Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 3 mei 2005, 11:18   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Nederland over B-h-V , onder druk van VB

Crisissfeer rond Belgische regering neemt toe

Uitgegeven: 2 mei 2005 22:51

BRUSSEL - De crisissfeer rond de Belgische regering is maandagavond fors toegenomen, nadat spoedoverleg over de meest acute taalkwestie in het land is afgebroken. Mogelijk komen de regeringspartijen dinsdag nog bijeen om een oplossing te forceren.

Dinsdag zou eigenlijk een stemming plaats moeten vinden in de Belgische Kamer over de taalproblematiek rondom Brussel. Deze stemming kan leiden tot de val van de regering-Verhofstadt.

Kern van het probleem is de Vlaamse eis om Franstaligen in Nederlandstalige gemeenten rondom Brussel niet langer op hun eigen politici te laten stemmen. Door een verschuiving van stemmen in de Vlaamse gemeenten rondom de hoofdstad haalden de Franstalige liberalen bij de Kamerverkiezingen in 2003 twee extra zetels binnen. De Vlamingen willen dat nu ongedaan maken door een splitsing van kiesdistricten.

De gezamenlijke Franstalige partijen gaven al eerder aan daar niet over te willen praten. De Vlaamse regeringspartijen hebben zich echter klem gezet door onder druk van het rechtse Vlaams Belang, de opvolger van het voor racisme veroordeelde Vlaams Blok, toch de splitsing van kiesdistricten in het samenwerkingsakkoord voor de regionale regering op te nemen.

Stemming

Dinsdag moet hierover in principe een stemming plaatsvinden in het parlement. Zonder compromis tussen Franstalige en Vlaamse partijen zullen de meeste Nederlandstaligen in de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken voor de splitsing stemmen. Dat leidt onvermijdelijk tot de val van de paarse regering-Verhofstadt II, die dan namelijk geen meerderheid meer heeft. Wellicht wordt het Kameroverleg van dinsdag echter ook uitgesteld.

De afgelopen weken is al driftig overlegd om een oplossing te vinden. Maandagavond leek een oplossing in de maak. Diverse Franstalige politici gooiden voorafgaand aan een beslissende vergadering echter olie op het vuur door in ruil voor de splitsing van kiesdistricten de aanhechting van een aantal Vlaamse gemeenten bij Brussel te eisen. In deze gemeenten rondom de hoofdstad wonen nu al hoofdzakelijk Franstaligen.

Deze Franstalige eis is echter totaal onbespreekbaar voor de Vlamingen. Om de zaak niet uit de hand te laten lopen, is het overleg op het laatste moment afgelast. Verhofstadt probeert de val van zijn regering echter via stille diplomatie te voorkomen.

Grootste partij

Het Vlaams Belang zou als grote winnaar uit de bus komen in het geval er nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden. Verhofstadts liberale VLD zou volgens een interne peiling van de partij verkruimelen en nog ongeveer 14 procent van de stemmen overhouden. Het Belang zou uitgroeien tot de grootste partij met ongeveer 28 procent van de stemmen.

Een compromis is nog mogelijk door Franstaligen in Vlaamse gemeenten tijdelijk het recht te geven zich in Brussel in te schrijven voor verkiezingen. Daar kunnen zij dan wel op Franstalige politici stemmen.

Het Vlaams Belang, dat op de achtergrond de andere Nederlandstalige partijen zwaar onder druk houdt, heeft deze oplossing al van de hand gewezen. In de jaren zeventig is deze mogelijkheid ook al eens geopperd. Militante Vlaams nationalisten, die streven naar een onafhankelijk Vlaanderen, grepen die discussie toen aan om het Vlaams Blok op te richten.

bron AD.nl?
ilfalco is offline  
Oud 3 mei 2005, 11:42   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Alleen de blinden en diegenen die niet willen zien, zien het niet. In Belgie zal Vlaanderen NOOIT krijgen waar het recht op heeft zonder er zwaar voor te moeten betalen.
Daarom slechts 1 oplossing : Belgie opsplitsen en Vlaanderen en Wallonie koken hun eigen pot.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 3 mei 2005, 11:48   #3
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Vlaanderen en Wallonie koken hun eigen pot.
Ik hoop voor ons dat de pot gevuld zal zijn met een lekker Waals kieken...
Oud 3 mei 2005, 12:05   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Da belooft hier nog allé, ...

Me wa sjans gaat de guy een dezer op zijn smoeltje, ...
Herr Flick is offline  
Oud 3 mei 2005, 12:10   #5
TC
Provinciaal Gedeputeerde

TC's schermafbeelding

Standaard

Ach ja, Compensatie voor de splitsing is voor de vlamingen geen optie en een splitsing zonder compensatie is voor de walen geen oplossing, dus er is maar 1 oplossing en dat is België splitsen ! Weg met alle communautaire problemen, en vlaanderen krijgt de jaarlijkse 11 miljard waar ze recht op heeft terug. Dat het koningshuis zich maar over de walen ontfermt, daar zit toch geld genoeg maarjah, elio di pupo zal niet kunnen lachen als ze dan bij hem om een dotatie komen vragen....ROFL

Laatst gewijzigd door TC : 3 mei 2005 om 12:11.
TC is offline  
Oud 3 mei 2005, 13:01   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

In Nederland zullen ze wel hard lachen als de regering zou vallen over iets dat uiteindelijk maar banaal is.

Ik ook trouwens, meer zelfs, misschien geef ik een tourne generale in een of ander café om te vieren.
Oud 3 mei 2005, 13:51   #7
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

da's allemaal schele zever, niemand ligt daar wakker van...
Oud 3 mei 2005, 13:59   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Van BHV misschien niet. Maar het kan me eerlijk gezegd niet schelen waarover de regering valt. Als ze maar valt, dat is genoeg.
Oud 3 mei 2005, 14:01   #9
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
In Nederland zullen ze wel hard lachen als de regering zou vallen over iets dat uiteindelijk maar banaal is.

Ik ook trouwens, meer zelfs, misschien geef ik een tourne generale in een of ander café om te vieren.

Pelgrim waar ligt Urbicande?
Oud 3 mei 2005, 14:21   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Je denkt toch niet dat de gemiddelde Nederlander verstand heeft van de Belgische politiek, hè? In Nederland leest men alleen de geregeld terugkerende berichten over problemen tussen Vlamingen en Franstaligen. En aangezien ze steeds terugkeren zal niemand denken dat de problemen maar banaal zijn.

Desalniettemin vind ik het erg interessante politiek, zo'n communautaire crisis. Zoals het er nu naar uitziet gaat de regering het niet meer oplossen. Als dat zo is, mag ik hopen dat de Vlaamse partijen slim genoeg zijn om eerst de wetsvoorstellen in de Kamer goed te keuren, zodat de alarmbelprocedure de crisis veroorzaakt. Die alarmbelprocedure mag nl. maar één keer gebruikt worden, m.a.w. na de verkiezingen kan BHV dan probleemloos gesplitst worden (als het al niet zo is dat het wetsvoorstel meteen in werking treedt omdat de regering niet met een alternatieve oplossing komt).
Dimitri is offline  
Oud 3 mei 2005, 15:11   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Je denkt toch niet dat de gemiddelde Nederlander verstand heeft van de Belgische politiek, hè? In Nederland leest men alleen de geregeld terugkerende berichten over problemen tussen Vlamingen en Franstaligen. En aangezien ze steeds terugkeren zal niemand denken dat de problemen maar banaal zijn.

Desalniettemin vind ik het erg interessante politiek, zo'n communautaire crisis. Zoals het er nu naar uitziet gaat de regering het niet meer oplossen. Als dat zo is, mag ik hopen dat de Vlaamse partijen slim genoeg zijn om eerst de wetsvoorstellen in de Kamer goed te keuren, zodat de alarmbelprocedure de crisis veroorzaakt. Die alarmbelprocedure mag nl. maar één keer gebruikt worden, m.a.w. na de verkiezingen kan BHV dan probleemloos gesplitst worden (als het al niet zo is dat het wetsvoorstel meteen in werking treedt omdat de regering niet met een alternatieve oplossing komt).
Héél verstandig, Dimitri en niet alleen opdat de alarmbelprocedure slechts één kan gebruikt worden maar ook om zeker te weten of de Franstaligen de schuld willen dragen voor het in het gevaar brengen van hun zo innig geliefde Belgique.
Oud 3 mei 2005, 15:13   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van BHV misschien niet. Maar het kan me eerlijk gezegd niet schelen waarover de regering valt. Als ze maar valt, dat is genoeg.
Awel da vind ik nu ook !
Herr Flick is offline  
Oud 3 mei 2005, 15:17   #13
Midas
Partijlid

Midas's schermafbeelding

Standaard

Ik betwijfel of ze tegenwoordig in Nederland nog zoveel durven lachen met de "Belgen" als vroeger. Ze hebben daar immers zelf al problemen genoeg op hun bordje liggen de laatste tijd.

En wat de splitsing B-H-V zelf betreft, dat is geen Belgen-mop, maar een Vlamingen-mop hé. Na 40 jaar nog altijd niet uw rechten kunnen laten gelden, dat is gewoon zielig.

En wie ligt daar nu wakker van, niemand toch hé. Dat is een argument om een dinosaurus te vellen nietwaar. Liggen er hier in België (gegoede) burgers van wakker ? Neen, oké, dan lossen we dat probleem niet op hé. Simpel hé, volgend probleem ... Steve'ke deel nog eens wat gratis slaappillen en anti-depressiva aan de vlamingen uit wilt ge, ze zitten daar precies weer door hunne voorraad heen hoor, ja weeral ja ...
Midas is offline  
Oud 3 mei 2005, 15:35   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Midas
Ik betwijfel of ze tegenwoordig in Nederland nog zoveel durven lachen met de "Belgen" als vroeger. Ze hebben daar immers zelf al problemen genoeg op hun bordje liggen de laatste tijd.
Die ze tenminste proberen aan te pakken als ze zich stellen al is dat wat laat. Hier echter....

Citaat:
En wat de splitsing B-H-V zelf betreft, dat is geen Belgen-mop, maar een Vlamingen-mop hé. Na 40 jaar nog altijd niet uw rechten kunnen laten gelden, dat is gewoon zielig.
Na 40 jaar zijn rechten niet kunnen laten gelden in een land dat zich democratisch noemt? Daar zit idd een stevig reukje aan....

Citaat:
En wie ligt daar nu wakker van, niemand toch hé.
Men zou het anders niet zeggen als er vandaag een regering om wankelt...

Citaat:
Dat is een argument om een dinosaurus te vellen nietwaar.
Niet dus.

Citaat:
Liggen er hier in België (gegoede) burgers van wakker ?
Zo te zien hoor jij bij die 'gegoede' burgers dat jij er niet van wakker ligt.

Citaat:
Neen, oké, dan lossen we dat probleem niet op hé.
Wie zei daar weer dat het de Vlamingen al 40 jaar lang niet lukt om hun rechten af te dwingen? Nu weet ik ineens hoe dat komt.

Citaat:
Simpel hé, volgend probleem ... Steve'ke deel nog eens wat gratis slaappillen en anti-depressiva aan de vlamingen uit wilt ge, ze zitten daar precies weer door hunne voorraad heen hoor, ja weeral ja ...
Ik denk dat Steveke zijn pillekens zelf mag nemen deze keer, want dat onbestaande probleem dat toch al 40 jaar om geen oplossing vraagt, je gelooft het niet, maar zelfs Verhofstadt kan er niet meer van slapen zonder gratis SSlaappillekens.
Oud 4 mei 2005, 15:41   #15
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Héél verstandig, Dimitri en niet alleen opdat de alarmbelprocedure slechts één kan gebruikt worden maar ook om zeker te weten of de Franstaligen de schuld willen dragen voor het in het gevaar brengen van hun zo innig geliefde Belgique.
Blijkbaar wel. Maar eigenlijk denk ik dat de Franstaligen ook wel weten dat ze de splitsing in principe niet kunnen tegenhouden. Ze willen waarschijnlijk enkel de Vlaamse partijen uittesten, kijken hoever zij durven gaan. Als de Vlamingen nu al niet hun meerderheid durven gebruiken om de splitsing door te drukken, zullen ze het bij ernstiger kwesties ook niet doen. Bovendien leiden de Franstalige partijen zo geen gezichtsverlies, omdat ze geen toegevingen doen of er heel veel voor terugkrijgen.
Dimitri is offline  
Oud 4 mei 2005, 15:44   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Die ze tenminste proberen aan te pakken als ze zich stellen al is dat wat laat. Hier echter....
Helaas zijn de meningen over de oplossingen nogal verdeeld.

Overigens een klein taalkundig puntje: problemen 'stellen' zich niet, problemen doen zich voor. Zegt het voort aan Jean-Luc.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 4 mei 2005 om 15:45.
Dimitri is offline  
Oud 4 mei 2005, 17:31   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Blijkbaar wel. Maar eigenlijk denk ik dat de Franstaligen ook wel weten dat ze de splitsing in principe niet kunnen tegenhouden. Ze willen waarschijnlijk enkel de Vlaamse partijen uittesten, kijken hoever zij durven gaan. Als de Vlamingen nu al niet hun meerderheid durven gebruiken om de splitsing door te drukken, zullen ze het bij ernstiger kwesties ook niet doen. Bovendien leiden de Franstalige partijen zo geen gezichtsverlies, omdat ze geen toegevingen doen of er heel veel voor terugkrijgen.
Met Verhofstadt en zijn Pest Voor Vlaanderen is idd alles mogelijk.
Verhofstadt was veel te kalm deze namiddag.
Ik vrees dat hij ons zal uitverkopen nog voor de haan kraait volgende woensdag.
Oud 4 mei 2005, 17:56   #18
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er is slechts één enkele uitweg uit deze verstikkende Belgische knoeiboel:

[size=5]Splits België![/size]
[size=7][/size]
Zeno! is offline  
Oud 4 mei 2005, 18:04   #19
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Er is slechts één enkele uitweg uit deze verstikkende Belgische knoeiboel:

Splits België!
En wat dan met de verantwoordelijken voor die knoeiboel, met de "demokraten" ?
PAJOT is offline  
Oud 4 mei 2005, 19:54   #20
luc broes

Standaard

Citaat:
Het gaat erom of de Vlamigen met de wet en de logika aan hun kant en met een democratische meerderheid recht kunnen laten geschieden in Vlaanderen. En dat is zeker niet banaal.
luc broes is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be