Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 9 mei 2005, 14:08   #1
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard BHV en de wet

Eigenlijk kan, zoals de meerderheid van de mensen, de splitsing van Brussel - Halle - Vilvoorde, mij politiek gezien geen reet schelen. Dit in tegenstelling tot mijn partij. OK ik snap het hoe en het waarom wel, maar ik vind dat er belangrijker zaken te bespreken zijn.

Waar ik echter wel van wakker lig is de wet. Is het niet zo dat de wet stelt dat deze kieskring moet gesplitst worden. Is het niet zo dat het arbitragehof een vonnis heeft geveld met hetzelfde resultaat?

Indien ja waarom wordt de wet dan niet nageleefd. Staat de politiek dan boven de wet en zoja, wat dan met de scheiding der machten?

In ieder geval zal ik de wetten van dit land niet meer naleven zolang BHV niet "onverwijld" werd gesplitst. Want wat de politiek(er) mag (nl. de wet niet naleven) mag ik dus ook...

Mvg.
Oud 9 mei 2005, 14:11   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser
Eigenlijk kan, zoals de meerderheid van de mensen, de splitsing van Brussel - Halle - Vilvoorde, mij politiek gezien geen reet schelen. Dit in tegenstelling tot mijn partij. OK ik snap het hoe en het waarom wel, maar ik vind dat er belangrijker zaken te bespreken zijn.

Waar ik echter wel van wakker lig is de wet. Is het niet zo dat de wet stelt dat deze kieskring moet gesplitst worden.
Neen.

Citaat:
Is het niet zo dat het arbitragehof een vonnis heeft geveld met hetzelfde resultaat?
Neen.

Citaat:
Indien ja waarom wordt de wet dan niet nageleefd. Staat de politiek dan boven de wet en zoja, wat dan met de scheiding der machten?
Niet van toepassing aangezien het antwoord op beide vorige vragen negatief was.

Citaat:
In ieder geval zal ik de wetten van dit land niet meer naleven zolang BHV niet "onverwijld" werd gesplitst. Want wat de politiek(er) mag (nl. de wet niet naleven) mag ik dus ook...

Mvg.
Je weet niet wat je vertelt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:12   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Bovendien staat dit topic in het verkeerde forumonderdeel.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:13   #4
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Neen. Je weet niet wat je vertelt.
Gezien jij in je alwetenheid het blijkbaar wel weet kan je mij misschien vertellen wat het arbitragehof dan wel heeft verteld?
Oud 9 mei 2005, 14:14   #5
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien staat dit topic in het verkeerde forumonderdeel.
daar gaat raf weer met zijn zaagtirade, dat hij constant zijn holebi shit in binnenlandse politiek zet mag dan weer wel
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:14   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien jij in je alwetenheid het blijkbaar wel weet kan je mij misschien vertellen wat het arbitragehof dan wel heeft verteld?
Dat de kiezers in BHV niet op dezelfde manier behandeld worden als de kiezers in de rest van het land.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:15   #7
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het arbitragehof heeft niet gezegd dat bhv moet gesplitst worden maar heeft gezegd dat de huidige regeling in strijd is met de grondwet en dus conform de grondwet veranderd moet worden. de grondwet aanpassen zou dus voor het arbitragehof ook voldoende zijn
muys is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:16   #8
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

In deze bananenrepubliek kan alles.
Indien de PS zegt : NON, dan is het nee.

Belgiekske hangt als samenlevingsmodel al 175 jaar met haken en ogen in elkaar.
Zolang dat de Vlaamse melkkoe niet helemaal leeggemolken is, zal dit kl* land
verder doen zoals het bezig is.

Het einde van dit gedrocht is echter onafwendbaar. Daar ligt onze enige troost.
Oud 9 mei 2005, 14:17   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
In deze bananenrepubliek kan alles.
Indien de PS zegt : NON, dan is het nee.

Belgiekske hangt als samenlevingsmodel al 175 jaar met haken en ogen in elkaar.
Zolang dat de Vlaamse melkkoe niet helemaal leeggemolken is, zal dit kl* land
verder doen zoals het bezig is.

Het einde van dit gedrocht is echter onafwendbaar. Daar ligt onze enige troost.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:19   #10
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
het arbitragehof heeft niet gezegd dat bhv moet gesplitst worden maar heeft gezegd dat de huidige regeling in strijd is met de grondwet en dus conform de grondwet veranderd moet worden. de grondwet aanpassen zou dus voor het arbitragehof ook voldoende zijn
Als we het veranderen van de grondwet even buiten beschouwing laten, komt het er dus om neer dat splitsen het enige alternatief is als ik het goed begrijp. Men kan dus stellen dat ze wel degelijk gezegd hebben dat er moet gesplitst worden alleen niet met dezelfde woorden?
Oud 9 mei 2005, 14:22   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we het veranderen van de grondwet even buiten beschouwing laten, komt het er dus om neer dat splitsen het enige alternatief is als ik het goed begrijp. Men kan dus stellen dat ze wel degelijk gezegd hebben dat er moet gesplitst worden alleen niet met dezelfde woorden?
Een meer uitvoerige onderbouwing waarom het verschil in stand gehouden wordt, kan ook volstaan. Er hoeft helemaal niks gesplitst te worden.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:24   #12
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de kiezers in BHV niet op dezelfde manier behandeld worden als de kiezers in de rest van het land.
op een bepaald moment zijn er in dit land taalgrenzen gekomen en vastgelegd in de grondwet en de huidige situatie in B-H-V is in strijd met deze grondwet en dat is wat het arbitrage hof heeft gezegd.
de huidige situatie is in strijd met de grondwet, punt uit.

Het enige wat de vlamingen vragen is een juiste toepassing van deze grondwet en ik denk dat dit hun volste recht is en dit zonder enige vorm van compensatie te moeten geven aan de walen.
bepaalde waalse politici moeten eens leren dat men ook de vlaming moet respecteren en anders moeten de vlamingen in andere dossiers de geldkraan eens dichtdraaien.
slegie is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:27   #13
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet direct, er zijn nog andere pistes die eventueel mogelijk zijn, maar die worden dan weer bemoeilijkt door het feit dat de splitsing ingeschreven staat in het vlaams regerakkoord. het komt er dus op neer dat de vlamingen hun gezicht verliezen als er niet gesplitst wordt en dat de walen hun gezicht verliezen als er wel gesplitst wordt. ofwel komt er dus zo een halfslachtige oplossing uit de bus waar niemand iets van begrijpt maar die beide taalgroepen kunnen ombuigen tot een overwinning ofwel tonen de vlamingen voor 1 keer dat ze haar op hun tanden hebben en mogen we op 26 juni naar de stembus.

ik opteer uiteraard voor het laatste
muys is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:33   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
op een bepaald moment zijn er in dit land taalgrenzen gekomen en vastgelegd in de grondwet en de huidige situatie in B-H-V is in strijd met deze grondwet en dat is wat het arbitrage hof heeft gezegd.
de huidige situatie is in strijd met de grondwet, punt uit.
Je hebt de klok wel horen luiden, maar je weet blijkbaar niet waar de klepel hangt... Er is geen "toestand" die in strijd is met de grondwet; er is een nieuwe kieswet die de kiezers van BHV op een andere manier behandelt dan de kiezers van de rest van het land. Het Arbitragehof heeft geoordeeld dat die verschillende behandeling in strijd is met de Grondwet. BHV heeft niets te maken met de taalgrenzen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Het enige wat de vlamingen vragen is een juiste toepassing van deze grondwet en ik denk dat dit hun volste recht is en dit zonder enige vorm van compensatie te moeten geven aan de walen.
bepaalde waalse politici moeten eens leren dat men ook de vlaming moet respecteren en anders moeten de vlamingen in andere dossiers de geldkraan eens dichtdraaien.
Wat een hoop onzinnig geleuter is me dat... Het enige wat SOMMIGE Vlaamse POLITICI willen is om een betekenisloze prul te verheffen tot een communautair strijdpunt en dat strijdpunt op de spits te drijven om de huidige regeringspartijen het vuur aan de schenen te leggen. Maak jezelf maar niet wijs dat de inwoners van BHV vragende partij zijn voor die splitsing, laat staan voor het kinderachtige politieke getouwtrek dat ermee op gang gekomen is.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 14:45   #15
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak jezelf maar niet wijs dat de inwoners van BHV vragende partij zijn voor die splitsing
Vreemd, laatst toch een reportage gezien op vrt waar Vlamingen duidelijk lieten voelen dat het niet redelijk was.
Waar haal jij je gegevens dan?
Of is het een persoonlijke opvatting die je maar in één keer als veralgemenend en geldend beschouwt?

Waarom niet iedere Belg (ook Vlamingen in Wallonië bijvoorbeeld) de kans geven om te stemmen op partijen die niet voorzien zijn voor hun arrondisement?
Dus aanpassing van die grondwet, zou betekenen dat iedereen dezelfde rechten krijgt, maar dat is dan weer nadelig voor de Walen.
Oud 9 mei 2005, 14:49   #16
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat een hoop onzinnig geleuter is me dat... Het enige wat SOMMIGE Vlaamse POLITICI willen is om een betekenisloze prul te verheffen tot een communautair strijdpunt en dat strijdpunt op de spits te drijven om de huidige regeringspartijen het vuur aan de schenen te leggen.

neenee Rafke, het zijn in deze de Franstalige politici die deze "betekenisloze prul" verheffen tot een communautair strijdpunt, namelijk door imperialistische eisen zoals de uitbreiding van Brussel. Dat de Vlaamse politici zich daartegen verzetten is niet meer dan normaal. Uw redenering klopt trouwens sowieso lang geen kanten aangezien het SPa-burgemeester Leo Peeters was die de kat de bel aanbond...

Citaat:
Maak jezelf maar niet wijs dat de inwoners van BHV vragende partij zijn voor die splitsing, laat staan voor het kinderachtige politieke getouwtrek dat ermee op gang gekomen is.

alle initiatief kwam van de burgemeesters daar zelf Rafke
beter luisteren trouwens naar wat Tindemans ind e zevende dag heeft gezegd: al diegenen die denken dat het hier over neen prul gaat vergissen zich schromelijk
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 9 mei 2005 om 14:50.
Seba is offline  
Oud 9 mei 2005, 15:29   #17
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De splitsing is inderdaad het enige alternatief.

A/ Om de grondwet (art 63) én gelijkheidsprincipe
B/ Omdat de meerderheid dit wil én omdat er ondanks een geinstitutionaliseerde kiesfraude (een waalse stem is 20% meer waard dan een Vlaamse) er toch nog een meerdereheid is die wil splitsen.
C/ Omdat Vlaanderen soeverein moet zijn in Vlaanderen en omdat de Walen in ons land evenveel te vertellen hebben als de pakistani en de buiten-mongolen
Oud 9 mei 2005, 16:15   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Vreemd, laatst toch een reportage gezien op vrt waar Vlamingen duidelijk lieten voelen dat het niet redelijk was.
Waar haal jij je gegevens dan?
Of is het een persoonlijke opvatting die je maar in één keer als veralgemenend en geldend beschouwt?
Ik kan ook zo'n "reportage" in elkaar draaien die meteen een volledig tegengesteld beeld geeft...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Waarom niet iedere Belg (ook Vlamingen in Wallonië bijvoorbeeld) de kans geven om te stemmen op partijen die niet voorzien zijn voor hun arrondisement?
Dus aanpassing van die grondwet, zou betekenen dat iedereen dezelfde rechten krijgt, maar dat is dan weer nadelig voor de Walen.
België één grote kieskring? Direct mee akkoord!

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 16:19   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba

neenee Rafke, het zijn in deze de Franstalige politici die deze "betekenisloze prul" verheffen tot een communautair strijdpunt, namelijk door imperialistische eisen zoals de uitbreiding van Brussel. Dat de Vlaamse politici zich daartegen verzetten is niet meer dan normaal. Uw redenering klopt trouwens sowieso lang geen kanten aangezien het SPa-burgemeester Leo Peeters was die de kat de bel aanbond...
Eerst eventjes de obligate smilietjes die jouw posts altijd vergezellen, kwestie van op hetzelfde niveau te blijven:

Ziezo. D�*t hebben we alvast achter de rug.

Is Leo Peeters geen Vlaams politicus? Nooit geweten dat die mens een Waal was...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba

alle initiatief kwam van de burgemeesters daar zelf Rafke
beter luisteren trouwens naar wat Tindemans ind e zevende dag heeft gezegd: al diegenen die denken dat het hier over neen prul gaat vergissen zich schromelijk
En Tindemans zèlf kan zich natuurlijk nooit schromelijk vergissen; dat is gewoonweg ondenkbaar, nietwaar?

Oh ja, bijna vergeten:

Citaat:
Raf is offline  
Oud 9 mei 2005, 16:21   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
B/ Omdat de meerderheid dit wil én omdat er ondanks een geinstitutionaliseerde kiesfraude (een waalse stem is 20% meer waard dan een Vlaamse) er toch nog een meerdereheid is die wil splitsen.
Bewijs dat!

Citaat:
Raf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be