Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 11:50   #1
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard Discriminatie in aanwervingen: de vloamsche kneuterigheid en domheid

Klanten lusten geen MarokkanenFirma Feryn vindt geen valabele werknemersVan onze redacteur

[size=1]© zaza [/size]BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''

BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.''

Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.''

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh.

Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck.

Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands.

Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor.

28/04/2005
Guy Fransen

De klanten willen geen marokkanen...

Heerlijk toch dit vlamingenland ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:17   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Volgens Joris Claessens (VB) is er toch geen probleem... (zie topic Tarik Fraihi) ?! Behalve dan dat hij achteraf weer gaat zagen over het aantal Marokkanen dat aan de dop staat....
Oud 28 april 2005, 12:31   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

't Is erg. Deze Marokkanen willen werken en ze mogen niet.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:44   #4
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren."
Allez dan, broodroof mag dus! Als die man zijn klanten verliest omdat er een wantrouwen bestaat tegenover zijn allochtone werknemers dan heeft hij het goede recht om geen allochtonen meer aan te nemen!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:51   #5
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

maak het mee, je wil je huis goed beveiligen..; tevens wil je een kantelpoort laten plaatsen met een toegangscode...

Komen er enkele Mark'hanen je die poort plaatsen (waar op zich niets mis mee is, het kunnen ook goede vakmannen zijn) en leggen ze je uit hoe de code werkt.... hahahahahaha

Die bedrijfsleider kan er ook niets aan doen, en indien je als klant liever niet je huis laat beveiligen door Mark'hanen, dan is dat toch tevens het goed recht van de klant.........
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:53   #6
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vloamsche kneuterigheid en domheid
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
't Is erg. Deze Marokkanen willen werken en ze mogen niet.
Inderdaad.

En daarna zullen we met z'n allen klagen over opgelegde quota's en regelneverij.

Wat minder "vloamsche kneuterigheid en domheid" [size=1](citaat, hé, ik zou zoiets nooit durven zeggen )[/size] is nochtans een betere oplossing.
Oud 28 april 2005, 12:59   #7
Mosasaurus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Wat minder "vloamsche kneuterigheid en domheid" [size=1](citaat, hé, ik zou zoiets nooit durven zeggen )[/size] is nochtans een betere oplossing.

natuurlijk, de schuld ligt bij ons werkende, blanke, Vlaamse belastingbetalers inderdaad!!!!!
Oud 28 april 2005, 13:02   #8
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Je moet de feiten niet verdringen (proberen te verdringen) met quota's!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:05   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klanten lusten geen MarokkanenFirma Feryn vindt geen valabele werknemersVan onze redacteur

[size=1]© zaza [/size]BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''

BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.''

Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.''

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh.

Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck.

Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands.

Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor.

28/04/2005 Guy Fransen

De klanten willen geen marokkanen...

Heerlijk toch dit vlamingenland ...
Het is erg te moeten vaststellen dat uw klanten geen Marokkanen willen hebben...

Maar is het ook niet erg te moeten vaststellen dat ons landje meer dan 500.000 werklozen heeft en er geen werklozen zijn die aan volgende voorwaarden beantwoorden?:
Citaat:
dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor
Dit artikel zegt dus veel over
  • onze kneuterigheid
  • onze werklozen...
Of vergis is me (nog eens)?

Laatst gewijzigd door Chipie : 28 april 2005 om 13:08.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:09   #10
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
natuurlijk, de schuld ligt bij ons werkende, blanke, Vlaamse belastingbetalers inderdaad!!!!!
De "schuld" ligt bij diegenen die een werkman/vrouw weigeren op basis van afkomst!

Ik betaal evengoed als u belastingen, en heb veel liever dat deze Marokkanen werken in plaats van uitkeringen te krijgen die ik mee moet betalen.
Oud 28 april 2005, 13:14   #11
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Je moet de feiten niet verdringen (proberen te verdringen) met quota's!
Daar ben ik het helemaal mee eens, hoor.

Maar als het geval in /\lcazar's artikel geen geïsoleerd geval is, dan ben ik er zeker van dat er ooit quota's zullen komen. Of ik dat nu wil of niet ...
Oud 28 april 2005, 13:26   #12
Mosasaurus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Daar ben ik het helemaal mee eens, hoor.

Maar als het geval in /\lcazar's artikel geen geïsoleerd geval is, dan ben ik er zeker van dat er ooit quota's zullen komen. Of ik dat nu wil of niet ...

maar als klant heb ik de vrijheid om ervoor te kiezen dat er geen Mark'hanen in mijn garage komen of niet???
Oud 28 april 2005, 13:27   #13
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Allez dan, broodroof mag dus! Als die man zijn klanten verliest omdat er een wantrouwen bestaat tegenover zijn allochtone werknemers dan heeft hij het goede recht om geen allochtonen meer aan te nemen!
Deze discussie is overbodig. Een bedrijf is eigendom van de eigenaar, en die neemt aan wie hij wil. Ook als hij systematisch Vlamingen of Belgen zou weigeren (waar allochtone firma's in Brussel niet altijd vies van zijn), dan heeft hij dat recht. Het is zijn bedrijf. Punt.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:31   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Deze discussie is overbodig. Een bedrijf is eigendom van de eigenaar, en die neemt aan wie hij wil. Ook als hij systematisch Vlamingen of Belgen zou weigeren (waar allochtone firma's in Brussel niet altijd vies van zijn), dan heeft hij dat recht. Het is zijn bedrijf. Punt.

Egidius
Ik vind de discussie helemaal niet overbodig. Immers, die eigenaar mag aannemen wie hij wil (ik kan akkoord gaan met dat principe), maar daarmee lost u de hoge werkloosheid bij allochtonen natuurlijk niet mee op.

En zoals Firestone terecht opmerkt: die discussie terzijde schuiven is enkel koren op de molen van de quota-voorstaanders, en dan zitten we nog veel verder van huis...
Oud 28 april 2005, 13:47   #15
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Tsja, klant is koning. En negatieve sentimenten bij de bevolking over bepaalde groepen immigranten zijn door diezelfde groep hoogst persoonlijk in de hand gewerkt. Het doet me denken aan postbodes en waakhonden. Once bitten, twice shy.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:55   #16
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet bij de werkeloze, Marokaanse medeburger, in elk geval! Hij wil wel, maar mag niet. Dankzij mensen als u, die de haat & achterdocht jegens hen weten te spekken, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Mephisto : 28 april 2005 om 13:55.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:56   #17
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Tsja, klant is koning. En negatieve sentimenten bij de bevolking over bepaalde groepen immigranten zijn door diezelfde groep hoogst persoonlijk in de hand gewerkt. Het doet me denken aan postbodes en waakhonden. Once bitten, twice shy.
Klant is koning, maar ik ben, als zaakvoerder, nog altijd keizer!
Kom nou..
Oud 28 april 2005, 13:57   #18
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
maar als klant heb ik de vrijheid om ervoor te kiezen dat er geen Mark'hanen in mijn garage komen of niet???
Die 'vrijheid' heeft u, vergeet echter niet dat u een rigoureuze minderheid bent. Enkel dankzij uw geschreeuw, en dat van ander Vlaams Rechts, worden mensen bang. Bang om Marokkanen aan te nemen, bijvoorbeeld..
Oud 28 april 2005, 13:58   #19
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik vind de discussie helemaal niet overbodig. Immers, die eigenaar mag aannemen wie hij wil (ik kan akkoord gaan met dat principe), maar daarmee lost u de hoge werkloosheid bij allochtonen natuurlijk niet mee op.
Er zijn veel belangrijke problemen in de wereld. De werkloosheid bij allochtonen is er een van, maar of allochtonenschuwe bedrijfsleiders er de enige oorzaak van zijn is zeer de vraag. Als het zo simpel was, waarom zou je dan de bedrijfsleiders ook niet verplichten laaggeschoolden (ook hoge werkloosheid) aan te pakken alleen maar omdat ze moeilijk werk vinden?
In de politiek moet je prioriteiten stellen. Helemaal bovenaan het lijstje staat wat mij betreft de persoonlijke vrijheid. Die bedrijfsleider zal ook verantwoordelijk gesteld worden als zijn zaak slecht gaat of failliet gaat : om die reden moet de beslissing om wie dan ook aan te pakken, bij hem en uitsluitend bij hem liggen. Verantwoordelijkheid, dus vrijheid. Dwangmaatregelen creëren altijd nieuwe problemen en zijn gevaarlijk voor de persoonlijke vrijheid van de burger.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 14:08   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet toegeven aan klanten ...

Die linkiewinkie van dat centrummeke heeft duidelijk nog nooit genen business gedaan, !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be