![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij waren glazen flessen totaal geen praktisch alternatief: ik heb enkele jaren terug m'n auto van de hand gedaan wegens werk dicht genoeg om fiets te gebruiken en begin maar eens 's morgens glazen flessen mee te nemen om 's avonds (want winkel niet open zo vroeg) te kunnen terugbezorgen. Ik heb trouwens zelfs geen flessenwater gezien in Aldi totnogtoe, ik zou dus in duurdere winkels moeten kopen. Als niet-auto gebruiker, zijnde toch 'milieuvriendelijk', werd ik dus mee gestraft door die taks, zogezegd ook uit naam van 'milieuvriendelijkheid'. Wat ik trouwens ook al moeilijk begrijp: recycleren is toch hergebruiken? Waarom zijn PET flessen dan niet 'milieuvriendelijk'? We helpen hen zelfs in onze eigen 'vrije' tijd: we sorteren ze vooraf. Ik kan dan ook enkel besluiten dat die Groenen zich enkel politiek willen profileren ermee. Dat ze als politieke minderheid dit erdoor gekregen hebben zegt ook iets over hun kartelpartners.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 23 april 2005 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er is ook totaal géén ecologische reden voor deze eco taks. Die PET flessen zijn perfect recycleerbaar en 100% zuiver bij nieuw gebruik.
Flessen moeten uitgewassen worden, en weet dat geen enkel proces iets 100% proper kan maken.
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Door hergebruik te promoten, bespaar je dus een massa afval en energie. Je enige punt is inderdaad het gewicht. De fabrikanten zouden daarom óók kleinere bakken moeten aanbieden of verpakkingssystemen die op de fiets gemakkelijk meeneembaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat flessen niet grondig kunnen gespoeld worden is onzin. Het wordt al tientallen jaren gedaan zonder noemenswaardig probleem. |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dan mag je dat nog tien keer uitspoelen & wassen, een heel busje dreft erdoor jagend, bewaar daar enkele dagen plat water in, en dat water zal nog altijd basisch uitslaan moest je dat willen testen met een testpapiertje. Er zijn op deze manier al mensen gestorven op deze wijze, veel bekende gevallen, en waarschijnlijk nog veel meer onbekende gevallen. Industriebuizen schoonmaken is zoals de auggiasstal kuisen. Dat is gewoon onmogelijk. Men kan enkel de vuiligheid tot bepaalde niveau's terugdringen, en dat gebeurt bij de herbruik van die flessen. Superstaaf haalt hier trouwens enkele heel goede punten aan. Denk je dat er een vis kan zwemmen in uw (chemisch) afwaswater?
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 23 april 2005 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat dat spoelwater betreft, is mijn mening dat de industrie moet zoeken naar minder vervuilende detergenten. |
|
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U beweert dat recyclage in dezelfde vorm (want daar komt hergebruik op neer) het meest efficiënt is. - Bij hergebruik moeten de zware (glazen) flessen door elke individuele consument naar verzamelpunten (bvb supermarkten) gebracht worden, vanwaar ze met vrachtwagens naar een bedrijf gebracht worden om te spoelen en dan naar de glazen-flessenwaterproducenten. - PET flessen (licht) worden voor honderden (?) gezinnen opgehaald door één rit van één vuilniswagen en direct (of via een bijkomende afstand door een grotere vrachtwagen) naar het verwerkingsbedrijf (ik las eens dat men het zelfs in tuinmeubelen gebruikt) gebracht worden. Dat dit hergebruik van glazen flessen uiteindelijk minder energie en grondstoffen (en ook tijd speelt een rol) verbruikt dan recyclage van PET flessen is dus helemaal niet zeker. Citaat:
- Ik verbruik niet minder water als de verpakkingen kleiner worden. Ik moet dan meer verpakkingen meenemen. Hoe meer verpakkingen hoe groter het percentage niet-nuttig gewicht. Totaal in tegenspraak met milieuargumenten. - Kleine verpakkingen kosten per nuttige inhoud (bvb liter water) een heel stuk meer dan grotere. Typische redenering voor Groenen: het principe telt, voor negatieve gevolgen op andere vlakken doen we de oogskes toe. Die redenering sluit perfect aan bij extremisme. - Er is een verpakkingssysteem dat perfect met de milieuvriendelijke fiets meeneembaar is, licht van gewicht, breekt en rinkelt niet: de PET fles. Ik heb een tas achteraan met een deel links en een deel rechts. Ik neem doorgaans 6 flessen van 2 liter mee. Voor glazen flessen zou ik er karton moeten tussensteken, zou ik de lege bak direct terug de winkel moeten binnenbrengen, zou ik bij het terugbrengen na gebruik eerst een lege bak uit de winkel moeten gaan halen om ze in te steken, of al rinkelend (geen bak) met een karretje de winkel binnenrijden. Milieuvriendelijkheid vind ik zeer positief, maar ik doe niet mee aan Groen extremisme.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
||
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn argument werd een fiks aantal maanden hier op dit forum niet eens tegengesproken door ene Herman Allaert, een uiterst groen-gezinde ingenieur die volop bezig was met projecten inzake duurzame energie. Off-topic: Herman was een uitstekend debater, competent en erg onderlegd. Hij overtuigde me een paar milieuvriendelijke energie- én kostenbesparende maatregelen te nemen voor mijn persoonlijke levenssituatie.
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noch de invoering noch de afschaffing van dergelijke idiote taksen zijn een democratische beslissing. Het zijn via trading ingevoerde mensekloterijen, waar slechts 5% van de verkozenen zaten om te springen, allesbehalve een democratische meerderheid. Ik vraag me trouwens af hoeveel % van het groene electoraat gelukkig was met deze onozele voorstellen.
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Uw vergelijking qua transport klinkt vrij eigenaardig. Gaat u naar uw winkel enkel en alleen om uw leeggoed terug te brengen? (met enige logica mogen we toch verwachten dat u dit combineert met het aankopen van andere nieuwe producten: geen extra verplaatsing dus). - Glazen flessen dienen voor spoeling inderdaad opnieuw naar de fabriek gebracht. Gaan plastiek flessen dan óók niet opnieuw naar de fabriek? - De plastieken flessen die u bedoeld kunnen na hun levensduur inderdaad gebruikt worden voor de productie van (één bepaalde soort) tuinmeubelen en PVC-afvoerbuis (en dat is het dan). U kunt maar hopen dat u veel tuinmeubelen nodig hebt. - Wat de vergelijking tussen plastieken flessen en glazen hergebruik flessen betreft: heel wat studies hebben het milieuvoordeel van glazen hergebruik flessen met lange levensduur wel degelijk aangetoond (mijn argument heeft dus niks te maken met kortzichtigheid maar wel met afwegen van voor- en nadelen). - Mijn argument over de grootte van de verpakkingen hebt u duidelijk verkeerd begrepen: het ging niet over de grootte van de flessen maar over de grootte van de hergebruikbakken (bvb bakken voor 6 flessen ipv enkel voor 12 flessen - die nu hier en daar reeds bestaan). - Ik gebruik glazen flessen en het komt mij over dat u de nadelen sterk overdrijft. - Het is gemakkelijk te schermen met grote woorden als 'groen extremisme' om tegelijkertijd elke poging tot oplossing van het afvalprobleem van tafel te vegen. (dat uw plastiek flessen niet eeuwig kunnen gerecycleerd worden (in tegenstelling tot glas) weet u blijkbaar niet.) Laatst gewijzigd door groene flamingant : 23 april 2005 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat spoelproducten betreft voor de flessen: dat is inderdaad vaak een punt van kritiek. Vandaar ben ik ook van mening dat onderzoek nodig is naar minder vervuilende detergenten. Hopelijk geef ik u hiermee een iets vollediger antwoord. |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je het gedeelte GFT-afval niet meerekent, bedragen wegwerpverpakkingen zeker de helft van de afvalberg. Is dit geen voldoende argument om hergebruikverpakkingen te stimuleren? |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Vermits water van de kraan als basisproduct voor elke Belg goedkoop beschikbaar is, en bovendien nog eens het strengst gecontroleerd, én het milieuvriendelijkst, mag voor mijn part het flessenwater zwaar getaxeerd worden - net als elk ander luxeproduct.
|
![]() |
![]() |
#19 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In welke vorm die recyclage het best gebeurt is een afweging van voordelen/nadelen. U stelde dat in het geval van glazen flessen hergebruik (= recyclage in dezelfde vorm) het meest efficiënt is. Ik heb u enkele factoren gegeven die indiceren dat het bijlange niet zeker is dat hergebruik het meest efficiënt is. Uw 'levensduur' doet daarbij helemaal niet terzake. Een glazen fles wordt in haar 'levensduur' van 30 'consumpties' 30 keer getransporteerd en gewassen, iets dat overduidelijk ingebracht moet worden in de goed-of-niet-voor-het-milieu-formule. Hoe meer iets weegt en verplaatst moet worden, hoe meer energie verbruikt wordt. Citaat:
6 glazen flessen wegen veel meer dan een PET multiverpakking en er is 4 km afstandsverschil tussen de supermarkt en mijn werk. Als ik 's morgens ze (wegens nog niet open) eerst mee moet nemen naar mijn werk dan hebben die flessen 's avonds 8 km afgelegd die konden vermeden worden. Het lijkt er dus sterk op dat ik nogal extra energie heb verbruikt door geen PET flessen te kopen. Om over praktische nadelen (verloren bagageruimte, gedoe om rinkelen te voorkomen) nog maar te zwijgen. Ik drink door m'n activiteit al gauw 3 liter water per dag. Gewicht en volume van verpakking spelen een grote rol inzake energieverbruik. - Gewicht: hoeveel PET flessen heb je nodig om het gewicht van een glazen te bereiken? - Volume: hoeveel samengedrukte PET flessen passen in een lege bak flessenwater? -> Inzake extra verplaatsing: Zie gewicht en volume, net hierboven. Een vrachtwagen met bakken lege glazen flessen zal maar een kleine fractie van het water-verpakkingsequivalent van PET flessen kunnen transporteren. Er zijn dus extra transporten nodig. Vrij straf dat u deze zaken niet zelf inziet. Of negeert u ze met opzet? Citaat:
Citaat:
![]() Wel, het is de overheid bij monde van Groene extremisten die de mensen ertoe aanzetten om PET flessen te sorteren. Beweert u nu dat ze het grootste deel gewoon met de 'restfractie' meeverbranden? Oei, die wetenschap zal de Belgische 'beste sorteerder ter wereld' niet bepaald leuk vinden. Citaat:
Wat is trouwens een 'glazen hergebruik fles met lange levensduur'? Een speciaal soort licht en gewapend glas soms? ![]() Citaat:
En ja, de argumenten volgen nog, en ik moet ze verdorie herhalen: Citaat:
Citaat:
- Ik veeg enkel slechte pogingen van tafel. Politici zouden dat beter ook doen maar zichzelf profileren (of bezigheidstherapie geven) op kosten van de belastingsbetaler is blijkbaar belangrijker dan het milieu. - Het extra brandstofverbruik door het transport van de veel zwaardere glazen flessen + de extra verplaatsingen voor het wassen ervan is ook een aanslag op het milieu. http://www.ecoline.org/verde/infobladen/09plastic.shtml Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|||||||||
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel je pleidooi tegen hergebruik is één gezeur over glazen flessen die niet passen in je fietszakken. Wat je tegenhoudt om hervulbare PET-flessen te kopen is mij een raadsel. Voor de rest bestaat je betoog uit niet veel meer dan scheldwoorden (extremist, groene extremist,...), smiley's, het verdraaien van woorden, niet ter zake doende en ongegronde persoonlijke verwijten (mijnheer "Erw" weet natuurlijk met 100% zekerheid dat ik als overtuigde fietser al mijn boodschappen met de auto doe?) en gezeur over enkele type-fouten op een internet-forum. Leuke poging om zonder veel moeite een tegenstander onderuit te halen maar het getuigt niet van een overvloed aan argumenten. Wat ik bedoel met een glazen fles met lange levensduur ga ik niet opnieuw uitleggen. Als je je de moeite getroost had om mijn vorige berichten te lezen, was dat reeds lang duidelijk geweest. Maar dat is blijkbaar te veel gevraagd. Probeer ook eens te discussiëren zonder scheldwoorden of denigrerend gedoe. Dit is een discussieforum, geen scheldplatform. Als je volgende bericht niet getuigt van meer niveau, ga ik mij niet meer de moeite getroosten hier nog met jou te discussiëren. |
|
![]() |