![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor de verandering eens een buitenlands 'communautair' (staatkundig) onderwerp: de toekomst van de Nederlandse Antillen.
Ik weet niet hoeveel hierover bekend is in Vlaanderen, maar momenteel worden voorbereidingen getroffen voor een 'evaluatie' van het Statuut voor het Koninkrijk, dat de basis vormt voor de verhoudingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden en december a.s. 50 jaar bestaat. De ondertekening eind 1954 door Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen (Nederlands-Nieuw-Guinea bleef hier destijds buiten, hoewel het t/m 1962 ook bij Nederland hoorde) betekende het officiële einde van het koloniale tijdperk. Sindsdien bestond het Koninkrijk uit drie op papier gelijkwaardige 'Landen'. Na de onafhankelijkheid van Suriname eind 1975 bleven er twee Landen over, maar sinds het verkrijgen van de 'status aparte' (status van Land) door het voormalig Antilliaanse eiland Aruba in 1986 zijn het er weer drie. Hoewel het in de eerste helft van de 20ste eeuw economisch erg goed ging met de Antillen door de grote olieraffinaderijen, stortte de arbeidsmarkt daar door automatisering in de jaren zestig en afslanking in de jaren tachtig volledig in. Aruba wist zich hieraan te onttrekken door het toerisme enorm uit te bouwen (hoewel dat na 11 september 2001 niet zo'n stabiele basis bleek te zijn), maar met name het grootste eiland Curaçao kampt nog steeds met veel sociale problemen. De andere Antilliaanse eilanden worden de dupe van de aandacht die Curaçao opeist en het overwicht van dat eiland in de Antilliaanse politiek met 14 van de 21 zetels in de Staten (het Antillaanse parlement). Dit probleem speelde al begin jaren negentig, toen er referenda op alle vijf Antilliaanse eilanden (Curaçao, Bonaire, Sint-Maarten, Sint-Eustatius en Saba) werden gehouden over de toekomst van de Antillen. De bevolking koos toen voor herstructurering van de Antillen en handhaving van de eenheid. Die herstructurering van de organisatie en de verhoudingen echter heeft helaas niets opgeleverd. Integendeel zelfs: de problemen op Curaçao zijn verder gegroeid (in Nederland ondervinden we daar nu ook de gevolgen van: drugssmokkel en overlast van overgekomen Antilliaanse probleemjongeren) en de onvrede op de andere eilanden groeide evenzeer. In 2000 hield het eiland Sint-Maarten (d.w.z. het zuidelijke deel van het eiland, het noordelijke deel is een Franse gemeente in het departement Guadeloupe) een nieuw staatkundig referendum waarin de bevolking zich uitsprak voor een 'status aparte'. Nederland ging daar niet op in omdat het Sint-Maarten te klein vond voor een status aparte en het de eenheid van de Antillen wilde bewaren, om niet met zes eilanden apart te hoeven overleggen. Nu de evaluatie van het Statuut voor de deur stond en Nederland toch bereid is de relatie te herzien besloten ook de andere Antilliaanse eilanden referenda te houden: Bonaire op 10 september, Saba op 1 oktober, Sint-Eustatius eind dit jaar en Curaçao maart 2005. De uitslag op Bonaire bevestigt dat het Land Nederlandse Antillen zijn langste tijd gehad heeft. Er waren vier opties bij het referendum: A Behoud van de Antillen als eenheid (status quo) B Directe banden met Nederland C Status van Land binnen het Koninkrijk D Volledige onafhankelijkheid De uitslag is te zien op dit bord bij het Bestuurskantoor in Kralendijk (de hoofdstad van Bonaire): ![]() 59,5% kiest voor directe banden met Nederland (B) 24,1% kiest voor de status van autonoom Land binnen het Koninkrijk (C) 15,9% kiest voor behoud van de banden met de Antillen (A) 0,5% kiest voor volledige onafhankelijkheid (D) Directe banden houdt in dat Bonaire rechtstreeks met Den Haag overlegt over onderwerpen als onderwijs, justitie, sociale voorzieningen en gezondheidszorg. Die relatie lijkt nog het meest op die van een (autonome) provincie. Het ruim 13.000 inwoners tellende Bonaire heeft ook geen reële mogelijkheden om zich te redden als autonoom Land zoals Aruba (90.000 inw.), laat staan als onafhankelijk land. De bevolking ziet dat blijkbaar in. Verwacht wordt dat de eilandjes Saba en Sint-Eustatius eveneens zullen kiezen voor directe banden met Nederland. Curaçao zou dan weer net als Sint-Maarten voor de status van autonoom Land kunnen kiezen. Het Statuut zal sowieso opengebroken en herzien moeten worden. De uitslag van vorige week betekent in ieder geval dat minstens één eiland na 50 jaar zelfstandigheid onder Antilliaanse vlag terug wil keren naar directe banden met het 'moederland' en dat is toch wel opmerkelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Interessant. Ik heb ook al nagedacht over het vraagstuk van de Antillen in een Groot-Nederlandse confederatie.
Probleem is dat Nederland nu een unitair land is, dus als je tussen de eilanden en Nederland een directe band wil creëren, moeten ze meteen een provincie worden, met heel wat beperktere bevoegdheden. Ik zou voor een optie kiezen tussen de twee hoogst scorende opties: zowel directe banden als autonomie. Dat vereist dan wel dat Nederland een federatie wordt. In dat debat wordt de hereniging van Vlaanderen (en eventueel België) met Nederland dan ook technisch heel wat eenvoudiger: het volstaat dan dat Vlaanderen een deelstaat wordt -met secessierecht- van Nederland, zoder dat er een apart frame moet worden opgericht. De keuzeopties zijn voor de rest zeer beperkt: men moet gewoon doen wat het volk beslist. Wil men de Nederlandse Antillen opblazen: so be it. Ik kan overigens de keuze van Bonaire best begrijpen, gezien de dominantie van Curacao (dat Aruba al eerder deed afscheiden) en de enorme afstand tot de Bovenwindse Eilanden... Je ziet, separatisme is best interessant...
![]() |
#3 | |||
|
![]() Citaat:
Ik verwacht dus eerder een van de volgende scenario's: - het Koninkrijk der Nederlanden gaat bestaan uit Nederland, Curaçao, Aruba en evt. Sint-Maarten. Bevoegdheden van het Koninkrijk worden naast de huidige buitenlandse zaken, defensie en handhaving van 'behoorlijk bestuur', ook nog justitie en toezicht op de financiën. Integratie van alle eilanden in de EU kan evt. worden afgedwongen (Aruba en de Antillen vallen nu buiten de EU). Bonaire, Saba en Statia (en evt. Sint-Maarten) vallen voortaan onder het Land Nederland. - het Koninkrijk der Nederlanden blijft bestaan uit Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen, maar de Nederlandse Antillen wordt omgevormd tot confederaal Land, waarin alle eilanden evenveel invloed hebben en zoveel mogelijk bevoegdheden zelfstandig uitvoeren (de grote eilanden dus meer dan de kleine eilanden). Ook hier worden justitie en een deel van de financiën koninkrijkszaken en komt er evt. een integratie in de EU. Dit is het model dat de Nederlandse regering het liefst heeft, maar waarschijnlijk durft en kan ze dat na alle referenda en de uiteenlopende standpunten van de eilanden niet meer opleggen. - het Statuut wordt helemaal afgeschaft of volledig herschreven en met elk eiland worden individuele banden aangeknoopt, waarbij de bevoegdheden per eiland verschillen. Dit lijkt op voorhand het minst waarschijnlijk, omdat Nederland daar weinig trek in heeft. Wat het uiteindelijk wordt is afwachten, maar ik denk dat het een van deze drie scenario's zal zijn. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Het verschil met Niue en Nieuw-Zeeland is, voor zover ik weet, dat Niue geen gelijkwaardig onderdeel is van een Nieuw-Zeelandse federatie. Bij Nederland en de Nederlandse Antillen is dat wel het geval, met het Koninkrijk der Nederlanden als overkoepelend geheel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Op papier zijn Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen gelijkwaardige gebiedsdelen; in de praktijk overheerst Nederland binnen het Koninkrijk. Getuige de vootdurende bemoeienis van Nederland in Antiliaanse interne aangelegenheden.
Tevens denk ik dat de optie, waarin de eilanden een directe band met Nederland krijgen, politiek niet haalbaar is in Nederland. Je zou dan een zelfde situatie hebben als met de Franse Departements Outre-Mer, daar zijn de kosten per inwoner voor het moederland 7 keer zo hoog als voor de Nederlanse Antillen en Aruba. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens gaat het daar om vier grotere gebieden met samen meer dan 1 miljoen inwoners. Het gaat hier slechts om drie eilanden met samen amper 17.000 inwoners, met Sint-Maarten erbij 55.000 inwoners. Ik denk dat het voor Nederland dus wel iets minder negatief uit zal vallen. Laatst gewijzigd door Dimitri : 21 september 2004 om 18:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Persoonlijk zie ik in kolonies geen heil, noch voor ons, noch voor hen. Als volksnationalist kan ik ook niet anders dan hen uit te sluiten uit Dietsland en een eigen staat te gunnen, net als de Friezen. En een federale structuur vind ik eigenlijk ook maar niets.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb twee sites kunnen vinden die antwoord geven op de vraag of het KdN nu een confederatie of een federatie is. Allereerst een tekst uit het boek Inleiding tot het Nederlandse recht van Prof. mr. C.A.J.M. Kortmann: "Z[font=Tahoma][size=-1]eker voor een niet-Nederlander is het verwarrend dat de term Koninkrijk der Nederlanden niet uitsluitend het door de Grondwet beheerste land Nederland aanduidt. De naam Koninkrijk der Nederlanden kan ook doelen op het juridische verband van de volgende drie landen: 1) Nederland (in Europa), 2) de Nederlandse Antillen en 3) Aruba. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, tot stand gekomen in 1954, regelt op hoofdlijnen de juridische betrekkingen tussen Nederland en deze vroegere koloniën in het Caraïbisch gebied. Het Statuut kan worden gezien als een federale grondwet, die staat boven de grondwetten van de drie landen die de federatie vormen, in Nederland Grondwet, op de Nederlandse Antillen en op Aruba Staatsregeling geheten. Het Statuut bevat de verdeling van de bevoegdheden over enerzijds de ambten van het Koninkrijk als federatie, anderzijds de ambten van de drie landen. Hierbij zij overigens opgemerkt dat de ambten van het Koninkrijk als federatie grotendeels dezelfde zijn als die van het land Nederland, zodat Nederland in de federatie een groot overwicht heeft."[/size][/font] http://www.luiss.it/erasmuslaw/olanda/olanda1.htm [font=Tahoma][/font] [font=Tahoma]En de tweede is een artikel op de site van Profor, een belangenorganisatie voor Antillianen, dat helemaal gaat over de vraag of het Koninkrijk een federatie of een confederatie is en tot de conclusie komt dat het een federatie is:[/font] http://www.profor.nl/antillianen/forum/federatie.htm Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Vandaag in het NRC Handelsblad:
Citaat:
Over dat voorstel om de staatsschuld van de Antillen grotendeels over te nemen zal nog wel stevig gediscussieerd worden, aangezien Nederland momenteel niet bepaald geld in overvloed heeft. In ruil daarvoor zouden een aantal bevoegdheden wel eens gecentraliseerd kunnen worden tot Koninkrijksaangelegenheden, bijv. justitie en vooral financiën... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Misschien kan België een deel overnemen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() Ik vraag me af als Saba en Sint-Eustatius weer onder direct gezag van Nederland komen de betreffende eilanden ook worden vernederlandst aangezien die eilanden nu voornamelijk Engelstalig zijn.
Laatst gewijzigd door Tjeerd : 28 september 2004 om 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Maar de bevolking zelf zal alleen vernederlandsen als er ineens veel Nederlanders komen wonen. Het Nederlands is als volkstaal op de bovenwindse eilanden al aan het eind van de achttiende eeuw uitgestorven, dus dat zal alleen met 'hulp' van buitenaf veranderen. Laatst gewijzigd door Dimitri : 29 september 2004 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Ik vraag me eigenlijk af of de Bovenwindse eilanden (uitgezonderd Sint-Eustatius) ooit Nederlandstalig zijn geweest. Misschien dat hun roerige geschiedenis daar iets mee te maken heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Later zijn er veel Engelstaligen op de eilanden komen wonen, waardoor de eilanden langzaamaan Engelstalig zijn geworden. Op Saba zijn bijv. veel afstammelingen van Schotten en Ieren komen wonen (piraten, wordt gezegd). Overigens waren er door de kleinschaligheid van Saba weinig slaven nodig, waardoor het eiland opvallend genoeg een voornamelijk blanke bevolking heeft, terwijl er op de andere eilanden een grote zwarte meerderheid is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Maak ze voor mijn part een provincie van Nederland.
![]() |
#20 | ||
|
![]() Vandaag wordt het rapport over de toekomst van de Nederlandse Antillen, van de werkgroep Bestuurlijke en Financiële Verhoudingen, gepresenteerd, maar de Antilliaanse krant Amigoe schreef gisteren al wat erin stond:
[size=3] Citaat:
Citaat:
CDA en VVD hebben inmiddels enthousiast gereageerd op het rapport en gaven aan het in zijn geheel te willen overnemen en niet alleen de leukste stukjes, zoals wel vaker gebeurt met adviesrapporten. Het CDA gaat het rapport zelfs nog niet ver genoeg, het wil nog meer bevoegdheden overhevelen naar het koninkrijksniveau. Het gaat dan met name om onderwijs, aangezien veel Antillianen een vervolgopleiding doen in Nederland. De reactie van de andere partijen is nog niet bekend. |
||
![]() |
![]() |