de bevolking zelf zal alleen vernederlandsen als er ineens veel Nederlanders komen wonen. Het Nederlands is als volkstaal op de bovenwindse eilanden al aan het eind van de achttiende eeuw uitgestorven, dus dat zal alleen met 'hulp' van buitenaf veranderen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 29 september 2004 om 17:31.
Oud 30 september 2004, 14:26   #17
Tjeerd
Burger

Standaard

Ik vraag me eigenlijk af of de Bovenwindse eilanden (uitgezonderd Sint-Eustatius) ooit Nederlandstalig zijn geweest. Misschien dat hun roerige geschiedenis daar iets mee te maken heeft.
Oud 30 september 2004, 16:19   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af of de Bovenwindse eilanden (uitgezonderd Sint-Eustatius) ooit Nederlandstalig zijn geweest. Misschien dat hun roerige geschiedenis daar iets mee te maken heeft.
Ze zijn wel ooit Nederlandstalig geweest, aangezien ze door Nederlanders veroverd zijn. Sint-Eustatius en Saba zijn door de Zeeuwen veroverd en een deel van de huidige bevolking stamt af van Zeeuwse kolonisten. Het zuidelijke deel van Sint-Maarten werd bezet door de Hollanders en ook zij zijn nog met achternamen terug te vinden in de bevolking.
Later zijn er veel Engelstaligen op de eilanden komen wonen, waardoor de eilanden langzaamaan Engelstalig zijn geworden. Op Saba zijn bijv. veel afstammelingen van Schotten en Ieren komen wonen (piraten, wordt gezegd). Overigens waren er door de kleinschaligheid van Saba weinig slaven nodig, waardoor het eiland opvallend genoeg een voornamelijk blanke bevolking heeft, terwijl er op de andere eilanden een grote zwarte meerderheid is.
Oud 1 oktober 2004, 21:48   #19
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Maak ze voor mijn part een provincie van Nederland.
Oud 8 oktober 2004, 13:24   #20
Dimitri

Standaard

Vandaag wordt het rapport over de toekomst van de Nederlandse Antillen, van de werkgroep Bestuurlijke en Financiële Verhoudingen, gepresenteerd, maar de Antilliaanse krant Amigoe schreef gisteren al wat erin stond:

[size=3]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amigoe
[size=4]Werkgroep-Jesurun: 'rechtshandhaving deels naar Koninkrijk'[/size]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amigoe
[/size]

WILLEMSTAD — "Met het verdwijnen van het Land Antillen als toezichthoudende bestuurslaag, zal het Koninkrijk normen ontwikkelen en toezicht houden op de voor de burgers belangrijke terreinen als goed bestuur, openbare financiën en rechtshandhaving. De rechtspraak en een deel van het vervolgingsbeleid worden op Koninkrijksniveau georganiseerd."

Dat schrijft de werkgroep Bestuurlijke en Financiële Verhoudingen onder voorzitterschap van Edsel ‘Papy’ Jesurun in het rapport Nu kan het … nu moet het! dat morgen officieel aan de Nederlandse minister Thom de Graaf (Koninkrijksrelaties) en de Antilliaanse minister Richard Gibson (Binnenlandse en Constitutionele Zaken) wordt aangeboden.

Bovenstaande ‘taken op Koninkrijksniveau’ zullen dan worden behandeld in de rijksministerraad. Om de besluitvorming in de rijksministerraad te verbeteren zal er een onderraad van de rijksministerraad worden opgericht, alsmede een Koninkrijksdienst. Die dienst kan worden samengesteld uit niet-politieke vertegenwoordigers die de besluitvorming van de onderraad en rijksministerraad ondersteunen.

DEMOCRATIE
Om het ‘democratisch tekort’ te ondervangen, het feit dat de Antillen en Aruba geen controle op de rijksministerraad kunnen uitoefenen, doet de commissie twee voorstellen. Beide moeten echter nog verder worden uitgewerkt voordat er een keuze kan worden gemaakt. Eén is dat de in de Antillen en Aruba wonende Nederlanders kiesrecht voor de Tweede Kamer kunnen krijgen, of dat er een Koninkrijksparlement wordt geïntroduceerd waarin volksvertegenwoordigers van de respectieve eilanden zitting nemen.

"Inhoud geven aan het Koninkrijk moet gepaard gaan met een meer gelijkwaardige besluitvorming binnen het Koninkrijk en een versterking van de ondersteuning van de Koninkrijksregering", vindt de werkgroep BFV. "Hierdoor kan ook een einde worden gemaakt aan de perceptie dat het Koninkrijk gelijk staat aan Nederland."

[size=6][size=2]RECHTEN EN PLICHTEN[/size]
[/size]"Zoals bij elke op moderne leest geschoeide overeenkomst zal er ook in het ‘Koninkrijk nieuwe stijl’ nadruk gelegd worden op rechten en plichten die gezamenlijk worden vastgesteld. Zodra de ‘huisregels’ van het Koninkrijk helder zijn omschreven, kunnen de Koninkrijkspartners alle aandacht richten op het betekenis geven aan de gemeenschappelijke waarden, in plaats van vruchteloze legalistische discussies te voeren over de bevoegdheden van het Koninkrijk", aldus de commissie. "Wederzijdse verantwoordelijkheden worden op zakelijke en vrijwillige basis uitgewerkt, maar hebben nadrukkelijk wel een verplichtend karakter."

De waarden waarvoor het Koninkrijk staat zijn de democratische rechtsstaat, respect voor de mensenrechten en een betrouwbare overheid die de overheidsfinanciën onder controle heeft. Dit soort zaken is een voorwaarde voor duurzame economische ontwikkeling.

[size=6][size=2]UNANIEM[/size]
[/size]Als het aan de werkgroep ligt krijgen Curaçao en St. Maarten de status van land en worden Bonaire, Saba en St. Eustatius Koninkrijkseilanden. Hoewel het Land Antillen als zodanig opgeheven zou moeten worden, moet nog wel een aantal landsinstellingen blijven bestaan meent de werkgroep, zoals de Centrale Bank en het algemeen pensioenfonds APNA. Het advies geeft hoofdlijnen voor de nieuwe verdeling van taken en bevoegdheden, "zodat ruimte ontstaat voor maatwerk door overleg en onderhandelingen". De werkgroep beveelt aan nog dit jaar een politiek besluit te nemen over de hoofdlijnen en voorstellen uit te werken voor de in 2005 te houden Ronde Tafel Conferentie.

De vijf Antilliaanse en drie Nederlandse leden van de werkgroep onder leiding van Edsel ‘Papy’ Jesurun, kwamen unaniem tot de conclusie dat het draagvlak voor het instandhouden van het Land nagenoeg verdwenen is. Het is te ingewikkeld, inefficiënt en belemmert het eilandgebied bij veel taken. "Als aanspreekpunt voor Nederland werkt het Land ook niet, omdat veel taken onduidelijk verdeeld zijn over het Land en de eilandgebieden." Het advies kwam tot stand na overleg met de vijf eilandgebieden. Zowel bestuurders als ngo’s en sociale partners en andere experts werden daarbij geraadpleegd.

De werkgroep doet diverse voorstellen om het bestuur en het financiële beheer op de eilanden te versterken, gekoppeld aan voorstellen voor geleidelijke herstructurering van de schuldenlast. "Ook moet geïnvesteerd worden in de kwaliteit van mensen."

Volgens de werkgroep is de fundamentele hervorming "een noodzakelijke voorwaarde om de grote problemen op het gebied van armoedebestrijding, onveiligheid, economische ontwikkeling en beheersing van de openbare financiën efficiënter te kunnen aanpakken. "Nu kan het, nu moet het."
Zoals ik al verwachtte moeten financiën en justitie volgens het rapport dus ook koninkrijksbevoegdheden worden. Bovendien blijven nog een aantal zaken gezamenlijk geregeld worden. Hierdoor wordt het mogelijk dat ook een relatief klein eiland als Sint-Maarten de status van Land krijgt, wat het anders zeker niet had aangekund. Een ander nieuw voorstel is het instellen van een koninkrijksparlement (zoals al eerder aangegeven het enige punt waarop de 'federatie' onvolledig is).

CDA en VVD hebben inmiddels enthousiast gereageerd op het rapport en gaven aan het in zijn geheel te willen overnemen en niet alleen de leukste stukjes, zoals wel vaker gebeurt met adviesrapporten. Het CDA gaat het rapport zelfs nog niet ver genoeg, het wil nog meer bevoegdheden overhevelen naar het koninkrijksniveau. Het gaat dan met name om onderwijs, aangezien veel Antillianen een vervolgopleiding doen in Nederland. De reactie van de andere partijen is nog niet bekend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be