![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Kansas houdt hoorzittingen over evolutie op school
do 05/05/05 - In de Amerikaanse staat Kansas starten vandaag hoorzittingen over het aanleren van de Darwinistische evolutieleer op de scholen. Het Departement Onderwijs zal zes dagen lang experten horen, van wie naar verwachting een meerderheid tegen het aanleren van de evolutie zal zijn. (foto Belga) Kansas worstelt al langer met het aanleren van de evolutie. In 1999 kreeg de VS-staat wereldwijde belangstelling toen de Schoolraad een voorstel goedkeurde om de evolutieleer een minder belangrijke plaats te geven. Na verkiezingen in 2001 koos de nieuwe Schoolraad er voor om de evolutie in ere te herstellen maar de verkiezingen verleden jaar brachten opnieuw een religieus- conservatieve meerderheid in de raad. En die legt nu de laatste hand aan de "wetenschappelijke normen", die een leidraad vormen voor wat de leraars moeten aanleren. De raad wil de evolutieleer niet volledig schrappen maar wel leraars aanmoedigen om "alternatieven" te bediscussiëren en een aantal basisstellingen van de evolutieleer schrappen uit de eindtermen. (foto Belga) "Intelligent ontwerp" De tegenstanders van de evolutieleer zullen bij de hoorzittingen in Kansas vooral komen uit het "Intelligent Design Network". Dat is één van tientallen organisaties die de laatste jaren zijn opgericht om de evolutieleer te bestrijden en in scholen de leer te verspreiden dat mensen en andere levende wezens te ingewikkeld zijn om door toevallige kleine mutaties te ontstaan. Dat wijst er volgens hen op dat er een "intelligent ontwerp" achter zit, waarmee ze bedoelen dat de mens en andere levende wezens door god geschapen zijn, wat creationisme genoemd wordt. Dat zeggen ze echter niet, omdat het Hoogerechtshof in 1968 gesteld had dat het verplicht aanleren van het creationisme in strijd was met het Eerste Amendement van de Grondwet. Ook in andere staten van de VS woedt er momenteel een debat over de evolutieleer op scholen. (foto Belga) Wetenschap boycot de hoorzittingen Vele vooraanstaande Amerikaanse wetenschappelijke verenigingen hebben de hoorzittingen veroordeeld en gezegd dat ze de zittingen zullen boycotten. Creationisme en intelligent ontwerp zijn niet wetenschappelijk en er mee in discussie gaan, verhoogt enkel hun prestige, zeggen ze. Ze zien de hoorzittingen als een poging door een minderheid "om een theocratie - een staatsvorm gebaseerd op het geloof - te vestigen, zowel in Kansas als op het nationale niveau". Ook in meer dan een dozijn andere staten van de VS woedt er momenteel een debat over de evolutieleer op scholen. In Texas is er een wetsvoorstel dat het zou toelaten het creationisme aan te leren naast de evolutieleer. bron: VRT Ok, ik vraag me af of ze helemaal de pedalen kwijt zijn in de states. Is het wel verantwoord om zulke onzin als de waarheid te verkopen aan kinderen ? Persoonlijk vind ik dat dit enkel een begin is, een neiging die in de VS meer en meer zichbaar wordt, namelijk een christelijke conservatieve relfex. Een vrij slechte ontwikkelling voor het machtigste land ter wereld..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat ziet er inderdaad niet al te best uit.
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Tschandalige is dat vrijheid van godsdienst vaak ook inhoudt vrijheid van leugens.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Drie hoeraatjes voor de sekte van Van Den Berghe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Pff, in de godsdienstlessen hier in Vlaanderen heb ik ook die bullshit over intelligent design gekregen. Wat dat betreft lijkt het me dan eigelijk dat er niet zoveel verschil is met Kansas. Alleen krijgen ze het daar dan naast de normale evolutieleer in de Biologieles. Wat kan het me eigelijk schelen wat een redneck uit Kansas gelooft? Rationele mensen weten waarvoor te kiezen.
En voor de rest lijkt me heel die rechtszaak een farce. Alsof een rechter kan beslissen welke theorie de beste is.
*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is* [/size] Laatst gewijzigd door Gauss : 5 mei 2005 om 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Godsdienstles afschaffen, dat is een prioriteit in het onderwijs. Godsdienst is een zaak voor thuis, niet in het openbaar.
Vervang die 2 lesuurtjes anders door kunstgeschiedenis of dergelijke, ten minste vaak de nuttige aspecten van de katholieke kerk die naar voren komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
KEEP CASH ALIVE!!!! Laatst gewijzigd door Gun : 5 mei 2005 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Mja, maakt het eigenlijk wat uit als iemand gelooft dat de mens een schepping van God is? Het draagt niet meteen bij tot 'de' wetenschap, maar wat dan nog? Zijn we verplicht te weten en het weten boven het geloven te stellen? Ik kan mij voorstellen dat het wenselijk is, maar waarom precies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het Intelligent ontwerpen van de mens naar het evenbeeld van de God[size=6]EN[/size][size=2] vind je op velerlei plaatsten terug, de mens als werkslaaf voor de goden, de mensheid als een gigantische mierenhoop waar het leuk in peuteren in, bij wijlen. Giet er een emmer water over, en de mieren geloven dat de zondvloed gepasseerd is.[/size] Maar wsh kunnen de fundi christenen met deze échte info niet lachen. Voor hun is er maar 1 God, en bovendien is deze God 'goed'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het wordt bovendien nog absurder door deze natuurlijke evolutie zo kort in de tijd te laten gebeuren, absurd gewoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Edit: domme opmerking verwijderd
*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is* [/size] Laatst gewijzigd door Gauss : 5 mei 2005 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het probleem van missing links is trouwens dat telkens er een gevonden wordt er twee bijkomen. Er zijn genoeg aanwijzingen en bewijzen dat evolutie plaatsvind, maar daar ga ik niet op in gaan want ik ben geen bioloog.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken wel iets van biologie en ik kan je zeggen dat er nooit enige link is gevonden tussen de aapmens en de mens. De mens was er plots. Biologisch evolutionair gezien op een spectaculair snelle manier, direct perfect: onzinnig gewoon. Er worden overigens geen missing links gevonden, er is er nog nooit eentje gevonden, het enige wat men ontdekt zijn natuurlijke afsplitsingen van die oerouder die allemaal doodlopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je creert een wereld vol met leugens die elkaar opstapelen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geloven dat de mens direct van de aapmens afkomstig is, is al even ridicuul en ongeloofwaardig. Show me the proofs ! Wat doe je met al die oeroude overleveringen die melding maken van de goden die de mensen creëerden naar hun evenbeeld ? Toen was er nog geen godsdienst die het verknipte tot iets monsterachtigs. Geen missing link gevonden, evolutie die veel te snel is gebeurd dan ze te kunnen verklaren door Darwins trial and error, etc ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Iedereen is vrij te geloven wat hij denkt maar laten we ons in het onderwijs, in de politiek en in de rechtbanken met de feiten bezig houden en niet met willekeurige en wilde ideeën of mierzoete sprookjes. Evolutie berust op wetenschappelijk bewezen feiten. Scholen die beweren dat wij afstammelingen zijn van Adam en Eva lichten hun scholieren vals voor en moeten aangeklaagt en gestraft worden of liever nog onmiddellijk gesloten wegens ondermaats en valselijk onderwijs. Net als scholen die leerlingen zouden voorhouden dat 1+1 drie is omdat God als entiteit mee gerekend dient te worden. "Je ziet hem niet maar hij is allom vertegenwoordigd. Bewijs maar eens dat dat niet zo is en bewijs 1+1=2 maar eens." Het lijkt onzin en is het ook maar het is niet van een ander niveau dan dat we zouden afstammen van A&E. Uiteraard mag of moet het onderwijs melding maken van de evt. zwakke, of onbewezen punten, de zwarte gaten of witte plekken in de evolutie theorie (als die er al zijn), maar als men creationisme als alternatief aangeeft vervangt men het met een denkbeeldige gatenkaas vol lucht. Hun enige bewijs is dat het in hun heilige boekje staat en dat is, volgens hun, een sluitend bewijs. Daar willen we de evolutie theorie, die veel meer is dan slechts een theorie, toch niet voor inruilen. Dit soort praktijken moeten juridische worden bestreden als het christelijke getinte ministerie daar niet tegen op treedt.
![]() |
![]() |
#18 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen missing link, plotsklaps was de mens intelligent, ging de mens landbouw bedrijven en was hij geen aap meer, taal kwam al even snel, plotsklaps, Darwin zou er jeuk van gekregen hebben. Citaat:
Juridisch bestrijden van gedachtestromingen, wel wel ... gedachtenpolitie, nazisme ... Het is evenzeer lucht te zeggen dat bijbelse kennis onzinnig is, dan te zeggen dat evolutietheorie de jump in de evolutie van mensaap tot mens kan verklaren. Uiteraard zeggen de creationistisch wacko's iets heel anders. : zij geloven in 1 God ( een goddelijk wezen ) die de mens uit het niets gemaakt heeft. Ik geloof in vele goden ( zoals in alle oeroude geschriften staat vermeld ) die de mens hebben gecreëerd uit het zootje ongeregeld dat hier rondliep ( mensapen ), om als hulpje in hun keukens te werken, zeg maar. Verschil is groot: volgens de creationisten is God goed en zijn de mensen vrije wezens door hem gecreëerd, volgens de ambetanterikken is de mens niets meer dan een genetisch veredelde aap die indertijd goed van pas kwam als hulpje of als sextoy, waarnaar veelvuldig verwezen wordt in alle oeroude overleveringen. Maar daar zullen de creationisten wsh niet mee kunne lanchen/. Het is even onzinnig Darwin op te hemelen in de lessen, als in de lessen geschiedenis te zwijgen over Nag Hammadi, Mahabharata en de Soemmerische kleitabletten/. Van intellectuele eerlijkheid is trouwens geen sprake in onze kweekscholen/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() De evolutie van nomaad tot huidig technologisch afhankelijke mens is nog sneller gegaan.
Dus ik denk dat evolutie ook kan "versnellen" in tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |