![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er is geen Vlaamse regering meer
Van onze redacteurs ![]() DE Vlaamse minister-president Yves Leterme sms'te gistermiddag zijn ministers bij elkaar. Het werd een korte vergadering. Daarna legde hij een nog kortere verklaring af. ,,Ik kan niet zomaar deze bladzijde omdraaien. Ik heb aan de coalitiepartners voorstellen gevraagd om het vertrouwen te herstellen.'' Zowel CD&V als N-VA is woest. De verontwaardiging voorbij, valt te horen. Brussel-Halle-Vilvoorde is niet gesplitst en dat is de fout van VLD en SP.A/Spirit, vinden ze. Die partijen moeten nu het boetekleed aantrekken. Als zij verder willen met de Vlaamse regering, dan is het aan hen om het vertrouwen te herstellen. Met voorstellen. Officieel wil CD&V/N-VA niet zeggen wat ze precies verwachten. Duidelijk is wel dat het herschrijven van het regeerakkoord niet aan de orde is, evenmin als een herschikking van de regering. Tussen de regels valt te horen dat CD&V/N-VA van de partners vooral een strakkere - Vlaamse - houding verwacht op het federale niveau. Dat geldt zowel voor eventuele nieuwe communautaire onderhandelingen - zaken als de rondzendbrief-Peeters of het inschrijvingsrecht moeten echt onbespreekbaar zijn - als voor een pak dossiers uit het Vlaamse regeerakkoord waarvoor de uitvoering federaal geblokkeerd zitten. De SP.A reageert relatief rustig en probeert zich constructief op te stellen. De partij wil praten en luisteren naar voorstellen. Alleen een herschikking of een herschrijven van het regeerakkoord - die dus niemand vraagt - wil ze niet. Eigenlijk wil de partij het liefst meteen verder besturen. Bovendien wordt de SP.A van langsom kregeliger dat CD&V, Leterme voorop, voortdurend aan de zijlijn gaat staan. CD&V/N-VA wou niet mee onderhandelen over B-H-V en is nu kwaad dat het mislukte, luidt het. En nu er problemen zijn in de Vlaamse regering, wil de leider van die regering weer niets doen. De VLD denkt hetzelfde, en zegt het ook hardop. Vice-minister-president Fientje Moerman wordt vooruitgestuurd om Leterme openlijk terug te fluiten. De VLD wil helemaal niet komen aandragen met vertrouwenwekkende maatregelen. Dat is niet nodig. ,,Als de minister-president een vertrouwensbreuk ziet, is dat zijn probleem. Het is niet aan ons, maar aan hem om voorstellen te doen. Wij staan open voor constructieve voorstellen, maar ze moeten van hem komen'', zegt Moerman. Meteen is er geen sprake meer van een Vlaamse regering. In de vooravond kwamen de drie kopstukken - Yves Leterme, Frank Vandenbroucke en Fientje Moerman - nog ruim een uur samen voor een tweede therapeutisch gesprek. Over die vergadering lekte niet veel uit. Alleen dat er nog een paar vergaderingen nodig zullen zijn. Zo niet dreigt de toestand in Vlaanderen in ijltempo te verrotten. Op die manier kunnen de paarse partners CD&V en N-VA, die ze ultiem verantwoordelijk achten voor deze crisis, laten delen in de klappen. Ondertussen is ook het Vlaams Parlement technisch werkloos. De geplande plenaire vergadering, met een verklaring van de minister-president, werd gisteren afgelast. Lang kan deze toestand echter niet duren, beseffen ook de betrokkenen. Volgende week woensdag moet de plenaire vergadering dan toch plaatsvinden. De kans bestaat dat Yves Leterme dan moet meedelen dat er nog altijd geen Vlaamse regering is. DE STANDAARD ONLINE |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop dat na lezing hiervan, de VB'ers een beetje doorhebben welke woede er nu bij de CD&V/N-VA leeft. Het heeft dus geen zin meer voor hun deur te betogen, ze zijn machteloos en zinnen op wraak.
Als je toch nog tegen hun schenen wil stampen, let dan in dit tijdelijk forum BHV op wie naast je staat te schreeuwen tegen die vuile tsjeven. Veel kans dat je SuperStaaf, Patriot, Yann of Hans1 naast je hebt... niet echt gezelschap waarin je als Vlaamslievende mens in wil verkeren. |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Leterme zet gewoon even het parlement buiten spel en laat de storm overwaaien .. Niet meer maar ook niet minder. Lees ike rgens iets van een minderheidsregering... laat staan de wil van de vlaming te volgen Neen. Het vertrouwen moet herstelt worden, wat een hypocriete onzin. Men zet gewoon het parlement even buiten spel en lijmt de brokken. Ongelooflijk ook de reactie van de Wever :" hebebn ze ons van in het begin in het ootje genomen??". Als hij zo naief is dan heeft hij géén plaats in de politiek... Maar dewever is niet naief , maar gespeeld naief. Het vlaams regeerakkoord is eind vorig jaar verbroken door de ontelbare keren uitstel en overleg,. De huidige toestand zijn daar een logisch gevolg van. De VLD en SPa gaan de verfransing niet stoppen . Of gaan we nogeens de naive tour op...
|
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Het Vlaams Bolk werd veroordeeld voor de slogan "Eigen Volk Eerst".
De Gucht en zijn VLD mogen nu gerust de slogan "Eigen Volk Laatst" gebruiken, dat past goed bij hun. |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze kunnen VLD en SP-A uit de vlaamse regering gooien en een minderheidsregering gesteund door het VB vormen of een coalitie met het VB. Dat is het enige mogelijke antwoord op de slapte van VLD en SP-A. Dat CD&V/N-VA dit niet eens willen overwegen zegt voor mij genoeg. Wat ze nu doen is niet meer dan wat 'show' opvoeren voor de achterban, want ze gaan toch terug het bed in duiken met VLD/SP-a. |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het VB kan nooit de nazipartij van morgen worden... daarvoor missen ze duidelijk het strategisch inzicht. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() We zullen wel zien. Ze regeren gewoon verder. Misschien wat zeveren over onbenullige details , maar voor de rest doen ze gewoon verder. Een mooi palmares van de n-va voorwaar . Zwijgakkoord, samenheulen met paars, steunen van VRT tegen het VB, VB schuld geven in de remmerysoap, steunen van dotatie aan epedities met prins fiilip , B-h-V etc. De kiezer zal de kaarten wel opnieuw schudden. En hoe weerleg je het feit dat de cdenv zelf het regeerakkoord verbroken heeft door mee te gaan in de logica van uitstel en dialoog ipv onverwijlde splitsing... neen daar antwoorden we niet op. Welke rechtgeaarde democraat kan achter een gedrocht als het zwijgakkoord staat dat het vlaams parlement helemaal overbodig maakt en bovendien het cordon nogens strenger maakt. Maar het zal wel allemaal aan het VB liggen ...
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. VRT : bourgeois steunde de VRT. Ik steun Bourgeois niet meer. 3. VB schuld geven in Remmery-soap : wie ? 4. Steunen dotaties Filip. Ofwel beweert het VB dat het hof geen macht heeft en dan is de CD&V schuldig, ofwel is het hof even machtig en heeft het zoveel touwtjes in handen als de heer Annemans beweert en dan kan je maar beter de schnabbels van Flipke steunen. Los daarvan : de budgetten van Flipke en Astridje zijn altijd ingebed in belangrijke zaken. Als ze daarin snoeien dan staat morgen in de krant : "CD&V wil Belgische economische promotie platleggen" of "N-VA wil Rode Kruis zonder bloed zetten" (ben niet zeker maar dacht dat die huppelkut daar de plak meezwaaide). Jij en ik weten dat dat onzin is, de 70 % van het volk dat niet meer leest dan enkel krantenkoppen of beter nog, dat die krantenkoppen vooral op café verneemt van mensen die enkel die krantenkoppen lezen, hebben je in het snotje als gevaarlijk en onverantwoordelijk. Een propagandamachine als het VB moet dat wel minstens begrijpen, nietwaar ? 5. Als het in uw domme hoofd niet gaat intrekken dat CD&V en N-VA niet anders konden dan mee te gaan in het uitstel omdat dat uitstel vanuit het federale niveau komt, dan geef ik alle hoop voor u op. Ga nog maar wat rondzingen dat ge nen N-VA'er nen Vlaamschen dokwerker vijf frank hebt zien afpakken en je zal er nog wel komen. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Als men toen had gestemd dan zaten we in dezelfde situatie als nu ... nl géén splitsing. Maar dan hadden de franstaligen in ieder geval niet de kans gehad om onrechtmatige eisen te stellen en zouden ze veel minder triomfantelijk uit de hoek komen. Men had dan bovendien duidelijk al diegene die het vlaams regeerakoord niet steunden te kakken gezet. Nu heeft de cdenv -n-va meegestapt in de logica van het zoeken naar een "oplossing". Als het met mijn "domme" kop al moegelijk was om te voorspellen dat dit het resultaat ging zijn , nl een niet splitsing en géén val van de regering. Dan moest het voor De wever zeker mogelijk zijn dit te voorspeleln , zeker als men de bloulevard aan gebroken beloftes van paars bekijkt. En bourgois met zijn paarse puinhopen zou zeker beter moeten weten. Dus ik kan en zal niet geloven dat dewever er van overtuigd was dat na al die vetrragingsmaoeuvers men uiteindelijk zonder compensaties ging stemmen. Als hij dat echt geloofde dan is hij veel te naief voor de politiek, maar daar geloof ik geen knars van.
U w argumenten voor het zwijgakkoord snijdengeen hout. Zeker niets las men zelfs afspraken maakt zodat het VB verhindert wordt om een interpellatie te plaatse in een commissie... ze maken de afspraak om die automatisch te verwerpen. En ik ben alvast blij dat u Bourgois niet steunt in z'n VRT beleid. Maar het is wel tekenend voor de PC houding van hem. Die man wil nogeens niet naast Annemans zitten. En wat de zaak remmery betreft .. de n-va plaatse op haar webstek op de voorpagina een lezersbrief van iemand die volledig en ongenuanceerd de schuld legde bij het Vb ... met alle F en R woorden erbij. Zoals roottt eerder aanhaalde kan men het ook nog hebebn over de uitspraken van bourgois over nooit met de spa of de lijstverbinding gericht tegen het VB ... maar met Groen en BUB in Brussel. Want dat is uiteraard allemaal prietpraat ... het is toch normaal dat een zichzelf vlaamnationaal noemende partij aan lijstverbinding doet een begicistische partij om een andere vlaams-nationale partij te bekampen, normaalste zaak van de wereld ... in Belgie toch. Nogal wat nva'ers hebebnd e mond vol over het feit dat ze de enige democratische vlaams-nationale partij zijn of de enige vlaams -nationale partij tout court . Als ex-n-va lid noem ik zowel n-va als VB vlaams -nationaal tot bewijs van het tegendeel. Maar de cdenv kan ik met de beste wil van de wereld géén vlaamse partij noemen. Zij zouden net zo handelen in B-h-V als de VLD vandaag. Ik ben er zeker van dat mocht de n-va het vlaams kartel opblazen dat nogal wat cdenv kiezers hen zouden volgen. De cdenv is een partij met een afkalvend electoraat die juist door een vlaamse pet op te zetten tot een sttus quo gekomen is. Maar als je ziet dat Leterme in de neponderhnadelingen met het Vb de splitsing van de SZ als ondenkbaar en zelfs ondemocratisch bestempeld dan vraag ik me af hoe je met zo'n partij kunt samenwerken om een onafhankelijk vlaanderen te verwezenlijken. En dat moet uiteindelijk toch het hoofddoel zijn. Dat is dan misschien nog het enige positieve uit de b-h-v farce. Dat er ook in niet vlaams-nationale milieus de ogen opengaan. |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je wil toch niet met een partner terug het bed in die je een jaar lang beweerde trouw te zijn maar die je net door een homo in zijn hol hebt zien rammen?
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Vlaamse regering afschaffen. Het is totaal overbodig en het kost hopen geld.
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En last but not least : zo wordt VB eindelijk betrokken bij de macht en is het zijn maagdelijkheid kwijt, waardoor eindelijk uitzicht komt op tenminste een stagnering van die partij. En is dat niet wat iedereen wenst? Tijd om het eens te doen, zeker nu dat een meerderheid Vlamingen daar voor te vinden is. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() O ja en niet vergeten dat dit de laatste kans is om het Belang als junior partner bij een regering te betrekken he. In 2007 is het Belang heel waarschijnlijk de grootste partij en is het normaal aan zet om de federale regering te vormen. Dit is de laatste kans. Vanaf 2007 kan het Blok enkel met vuile truukjes en onnatuurlijke combinaties van de macht gehouden worden. Vanaf 2007 moet de democratie verkracht worden om het Belang te omzeilen. En in 2009, bij de volgende gewestelijke verkiezingen zal zelf dat niet volstaan.
Laatst gewijzigd door Kaal : 13 mei 2005 om 08:54. |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() En als CD&V/NVA dacht dat ze kon een coalitie vormen met SP.A en de anti-Vlaamse partij Groen!, dan moeten ze maar eens het volgende artikel in het nieuwsblad lezen :
Citaat:
In dit artikel klopt de conclusie niet, als CD&V, NVA iets om de Vlaamse zaak geeft dan stapt ze uit de coalitie en vormen ze een coalitie met de grootste volkspartij van Vlaanderen: Het Vlaams Belang ! Maar als een aantal nva'ers het Vlaams Belang vergelijken met nazi's, ja dan moeten ze maar voortdoen hé met paars en in de volgende verkiezingen in de klappen delen... Laatst gewijzigd door de flandrien : 13 mei 2005 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Beagle : 13 mei 2005 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Promiscuïteit kan geen uitsluitsel vormen, anders houden we geen politiekers meer over. |
|
![]() |