Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 17:47   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard Arm maakt ziek, ziek maakt arm

"Arm maakt ziek, ziek maakt arm”

In deze aflevering dompelt Vlaanderen NV zich onder in de armoede. Hoe is de situatie op de onderste sport van de maatschappelijke ladder? Drukbevolkt, zo blijkt. Want hoewel cijfers over het aantal landgenoten die onder de armoedegrens leven elkaar voortdurend tegenspreken – 13% volgens Europese gegevens, eerder 20% volgens hulpverlende organisaties – één ding is zeker: het gaat over véél mensen. Een grove schatting leert ons dat ongeveer 1.5 miljoen Belgen arm zijn. En die komen in meer dan één vicieuze cirkel terecht. De meest uitzichtloze is vaak dat wie arm is, ook ongezond wordt, en dat ziek zijn mensen nog dieper in de armoede drijft.

De cijfers in kwestie stagneren, dus ons leger armen groeit niet meer aan. Wel wordt de kloof tussen arm en rijk dieper: onze armen worden armer, onze rijken rijker. Om maar één factor te noemen: de prijzen zijn gestegen, maar het leefloon steeg niet mee. Volgens auteur Bart Demyttenaere, die wekenlang onder de armsten leefde, zouden we het dan ook beter omdopen tot ‘overleefloon’. Want hoeveel mensen kunnen leven van 595 euro per maand?

Vlaanderen NV ging ook op zoek naar de link tussen armoede en gezondheid en stootte op enkele frappante cijfers. Zo blijkt het dat iemand uit een arme buurt gemiddeld 5.5 jaar minder lang leeft dan iemand uit een rijke buurt. Ook zijn ze vaker en langer ziek: een man van 25 jaar uit een arme buurt zal maar liefst 17 jaar minder lang in goede gezondheid verkeren dan wanneer hij in de juiste straat geboren was.
De verklaring is eenvoudig: armen leven ongezonder. Dat is grotendeels te wijten aan de slechtere kwaliteit van hun woonomstandigheden. Zo is er in een arme buurt er 3 keer meer stank, 8 keer meer vuilnis op straat, 5 keer meer vochtigheid binnenshuis en bijgevolg 4 keer meer schimmels, 3 keer meer burenlawaai... dan in een rijkere buurt. Verder eten armen ongezonder: gezonde voeding is immers duur. En daar komt dan nog eens de permanente stress bij van de dagelijkse struggle for life die arme mensen wel heel letterlijk aan den lijve ondervinden.

Armen worden dus sneller ziek, maar ze maken verhoudingsgewijze dan weer minder gebruik van de gezondheidszorg. De drempel om bij een dokter binnen te stappen, blijkt immers huizenhoog. Niet alleen is het voor een arme moeilijk de consultatiekosten op te hoesten, hij of zij loopt dan ook nog eens het risico geconfronteerd te worden met extra kosten voor geneesmiddelen, of misschien zelfs hospitalisatie. Daarom wachten armen vaak tot het eigenlijk al te laat is, waardoor ze uiteindelijk... met nog hogere kosten geconfronteerd worden.

Om die drempelvrees aan te pakken, heeft de overheid een aantal maatregelen getroffen. Zo is er de zogeheten derdebetalersregeling, waarbij de patiënt enkel het remgeld betaalt, en de rest geregeld wordt tussen mutualiteit en arts. Alleen: slechts 2% van de artsen past het systeem toe, wegens teveel administratieve rompslomp. Veel schieten armen daar dus niet mee op. Voorts is er nog de maximumfactuur: de totale som remgeld die een familie moet betalen werd geplafonneerd op 450 euro. Maar dat plafond blijkt voor veel armen veel te hoog te liggen, en bovendien vallen een groot aantal behandelingen niet onder die maximumfactuur.

De drempel verlagen is misschien een stap in de goede richting, de drempel afschaffen is een betere. Dat is wat men doet in de almaar populairder wordende wijkgezondheidscentra: de patiënt schrijft er zich in en per patiënt ontvangt het centrum een forfaitair bedrag. Consultaties zijn dan ook gratis. Vlaanderen NV ging een kijkje nemen in het wijkgezondheidscentrum Zwartberg in Genk, en ging op pad met dokter Goele Janssen.

Toch is het maar de vraag of we zullen evolueren naar een dergelijk systeem van gratis eerstelijnsgezondheidszorg. De roep om privatisering van de gezondheidszorg klinkt immers almaar luider. En wat moeten armen d�*n, als ze de premies voor die privé-verzekeringen niet kunnen betalen?

Paul D'Hoore praat erover met Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn.

Vlaanderen NV, zondag 8 mei 2005 om 22u25 op Canvas.

---------------------------------------

misschien een interessante en leerrijke uitzending, vooral voor diegenen die inzake hun mening over armoede bij ons meestal niet verder komen dan 'profitariaat' en 'werkschuw' en 'te lui om te werken'.
misschien dat diegenen die zo graag afgeven op langdurig werklozen zich dan wel eens gelukkig zouden prijzen dat ze zélf niet werkloos zijn.

of zouden ze enig leedvermaak koesteren?

ook een aanrader voor jou, Frank VDB.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 8 mei 2005 om 17:51.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:55   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Juist één van de redenen waarom sociale zekerheid inzake gezondsheidsbescherming nooit mag geprivatiseerd worden. Net diegenen die zich het minst deftige private verzekeringen kunnen veroorloven, hebben het meeste hulp nodig.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 18:05   #3
Tavek
Banneling

Standaard

595 euro in de maand, genoeg voor een student, but thats it.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 18:44   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Mij is juist het verhaal van een man met twee kinderen uit Komen ter ore gekomen. Om uit zijn huis te worden gezet ( = schending van de mensenrechten ) moest hij aan de deurwaarder 1000 euro betalen. Aangezien hij nu dakloos is is hij zijn inkomen kwijt. En dan verschiet men ervan dat armoede ziek maakt. Van zo n verhalen wordt ik in alle geval al kotsmisselijk !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 mei 2005 om 18:46.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 13:21   #5
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
"Arm maakt ziek, ziek maakt arm”

In deze aflevering dompelt Vlaanderen NV zich onder in de armoede. Hoe is de situatie op de onderste sport van de maatschappelijke ladder? Drukbevolkt, zo blijkt. Want hoewel cijfers over het aantal landgenoten die onder de armoedegrens leven elkaar voortdurend tegenspreken – 13% volgens Europese gegevens, eerder 20% volgens hulpverlende organisaties – één ding is zeker: het gaat over véél mensen. Een grove schatting leert ons dat ongeveer 1.5 miljoen Belgen arm zijn. En die komen in meer dan één vicieuze cirkel terecht. De meest uitzichtloze is vaak dat wie arm is, ook ongezond wordt, en dat ziek zijn mensen nog dieper in de armoede drijft.

De cijfers in kwestie stagneren, dus ons leger armen groeit niet meer aan. Wel wordt de kloof tussen arm en rijk dieper: onze armen worden armer, onze rijken rijker. Om maar één factor te noemen: de prijzen zijn gestegen, maar het leefloon steeg niet mee. Volgens auteur Bart Demyttenaere, die wekenlang onder de armsten leefde, zouden we het dan ook beter omdopen tot ‘overleefloon’. Want hoeveel mensen kunnen leven van 595 euro per maand?

Vlaanderen NV ging ook op zoek naar de link tussen armoede en gezondheid en stootte op enkele frappante cijfers. Zo blijkt het dat iemand uit een arme buurt gemiddeld 5.5 jaar minder lang leeft dan iemand uit een rijke buurt. Ook zijn ze vaker en langer ziek: een man van 25 jaar uit een arme buurt zal maar liefst 17 jaar minder lang in goede gezondheid verkeren dan wanneer hij in de juiste straat geboren was.
De verklaring is eenvoudig: armen leven ongezonder. Dat is grotendeels te wijten aan de slechtere kwaliteit van hun woonomstandigheden. Zo is er in een arme buurt er 3 keer meer stank, 8 keer meer vuilnis op straat, 5 keer meer vochtigheid binnenshuis en bijgevolg 4 keer meer schimmels, 3 keer meer burenlawaai... dan in een rijkere buurt. Verder eten armen ongezonder: gezonde voeding is immers duur. En daar komt dan nog eens de permanente stress bij van de dagelijkse struggle for life die arme mensen wel heel letterlijk aan den lijve ondervinden.

Armen worden dus sneller ziek, maar ze maken verhoudingsgewijze dan weer minder gebruik van de gezondheidszorg. De drempel om bij een dokter binnen te stappen, blijkt immers huizenhoog. Niet alleen is het voor een arme moeilijk de consultatiekosten op te hoesten, hij of zij loopt dan ook nog eens het risico geconfronteerd te worden met extra kosten voor geneesmiddelen, of misschien zelfs hospitalisatie. Daarom wachten armen vaak tot het eigenlijk al te laat is, waardoor ze uiteindelijk... met nog hogere kosten geconfronteerd worden.

Om die drempelvrees aan te pakken, heeft de overheid een aantal maatregelen getroffen. Zo is er de zogeheten derdebetalersregeling, waarbij de patiënt enkel het remgeld betaalt, en de rest geregeld wordt tussen mutualiteit en arts. Alleen: slechts 2% van de artsen past het systeem toe, wegens teveel administratieve rompslomp. Veel schieten armen daar dus niet mee op. Voorts is er nog de maximumfactuur: de totale som remgeld die een familie moet betalen werd geplafonneerd op 450 euro. Maar dat plafond blijkt voor veel armen veel te hoog te liggen, en bovendien vallen een groot aantal behandelingen niet onder die maximumfactuur.

De drempel verlagen is misschien een stap in de goede richting, de drempel afschaffen is een betere. Dat is wat men doet in de almaar populairder wordende wijkgezondheidscentra: de patiënt schrijft er zich in en per patiënt ontvangt het centrum een forfaitair bedrag. Consultaties zijn dan ook gratis. Vlaanderen NV ging een kijkje nemen in het wijkgezondheidscentrum Zwartberg in Genk, en ging op pad met dokter Goele Janssen.

Toch is het maar de vraag of we zullen evolueren naar een dergelijk systeem van gratis eerstelijnsgezondheidszorg. De roep om privatisering van de gezondheidszorg klinkt immers almaar luider. En wat moeten armen d�*n, als ze de premies voor die privé-verzekeringen niet kunnen betalen?

Paul D'Hoore praat erover met Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn.

Vlaanderen NV, zondag 8 mei 2005 om 22u25 op Canvas.

---------------------------------------

misschien een interessante en leerrijke uitzending, vooral voor diegenen die inzake hun mening over armoede bij ons meestal niet verder komen dan 'profitariaat' en 'werkschuw' en 'te lui om te werken'.
misschien dat diegenen die zo graag afgeven op langdurig werklozen zich dan wel eens gelukkig zouden prijzen dat ze zélf niet werkloos zijn.

of zouden ze enig leedvermaak koesteren?

ook een aanrader voor jou, Frank VDB.
Ik heb de bedoelde uitzending gezien en vond het al positief dat tenminste het schrijnend probleem van kansarmoede belicht werd. Dit gezegd zijnde, bleef ik toch met veel vraagtekens zitten. Buiten de goedbedoelde intenties van Inge Vervotte, blijft alleen de suggestie van auteur Bart Demyttenaere over, die resoluut pleitte voor een ministerie tot bestrijding van kansarmoede. Ik vermoed dat het bij een vrome wens zal blijven, maar een staatssecretariaat zou ik ook al toejuichen. Verder werd ook de maximumfactuur onder de loep genomen, een stap in de goede richting maar ook hier werd gewezen op de beperkingen. Je moet wel eerst afdokken hé, de doelgroep kan dit niet. Verder spreek je over de "almaar populairder wordende wijkgezondheidscentra", wel ik moet je zeggen dat ik in een middelgrote gemeente woon (24.000 inwoners) en al zou ik over een sterrenkijker beschikken, ik vind er geen. Conclusie : veel goedbedoelde intenties, and that's it. Daarom moet het VWS een succes worden, wie zei ook weer, wat je zelf doet is altijd beter?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 16:08   #6
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Ik heb de bedoelde uitzending gezien en vond het al positief dat tenminste het schrijnend probleem van kansarmoede belicht werd. Dit gezegd zijnde, bleef ik toch met veel vraagtekens zitten. Buiten de goedbedoelde intenties van Inge Vervotte, blijft alleen de suggestie van auteur Bart Demyttenaere over, die resoluut pleitte voor een ministerie tot bestrijding van kansarmoede. Ik vermoed dat het bij een vrome wens zal blijven, maar een staatssecretariaat zou ik ook al toejuichen. Verder werd ook de maximumfactuur onder de loep genomen, een stap in de goede richting maar ook hier werd gewezen op de beperkingen. Je moet wel eerst afdokken hé, de doelgroep kan dit niet. Verder spreek je over de "almaar populairder wordende wijkgezondheidscentra", wel ik moet je zeggen dat ik in een middelgrote gemeente woon (24.000 inwoners) en al zou ik over een sterrenkijker beschikken, ik vind er geen. Conclusie : veel goedbedoelde intenties, and that's it. Daarom moet het VWS een succes worden, wie zei ook weer, wat je zelf doet is altijd beter?
er zouden m.i. ook meer 1-persoons sociale woningen moeten komen.
een soort 'kamers', ter grootte van een gemiddeld studentenkot.
Oud 9 mei 2005, 18:14   #7
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het gezin uit Komen dat 1000,- Euro betaalde om uit zijn woning gezet te worden lijkt me sterk. Als assertieve raadgever van niet-assertieve armen is mijn eerste regel :
betaal niets, tenzij via het OCMW (die zullen het geld wel vasthouden minstens zo lang ze jou geld moeten)...

Het gevaar (?) van zulke uitzendingen, ik heb deze helaas niet gezien, ligt in de veralgemeningen John Goossens PDSG ex. alcatel dan Pdg van Belgacom geworden overleed op 57 jarige leeftijd (misschien was die man op zijn manier wel "arm")
Ligt het "overleefloon" nu op 595,- voor een alleenstaande ? Dat is mooi voor de
allochtone leefloners hier, die slagen er nl. in van dit minimum minimorum 95,- naar
Afrika te sturen en die worden door hun Afrikaanse familie als "rijk" aanzien...

Maak ik het "probleem" belachelijk ? Verre van : het moet inderdaad ernstig genomen worden en het is een duidelijke stellingname tegen hen die beweren dat de sociale zekerheid geprivatizeerd en/of afgebouwd moet worden. Er is geld om deze problemen weg te werken, maar men moet dit niet in statistische groepen denken, maar in individuen die er als individuen uit deze armoedespiraal gehaald kunnen worden...

Jacqueline Goossens die in New York woont en wekelijks over haar wel en wee in "De Morgen " schrijft had het deze week over een dakloze NY-er die Vietnamveteraan is en
eervol uit het Leger met pensieoen is - die bijgevolg een deftig(er) inkomen heeft dan een leefloner (overleefloner ) in België. Maar die man is dakloos, aan drugs en alcohol verslaafd en riskeert dus tijdens een volgende winter dood te vriezen... die man meer geld geven heeft totaal geen effect... om zulke mensen er "bovenop" te helpen zijn
mensen nodig die zich waarlijk 100 % kunnen inzetten....

Onze maatschappij creeërt een soort armen, die we eigenlijk alleen maar kunnen helpen door een andere soort maatschappij te worden.
Oud 9 mei 2005, 19:13   #8

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Het gezin uit Komen dat 1000,- Euro betaalde om uit zijn woning gezet te worden lijkt me sterk.
= armoedenegationisme ( zou volgens mij strafbaar moeten zijn !)
Citaat:
Als assertieve raadgever van niet-assertieve armen is mijn eerste regel :
Uw regels als andersarme tav andersrijken zijn per definitie waardeloos. En het trachten opleggen van regels aan mensen wiens situatie u niet kent is uitermate paternalistisch.
Citaat:
betaal niets, tenzij via het OCMW (die zullen het geld wel vasthouden minstens zo lang ze jou geld moeten)...
En hier volgt dan het bewijs van de waardeloosheid van uw advies als andersarme - nl - uit het leven ( de ervaring ) gegrepen - In mijn gemeente duurt het wegens het groot aantal armen 2 jaar vooraleer je in budgetbeheer kan gaan - er is een wachtlijst - na twee jaar is de deurwaarder allang geweest hoor. Voila. (indien u me niet gelooft stuur ik u het telfoonnr van het ocmw van mijn gemeente - per pb natuurlijk )
Citaat:
Het gevaar (?) van zulke uitzendingen, ik heb deze helaas niet gezien, ligt in de veralgemeningen
het gevaar ligt erin dat men een probleem ontkent. Het is goed dat men de armoede in beeld begint te durven brengen.
Citaat:
Ligt het "overleefloon" nu op 595,- voor een alleenstaande ? Dat is mooi voor de

allochtone leefloners hier, die slagen er nl. in van dit minimum minimorum 95,- naar

Afrika te sturen en die worden door hun Afrikaanse familie als "rijk" aanzien...
Dat ze in Afrika de mensenrechten aan hun laars lappen is geen escuus om dat hier ook te doen.
Citaat:
Maak ik het "probleem" belachelijk ? Verre van : het moet inderdaad ernstig genomen worden en het is een duidelijke stellingname tegen hen die beweren dat de sociale zekerheid geprivatizeerd en/of afgebouwd moet worden. Er is geld om deze problemen weg te werken, maar men moet dit niet in statistische groepen denken, maar in individuen die er als individuen uit deze armoedespiraal gehaald kunnen worden...
En omdat men moet ophouden om in statieken en definities te denken en moet ophouden met andersrijken als studieobject te zien is het noodzakelijk dat assertieve andersrijken de leiding overnemen van de paternalisten in de armoedebestrijding.
Citaat:
Jacqueline Goossens die in New York woont en wekelijks over haar wel en wee in "De Morgen " schrijft had het deze week over een dakloze NY-er die Vietnamveteraan is en

eervol uit het Leger met pensieoen is - die bijgevolg een deftig(er) inkomen heeft dan een leefloner (overleefloner ) in België. Maar die man is dakloos, aan drugs en alcohol verslaafd en riskeert dus tijdens een volgende winter dood te vriezen... die man meer geld geven heeft totaal geen effect... om zulke mensen er "bovenop" te helpen zijn
Brengt u me eens de quote waar ik bvb gepleit zou hebben voor hogere leeflonen ?
Citaat:
mensen nodig die zich waarlijk 100 % kunnen inzetten....
Yep en dus geen gediplomeerde proffessionelen die het als een job v 9/5 zien. Ik ben op dit moment ongeveer 18/24 bezig met vws. Onbezoldigd !
Citaat:
Onze maatschappij creeërt een soort armen, die we eigenlijk alleen maar kunnen helpen door een andere soort maatschappij te worden
Andermaal maakt u de typische fout om de hoek van waaruit de oplossing moet komen verkeerd in te schatten. Andersarmen kunnen andersrijken niet helpen. De andersrijken hebben het in zich om de andersarmen te helpen bij het maken van een ander soort maatschappij. Indien men de andersrijken niet langer uitsluit bvb. en ze hun eigen ding zou laten doen dan zouden we vanzelf een heel ander soort maatschappij hebben.

Met alle respect en sorry indien ik er gevoelig als dat ik voor dit thema nu eenmaal hier en daar hard of cru mss tegen aan ging 1handclapping maar we moeten dus echt af van de gedachte dat andersarmen de andersrijken kunnen helpen. Zij kunnen dit alleen door op dezelfde manier als dat er nu al niet armen in vws betrokken zijn - solidair te zijn met de armen in hun emancipatiestrijd en door hun democratische rechten te trachten respecteren.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 mei 2005 om 19:28.
Oud 9 mei 2005, 19:44   #9
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

King : je bent nu het slachtoffer van je eigen definities... als je ervan uitgaat dat andersarm = andersrijk en vv. kom je op het feit dat we allemaal mensen zijn,
die zoals je zelf aanhaalde in een van je posts soms eens een schop onder hun kont kunnen gebruiken.. Jij noch ik zijn mensen die vanuit een of andere deskundigheid
op een paternalistische manier goede raad te geven hebben. Ik ga er slechts van uit dat ik een idee kan geven, betrokkene(n) staan in wezen overal alleen voor.

Het OCMW-budgetbeheerprobleem in gemeente "X" - heeft niks vandoen met de wet,
de wet slaat op de maxima die een deurwaarder kan opvragen (&dat die s..lappen
er hun laars aan trachten te lappen dat weet ik ook wel .. ik dacht eerlijk gezegd dat dat de bedoeling van jouw VWS was om hier iets konkreets aan te doen)

....

Als je het VWS ziet als een organisatie waarin men tegen elkaar wat klaagt over "paternalistische motieven" moet je dat vooral doen... Van vooringenomenheid gesproken..

Ik ben zelf al met deurwaarders bedreigt omdat ik iemand aan het helpen was weet je,
maa&r ja ik deed dat uit lelijke paternalistische motieven en ik heb een kast vol maatschappelijke assistent en psychopaatdiploma's...

ik wens je veel succes als kansrijke arme verder met je assertievelingen die geen paternalisitische hulp kunnen krijgen noch geven...
Oud 10 mei 2005, 09:28   #10
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er minstens evenveel mensen in armoede leven, die er niet voor uitkomen en geen steun zoeken bij het OCMW.

Deze mensen zijn echter wel diegenen die met veel moed en moeite er dikwijls langzaam uit geraken (of eraan ten onder gaan)

Ik vrees echter dat anderen, die wel hulp genieten minder moeite doen en in een straatje zonder einde verzeild geraken. Ik wil niet veralgemenen, maar dikwijls steekt profitariaat de kop op !
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 09:50   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ik denk dat er minstens evenveel mensen in armoede leven, die er niet voor uitkomen en geen steun zoeken bij het OCMW.

Deze mensen zijn echter wel diegenen die met veel moed en moeite er dikwijls langzaam uit geraken (of eraan ten onder gaan)

Ik vrees echter dat anderen, die wel hulp genieten minder moeite doen en in een straatje zonder einde verzeild geraken. Ik wil niet veralgemenen, maar dikwijls steekt profitariaat de kop op !
Je moet al lood in je schoenen hebben om daar binnen te gaan vind ik. Tenminste als trots nog een beetje speelt.
En wat krijg je dan? Een sermoen over hoeveel klontjes suiker in je koffie? Bullshit dus met serieuze hoofdletters.
Immers ieder die daar binnengaat wordt bekeken als bedelaar en ook zo wel een beetje behandeld.
Ik denk dat het ocmw geld genoeg heeft om dat oude zware harnas eens af te werpen en zelf enkele structurele veranderingen ten goede door te voeren in kans-armoede beleid.
Maar ja liever verkopen ze enkele schilderijen voor vele miljoenen om één of andere put te vullen die ze zelf gemaakt hebben, met al hun wijsheid!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 11:23   #12

Standaard

Citaat:

Dat er profitariaat bestaat dat kunnen we natuurlijk niet ontkennen omaplop. Maar heb je je al eens afgevraagd in hoe verre dit ook een bewust verspreidde mythe is om de aandacht van het falen van het "sociaal" beleid af te lijden. Het is immers bvb. voor franck van den broecke gemakkelijker om steeds maar te hameren op zg onbereidwillige langdurig werklozen dan om werkelijk jobs bij te creeeren. Bovendien kennen we nog andere en veel grotere vormen van profitariaat. Pandjesmelkerij bvb. De zg profiteurs van de sociale "on"zekerheid zijn in het slechtste geval ook slechts kruimelprofiteurkes terwijl pandjesmelkers superrprofiteurs zijn. Ze zijn er door de allerarmsten leeg te zuigen ook verantwoordelijk voor dat die armen arm blijven - meer dan de helft van hun uitkering aan huishuur moeten uitgeven bvb. - en dus ook verantwoordelijk voor het feit dat vele uitkeringstrekkers zodoende tenlaste blijven van de steeds kleiner wordende en zwaarder belastte groep werkende mensen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 mei 2005 om 11:24.
Oud 10 mei 2005, 11:35   #13
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:

de term 'profitariaat' heeft voor mij geen enkele betekenis meer.
iedereen profiteert op een of andere manier, en er is daar geen kwalitatief verschil in.
iemand voor u laten werken en 50 euro laten opbrengen terwijl ge hem maar 20 euro betaalt, de essentie van loonarbeid m.a.w, dat is niét profiteren zeker.
nee, dat heet 'werkgelegenheid creëeren' en geef die heiligen maar een standbeeld.
Oud 10 mei 2005, 11:45   #14
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de term 'profitariaat' heeft voor mij geen enkele betekenis meer.
iedereen profiteert op een of andere manier, en er is daar geen kwalitatief verschil in.
iemand voor u laten werken en 50 euro laten opbrengen terwijl ge hem maar 20 euro betaalt, de essentie van loonarbeid m.a.w, dat is niét profiteren zeker.
nee, dat heet 'werkgelegenheid creëeren' en geef die heiligen maar een standbeeld.
Het overgrote gedeelte van de maatschappij zou blij zijn dat bepaalde 'mensen' in een standbeeld zouden veranderen, denk ik...

Ik persoonlijk zou dat niet wensen, want volgens mij hebben ook luizen recht op een bestaan...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 11:56   #15

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Het overgrote gedeelte van de maatschappij zou blij zijn dat bepaalde 'mensen' in een standbeeld zouden veranderen, denk ik...

Ik persoonlijk zou dat niet wensen, want volgens mij hebben ook luizen recht op een bestaan...
en hebben die mensen dan recht op een menswaardig bestaan of op een luiswaardig bestaan volgens jouw ?
Oud 10 mei 2005, 12:46   #16
Lidi
Vreemdeling

Lidi's schermafbeelding

Standaard Arm maakt ziek, ziek maakt arm

Arm maakt ziek, ziek maakt arm, ik weet ervan mee te spreken. Misschien kan iemand van jullie me raad geven want ik zie geen uitweg meer…

Ik ben een werkloze alleenstaande moeder van 55 jaar met nog 3 volwassen kinderen die bij me wonen. De oudste (bijna 28j.) heeft sinds eind vorig jaar eindelijk een job. Daarvoor heeft hij ‘n paar maal via interim gewerkt maar nooit lange periodes, soms maar voor een week of een paar dagen, hij nam alles aan wat hij kon krijgen in de hoop op een langdurig contract maar dat kwam er nooit. Hij wou graag alleen wonen maar zonder inkomen kan dat niet, het stempelgeld dat hij kreeg was circa 325 euro. Hij had niet genoeg dagen gewerkt, daardoor bleef hij stempelgeld schoolverlater ontvangen. Nu is hij aan het uitkijken naar een betaalbaar appartementje om alleen te gaan wonen.

De jongste dochter zit in hetzelfde geval, krijgt stempelgeld als schoolverlater, circa 325euro. Ze heeft sinds kort tijdelijk werk gevonden via een interim-kantoor, binnenkort valt ze weer terug op haar lage stempelgeld als schoolverlater. Hopelijk vind ze vlug vast werk want ook zij wil heel graag alleen wonen.

Mijn andere zoon zit in zijn wachttijd tot half juni. Solliciteert volop maar tot nu toe zonder resultaat. Vanaf juni valt zijn kindergeld en de alimentatie weg, ook hij krijgt dan 325 euro stempelgeld.

Van dan af ben ik geen gezinshoofd meer maar samenwonende, d.w.z. mijn stempelgeld van bijna 900 euro valt weg. Ik ga dan nog minder dan de helft krijgen, circa 400euro…!!!

Wat kan ik met dat bedrag doen? ’t Is teveel om van dood te gaan en te weinig om van te leven… Ik reken, reken en herbereken maar weet niet hoe ik met dit bedrag rond moet komen.

De RVA gaat ervan uit dat de kinderen hun volledige stempelgeld aan mij afgeven, maar dat kan ik toch onmogelijk verlangen, ze betalen me wel kostgeld.

Ze zoeken intensief naar werk, krijgen zelden of nooit reactie op sollicitaties. Mensen zonder ervaring hebben ze nergens nodig, maar hoe krijg je die als je niet aan de slag mag?

In deze streek is de werkloosheid het grootst, met het openbaar vervoer geraak je hier niet ver en een eigen autootje kunnen mijn kinderen zich met hun lage uitkering niet veroorloven.

Ze hebben zelfs nog geen rijbewijs want dat kost ook geld, veel geld. Hun vader weigert tussen te komen in de kosten voor een rijbewijs. Nu leer ik hen autorijden maar een goede leermeester ben ik momenteel niet. Door de stress zit ik er helemaal onderdoo, alles is me teveel.

Ik zou zelf ook willen werken maar mensen van mijn leeftijd kunnen ze niet meer gebruiken. Poetsen via dienstencheques is het enige dat ze me aanbieden maar met rug- en nekklachten hoef ik daar niet aan te beginnen.

Iemand met een hoge functie bij het OCMW gaf me de raad mijn kinderen buiten te zetten, dan zorgde het OCMW voor onderdak, zelfs werk konden ze hun dan geven… En als alleenstaande zou ik ook meer stempelgeld krijgen, iets meer dan 700euro…Maar welke moeder zet haar kinderen nu op straat?

Een jonge maatschappelijk assistente had met me te doen en zei dat ik terug moest komen in juni als mijn zoon uit zijn wachttijd was. Via een financieel onderzoek zouden ze dan zien of ik misschien toch recht had op financiële steun. Daar zie ik dus heel erg tegenop, een normaal mens weet dat je van 400 euro per maand niet kan leven. Met huishuur, gas en stroom kom ik per maand al boven dit bedrag…

Kan iemand me advies geven?

Laatst gewijzigd door Lidi : 10 mei 2005 om 13:03. Reden: mislukt dus opnieuw
Lidi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:02   #17
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lidi
<FONT size=3><FONT color=#000000>[font=Times New Roman][size=3]Arm maakt ziek, ziek maakt arm, ik weet ervan mee te spreken.[/size][/font]
Hey Lidi,

Je mag mij of iemand anders van het vws altijd een mailtje sturen. Houd de moed erin hé Lidi, we zijn er om elkaar te helpen en te steunen.

Liefs
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:17   #18

Standaard

Beste Lidi

Wegens technische problemen kan het zijn dat je mail aan debbie niet toekomt
In dat geval mag je mij ook altijd mailen ( zie mijn onderschrift of dat van debbie)

hou je sterk !
Oud 10 mei 2005, 13:26   #19
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Hey Lidi,

Je mag mij of iemand anders van het vws altijd een mailtje sturen. Houd de moed erin hé Lidi, we zijn er om elkaar te helpen en te steunen.

Liefs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Beste Lidi

Wegens technische problemen kan het zijn dat je mail aan debbie niet toekomt
In dat geval mag je mij ook altijd mailen ( zie mijn onderschrift of dat van debbie)

hou je sterk !
Zulke mensen kan ik bewonderen.
Oud 10 mei 2005, 13:35   #20

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lidi
Arm maakt ziek, ziek maakt arm, ik weet ervan mee te spreken. Misschien kan iemand van jullie me raad geven want ik zie geen uitweg meer…

Ik ben een werkloze alleenstaande moeder van 55 jaar met nog 3 volwassen kinderen die bij me wonen. De oudste (bijna 28j.) heeft sinds eind vorig jaar eindelijk een job. Daarvoor heeft hij ‘n paar maal via interim gewerkt maar nooit lange periodes, soms maar voor een week of een paar dagen, hij nam alles aan wat hij kon krijgen in de hoop op een langdurig contract maar dat kwam er nooit. Hij wou graag alleen wonen maar zonder inkomen kan dat niet, het stempelgeld dat hij kreeg was circa 325 euro. Hij had niet genoeg dagen gewerkt, daardoor bleef hij stempelgeld schoolverlater ontvangen. Nu is hij aan het uitkijken naar een betaalbaar appartementje om alleen te gaan wonen.

De jongste dochter zit in hetzelfde geval, krijgt stempelgeld als schoolverlater, circa 325euro. Ze heeft sinds kort tijdelijk werk gevonden via een interim-kantoor, binnenkort valt ze weer terug op haar lage stempelgeld als schoolverlater. Hopelijk vind ze vlug vast werk want ook zij wil heel graag alleen wonen.

Mijn andere zoon zit in zijn wachttijd tot half juni. Solliciteert volop maar tot nu toe zonder resultaat. Vanaf juni valt zijn kindergeld en de alimentatie weg, ook hij krijgt dan 325 euro stempelgeld.

Van dan af ben ik geen gezinshoofd meer maar samenwonende, d.w.z. mijn stempelgeld van bijna 900 euro valt weg. Ik ga dan nog minder dan de helft krijgen, circa 400euro…!!!

Wat kan ik met dat bedrag doen? [size=3]’t Is teveel om van dood te gaan en te weinig om van te leven… [/size]Ik reken, reken en herbereken maar weet niet hoe ik met dit bedrag rond moet komen.

De RVA gaat ervan uit dat de kinderen hun volledige stempelgeld aan mij afgeven, maar dat kan ik toch onmogelijk verlangen, ze betalen me wel kostgeld.

Ze zoeken intensief naar werk, krijgen zelden of nooit reactie op sollicitaties. Mensen zonder ervaring hebben ze nergens nodig, maar hoe krijg je die als je niet aan de slag mag?

In deze streek is de werkloosheid het grootst, met het openbaar vervoer geraak je hier niet ver en een eigen autootje kunnen mijn kinderen zich met hun lage uitkering niet veroorloven.

Ze hebben zelfs nog geen rijbewijs want dat kost ook geld, veel geld. Hun vader weigert tussen te komen in de kosten voor een rijbewijs. Nu leer ik hen autorijden maar een goede leermeester ben ik momenteel niet. Door de stress zit ik er helemaal onderdoo, alles is me teveel.

Ik zou zelf ook willen werken maar mensen van mijn leeftijd kunnen ze niet meer gebruiken. Poetsen via dienstencheques is het enige dat ze me aanbieden maar met rug- en nekklachten hoef ik daar niet aan te beginnen.

Iemand met een hoge functie bij het OCMW gaf me de raad mijn kinderen buiten te zetten, dan zorgde het OCMW voor onderdak, zelfs werk konden ze hun dan geven… En als alleenstaande zou ik ook meer stempelgeld krijgen, iets meer dan 700euro…Maar welke moeder zet haar kinderen nu op straat?

Een jonge maatschappelijk assistente had met me te doen en zei dat ik terug moest komen in juni als mijn zoon uit zijn wachttijd was. Via een financieel onderzoek zouden ze dan zien of ik misschien toch recht had op financiële steun. Daar zie ik dus heel erg tegenop, een normaal mens weet dat je van 400 euro per maand niet kan leven. Met huishuur, gas en stroom kom ik per maand al boven dit bedrag…

Kan iemand me advies geven?
Binnen het vierde wereld syndicaat kennen we tenminste twee mensen die zich momenteel in een met jouw vergelijkbare situatie bevinden. We kunnen je geen wonderen beloven maar wel met elkaar in contact brengen. Het is al ongelooflijk goed dat je met je problemen hier naar buiten durft komen. Wat niet weet dat niet deert immers en het vws wil de armen aanmoedigen om niet langer over de problemen te zwijgen.

De armen moeten immers niet beschaamd zijn omdat ze het slachtoffer zijn van een a-sociaal systeem waarbij mensen niet of amper in staat blijken om in hun basisbehoeften te voorzien. Het zijn diegene die dat systeem aanhangen en diegenen die doen alsof hun neus bloed die beschaamd moeten zijn. En nog meer diegenen die rijk worden door de miserie van de armen.

Het vierde wereld syndicaat is een armennetwerk dat werd opgericht door armen zelf. Wat gaia is voor de beestjes en wat greenpeace is voor het milieu dat wil VWS zijn voor de armen. In het vws zijn de armen ook de baas - geen bettuteling dus bij ons. Meer info over VWS vind je http://forum.politics.be/showthread.php?t=29640 hier. We kunnen onszelf helpen door er voor mekaar te zijn en door samen te vechten tegen het onrecht. Niet met bommen natuurlijk maar wel dmv sociale strijd - acties - betogingen enz. Ik hoop dat je je bij ons aansluit. Je bent niet alleen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be