Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2005, 00:15   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Voortbestaan van België

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Vandermeersch in het politieke commentaar van De Standaard
[size=5] Voortbestaan van Belgie[/size]

De regering-Verhofstadt II wankelt. Ze dreigt te vallen over een dossier waarvan ze de voorbije jaren het bestaan minimaliseerde en zelfs ontkende: het communautaire. De premier en zijn paarse ploeg, die zes jaar geleden zoveel hoop op een nieuwe politieke cultuur hadden gewekt, hebben zich vastgereden in een probleem dat al veertig jaar sluimerde. Brussel-Halle-Vilvoorde was goed op weg om een eenzame, wat treurende dinosaurus te worden in het Belgische Jurassic Parc. Nu en dan weerklonk nog het gebrul ,,Splitsing Nu''. Maar meer dan een echo uit een ver verleden was dat niet.

Nu is datzelfde BHV het touw waarmee de regering, en met haar waarschijnlijk een politieke generatie, zichzelf langzaam wurgt. Guy Verhofstadt is nog maar een flauwe afspiegeling van de premier die hij was. Zijn regering een machteloos instrument. De commissie Binnenlandse Zaken van het parlement een plaats waarover zelfs doorgewinterde politieke waarnemers met minachting spreken. (Enkel om zichzelf niet totaal belachelijk te maken, kwam de Kamercommissie gisteren niet bijeen).

De splitsing van een kiesarrondissement verlamt dus onze instellingen. Leg dit nu eens uit aan het groeiende legertje werklozen. Aan bezorgde bedrijfsleiders. Aan honderdduizenden hardwerkende ondernemers in hun kmo's. Aan Vlamingen die wakker liggen van de onbetaalbaarheid van de sociale zekerheid en de organisatie van hun eindeloopbaan. Aan Belgen die te horen krijgen dat de economische groei is stilgevallen.

Peiling na peiling blijkt dat een grote meerderheid van de Vlamingen het niet pikt dat het debat over BHV alles overvleugelt. Peiling na peiling krijgen we te horen dat de Vlaming niet wil dat de regering hierover valt. En toch hebben we ons vastgereden in de crisislogica. Door aan electoraal opbod te doen, dure eden te zweren en onverwijlde woorden in het Vlaams regeerakkoord te schrijven. Door de dynamiek te onderschatten van asymmetrisch samengestelde regeringen van het land en de gewesten.

Dat de Vlamingen in hun regeerakkoord tot de splitsing besloten, en dat niet deden op het federale forum, was misschien niet elegant, maar wel terecht. De blijvende band tussen Franstalige kiezers die zich in Vlaanderen wensen te vestigen en Brussel staat haaks op de inrichting van onze federale staat. De wens van de Vlamingen om daar een eind aan te maken - al dan niet met uitdovende inschrijvingsrechten - is het logisch gevolg van de staatshervormingen. En een helder antwoord op het arrest van het Arbitragehof.

Het wordt steeds duidelijker dat de Franstalige partijen halsstarrig weigeren om op een loyale manier deze logica toe te passen. Dat Elio di Rupo en Didier Reynders met de blijvende eis voor een uitbreiding van Brussel de lat voor een splitsing deze week dusdanig hoog legden, toont dat ze zelfs geen compromis willen nastreven.

Vlaanderen kijkt verbaasd naar dat blufpoker. Als de regering over dit dossier valt, en we mogelijk naar de stembus moeten, wordt het in Vlaanderen ongetwijfeld een krachtmeting tussen de klassieke partijen en het Vlaams Belang. Maar na de strijd om Brussel-Halle-Vilvoorde - en met de houding van de Franstaligen in het geheugen - wordt de echte inzet misschien wel het voortbestaan van België. Want zelfs bij heel gematigde Vlamingen stijgt de wrevel over zoveel onverzettelijke zelfgenoegzaamheid.
Niet de eerste nogal flinke commentaar op de communautaire perikelen in De Standaard de laatste dagen. Toen Dewael even probeerde over het 'niet splitsen' werd Verhofstadt al flink over de hekel gehaald als de man die het VB groot maakte.

Velen hier zullen zich nog sterk maken dat de mensen wakker liggen omwille van jobs en veiligheid en dat BHV derhalve een non-issue is. Maar BHV heeft zijn nut al meer dan ooit gehad... het is lang geleden dat de man in de straat nog eens opmerkte dat de grondwet enkel geldig is voor Vlamingen en dat de Vlaams-federale politici steeds buigen als knipmessen voor de franstaling. Het feit dat de VLD de grondwet wou aanpassen om het probleem ongedaan te maken in ruil voor regionaliseringen die reeds vroeger waren beloofd, was een triest hoogtepunt in de hele saga.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 4 mei 2005 om 00:16.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 06:56   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoor ik nu in 'De Standaard' zeggen wat ik al van voor de vorige federale verkiezingen voorspel? Nog één verkiezing te gaan en het is gebeurd?
Oud 4 mei 2005, 09:29   #3
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoor ik nu in 'De Standaard' zeggen wat ik al van voor de vorige federale verkiezingen voorspel? Nog één verkiezing te gaan en het is gebeurd?
laten we het hopen, ik heb alvast een bakje duvel koudgezet
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 15:29   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
laten we het hopen, ik heb alvast een bakje duvel koudgezet
En ik nen bak Geuze
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 15:40   #5
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
En ik nen bak Geuze
en ik ne bak lindemans
Oud 4 mei 2005, 15:42   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik drink zelf niet maar ik haal een karton champagne in huis voor de liefhebbers.
Oud 4 mei 2005, 15:45   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Niet de eerste nogal flinke commentaar op de communautaire perikelen in De Standaard de laatste dagen. Toen Dewael even probeerde over het 'niet splitsen' werd Verhofstadt al flink over de hekel gehaald als de man die het VB groot maakte.

Velen hier zullen zich nog sterk maken dat de mensen wakker liggen omwille van jobs en veiligheid en dat BHV derhalve een non-issue is. Maar BHV heeft zijn nut al meer dan ooit gehad... het is lang geleden dat de man in de straat nog eens opmerkte dat de grondwet enkel geldig is voor Vlamingen en dat de Vlaams-federale politici steeds buigen als knipmessen voor de franstaling. Het feit dat de VLD de grondwet wou aanpassen om het probleem ongedaan te maken in ruil voor regionaliseringen die reeds vroeger waren beloofd, was een triest hoogtepunt in de hele saga.
Ik vrees voor u dat de schade aan het "Vlaams-nationale blazoen", dat al niet schitterend was, definitief is geschaad. Hier kan België alleen maar beter van worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 15:53   #8
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik vrees voor u dat de schade aan het "Vlaams-nationale blazoen", dat al niet schitterend was, definitief is geschaad. Hier kan België alleen maar beter van worden.
kom man ontwaak eens uit je droomwereldje.
PS om het met de woorden van Urbain te zeggen " ik heb met de nationale driekleur mijn keuken opgedweilt "
Oud 4 mei 2005, 16:03   #9
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man man man, ik versta niet hoe je het kan volhouden. De breuklijn tussen vlaanderen en wallonië wordt nogmaals duidelijker en groter, en toch blijven jullie lustig verderfantaseren over jullie unitaire staat.

WAKKER WORDEN
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:07   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij lijken het eerder jouw Franstalige vrienden te zijn die hier niet beter van gaan worden, Hans.

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Peter Vandermeersch in het politieke commentaar van De Standaard

De regering-Verhofstadt II wankelt. Ze dreigt te vallen over een dossier waarvan ze de voorbije jaren het bestaan minimaliseerde en zelfs ontkende: het communautaire. De premier en zijn paarse ploeg, die zes jaar geleden zoveel hoop op een nieuwe politieke cultuur hadden gewekt, hebben zich vastgereden in een probleem dat al veertig jaar sluimerde. Brussel-Halle-Vilvoorde was goed op weg om een eenzame, wat treurende dinosaurus te worden in het Belgische Jurassic Parc. Nu en dan weerklonk nog het gebrul ,,Splitsing Nu''. Maar meer dan een echo uit een ver verleden was dat niet.

Nu is datzelfde BHV het touw waarmee de regering, en met haar waarschijnlijk een politieke generatie, zichzelf langzaam wurgt. Guy Verhofstadt is nog maar een flauwe afspiegeling van de premier die hij was. Zijn regering een machteloos instrument. De commissie Binnenlandse Zaken van het parlement een plaats waarover zelfs doorgewinterde politieke waarnemers met minachting spreken. (Enkel om zichzelf niet totaal belachelijk te maken, kwam de Kamercommissie gisteren niet bijeen).

De splitsing van een kiesarrondissement verlamt dus onze instellingen. Leg dit nu eens uit aan het groeiende legertje werklozen. Aan bezorgde bedrijfsleiders. Aan honderdduizenden hardwerkende ondernemers in hun kmo's. Aan Vlamingen die wakker liggen van de onbetaalbaarheid van de sociale zekerheid en de organisatie van hun eindeloopbaan. Aan Belgen die te horen krijgen dat de economische groei is stilgevallen.

Peiling na peiling blijkt dat een grote meerderheid van de Vlamingen het niet pikt dat het debat over BHV alles overvleugelt. Peiling na peiling krijgen we te horen dat de Vlaming niet wil dat de regering hierover valt. En toch hebben we ons vastgereden in de crisislogica. Door aan electoraal opbod te doen, dure eden te zweren en onverwijlde woorden in het Vlaams regeerakkoord te schrijven. Door de dynamiek te onderschatten van asymmetrisch samengestelde regeringen van het land en de gewesten.

Dat de Vlamingen in hun regeerakkoord tot de splitsing besloten, en dat niet deden op het federale forum, was misschien niet elegant, maar wel terecht. De blijvende band tussen Franstalige kiezers die zich in Vlaanderen wensen te vestigen en Brussel staat haaks op de inrichting van onze federale staat. De wens van de Vlamingen om daar een eind aan te maken - al dan niet met uitdovende inschrijvingsrechten - is het logisch gevolg van de staatshervormingen. En een helder antwoord op het arrest van het Arbitragehof.

Het wordt steeds duidelijker dat de Franstalige partijen halsstarrig weigeren om op een loyale manier deze logica toe te passen. Dat Elio di Rupo en Didier Reynders met de blijvende eis voor een uitbreiding van Brussel de lat voor een splitsing deze week dusdanig hoog legden, toont dat ze zelfs geen compromis willen nastreven.

Vlaanderen kijkt verbaasd naar dat blufpoker. Als de regering over dit dossier valt, en we mogelijk naar de stembus moeten, wordt het in Vlaanderen ongetwijfeld een krachtmeting tussen de klassieke partijen en het Vlaams Belang. Maar na de strijd om Brussel-Halle-Vilvoorde - en met de houding van de Franstaligen in het geheugen - [size=4]wordt de echte inzet misschien wel het voortbestaan van België.[/size] Want zelfs bij heel gematigde Vlamingen stijgt de wrevel over zoveel onverzettelijke zelfgenoegzaamheid.
Oud 4 mei 2005, 16:11   #11
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Het einde van Belgieskse komt elke dag een stapje dichterbij....... en dan gaan
wij een groot feest geven met al die bakken Duvel die koud staan.
Oud 4 mei 2005, 16:20   #12
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Op het moment is Verhofstadt op radio1 een preek aan het houden.Hij blijft gewoon optimistisch en blijft geloven in een oplossing.

Ik snap niet waar hij het optimisme blijft halen.Soit,voor dat optimisme heeft heeft hij in het begin van zijn eerste legislatuur ook een stem van mij gehad,maar ik werd snel wakker geschud door de realiteit.
Hij heeft geen één van zijn belofte kunnen waarmaken:
-200.000 jobs
-een "echte" belastingsverlaging(heb dit jaar weer 700€ kunnen bijbetalen)
-DHL
-Het VB terugdrukken,naar de opgang van VB mocht men hem afstraffen.
-en BHV,dit gaat zijn laatste stuiptrekking zijn!

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:23   #13
vrijevlaming
Banneling

Standaard

dan loop ik waarschijnlijk een week zat rond. Alle café's gaan doen met de leeuw mee
Oud 4 mei 2005, 16:25   #14
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Het einde van Belgieskse komt elke dag een stapje dichterbij....... en dan gaan
wij een groot feest geven met al die bakken Duvel die koud staan.
ok . maar ingeval van nood ga je me wel moeten ontzetten uit brussel. de eerst krijgt ne goed kriek, grimbergen of Duvel die lekker koud staan
Oud 4 mei 2005, 16:29   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als we de broeksriem een beetje moeten aanhalen om onze rechten te vrijwaren, ben ik daar zeker toe bereid. Vlaanderen is voor mij en voor vele anderen de eerste prioriteit. En ik kan u verzekeren: in B-H-V ligt men wél wakker van de mateloze franstalige arrogantie.
Oud 4 mei 2005, 16:33   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Op het moment is Verhofstadt op radio1 een preek aan het houden.Hij blijft gewoon optimistisch en blijft geloven in een oplossing.

Ik snap niet waar hij het optimisme blijft halen.Soit,voor dat optimisme heeft heeft hij in het begin van zijn eerste legislatuur ook een stem van mij gehad,maar ik werd snel wakker geschud door de realiteit.
Hij heeft geen één van zijn belofte kunnen waarmaken:
-200.000 jobs
-een "echte" belastingsverlaging(heb dit jaar weer 700€ kunnen bijbetalen)
-DHL
-Het VB terugdrukken,naar de opgang van VB mocht men hem afstraffen.
-en BHV,dit gaat zijn laatste stuiptrekking zijn!
Verhofstadt wilde tot twee keer toe niet antwoorden op de vraag van De Crem of hij Brussel wilde uitbreiden zoals de Franstaligen, gesteund door Di Rupo dat eisen.

Wie weet wat hij ons nog rap lapt VOOR volgende woensdag.
Oud 4 mei 2005, 16:38   #17
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verhofstadt wilde tot twee keer toe niet antwoorden op de vraag van De Crem of hij Brussel wilde uitbreiden zoals de Franstaligen, gesteund door Di Rupo dat eisen.

Idd Knuppel,heb het ook gehoord.Het voortbestaan van Belgie staat hier echt op het spel geloof ik.Dit heb ik op die 32 jaar dat ik me op deze planeet bevind nog nooit meegemaakt in de politiek.
De PS wil aan de macht blijven in de Walen,en dit kost wat kost!!Zelfs het voortbestaan van Belgie en de relatie Walen-Vlamingen wordt er voor op het spel gezet.
Je moet niet vragen hoeveel macht die Di Rupo heeft,dit is toch niet normaal!!
Lijkt wel een dictatuur aan de andere kant van de taalgrens.................

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 4 mei 2005 om 16:38.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:46   #18
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:

alsie zo laag durft te gaan, dan zou deze jongen hier die normaal een kalm mens is wel eens heel agressief kunnen gaan doen.

Hopelijk zijn er genoeg verstandige vld'ers die ons dat niet zouden lappen en voor één keer wél tegen het konijn durven ingaan.
Oud 4 mei 2005, 16:46   #19
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Idd Knuppel,heb het ook gehoord.Het voortbestaan van Belgie staat hier echt op het spel geloof ik.Dit heb ik op die 32 jaar dat ik me op deze planeet bevind nog nooit meegemaakt in de politiek.
De PS wil aan de macht blijven in de Walen,en dit kost wat kost!!Zelfs het voortbestaan van Belgie en de relatie Walen-Vlamingen wordt er voor op het spel gezet.
Je moet niet vragen hoeveel macht die Di Rupo heeft,dit is toch niet normaal!!
Lijkt wel een dictatuur aan de andere kant van de taalgrens.................
Hopelijk zet deze prachtige situatie zich voort .
Ik hoop van ganser harte dat de weke Vlaamse politiek voor één keer een ruggegraat ontwikkelt en en die walen buiten bonjourt. Dit is een gedroomde kans om voor eens en altijd een einde te maken aan dit rotte belgiqueske en te vechten voor onze vrijheid.

Weg de bastaards, weg de lauwaarts! Óns behoord het Noordzeestrand. Óns de kerels, óns de Klauwaerts. Leve God en Vlaanderland.
Oud 4 mei 2005, 16:49   #20
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Verhofstadt staat op het punt ons te verkopen aan de walen. Verhofstadt is blijkkbaar bereidt om minstens 6 vlaamse gemeentes van vlaanderen te ontrukken. Dit is een reden om nu en overwijld als vlaams parlementslid het vertrouwen op te heffen in die verrader

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be